Ang handel mellem privat (bil)
Fra : Britta Trab

Dato : 01-10-06 23:10

Hej Ng

Vi har i dag forestilt os vi havde gjort et godt køb i kbh. og skulle så
begynde vores længer hjemtur til Skanderborg.
Vi når ikke mere end lige uden for københavn da der begynder at ryge meget
fra motoren og der kommer gnister ud af udstødningen.
Min man prøvede bilen inden købet og der var der ikke, der blev påfyld olie
på bilen og efter set for de værese væskemangler og alt så ud til at værer
ok inden vi drog afsted fra Kbh.
Hvad er vores mugligheder for at hæve købet, gerne med lovhjemmel hvis dette
findes.
Vi har underskrevet en FDM standart kontrakt, hvor der desvære er skrevet
under som købt som beset uden fortrydelses ret, men kan dette værer rigtigt?
Håber i kan hjælpe os, bilen bliver bukseret tilbage til sælger, meget mod
sælgers vilje.
Spørg hvis der er noget jeg skulle have glemt i disse sene natte timer.

M.v.h.

Britta Trab

Fra : lhm

Dato : 01-10-06 23:28

"Britta Trab" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sælgers vilje.
> Spørg hvis der er noget jeg skulle have glemt i disse sene natte timer.

Hmmm, som udgangspunkt har du efter min mening en ret dårlig sag.
I har indgået en aftale med sælger om ikke at anvende alle købelovens
bestemmelser - hvilket er helt ok/lovligt. Derfor ingen reklamationsret for
mangler. (Fortrydelsesret forekommer primært i fjernsalg og vil i denne
situation ikke kunne komme på tale - med mindre det var aftalt)
I har haft mulighed for undersøge (sågar prøvekøre) bilen inden købet.

Som jeg ser det, er jeres eneste mulighed at sælger beviseligt har handlet
svigagtigt, men jeg tror den bliver svær.

Beklager at det ikke kunne være mere opmuntrende. Måske er der andre med
mere optimistiske forslag. Pas i øvrigt på du ikke får en p-afgift for at
lade bilen stå hos sælger - det er jo ikke hans bil længere.

mvh
lhm

Fra : Britta Trab

Dato : 02-10-06 07:47

Også Hvis køber blev gjort opmærksom på at den skulle kunne bruges som nr. 2
bil og kunne kører?

M.v.h.

Britta

Fra : lhm

Dato : 02-10-06 08:41

> Også Hvis køber blev gjort opmærksom på at den skulle kunne bruges som nr.
> 2 bil og kunne kører?
>
> M.v.h.
>
> Britta

Jeg er bange for, det ikke ændrer alverden.
Det må vel generelt være forventeligt, at en bil skal kunne køre. Men det
har I jo også haft mulighed for at sikre jer inden I accepterede. Som nævnt
i tidligere indlæg, tror jeg kun I har en sag, hvis sælger har handlet
svigagtigt. Har han fx nødtørftigt repareret bilen, så den lige kunne klare
at køre 5-10 km, hvorefter den bryder sammen, og samtidig påstået, at den
var fejlfri, så kan det være aftalen kan tilsidesættes. Dette vil dog kræve
rettens ord. Prøv evt at kontakte en advokat, hvis du føler du har en sag.
Jeg har fuld forståelse for at I føler jer snydt, men jeg tror altså ikke
der er megen hjælp at hente. Beklager.

lhm

Fra : Carsten Matzon

Dato : 02-10-06 17:08

lhm skrev:

> Hmmm, som udgangspunkt har du efter min mening en ret dårlig sag.
> I har indgået en aftale med sælger om ikke at anvende alle købelovens
> bestemmelser - hvilket er helt ok/lovligt.

Vi har prøvet lidt det samme som Britta.Vores købsaftale var også
skrevet under som beset osv. .. Efter vi havde en snak med
forbrugerstyrelsen fik vi forklaret at man ALDRIG kan lave aftaler der
er forringet til købeloven.

---

Carsten

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 02-10-06 08:35

> [...]
> sælgers vilje.
> Spørg hvis der er noget jeg skulle have glemt i disse sene natte timer.

Hvad er det for en bil, og hvad har den kostet, hvis det er en fiat 127 til
2000kr, er der nok ikke meget at gøre, men hvis det er en Opel Vectra til
100.000kr, vil jeg få den undersøgt hos en mekaniker, og finde ud af hvad
der er galt, og derefter kontakte en advokat, hvis ikke sælger vil gøre
noget ved det.

Mvh
Jacob

Fra : Britta Trab

Dato : 02-10-06 08:50

Hej Jacob

Der er Tale om En folkevogn en transporter, med 4*4
Til 10.000 kr.
Hvad hvis årsagen til det skete egentlig er sølgers egen fejl da hun måske i
en periode har kørt med for lav olie stan på bilen ?

M.v.h.

Britta Trab

Fra : Brian

Dato : 02-10-06 09:52

> [...]
> Hvad hvis årsagen til det skete egentlig er sølgers egen fejl da hun måske
> i en periode har kørt med for lav olie stan på bilen ?

Til den pris kan det ikke betale sig med advokater osv - jeg vil _mene_ at
det bliver en "Det er bare ærgeligt"-sag for jer :(

Fra : Jesper Brock

Dato : 04-10-06 14:52

> [...]
> Hvad hvis årsagen til det skete egentlig er sølgers egen fejl da hun måske
> i en periode har kørt med for lav olie stan på bilen ?

Med fare for at lyde deprimerende, er jeg også bange for at det bliver jeres
eget problem - og det er langt fra sikkert, at sagen havde stillet sig
bedre, selvom I ikke havde valgt "købt som beset" - så det anser jeg for
værende uden betydning i dette tilfælde.

En bil til 10.000 kroner er klart placeret i et prisleje, hvor det må
forventes, at der er en risiko for, at der kan gå noget i stykker. Som køber
må man automatisk forvente, at en bil til 10.000 kroner ikke er i ny stand -
og at der derfor vil blive tale om en del vedligehold. Sælger ville derfor
kun kunne gøres erstatningspligtig for mangler, der var "usædvanlige" i en
bil til 10.000 kroner. Spørgsmålet, som retten skulel tage stilling til
vilel altså være: "hvad kan man forvente at få for 10.000 kroner - og har I
fået det?". Kun hvis I ikke havde fået, hvad man med rimelighed kunne
forvente, ville sælge kunne pålægges at udbedre manglen.

Da I har haft mulighed for at undersøge bilen grundigt, herunder prøvekøre
den, er det svært at bebrejde sælger. Indholdet af købsaftalen var ifølge
din egen formulering "at bilen skulle kunne køre" - men det kunne den jo
også på købstidspunktet. At den efterfølgende holder op med at køre, er en
del af den risiko, man tager, når man køber en bil i en prisklasse, hvor
biler normalt hugges op...

Jeg ville få en mekaniker til at undersøge bilen, og hvis motoren er færdig,
ville jeg ringe til en ophugger (eller lade mekanikeren gøre det) og finde
en anden motor. Det er selvfølgelig klart, at bilen bliver en del dyrere end
de 10.000 kroner I håbede at kunne slippe med, men det er stadig en billig
bil... og jeg ville langt hellere bruge pengene på en ny motor end en lang
næse ved at spilde dem på en advokat...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-10-06 17:11

Carsten Matzon <fornavn@mit_efternavn.dk> writes:

> [...]
> skrevet under som beset osv. .. Efter vi havde en snak med
> forbrugerstyrelsen fik vi forklaret at man ALDRIG kan lave aftaler der

Ved forbrugerkøb er der en lang række af de interessante bestemmelser
i Købeloven der ikke kan fraviges ved aftale til skade for
forbrugeren. Ved køb mellem private kan man dog i ret stort omfang
fraskrive sig det meste, dog med visse begrænsninger efter
aftalelovens §36.

En general ansvarsfraskrivelse er nok på grænsen af hvad det er muligt
at aftale.

--
http://peter.makholm.net/ | Have you ever felt trapped inside a Klein
peter@makholm.net | bottle?

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-10-06 22:33

Peter Makholm skrev:

> [...]
> aftalelovens §36.
>
> En general ansvarsfraskrivelse er nok på grænsen af hvad det er muligt

Jeg vil som udg. pkt give dig ret. Det er nok på grænsen hvorvidt en så
gennerel ansvarsfraskrivelse (der omfatter alle former for
reklamationer og lignende kan gøres gældende). AFTL § 36 skal dog ses i
sammenhæng med hele købet, og hvis det er en gammel bil til 10.000 kr
(som i dette tilfælde), er det nok tvivlsomt hvorvidt en sådan aftale
vil blive tilsidesat.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette