Lån privat vs Privat
Fra : Peter Jensen

Dato : 22-09-06 00:50

Hejsa NG...

Håber denne er den rigtige nyhedsgruppe at stille mit spørgsmål.

Er det muligt at lave et lånedokumment som privat person som er retsgyldig?

Jeg ønsker at låne et mindre beløb til en af mine venner (20.000)
- ønsker ikke at tjene på lånet, men ville meget gerne have noget på skrift,
Bla. 'løbetid' og konsekvser ved evt. misvelligholdsen af aftalen

Skal der en advokat eller anden indstans 'ind over' også

---
Mvh
Peter Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-06 01:05

Peter Jensen skrev:

> Er det muligt at lave et lånedokumment som privat person som er retsgyldig?

Ja. Der er som udgangspunkt aftalefrihed, og sådan en kan man
godt skrive ned hvis man vil.

> Jeg ønsker at låne et mindre beløb til en af mine venner (20.000)

Det vil jeg fraråde. Det kan nemt koste venskabet.

> - ønsker ikke at tjene på lånet, men ville meget gerne have noget på skrift,
> Bla. 'løbetid' og konsekvser ved evt. misvelligholdsen af aftalen

Er du parat til at anlægge en retssag hvis han ikke afdrager som
aftalt? Og hvis han ingenpenge har, får du ikke engang noget ud
af sådan en.

> Skal der en advokat eller anden indstans 'ind over' også

Fidusen ved en advokat er at man somme tider får skrevet noget
ned på en måde som juridisk betyder noget andet end man
forestiller sig, og det kan han forhindre, men der er ikke noget
lovkrav om at der skal advokat på en aftale.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-09-06 12:26

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det vil jeg fraråde. Det kan nemt koste venskabet.

Dét kan jeg skrive under på - lånte 16.000 ud som en vennetjeneste - fik
pengene igen til sidst, men venskabet strøg.
Hans

Fra : Codexx

Dato : 22-09-06 15:41

Peter Jensen skrev:

> [...]
> Bla. 'løbetid' og konsekvser ved evt. misvelligholdsen af aftalen
>
> Skal der en advokat eller anden indstans 'ind over' også

Enhver aftale om (ud)lån af penge vil som sådan være retsgyldig, men
for at slippe for at skulle anlægge civil sag ved byretten ved
misligholdelse, skal du skrive et såkaldt gældsbrev, så du kan
trække låner direkte i fogedretten hvis han ikke betaler tilbage.

Det kan se sådan ud:

--GÆLDSBREV--

Jeg XXX (låntager)

Anerkender hermed at skylde

YYY (långiver)

kr. 30.000.-
Skriver kr. Tredievetusinde kroner 00/00

Herefter skal du så have en § om tilbagebetaling, hvilket kan være i
afdrag, hele beløbet til en bestemt dato, eller tilbagebetaling på
anfordring.

Og så for god ordens skyld tilføje at Gældsbrevet i medfør af
Retsplejelovens § 478 kan tjene som umidlbart grundlag for
tvangsfuldbyrdelse.

//Bacher

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-09-06 16:02

>--GÆLDSBREV--
>Jeg XXX (låntager)

Tak for hjælpen, jeg tror jeg fik hvad jeg søgte.

Mvh
Peter Jensen