Bilreparation
Fra : Erik Jakobsen

Dato : 29-09-06 07:03

Hej.

Jeg vil gerne vide, hvordan jeg står rent juridisk.

Problemet er, at jeg har en bil, hvor der er problemer med de
miljøforbedrende enheder, som lambdasonde, EGR ventil. luftmassemåler og
måske styrtingsboksen til dette.

Nu har bilen over en måned været på samme værksted ad flere omgange, og med
flere forsøg på, at få problemet løst.

Det er desværre ikke lykkedes.

Første sprøjtede man noget såkaldt sodrensende ind direkte i motoren, og jeg
fik en flask udleveret med noget, som jeg skulle hæld i tanken ved hver
tankning.

Efter dette var bilen -der gennem længere tid havde problemer med at ville
"tage gassen"- blevet endnu ringere. På vejen hjem fra værkstedet begyndte
motorlampen
at lyse. Hjemkommet kontaktede jeg værkstedet, for at høre, om jeg kunne
køre videre. Det fik jeg at vide, at jeg kunne.

Men der blev aftalt et besøg mere, og her viste det sig, at det var
lambdasonden, der var defekt. Den blev skiftet. Der blev foretaget en
prøvetur, og der var stadig fejl
på lambdasonden.

Herefter blev der aftalt næsten værkstedsbesøg, hvor man ville se på, om det
var EGR ventilen, der var defekt. Den blev ved besøget skruet af, renset
samt testet elektrisk.
Alligevel viste der sig stadig fejl på lambdasonden efter at EGR ventilen
var blevet monteret, og en prøvetur kørt.

Næste aftale for besøg, hvor man så ville have en ny EGR ventil hjemme.

Den belv monteret, men ingen forbedring. Lambasonde viste stadig fejl.

Nu fik jeg så at vide, at det var klogest at køre på et Opelværksted. Der
hvor jeg havde været over nævnte måned er et VW værksted, hvor man ellers
har alt moderne
udstyr, og også computere, der kan udlæse motorfejl.

Men altså man opgav at have mere med bilen at gøre, så nu har jeg en aftale
på et Opel værksted.

Hvordan står jeg nu retsligt ?. Hvad er rimeligt, at jeg skal betale sådan
overordnet set ?.

Jeg kender endnu ikke prisen for besøgene, men jeg vil da tro, at 5000Kr.
måske ikke gør det.

Og det der er kommet udaf det er en bil, der nu går rigtig meget mere
dårlig, end da den kom på værkstedet første gang.

Så jeg ser det, som at værkstedet har opgivet, og derfor mener jeg ikke, at
jeg skal betale fuld pris.

en det er hvad jeg mener. Det er det juridiske aspekt, der nok tæller mest.

Hvad skal jeg gøre ?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Erik Jakobsen

Fra : C boy

Dato : 29-09-06 17:27

> [...]
> at jeg skal betale fuld pris.
>
> en det er hvad jeg mener. Det er det juridiske aspekt, der nok tæller

hvad med næsten tom tank, og en liter kaburatorvæske i tanken, og så køre
til syn?

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 29-09-06 19:54

"C boy" <cboy@XOXnospam.dk> wrote in message

> hvad med næsten tom tank, og en liter kaburatorvæske i tanken, og så køre
> til syn?

Jeg kan godt se din humor, og at det jeg spørger om generer her på NG'en,
men så sig det bare, som det er!

Fra : Nicolai

Dato : 29-09-06 23:09

"Erik Jakobsen" <erik_ja@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg ser det, som at værkstedet har opgivet, og derfor mener jeg ikke,
> at jeg skal betale fuld pris.

Du bestiller en ydelse og den får du.

> en det er hvad jeg mener. Det er det juridiske aspekt, der nok tæller
> mest.
>
> Hvad skal jeg gøre ?

Skriver firmaet nogle steder, at hvis ikke de finder/udbedrer fejlen kræves
der ikke penge?

> --
> Med venlig hilsen / Best regards
> Erik Jakobsen

Nicolai

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-09-06 23:31

On Fri, 29 Sep 2006 08:02:46 +0200, "Erik Jakobsen"
<erik_ja@mail.tele.dk> wrote:

----klip-------

>Hvordan står jeg nu retsligt ?. Hvad er rimeligt, at jeg skal betale sådan
>overordnet set ?.
Det i havde aftalt på forhånd, hvis ingen aftale så skal du jo betale
for den tid de har brugt til at fejlsøge på din bil + evt. reservedele
etc.
I tilfældet "reperation af bil" betaler man jo sjældent for et givent
resultat, men derimod for at få et givent stykke arbejde udført.
I dit tilfælde er det så fejlsøgning og udbedring af de fejl de måtte
finde.
At de så måske har repereret/udskifter på en formodet mistanke (som
ikke holdt stik ?) er jo en af de metoder der benyttes i
virkelighedens verden.

>Hvad skal jeg gøre ?
Klag til værkstedet over deres manglende evne til at repererer din
bil. Forlang evt. et nedslag i prisen med henvisning til de manglende
resultater af værkstedets eksperimenter med din bil.

Benyt et andet værksted næste gang du har problemer med bilen.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 30-09-06 10:33

"Erik Jakobsen" skrev

> Hvad skal jeg gøre ?

Vente og se hvad regningen lyder på,
hvis du finder den urimelig så beslut dig for hvad du vil mene er rimeligt,
henvend dig til værkstedet med dit forslag til afregning, og tag det derfra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 01-10-06 19:10

Hej.

Vi kommer ikke længere. Regningen er urimelig, men det hjælper jo ikke en
døjt at klage.

Nej!, færdig med ham -undskyld udtrykket - det store røvhul!

Jo regningen er ankommet !

Tak for svarene!

Fra : alexbo

Dato : 01-10-06 19:24

"Erik Jakobsen" skrev

> Vi kommer ikke længere. Regningen er urimelig, men det hjælper jo ikke en
> døjt at klage.
>Nej!, færdig med ham -undskyld udtrykket - det store røvhul!

Det er dit valg,
nu ved jeg ikke hvor stort et værksted det er, men et VW værksted med alt
udstyr er vel ikke helt lille.
Så din regning er sikkert bare trillet gennem systemet, dele og timer
er skrevet på og ingen har vurderet rimeligheden i den.

Hvis du møder op og siger at du ikke finder den rimelig er der en levende
person der skal tage stilling til det, det kan være han er et røvhul, men
det kan også være at han er en fornuftig mand der siger han vil kigge
nærmere på det, tale med de indvolverede, og sende dig en redegørelse.

Faktisk er det kun dumme svin der kalder andre røvhul bare sådan uden
videre.

mvh
Alex Christensen