Refundering af ubrugt flybillet.
Fra : BJ

Dato : 28-09-06 23:38

Kan man med juraen i hånden nægte at betale penge tilbage på ubrugte
billetter:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3988270/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-09-06 01:05

BJ wrote:

> Kan man med juraen i hånden nægte at betale penge tilbage på
> ubrugte billetter:

Måske. Muligheden for at refundere billetten, hvis den ikke bruges, er
generelt en del af aftalen om køb af en flybillet (et element i
produktdifferentieringen mellem business class og de billigste monkey
class billetter).

--
Jesper Lund

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 29-09-06 08:28

BJ wrote:

> Kan man med juraen i hånden nægte at betale penge tilbage på ubrugte
> billetter:

Som klart udgangspunkt, nej.

> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3988270/

I den skitserede sag, måske. Det kommer vel helt an på omstændighederne.
Blev folk tvunget ud af Libanon, eller kunne de teoretisk være blevet i
landet og taget deres rigtige fly hjem? Indeholder
forretningsbetingelserne (gyldige) bestemmelser om force majeure, som
krig normalt sorterer ind under? Osv...

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-09-06 10:29

Kevin Borbye Edelvang <virker@ikke.invalid> skrev:

> Som klart udgangspunkt, nej.

Det er ellers standarden at de billigste billetter ikke kan refunderes.
Hvis det havde været et urimeligt aftalevilkår ville der formentligt
have været en del sager mod luffartsselskaberne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 29-09-06 10:46

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det er ellers standarden at de billigste billetter ikke kan refunderes.
> Hvis det havde været et urimeligt aftalevilkår ville der formentligt
> have været en del sager mod luffartsselskaberne.

Nu mente jeg i tilfælde af, at passageren rent faktisk ikke af
flyselskabet fik *mulighed* for at bruge billetten, f.eks. hvis
flyselskabets medarbejdere strejkede den pågældende dag eller lignende.
Det er klart, sagen stiller sig anderledes, hvis passageren blot
udebliver eller lignende.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-09-06 11:04

> [...]

> flyselskabet fik *mulighed* for at bruge billetten, f.eks. hvis
> flyselskabets medarbejdere strejkede den pågældende dag eller

Ok det er vi ikke uenige i.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : GG

Dato : 29-09-06 13:34

> Kan man med juraen i hånden nægte at betale penge tilbage på ubrugte
> [...]
Da staten har betalt hjemrejsen skal det vel være staten der får de
refunderede penge ?

Ligesom med rejseforsikring hvor man ikke kan tjene på en hjemrejse. Flyver
din rejseforsikring dig hjem skal de have din oprindelige billet, da du
eller kan tjene på det.

Samme lov / regel må vel gælde her?

(Der er så en moralsk ting som ikke har med loven at gøre, men det er en
anden ting)

mvh gitte

Fra : per christoffersen

Dato : 29-09-06 14:08

"GG" <Ghansen@hansenudenspam1001.dk> skrev i en meddelelse

> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Da staten har betalt hjemrejsen skal det vel være staten der får de
> refunderede penge ?

Bemærk venligst, at det er en god ide at basere sine indlæg her i gruppen på
juridiske overvejelser og ikke moralske eller personlige.
Jeg kan meget vanskeligt se, hvordan staten skulle kunne have et krav mod et
flyselskab, fordi staten har påtaget sig en evakueringsopgave.

> Ligesom med rejseforsikring hvor man ikke kan tjene på en hjemrejse.
> Flyver din rejseforsikring dig hjem skal de have din oprindelige billet,
> da du eller kan tjene på det.
>
> Samme lov / regel må vel gælde her?

Hvorfor dog det?
Rejseforsikringen er en privat indgåetr aftale og gælder kun for
foriskringstageren i de situationer, den er aftalt til at gælde.
Forid nogen får erstatning fra et forsikringsselskab, er det ikke
ensbetydende med, at alle skal have det.

/Per