Flagstang uden vippebeslag - hvordan?
Fra : Flemming

Dato : 26-06-01 07:48

Jeg har brug for at lægge min flagstang ned, men er lidt nervøs for
det. Det er en glasfiberstang, men der er, så vidt jeg kan se, ikke
monteret vippebeslag.

Hvordan dælen skal jeg bære mig ad både med at få lagt den ned, men så
sandelig også at få den rejst op igen?

Mvh

Flemming

Fra : M@rk

Dato : 26-06-01 21:37

On Tue, 26 Jun 2001 06:48:11 GMT, Flemming <flemming@nospam.dk> wrote:

>Jeg har brug for at lægge min flagstang ned, men er lidt nervøs for
>det. Det er en glasfiberstang, men der er, så vidt jeg kan se, ikke
>monteret vippebeslag.

Hvis der ikke er monteret vippebeslag, så er den vel boltet ind i en
lodret-stående "klods" af en eller anden art?

>Hvordan dælen skal jeg bære mig ad både med at få lagt den ned, men så
>sandelig også at få den rejst op igen?

Hvis den er monteret med 2 bolte over hinanden, så kan du gøre
følgende:

- Du løsner den øverste bolt, at flagstangen kan dreje om denne som
aksel.

- Du løsner den nederste bolt helt, men fjerner den ikke (endnu).

- Du snurrer noget solidt tovværk 2-3 gange omkring flagstangen,
under den nederste bolt.

- Du fjerner den nederste bolt samtidigt med, at du holder tovværket
helt stramt.

- Du slækker utrolig lidt ad gangen på tovværket, samtidigt med, at du
holder på flagstangen og nærmest tager i mod den og følger den på
vejen ned med hænderne.

Et godt råd - vær en 2 - 3 mand om opgaven, 1 en passer tovet og 2 der
tager i mod flagstangen - tempoet skal være langsomt og der skal ikke
være for meget fis i gaden, mens det foregår - pas på, der skal
ufattelig lidt til, at det siger "smææææææææææææk" og så er der en af
ovenstående 3 personer, der vil være meget glad for et sæt "Panodil
Zap"

/Mark

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-06-01 21:59

M@rk <unknown@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> ufattelig lidt til, at det siger "smææææææææææææk" og så er der en af
> ovenstående 3 personer, der vil være meget glad for et sæt "Panodil

Så er det jeg får lyst til at stille det uvidende spørgsmål: Er en
glasfiberstang ikke så let at man lader én mand skrue den af mens en anden
holder den og lægger den ned alene, da den ikke vejer ret meget?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle

Dato : 27-06-01 05:15

Hej

Vi plejer da bare at have en mand til at holde balancen i stangen imens en
anden hiver bolten ud, så kan man sagten lægge den ned 2 man uden alt muligt
"Storm P." til at holde den med. Jeg har sågar gjort det ene mand engang,
men det var nu lige i overkanten.

Calle

Fra : Flemming

Dato : 27-06-01 07:53

On Tue, 26 Jun 2001 22:58:59 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Så er det jeg får lyst til at stille det uvidende spørgsmål: Er en
>glasfiberstang ikke så let at man lader én mand skrue den af mens en anden
>holder den og lægger den ned alene, da den ikke vejer ret meget?

Selvom glasfiber har en højere brudstyrke og fleksibilitet end træ, så
tror jeg nu stadig at en stang på 8 meter er riiimelig tung... nok
mest fordi den ikke har sådan en 2-bolts-montering, så den kan bruge
øverste bolt som akse når man "vælter" den.

Mvh
Flemming

Fra : Flemming

Dato : 27-06-01 07:50

On Tue, 26 Jun 2001 22:36:54 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Hvis der ikke er monteret vippebeslag, så er den vel boltet ind i en
>lodret-stående "klods" af en eller anden art?

Tjaaaeehmm... der stikker tre bolte lodret op fra en betonklods der er
gravet ned i jorden, som et beslag der sidder for neden på flagstangen
passer ned over. Dette beslag er ikke stort større en omkredsen af
flagstangen

>Hvis den er monteret med 2 bolte over hinanden, så kan du gøre
>følgende:

Ja, bare den var det, men det er den ikke :-/

Mvh
Flemming