Må bilforhandleren det her ?
Fra : Marlene Vikkelsø

Dato : 28-09-06 15:13

Tirsdag den 19. september ved 14-tiden tager jeg ud for at se på en bil. Den
bliver besigtiget, fremvist af en god ven til forhandleren. Jeg kontakter
forhandleren og aftaler, at jeg kommer om aftenen og prøvekører bilen
Kristian (min samlever) og jeg kommer, kører i den, finder 2 små fejl, som
vi efterfølgende påtaler overfor forhandleren, Claus.

Han spørger, om jeg er interesseret i bilen, når disse ting er lavet,
hvortil jeg svarer ja.

Vi aftaler, at Kristian skal køre forbi og køre i bilen på vej hjem fra
arbejde mandag den 18. september ved 17-tiden, men forhandleren udsætter
denne aftale, ved ikke hvorfor, spørger dog om vi kan komme efter 18.00, men
det kan vi ikke. Vi aftaler, at jeg kommer tirsdag ved 13-tiden i stedet
for.

Tirsdag den 26. september kl. 13.00 kommer jeg og kører endnu en tur i
bilen. Jeg har lovet forhandleren at give hurtig tilbagemelding, da han har
endnu en, der vil komme og køre en tur i den om aftenen. Allerede da jeg
stiller bilen hos Egon (den gode ven), tilkendegiver jeg overfor ham, at jeg
vil købe bilen, og siger, at jeg kontakter Claus for at lave nærmere aftale.
Jeg sms'er til forhandleren Claus kl. 13.30, at jeg vil købe bilen, og
skriver, at jeg mailer til ham senere på dagen. Denne sms bekræfter han at
have modtaget.

Samme aften kl. 20.45 mailer jeg til ham, med mine personlige oplysninger,
forsikringsoplysninger m.m. Jeg spørger til, om han ved hvornår bilen kan
forventes klar til afhentning. Og jeg skriver, at "jeg går ud fra at det er
ok med kontant betaling ved overdragelse?"

Tirsdag aften den 26. september kl. 22.04 mailer han tilbage med bla
oplysning om bilens stelnummer, han spørger også, om det vil være nemmere
for mig, hvis han leverer bilen til mig ? Han skriver også "angående
betaling af bilen, kan evt. ordnes, når du udfylder papir til nr. plader" og
skriver til slut "bilen er klar til afhentning/levering"

Onsdag aften den 27. september kl. 21.35 mailer jeg til ham, og spørger,
hvad han skal have for at levere bilen hos mig.

Torsdag den 28. september kl. 14.49 skriver han "bilen er solgt til anden
side, da jeg ikke hørte fra dig"

Og så er mit spørgsmål: MÅ HAN DET ??

Der er ikke skrevet kontrakt på bilen, men jeg har via sms og pr. mail
tilkendegivet at ville købe bilen - er det ikke bindende for både mig og ham
?

Hvis jeg har retten på min side (altså at han ikke må sælge bilen): hvad kan
jeg så gøre ?

På forhånd tak for hjælpen.

Mange hilsener fra Marlene

Fra : N/A

Dato : 28-09-06 19:20

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-09-06 19:20

Stig Rasmussen wrote:
> Ja det må han der står tusindvis af biler og venter på dig

Gu må han ej.

> gå på www.bilbasen.dk

Og den ophæver aftaleloven?

Fra : Lars O.

Dato : 28-09-06 21:40

On Thu, 28 Sep 2006 18:02:15 +0200, Stig Rasmussen wrote:

> Ja det må han der står tusindvis af biler og venter på dig
> gå på www.bilbasen.dk

Synes du det var et juridisk svar?

/Lars

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-09-06 20:09

On Thu, 28 Sep 2006 16:13:09 +0200, "Marlene Vikkelsø"
<mit-telefonnummer@mail.dk> wrote:

------Klip en masse--
>Og så er mit spørgsmål: MÅ HAN DET ??
Løbe fra en klar aftale ? Nej det må han ikke.

>Der er ikke skrevet kontrakt på bilen, men jeg har via sms og pr. mail
>tilkendegivet at ville købe bilen - er det ikke bindende for både mig og ham
>?
Jo da, helt klart.

>Hvis jeg har retten på min side (altså at han ikke må sælge bilen): hvad kan
>jeg så gøre ?
I virkelighedens verden kan du ikke gøre ret meget.

Men hvis du kan dokunenterer et økonomisk tab som direkte følge af at
han "løbet fra jeres aftale", kan du hive ham i retten og få
erstatning for dit tab.

/Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-06 20:22

Den 28-09-06 21.09 skrev Hans Kjaergaard følgende:

> Jo da, helt klart.

Er du nu sikker? Det væsentlige er vist, om forhandleren vil sælge bilen
til Marlene. Men mon ikke han netop har givet udtryk for dette, når han
skriver: "bilen er klar til afhentning/levering"?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
En fjer bliver til fem høns: Mendels vision om genteknologi...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-09-06 21:32

On Thu, 28 Sep 2006 21:21:43 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Er du nu sikker? Det væsentlige er vist, om forhandleren vil sælge bilen
>til Marlene. Men mon ikke han netop har givet udtryk for dette, når han
>skriver: "bilen er klar til afhentning/levering"?
Der er mange måder at citerer på, alt efter hvad man tager med (eller
udelader) giver det lige den mening man selv syntes passer.

/Hans

Fra : Codexx

Dato : 28-09-06 21:13

Marlene Vikkelsø skrev:
> [...]
> Jeg sms'er til forhandleren Claus kl. 13.30, at jeg vil købe bilen, og
> skriver, at jeg mailer til ham senere på dagen. Denne sms bekræfter han at

Allerede her er der efter min mening uden tvivl indgået en aftale om
køb af bilen.

> [...]
> betaling af bilen, kan evt. ordnes, når du udfylder papir til nr. plader" og
> skriver til slut "bilen er klar til afhentning/levering"

Forhandleren betragter altså også bilen som solgt til dig.

> Onsdag aften den 27. september kl. 21.35 mailer jeg til ham, og spørger,
> hvad han skal have for at levere bilen hos mig.

Det er blot en forespørgsel på en ekstra tjenesteydelse og påvirker
ikke jeres allerede indgåede aftale.

> Torsdag den 28. september kl. 14.49 skriver han "bilen er solgt til anden
> side, da jeg ikke hørte fra dig"

Forhandleren hæver altså købet. Det kan han kun med hjemmel i
Købelovens § 28:

§ 28. Betales købesummen ikke i rette tid, eller træffer køberen
ikke i rette tid foranstaltning, hvorpå købesummens betaling beror,
har sælgeren valget imellem at fastholde og at hæve købet. Er
forsinkelsen af uvæsentlig betydning, kan købet dog ikke hæves. I
handelskøb anses enhver forsinkelse for væsentlig.
Stk. 2. Er den solgte genstand allerede overgivet til køberen, kan
sælgeren ikke hæve købet, medmindre han enten må anses at have
taget forbehold i så henseende, eller genstanden afvises af køberen.
---------------

Den bestemmelse er dog ikke aktuel, eftersom hovedreglen er, at
købesummen betales ved overgivelse af bilen, altså ydelse mod ydelse.
Der kan heller ikke være tale om passivitet når der kun er gået 1-2
dage og i ikke har aftalt nogen bestemte tidspunkter for kontakt. Han
skulle ihvertfald have advaret dig først.

> Og så er mit spørgsmål: MÅ HAN DET ??

Nej, det må han ikke. Aftaler skal holdes.

> Der er ikke skrevet kontrakt på bilen, men jeg har via sms og pr. mail
> tilkendegivet at ville købe bilen - er det ikke bindende for både mig og ham

Jo. Han har afgivet et tilbud om at sælge bilen, som i har accepteret.
Dermed er han bundet.

> Hvis jeg har retten på min side (altså at han ikke må sælge bilen): hvad kan
> jeg så gøre ?

Du kan kræve skadeserstatning efter Købelovens §23:

§ 23. Angår købet en bestemt genstand, og bliver denne ikke leveret
i rette tid, har sælgeren at svare skadeserstatning, medmindre det
oplyses, at forsinkelsen ikke kan tilregnes ham.
------
Dit problem bliver dog at dokumentere du har lidt et tab!

Der er desuden spørgsmålet om du kan kræve at få bilen udleveret
fra den (godtroende, må man formode) "anden" køber?

Det kommer an på om bilen er udleveret til den "anden" køber, eller
om den fortsat befinder sig hos sælger. Er den udleveret til en
godtroende køber kan du vistnok(!) ikke få udleveret bilen. Befinder
bilen sig stadig hos sælger, kan du få udleveret bilen mod betaling
af købesummen til sælger, efter reglen om "først i tid - først i
ret".

//Bacher

Fra : Codexx

Dato : 29-09-06 00:29

Jonas Kofod skrev:

> Gu må han ej.

Enig. Der er uden tvivl indgået aftale om køb af bilen.

Men kan hun dermed vindicere bilen fra den(godtroende, må man formode)
køber(nr. 2) af bilen? Der er jo tale om et dobbeltsalg?.

Jeg mener det kommer an på om bilen er udleveret til køber(nr. 2).

/Bacher

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-09-06 11:09

Codexx wrote:

> Enig. Der er uden tvivl indgået aftale om køb af bilen.
>
> Men kan hun dermed vindicere bilen fra den(godtroende, må man formode)
> køber(nr. 2) af bilen? Der er jo tale om et dobbeltsalg?.

Enig. Ved tinglysning kan godtroende 2.køber fortrænge 1.købers ret.
Følger man logikken i det, må man slutte at 1.køber til at starte med
har en ret over 2.køber.

> Jeg mener det kommer an på om bilen er udleveret til køber(nr. 2).

Ja. Herefter vil det nok være lidt strengt overfor 2.køber at ophæve
ejendomsretten over en ting han har i hånden.

Fra : per christoffersen

Dato : 29-09-06 12:36

> [...]

> Men kan hun dermed vindicere bilen fra den(godtroende, må man formode)
> køber(nr. 2) af bilen? Der er jo tale om et dobbeltsalg?.

Det kan hun næppe. Der er indgået en aftale om et salg, men salget er ikke
gennemført.
Ejendomsretten til bilen kan derfor ikke siges at være overgået til køber.

> Jeg mener det kommer an på om bilen er udleveret til køber(nr. 2).

Det har nok ikke så meget med det at gøre.
Hvis køber 1 har ejendomsretten er det lige meget om bilen er udeleveret
eller ej.
Og det samme gælder modsat.

/Per