ejendomsmægler - salgsprovisin af pantebre~
Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-09-06 21:23

Hejsa,

Helt juridisk er det jo ikke, men der er til gengæld en rimelig god mulighed
for at nogle af gruppens læsere har et bud.

Nuvel - sidder og kigger på materiale fra vores ejendomsmægler. Der er et
salgsbudget, hvor vores "budgetterede rådighedsbeløb" er opgjort (salgspris
minus salær, gamle lån mv).

Undervejs i dette slagsbudget står der:

Sælgerpantebrev: 500.000 kroner
- tinglysningsafgift: 9000 kroner (cirka)
- slagsprovision: 9000 kroner (cirka)

Spørgsmål 1: Hvorfor hulan skal jeg betale tinglysningsafgift for at sælge
pantebrevet?

Spørgsmål 2: Kan jeg ikke få min bank til at sælge pantebrevet? Skal
ejendomsmægler gøre det?

ras

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-09-06 23:30

rasmus carlsen wrote:

> [...]
> - tinglysningsafgift: 9000 kroner (cirka)
> - slagsprovision: 9000 kroner (cirka)
>
> Spørgsmål 1: Hvorfor hulan skal jeg betale tinglysningsafgift for

De 9000 kr fremkommer som 1400 kr + 1,5% af hovedstolen.

Er den pågældende beregning ikke lavet med udgangspunkt i den
finansierede pris? Det er kontantprisen plus bl.a. tinglysningsafgifter.
Sælger betaler dem, men de er til gengæld lagt oven i salgsprisen.

Som regel vælger køber kontanthandel, og så bliver dette slet ikke
aktuelt. Med kontanthandel betaler køber tinglysningsafgifterne direkte
(som sagt betaler køber dem under alle omstændigheder, enten på den ene
eller den anden måde).

> Spørgsmål 2: Kan jeg ikke få min bank til at sælge pantebrevet?
> Skal ejendomsmægler gøre det?

Afhænger principielt af din aftale med ejendomshæleren (og din egen bank
gør det næppe gratis), men sandsynligheden for at det bliver aktuelt er
nok ret beskeden. Køberne plejer at vælge kontanthandel, da de så selv
(eller rettere: købers bank) styrer finansieringen...

--
Jesper Lund

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-09-06 08:06

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> pris? Det er kontantprisen plus bl.a. tinglysningsafgifter. Sælger betaler
> dem, men de er til gengæld lagt oven i salgsprisen.

- der er vist en for både kontant og financieret. Jeg undrede mig bare over
hvorfor sælger skulle tinglyse noget, han sælger ?!? Lagt oveni salgsprisen?
Jeg kan se den trækkes fra mit overskud, men ok, man vil jo ikke sætte en
pris på en bolig og så tillægge et beløb på 8.536 kroner og ende med en
salgspris på 2.998.000 plus 8.536. Det vil sgu se fjollet ud.

> [...]
> aktuelt. Med kontanthandel betaler køber tinglysningsafgifterne direkte
> (som sagt betaler køber dem under alle omstændigheder, enten på den ene

- ok

> [...]
> nok ret beskeden. Køberne plejer at vælge kontanthandel, da de så selv
> (eller rettere: købers bank) styrer finansieringen...

- ok, så jeg skal sådan set slet ikke sælge pantebrevet? Køber giver bare
mig en stak 1000-kronsedler

ras

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-09-06 20:49

rasmus carlsen wrote:

> [...]
> men ok, man vil jo ikke sætte en pris på en bolig og så tillægge
> et beløb på 8.536 kroner og ende med en salgspris på 2.998.000

De 2.998.000 (under 3 stænger!!!) er kontantprisen, som boliger handles
til i Danmark. Den finansierede pris er lidt højere, og beløbet ser
garanteret "fjollet" ud.

> - ok, så jeg skal sådan set slet ikke sælge pantebrevet? Køber
> giver bare mig en stak 1000-kronsedler

Ikke helt. Forløbet ved kontanthandel er nogenlunde som følger
- Køber stiller en bankgaranti for købesummen
- På overtagelsesdagen overføres købesummen til en deponeringskonto
- Dine eksisterende lån indfries af din egen bank (for din regning)
- Efter indfrielsen af dine lån, vil overskuddet stå på
deponeringskontoen (spærret)
- Når alt papirarbejde er ordnet (handelen berigtiget), får du pengene.

--
Jesper Lund

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-09-06 15:22

> De 2.998.000 (under 3 stænger!!!) er kontantprisen, som boliger handles
> til i Danmark. Den finansierede pris er lidt højere, og beløbet ser
> garanteret "fjollet" ud.

- yes

> [...]
> deponeringskontoen (spærret)
> - Når alt papirarbejde er ordnet (handelen berigtiget), får du pengene.

- ok, tak

ras