2 ugers barsel eller 2x37 timers barsel ?
Fra : SpookiePower

Dato : 20-09-06 20:49

Jeg står i den situation at min arbejdsplads ikke vil
give 2 ugers barsel i sommerperioden, men kun 2x37 timer.

Det kræver selvfølgelig en forklaring.

Det er sådan at jeg arbejder på døgnvagt(24 timer. Får kun løn for de 20)
hver fjerde døgn og har så tre dage fri. I sommerperioden (juni-august)
arbejder jeg hvert tredje døgn og har så to dage fri. Hvilket betyder at jeg
arbejder ca 3x20 timer om ugen. Hele problemet ligger i at min
arbejdsplads + fagforening(en lille bitte fagforening) mener
at to ugers barsel skal regnes som 2x37 timer, og da jeg i sommer
perioden arbejder op til 60 timer, så har jeg jo hurtigt brugt de
2x37 timer, så de vil kun give ca 9 dages barsel. Fordelt på et år
arbejder jeg 37 timer i gennemsnit.

Jeg mener at uanset hvor lidt eller meget man arbejder i perioder,
bare man arbejder 37 timer i snit om ugen på et år,
så har man ret til to hele ugers barsel. Jeg har kontaktet min
kommune, da jeg er kommunalt ansat. Her giver dig mig ret i at
det er to ugers barsel, men det mener min arbejdesplads og
fagforening som sagt ikke.

Jeg har bedt min fagforening og arbejdsplads om kildehenvisninger
til de regler som siger det er lovligt at omregne 14 dages barsel
til ca 9 dages barsel, men uden held. Jeg har flere gange henvist
til vores overenskomst, men får af vide at der er specielle regler
når man arbejder på den måde som jeg gør !! Jeg har bare ikke kunne
finde dem.

Hvis min arbejdsplads ikke har skiftet mening i løbet af ugen vil
min kommune gerne kontakte min arbejdsplads, så jeg er ikke helt
på egne ben.

Men hvad mener i om denne sag ?
Er 14 dages barsel ikke 14 dages barsel ?

Fra : Codexx

Dato : 20-09-06 21:03

SpookiePower skrev:

> Men hvad mener i om denne sag ?
> Er 14 dages barsel ikke 14 dages barsel ?

Jo.

Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel (barselloven)

§ 7. Stk. 3.

"En fader har ret til fravær i 2 sammenhængende uger efter fødslen
eller efter modtagelse af barnet i hjemmet eller efter aftale med
arbejdsgiveren inden for de første 14 uger efter fødslen."
------------

Den bestemmelsen er soleklar. 2 sammenhængende uger. Om du arbejder 10
eller 80 timer om ugen har ingen indvirkning på dette.

//Bacher

Fra : SpookiePower

Dato : 20-09-06 21:08

Codexx wrote:

> [...]
>
> Den bestemmelsen er soleklar. 2 sammenhængende uger. Om du arbejder 10
> eller 80 timer om ugen har ingen indvirkning på dette.

Den fandt jeg også selv på retsinfo, men min arbejdsplads vil sikkert stadig sige
at der er specielle regler for mig. Men tak for hjælpen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-09-06 21:40

SpookiePower skrev den 20-09-2006 22:08:

> Den fandt jeg også selv på retsinfo, men min arbejdsplads vil sikkert
> stadig sige
> at der er specielle regler for mig. Men tak for hjælpen.

Hvis det er specielle regler for dig, så må de jo være skrevet ned de
der specielle regler.
Du har naturligvis krav på at se disse regler.

Jeg kan dog ikke forestille mig, at du kan have anderledes /2
sammenhængende uger/ end resten af danmarks befolkning, der følger den
gregorianske kalender
http://da.wikipedia.org/wiki/Gregorianske_kalender

Rent lønmæssigt kan det godt være, at du kun får for 2*37 uden de tillæg
du får pga. dine skæve arbejdstider.

Tidsmæssigt må 2 sammenhængende uger være 2 sammenhængende uger.

mvh

Carsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-09-06 06:46

> Den fandt jeg også selv på retsinfo, men min arbejdsplads vil sikkert
> stadig sige
> at der er specielle regler for mig. Men tak for hjælpen.

De specielle regler skal så ligger OVER loven. Siger loven noget om
fravigelser eller er den gældende som den er?

Mvh Maria

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-06 21:04

> Jeg står i den situation at min arbejdsplads ikke vil
> give 2 ugers barsel i sommerperioden, men kun 2x37 timer.

Der er 2 ting i det - det ene er om du må holde fri i 2x14 dage - det
andet om eller hvor meget du vil få i løn i perioden. Siden du er
kommunalt ansat er du formentligt dækket af en overenskomst der giver
dig ret til løn under barsel.

Så medmindre de har nogen gode kilder vil jeg holde med dig i at du ret
til at holde _helt_ fri i 2 uger.

Men jeg er usikker på det mhs aflønningen. For i forhold til dit normale
vagskema vil du komme til at mangle timer for at nå de 37timer i snit.
Den pragmatisk løsning vil vel bare være at de tager et par ekstra
vagter senere så du igen når d 37timer i snit.

Fra : SpookiePower

Dato : 20-09-06 21:19

Anders Majland wrote:

> [...]
> andet om eller hvor meget du vil få i løn i perioden. Siden du er
> kommunalt ansat er du formentligt dækket af en overenskomst der giver

Ja, der er fuld løn under barslen.

> Så medmindre de har nogen gode kilder vil jeg holde med dig i at du ret
> til at holde _helt_ fri i 2 uger.

hørt !!!

> [...]
> Den pragmatisk løsning vil vel bare være at de tager et par ekstra
> vagter senere så du igen når d 37timer i snit.

Det skal lige nævnes at vi i ferieperioden har 3 ugers ferie, som
jeg jo vil opfatte som 3x37 timer. Jeg har påpeget overfor min fagforening
og arbejdsplads, at de 3 ugers ferie så også skal omregnes til ca 2 uger,
hvis man kan omregne 2 ugers barsle til ca 9 dage. Men det syntes de ikke
var morsomt.

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-06 23:02

> [...]
> uger,
> hvis man kan omregne 2 ugers barsle til ca 9 dage. Men det syntes de

hehe

Men for at sammenligne med noget andet der måske alligevel er relevant.
Mange underviserere er ansat med en årsnorm der angiver hvor mange
timers undervisning de skal lavere på et helt år. Arbejdstiden kan
svinge meget over året og alle ved at de jo også ofte har nogle gode
lange ferier. Men samlet set skal de levere et arbejder der svarer til
37 timer om ugen. Er en sådan underviser syg tæller dagene med en
gennemsnitssats. Det er altså ikke sådan at fordi man har været syg i 3
uger bare skal arbejde mere på et andet tidspunkt (ferie er lidt noget
andet for der bare medregnet i hvor mange timer der skal leveres). Så
medmindre der er nogen særaftaler vil jeg mener at du under barsel skal
have den samme løn som hvis du var syg i perioden .

Fra : SpookiePower

Dato : 21-09-06 06:36

Anders Majland wrote:

> [...]
> medmindre der er nogen særaftaler vil jeg mener at du under barsel skal
> have den samme løn som hvis du var syg i perioden .

Min kommune fortalte mig også at min arbejdsplads ikke var den eneste
i kommunen, som arbejdede mere i nogle perioder end i andre. Og der lavede
man ikke omregninger i de travle perioder.