Carlsen skrev:
> Hejsa NG...
>
> Bare for "sjov" skyld:
>
> Jeg har købt en ny bil til 350.000 kr. Der manglede ved købet at blive
> installeret aircondition samt sænkningssæt på "dytten". Alt blev lovet klart
> ved afhentning. Nå, men det havde de altså ikke klart ... så skulle det laves
> i uge 36, og det er stadig ikke lavet. Vi har rykket lidt for det (spurgt til
> hvornår og sårn...) og nu er det i uge 42.
>
> Og så til mit ?:
>
> Hvordan kan jeg drille autoforhandleren lidt?,
>og måske få ham til at skære i
> prisen, eller smide noget ekstra oven i (en flink mand, og no hard feelings).
Du vil ikke kunne kræve erstatning (eller ekstraudstyr
), medmindre
du kan bevise at du har lidt et tab ved ikke at have bilen til
rådighed. Det er ikke sådan at forhandleren skal godtgøre dig hvis han
kommer i leveringsvanskeligheder (med mindre dette er aftalt, hvilket
jeg tvivler stærkt på)
> Og; hvis man var grov, kunne man så ophæve købet, da man jo ikke har fået den
> vare man har betalt for?
Ja, forsinkelsen vil være af en sådan beskaffenhed (tidsmæssigt), at du
kan hæve købet, jf. KBL § 74, stk. 2. Dette forudsætter dog, at
forsinkelsen er væsentlig. Her vil blandt andet indgå prisen på det
"ekstraudstyr du har købt", samt en helhedsvurdering af hvor væsentligt
det er i forhold til selve købet af bilen, herunder hvor "vigtigt
dettte udstyer er", OG om sælger måtte indse dette. (det må dog antages
at være væsentligt i dette tilfælde, idet du jo har valgt at få det
ekstraudstyr, og sælger må da også være klar over væsentligheden).
Der kunne måske argumenteres for, at du kun kan hæve f.s.v.a
ekstraudstyret, men hvis handlen bliver betragtet under et (hvilket den
givetvis vil), vil du nok kunne hæve hele købet, såfremt ovenstående
betingelser er opfyldt.
> Med venlig hilsen
> -LC
--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette
indlæg.