Strejkende pædagoger/skolelærere.
Fra : BJ

Dato : 26-09-06 11:39

Hvem skal betale for den verserende strejke som pædagoger/skolelærere for
tiden udøver.?

Har de en strejkekasse eller modtager de ingen løn.?

Kan de i juridisk forstand dømmes til nogen erstatning.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-09-06 11:49

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem skal betale for den verserende strejke som pædagoger/skolelærere for
> tiden udøver.?

Det skal de selv, da der ikke er tale om en strejke, men en
overenskomststridig arbejdsnedlæggelse (men medierne kan ikke kende
forskel).
En strejke skal varsles, lige som det er et brud på "fredspligten" at
strejke så længe overenskomsten løber.

> Har de en strejkekasse eller modtager de ingen løn.?

Den må ikke udbetale noget når der er tale om en overenskomststridig
arbejdsnedlæggelse, så de får ingen løn og risikerer tilmed at blive idømt
en bod. Det vil være et gevaldigt brud på fredspligten, hvis strejkekassen
udbetalte noget i den situation. Af samme grund hører du altid
fagforeningsfolk og tillidsfolk opfordre til at genoptage arbejdet, for det
skal de sige for ikke at komme i konflikt med fredspligten.

Fra : BJ

Dato : 26-09-06 11:53

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> en bod. Det vil være et gevaldigt brud på fredspligten, hvis strejkekassen

Tak for svaret.

> Af samme grund hører du altid fagforeningsfolk og tillidsfolk opfordre til
> at genoptage arbejdet, for det skal de sige for ikke at komme i konflikt
> med fredspligten.

Hvor står BUPL så i denne sag, da jeg ikke fornemmer de opfordrer til at
genoptage arbejdet, men lige det modsatte:

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=469970/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-09-06 12:06

> Hvor står BUPL så i denne sag, da jeg ikke fornemmer de opfordrer til at
> genoptage arbejdet, men lige det modsatte:
>
> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=469970/

1. Der er tale om en artikel i BT, så du bør forholde dig meget kritisk
2. Artiklen omhandler hverken strejke eller arbejdsnedlæggelse, men
udelukkende op protester mod nedskæringerne.

Så sent som i aftes hørte jeg en BUPL-mand opfordre til at genoptage
arbejdet i TV, selv om han givet vist mener noget andet.

Fra : BJ

Dato : 26-09-06 12:08

> [...]

> Så sent som i aftes hørte jeg en BUPL-mand opfordre til at genoptage
> arbejdet i TV, selv om han givet vist mener noget andet.

O.k. (og det er hans ret).

Jeg kan også se samme opfordring her fra en lærerforeningsformand:

http://www.jp.dk/aar/artikel:aid=3981536/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-09-06 12:07

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in

> Det skal de selv, da der ikke er tale om en strejke, men en
> overenskomststridig arbejdsnedlæggelse (men medierne kan ikke kende
> forskel).

Strejke og arbejdsnedlæggelse er det samme. En strid om ord. At det er en
overenskomststridig strejke er stadig rigtigt.

Fra : BJ

Dato : 26-09-06 12:10

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Strejke og arbejdsnedlæggelse er det samme. En strid om ord. At det er en
> overenskomststridig strejke er stadig rigtigt.

.... og den økonomiske omkostning går direkte til de omhandlende
pædagoger/lærere.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-09-06 12:17

> [...]
>
> Strejke og arbejdsnedlæggelse er det samme. En strid om ord. At det er en
> overenskomststridig strejke er stadig rigtigt.

Det kommer lidt an på hvor man kikker.
Min lærebog i arbejdsret skelner mellem "strejke" og "overenskomststridig
arbejdsnedlæggelse", men jeg kan godt se at anvender betegnelsen "ulovlige
strejker" i forklaringen på strejke på
http://www.dk-arbejdsmarked.dk/arbejdsmarkedsleksikon/term.html?id=116

Der er for øvrigt også en forståelig forklaring på "fredspligten"
http://www.dk-arbejdsmarked.dk/arbejdsmarkedsleksikon/term.html?id=69 som er
en af de væsentlige punkter i "hovedaftalen"
http://www.dk-arbejdsmarked.dk/arbejdsmarkedsleksikon/term.html?id=75

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-09-06 12:19

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in

> Har de en strejkekasse eller modtager de ingen løn.?

De faglige organisationer må ikke hjælpe. De er bundet af overenskomsten,
der forbyder strejker i overenskomstperioden (fredspligten).

Hvis de alligevel gør kan de idømmes organisationsansvar, hvilket kan
koste millioner. Derfor ser du også altid de faglige organisationer tage
offentligt afstand fra den slags strejker. Daværende SiD formand Hardy
Hansen blev idømt organisationsansvar under en overenskomststridig
strejke, blot fordi han havde udtalt at han godt forstod de strejkende.

Men selvfølgelig modtager de hjælp. Alle faglige organisationer med
respekt for sig selv (og deres medlemmer) har alternative veje at yde
økonomisk hjælp. Alt fra "mænd med papkasser med penge" over gratis
bespisning til rentefrie lån der aldrig tilbagebetales. Ved
længerevarende strejker opstår der ofte foreninger der samler ind til de
strejkende.

Det er dog stadig en økonomisk belastning at strejke. Dels kommer hjælpen
ofte længe efter den var nødvendig, dels dækker den sjældent mere end en
brøkdel af løntabet.

> Kan de i juridisk forstand dømmes til nogen erstatning.?

De kan af Arbejdsretten idømmes en bod for overenskomststridig strejke.
Boden idømmes typisk efter 1 uges strejke, men har tilbagevirkende kraft.
For 10 år siden var en bod typisk 20-30 kr pr. strejketime. Jeg kender
ikke niveauet idag.

Fra : Manhatten

Dato : 26-09-06 17:11

> For 10 år siden var en bod typisk 20-30 kr pr. strejketime. Jeg kender
> ikke niveauet idag.

For pædagoger er den pålagte bod vistnok på 40 kr. Herudover kommer den
skærpede bod som også er trådt i kraft.

For medhjælpere er boden på 35 kr.

I århus er der oprettet en strejkekasse som indsamler midler fra private
såvel som foreninger osv.