Den grønne pil slukkede...
Fra : Tonni Madsen

Dato : 26-09-06 21:17

også postet i dk.forbruger

Kom lige til at tænke på det da jeg kørte over for rødt her til aften...
Der var grøn pil, men lige da jeg kørte over fodgængerfeltet slukkede den...
Kan det virkeligt være rigtigt, var der ikke en gang de først slukkede når
hoved signalet var begyndt at skifte.
Jeg mener det er vel teknisk set rødt i det sekundt pilen slukker, men det
er jo samtidig umuligt at nå at standse...
Er der nogen lovgivning om den slags, eller nogen der har nogen praktiske
erfaringer med politiets mening om sagen, regner med at ringe til dem endag,
men det kunne være meget sjovt at diskutere det lidt her først, måske kommer
der noget spændende på bordet undervejs...

På forhånd tak
Tonni Madsen

Fra : Holst

Dato : 26-09-06 21:30

Tonni Madsen wrote:

> [...]
> men det kunne være meget sjovt at diskutere det lidt her først, måske kommer
> der noget spændende på bordet undervejs...

Du kører frem, mens der er grønt, og så er der ingen problemer for dig.

Fra : taina

Dato : 26-09-06 22:47

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Du kører frem, mens der er grønt, og så er der ingen problemer for dig.

Mjaeh... jeg har flere gange prøvet at hukke bremsen i, fordi jeg KAN nå at
bremse (man skal jo til at dreje, så farten er ikke høj), og så virker det
lidt fjollet, når den anden lampe tre sekunder efter bliver grøn. Men jeg
skal vel bremse, når jeg kan nå det?

mvh. tina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-06 23:06

taina skrev:

> bremse (man skal jo til at dreje, så farten er ikke høj), og så virker det
> lidt fjollet, når den anden lampe tre sekunder efter bliver grøn. Men jeg
> skal vel bremse, når jeg kan nå det?

Teoretisk kunne rækkefølgen af lys vel være ændret næste gang du
kommer til krydset sådan at du ville lave et harmonikasammenstød
midt i krydset hvis du ikke bremsede? Men det lyder ikke som om
lyset er smart lavet.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 26-09-06 23:30

Bertel Lund Hansen skrev:
> Men det lyder ikke som om
> lyset er smart lavet.

Formålet er formodentlig at lade ligeudkørende cyklister komme frem.
Sådan er det i krydset Dr. Louises Bro/Søgade i København. Først grøn
højrepil, så rødt, derefter grønt for cyklister og så grønt for alle.
Det giver god mening, men mange bilister overholder det ikke.

David

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-09-06 06:46

taina formulated the question :
> [...]
> lidt fjollet, når den anden lampe tre sekunder efter bliver grøn. Men jeg

I Vejle er der et lyskryds der har en grøn venstresvingspil som nogen
gange bliver tændt nåt ligeud-lyset er blevet rødt. Jeg kan ikke
gennemskue mønsteret, det virker som om det er baseret på måling af
trafikken. Pointen er at der kan man ikke regne med at pilen bliver
grøn og så kan man hurtigt komme ud for en ubehagelig situation.

Moo point: It´s like a cow´s opinion. It just doesn´t matter. It´s
"moo".
- Joey Tribianni, "The One Where Chandler Doesn´t Like Dogs".

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-09-06 07:28

Holst <newsjul06@shelter.dk> skrev:

> Du kører frem, mens der er grønt, og så er der ingen problemer for
> dig.

Det er ikke helt korrekt. Du må kun køre ud for grønt lys, hvis du kan
nå at færdiggøre din manøvre før der bliver grønt for krydsende
færdsel.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Holst

Dato : 27-09-06 08:26

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det er ikke helt korrekt. Du må kun køre ud for grønt lys, hvis du kan
> nå at færdiggøre din manøvre før der bliver grønt for krydsende
> færdsel.

Men kører man normal hastighed, må man jo formode, at lysreguleringen
foregår på en sådan måde, at man kan nå at færdiggøre sin manøvre, hvis
man er kørt frem, mens der er grønt.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-09-06 07:33

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev:

> [...]
> høj), og så virker det lidt fjollet, når den anden lampe tre
> sekunder efter bliver grøn. Men jeg skal vel bremse, når jeg kan

Det er ikke spor fjollet. Eksempelvis i krydset Amager Boulevard/Amager
Fælledvej (København) er der grøn svingpil til højre for bilerne når
den skifter til rød og selve lyssignalet også er rødt skifter
cyklistsignalet til grøn for ligeudkørsel. Dette skaber mange farlige
situationer med de bilister der fortsætter med at svinge til højre.

Den slags farlige kryds og dispositioner er desværre Københavns kommune
i en nøddeskal. I krydset Vester Søgade/Gyldenløvsgade er der for tiden
vejarbejde her er det lavet så cyklisterne der kommer ad Vester Søgade
mod vest ender med at køre mod Færdselsretningen for at komme hen og
holde for rødt lys for ligeud kørsel.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Simon

Dato : 27-09-06 12:13

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> situationer med de bilister der fortsætter med at svinge til højre.
>
> Den slags farlige kryds og dispositioner er desværre Københavns kommune

Det er skam ikke kun i Kbh, i Århus er de faktisk værre: Ved
Nørrport/Kystvejen er der både billist- og cyklistsignal; de skifter
*samtidigt* efter følgende mønster:
1) Grøn højrepil 2) Højrepil slukkes 3) Maks. to sekunder senere
begynder hovedsignalet at skifte til grønt .....
Som cyklist skal man være ekstremt opmærksom på højresvingende, når man
sætter i gang for at køre lige over dét kryds! :(

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-09-06 07:36

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev:

> [...]
> Først grøn højrepil, så rødt, derefter grønt for cyklister og så
> grønt for alle. Det giver god mening, men mange bilister

Og derfor giver det netop ikke god mening. Respekten for lyssignaler er
ualmindeligt ringe og der er desværre gået sport i at køre over for
rødt i København blandt rigtigt mange bilister derunder også HUR-
chauffører og lastbilchauffører. Og med det in mente så er sådanne
lyssignaler ekstra farlige og der bør aldrig være højresvingsbaner med
svingpile når der er cykelsti til højre for svingbanen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-09-06 08:56

Holst <newsjul06@shelter.dk> skrev:

> Men det er jo en anden situation, end den Tonni spurgte om.

Ja mit indlæg var bare for at præcisere. Tonni har ud fra det beskrevne
formentligt ikke gjort noget galt. Men uanset hvad er den slags
lysregulering ikke smart, da det skaber farlige situationer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-09-06 13:14

Simon <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev:

> [...]
> Som cyklist skal man være ekstremt opmærksom på højresvingende,
> når man sætter i gang for at køre lige over dét kryds! :(

Det er omtrent på samme måde det nævnte kryds skifter på. Cyklist
skifter til grønt lidt før det almindelige lyssignal skifter til grønt
for både ligeudkørsel og svingning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-09-06 08:39

Holst <newsjul06@shelter.dk> writes:

> Men kører man normal hastighed, må man jo formode, at lysreguleringen
> foregår på en sådan måde, at man kan nå at færdiggøre sin manøvre,
> hvis man er kørt frem, mens der er grønt.

Hvis man kører en normal hastighed og der ikke er noget der forhindrer
en i af færdiggøre sin manøvre, så burde man kunne forvente at
lysreguleringen er indstillet så en påbegyndt manøvre kan færdiggøres.

Men man skal blandt andet foretage vurderingen om hvorvidt der er
plads til at man kan komme ud af krydset. Det er der ikke altid når
der er tæt trafik. Det sker ganske ofte i den Københavnske myldertid
at der er grænt i et lyskryds men at der er kø i hele afstanden mellem
to kryds.

--
http://peter.makholm.net/ | Have you ever felt trapped inside a Klein
peter@makholm.net | bottle?

Fra : Leif Neland

Dato : 27-09-06 17:02

Tonni Madsen wrote:

> [...]
> Jeg mener det er vel teknisk set rødt i det sekundt pilen slukker,
> men det er jo samtidig umuligt at nå at standse...

Da der ikke er nogen gul og rød pil, så må der være lidt elastik...

Grunden til at den grønne pil slukker før det grønne lys tændes er, at der
sker en ændring i vigepligten.
Grøn pil betyder at der er rødt for den cykelsti og fodgængerovergang (og
kørebane, hvis det er en venstrepil) og der er fri bane til at svinge.

Når den grønne pil slukker og det grønne lys tændes, skal man holde tilbage
for de trafikanter, hvis bane man vil krydse.

Leif