firmabil
Fra : Brian S

Dato : 29-09-06 06:59

Hvordan er reglerne med hensyn til en håndværker der kører i sin
firmabil til og fra arbejde? Bilen er en varevogn indrettet med hylder
og værktøj!

Jeg har nu fået at vide at man ikke må køre i denne til og fra arbejde
og at medarbejderen kan blive opkrævet skat af fri bil, passer det?

Håber jeg har ramt den rigtige gruppe ellers, ret mig venligst.

MVH Brian

Fra : per christoffersen

Dato : 29-09-06 10:47

"Brian S" <Skriv@i.gruppen> skrev i en meddelelse

> Jeg har nu fået at vide at man ikke må køre i denne til og fra arbejde og
> at medarbejderen kan blive opkrævet skat af fri bil, passer det?

Ja. Kørsel til og fra arbejde er privat kørsel, og anvender man firmabil til
det, skal man beskattes af fri bil.

> Håber jeg har ramt den rigtige gruppe ellers, ret mig venligst.

Det er meget rigtigt ramt.

/Per

Fra : Jens F

Dato : 29-09-06 11:37

per christoffersen wrote:
> "Brian S" <Skriv@i.gruppen> skrev i en meddelelse

> Ja. Kørsel til og fra arbejde er privat kørsel, og anvender man firmabil til
> det, skal man beskattes af fri bil.

Det afhænger noget af, hvor man arbejder. F.eks. er der mange, der ikke
hver dag arbejder på arbejdsgiverens forretningsadresse men er ude hos
kunder (sælgere, håndværkere). For disse er der i ligningsloven §16,
stk. 4 følgende passus:

"Kørsel mellem hjem og virksomheden højst 1 dag om ugen anses ved
anvendelsen af reglerne i 7. pkt. ikke for privat kørsel for
skattepligtige, der som led i kundeopsøgende arbejde fra hjemmet i
øvrigt udelukkende kører erhvervsmæssigt."
--

Jens F

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-09-06 17:31

"Jens F" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anvendelsen af reglerne i 7. pkt. ikke for privat kørsel for
> skattepligtige, der som led i kundeopsøgende arbejde fra hjemmet i øvrigt

-men så afskriver man vel samtidig retten til kørselsfradrag ...

ras

Fra : Robert Eriksen

Dato : 29-09-06 11:50

per christoffersen wrote:
> "Brian S" <Skriv@i.gruppen> skrev i en meddelelse

> Ja. Kørsel til og fra arbejde er privat kørsel, og anvender man firmabil til
> det, skal man beskattes af fri bil.

Derudover skal der vel også være betalt moms på bilen?

Fra : per christoffersen

Dato : 29-09-06 12:12

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Derudover skal der vel også være betalt moms på bilen?

Ja. Men det er et spørgsmål som kun vedrører arbejdsgiver og ikke den
ansatte.

/Per

Fra : Robert Eriksen

Dato : 29-09-06 12:21

per christoffersen wrote:
> "Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Men det er et spørgsmål som kun vedrører arbejdsgiver og ikke den
> ansatte.

Også hvis den ansatte bruger bilen privat uden arbejdsgivers samtykke?
Bliver det så først en sag for arbejdsgiver, og derefter en sag mellem
arbejdsgiver og den ansatte?

Fra : per christoffersen

Dato : 29-09-06 12:40

> [...]

> Også hvis den ansatte bruger bilen privat uden arbejdsgivers samtykke?
> Bliver det så først en sag for arbejdsgiver, og derefter en sag mellem

Kravet om indbetaling skal imødegåes af bilens ejer.
Om han senere kan rette et krav mod brugeren er nok tvivlsomt.
Det manglende samtykke er formodentlig ikke nok, - en første forudsætning er
nok at det også er sket helt uden hans vidende.
Det er svært at komme igennem med en påstand om, at det er sket uden hans
vidende. Ejere af momsfri biler er nemlig forpligtigede til (efter
skatteafgørelser) at overvvåge brugen af bilerne, for at sikre sig at de kun
anvendes efter reglerne.

Der kan læses afgørelser om dette et sted på skat.dk, men jeg er ikke særlig
gode venner med deres søgefunktioner, så jeg orker ikke lige at finde dem
frem.

/Per

Fra : Brian S

Dato : 29-09-06 13:44

per christoffersen skrev:
> "Brian S" <Skriv@i.gruppen> skrev i en meddelelse

> Ja. Kørsel til og fra arbejde er privat kørsel, og anvender man firmabil til
> det, skal man beskattes af fri bil.

Hvad hvis der er en vagtordning ?

Er der ikke noget om at hvis bilen er indrettet til værkstedsvogn anses
den ikke som brugbar til privat kørsel ?

Der er KUN tale om kørsel mellem hjem og arbejde !

Brian

Fra : per christoffersen

Dato : 29-09-06 14:10

> Hvad hvis der er en vagtordning ?

Efter en skærpende højesteretsdom har Skat været så venlige at udsende
meddelelser præcis om det:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1550936&vID=0

/Per

Fra : Tonni Madsen

Dato : 29-09-06 22:10

Skal det forståes at alle håndværkere her i landet som har firmabilen hjem,
skal beskattes af fri bil, altså betale skatten af 25% af bilens værdi hvert
år!

/Tonni Madsen

Fra : Henrik

Dato : 29-09-06 22:35

"Tonni Madsen" <Tonnimadsen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Skal det forståes at alle håndværkere her i landet som har firmabilen
> hjem, skal beskattes af fri bil, altså betale skatten af 25% af bilens
> værdi hvert år!

Det er sådan jeg læser loven.
Der er tale om folk som bruger bilen til og fra fast arbejdsplads adresse.
Folk som har "skiftende" arbejdssted, som kun 1 gang om ugen køre til den
adresse som de er ansat på, ikke bliver beskatet af fri bil.

Nu får told og skat da først rigtig travlt

/Henrik

Fra : Tonni Madsen

Dato : 29-09-06 22:48

> [...]
> adresse som de er ansat på, ikke bliver beskatet af fri bil.
>
> Nu får told og skat da først rigtig travlt

Ja, det må man da sige de ville...
I mit tilfælde, arbejder for TDC og kører direkte hjemmefra, ud til de
forskellige kunder, og hjem igen (og på lageret i ny og næ) Burde der ikke
være nogen problemer, eller...
Hvis det også gælder alle os "almindelige" håndværkere undre det mig også at
man ikke har hørt mere om det...

/Tonni Madsen

Fra : Brian S

Dato : 30-09-06 07:29

Henrik skrev:
> [...]
> Folk som har "skiftende" arbejdssted, som kun 1 gang om ugen køre til den
> adresse som de er ansat på, ikke bliver beskatet af fri bil.

Det vil sige at en lille ændring af ens vaner fra at møde på firmaet til
telefonisk at få at vide hvor man skal starte vil kunne omgå denne
beskatning af fri bil? Lige som TDC gør.

Jeg er selv elektriker med varierende arbejdsteder og kunne lige så godt
starte ude ved kunden som på firmaet. At kunderne så ligger i nærheden
af firmaets adresse er vel sagen om firmabilen uvedkommen.

MVH Brian.

Fra : Henrik

Dato : 30-09-06 09:50

"Brian S" <Skriv@i.gruppen> skrev i en meddelelse news:451e1016$0$75030

> [...]
> starte ude ved kunden som på firmaet. At kunderne så ligger i nærheden af
> firmaets adresse er vel sagen om firmabilen uvedkommen.

Det er jo en meget hårfin balance, som vi sikkert kommer til at se mere til.
Lige nu er reglerne som jeg læser dem og jeg er ikke jurist, at hvis man
ikke er på sin arbejdsplads mere en en gang om ugen gælder denne regel ikke,
jeg kunne sagtens forestille mig at dette ville blive afprøvet i stor stil,
jeg er ansat i et firma i Sønderborg og bor i Ringsted, vi har dog et lager
ved korsør, som vi nok besøger 1,3 gange om ugen (nogen gange 3 gange på en
uge, andre slet ikke, lidt efter hvornår vores biler bliver tømte)
Her kunne jeg sagtens forestille mig at eks. elektrikkeren, blev ansat på
mesters "privat" adresse og man så brugte firmaets adresse som "lager"
adresse, har man så omgået reglerne eller er man i ond tro. Ved jeg vel
egentlig godt

/Henrik

Fra : Jens

Dato : 30-09-06 13:43

Henrik <ingen@mail.her> wrote:

> [...]
> ved korsør, som vi nok besøger 1,3 gange om ugen (nogen gange 3 gange på en
> uge, andre slet ikke, lidt efter hvornår vores biler bliver tømte)

Det interessante er ikke hvor ofte man kommer på firmaadressen - men
hvor ofte man kører mellem hjem og firma. Er det mere end en gang om
ugen klapper fælden.
--

Jens F

Fra : Henrik

Dato : 01-10-06 06:47

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Det interessante er ikke hvor ofte man kommer på firmaadressen - men
> hvor ofte man kører mellem hjem og firma. Er det mere end en gang om
> ugen klapper fælden.
> --
Intressant, så bliver det da helt umuligt at håndhæve.
Jeg kan da sagtens køre forbi en kunde inden jeg køre hjem, og næste morgen
starte hos en kunde inden jeg køre på arbejde. det tror jeg engentlig de
fleste kan, det er da bare en vane der skal ændres.

Men det kommer der sikkert nogle sager på i nærmeste fremtid.

/Henrik

Fra : Brian S

Dato : 01-10-06 07:51

Henrik skrev:
> [...]
> starte hos en kunde inden jeg køre på arbejde. det tror jeg engentlig de
> fleste kan, det er da bare en vane der skal ændres.

My point exactly.

> Men det kommer der sikkert nogle sager på i nærmeste fremtid.
>
> /Henrik

Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 02-10-06 12:09

> Det interessante er ikke hvor ofte man kommer på firmaadressen - men
> hvor ofte man kører mellem hjem og firma. Er det mere end en gang om
> ugen klapper fælden.

Og mhs til lageret/firma skal man bare vælge at køre deromkring midt på
dagen så man aldrig kører direkte hjem<>firma. Så selvom man valgte art
spise frokost med kollagerne det samme sted hver dag (og fylde stumper i
bilen) slipper man udenom beskatningen.

Fra : Thomas

Dato : 30-09-06 17:32

> [...]
> skattepligtige, der som led i kundeopsøgende arbejde fra hjemmet i
> øvrigt udelukkende kører erhvervsmæssigt."

Min _mening_ er denne:

Man skal i denne diskussion være opmærksom på, at det afgørende er,
om bilen anvendes til privat kørsel. Det er nemlig den opnåede
besparelsen, der bliver beskattet efter LL § 16, stk. 4. Som
udgangspunkt vil kørsel mellem hjem og arbejde anses som værende
privat kørsel, og derfor vil det udløse beskatning. Når kørslen
sker mellem ens hjem og en midlertidig arbejdsplads (byggepladser osv.)
er der derimod tale om erhvervsmæssig kørsel, der ikke udløser
beskatning. Undtagelsen der er citeret, om at man må køre hjem én
gang om ugen skattefrit, kommer således ikke i spil, allereder af den
grund at der er tale om erhvervsmæssig kørsel. Undtagelsen får
betydning når der øves kundeopsøgende arbejde af mere varig
karakter. I sådanne situationer vil der kunne køres hjem én gang om
ugen, selvom kørslen ellers ville være at betragte som værende
privat.

/Thomas