Reklametions ret \ Garenti
Fra : Kenneth K

Dato : 26-09-06 14:10

Jeg har nu søgt lidt via google i denne gruppe, da jeg før har set spørgsmål
vedr. dette - men syntes ikke jeg kan finde svar.

Inden for de første 6 mdr. kan forbrugeren hæve købet og kræve pengene
tilbage - såfremt at dette ikke medføre en stor udgift for sælger - men
hvornår er det en stor udgift???

Fks. en DVD optager til 2595,- koster måske 2000 kr. i indkøb og er vel ikke
en direkte stor udgift?

Gerne med henvisning til nogle $$

på forhånd tusind tak.

Fra : Kim S

Dato : 26-09-06 14:57

"Kenneth K" <Kenneth.k@sletmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Inden for de første 6 mdr. kan forbrugeren hæve købet og kræve pengene
> tilbage - såfremt at dette ikke medføre en stor udgift for sælger - men

Har aldrig hørt om, at en forbruger har ret til at hæve
et køb indenfor 6 mdr.....
Tror nok, at den eneste "returret" man har er, at kunne returnere en
vare hvis den er købt på nettet og ikke svarer til
forventningerne.

Mvh, Kim

Fra : Kenneth K

Dato : 26-09-06 16:14

"
> [...]
> Tror nok, at den eneste "returret" man har er, at kunne returnere en
> vare hvis den er købt på nettet og ikke svarer til

Det er også ifm. en defekt, men måske har jeg misforstået det.

Fra : David T. Metz

Dato : 26-09-06 15:40

Kenneth K skrev:
> [...]
>
> Inden for de første 6 mdr. kan forbrugeren hæve købet og kræve pengene
> tilbage - såfremt at dette ikke medføre en stor udgift for sælger - men

Det er måske delvist misforstået.

Først skal der foreligge en mangel. Hvis der er en mangel har en
forbruger følgende mangelsbeføjelser:

1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Men, hvis det er umuligt eller "for dyrt" for sælger kan køber ikke
kræve 1 og 2.
Hvis sælger tilbyder 1 eller 2 så kan køber ikke kræve 3 eller 4.

Det betyder fx: Hvis der er noget galt med varen og sælger tilbyder at
reparere, så kan køber ikke forlange at købet hæves.

Det betyder også at hvis der ikke er en mangel så har køber ingen krav
om at hæve overhovedet, medmindre der foreligger en selvstændig aftale
med sælger om det.

David

Fra : Kenneth K

Dato : 26-09-06 16:15

> [...]
> (omlevering),
> 3) et passende afslag i købesummen eller
> 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Der forligger en defekt, så er denne ikke dækket af dette?

Fra : David T. Metz

Dato : 26-09-06 22:25

Kenneth K skrev:

> Der forligger en defekt, så er denne ikke dækket af dette?

Svært at svare på om defekten er dækket af mangelbeføjelserne, men lad
os bare sige "jo".

Men husk at læse det hele og ikke bare det der passer i dit kram. Jeg
skrev også:
[...]

Altså: har sælger (forretningen) tilbudt dig at reparere tingen? Hvis
svaret er ja kan du ikke kræve købet hævet.

David

Fra : GG

Dato : 26-09-06 15:37

> [...]
> hvornår er det en stor udgift???
>
> Fks. en DVD optager til 2595,- koster måske 2000 kr. i indkøb og er vel

læs købeloven

Fra : Kenneth K

Dato : 26-09-06 16:13

> læs købeloven

Tak for dit juridiske svar på mit spørgsmål som jeg stillede her - da jeg
ikke kunne tolke købeloven.