er det ulovligt at blaffe/samle en blaffer~
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-09-06 10:36

hej

På vej hjem så min kæreste og jeg en blaffer, hvilket ledte til en
diskussion om det er ulovligt at blaffe, samt om det er ulovligt at
samle en blaffer op.

Jeg gætter på at det er forbudt at lave pirat taxi virksomhed, dvs.
tage penge for turen, men hvis den nu er gratis?

JonB

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-09-06 10:40

Jon Bendtsen wrote:
> [...]
>
> Jeg gætter på at det er forbudt at lave pirat taxi virksomhed, dvs.
> tage penge for turen, men hvis den nu er gratis?

Det er osse lovligt at lade passagere betale hvis det dækker de faktiske
udgifter. Altså når man "splejser om det" eller f.eks. har en pendler
ordning. Der er jo ligefrem hjemmesider der organiserer kontakt mellem
disse mennesker.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-09-06 11:05

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg gætter på at det er forbudt at lave pirat taxi virksomhed, dvs.
> tage penge for turen, men hvis den nu er gratis?

- mig bekendt er det ikke ulovligt at blaffe i DK (men det er det vist i
andre lande), men der er jo ulovligt for en bil at standse på nedkørslen til
motorvejen, hvor blafferne ofte står. Dermed er det ikke lovligt at samle
personen op det pågældende sted.

ras

Fra : K_T

Dato : 22-09-06 16:33

Du kan blaffe alt det du vil - men husk at stille dig et sted, hvor der ikke
er STOP forbud.

Knud

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-09-06 21:57

K_T wrote:
> Du kan blaffe alt det du vil - men husk at stille dig et sted, hvor
> der ikke er STOP forbud.

Stop forbud?
Det hed standsningsforbud sidst jeg så efter

- Peter

Fra : K_T

Dato : 23-09-06 06:56

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Stop forbud?
> Det hed standsningsforbud sidst jeg så efter

Kald det hvad du vil - meningen er det samme.

Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-06 23:11

Jon Bendtsen skrev:

> På vej hjem så min kæreste og jeg en blaffer, hvilket ledte til en
> diskussion om det er ulovligt at blaffe, samt om det er ulovligt at
> samle en blaffer op.

Begge dele er lovligt forudsat at parterne ikke overtræder
færdselsloven. Det er naturligvis forbudt at blaffe på motorvej,
og det er forbudt en bil at stande på samme for at tage
passagerer op.

Der kan være noget med et forsikringsspørgsmål, men det kan ske
at jeg blander (gamle) tyske forhold ind i det hvor jeg var ude
for at chaufførerne havde en ansvarsfraskrivelse siddende på
låget til handskerummet af den årsag.

> Jeg gætter på at det er forbudt at lave pirat taxi virksomhed, dvs.
> tage penge for turen, men hvis den nu er gratis?

Hvis man siger blaffer, siger man også gratis.

--
Bertel