Just-Eat
Fra : Kristian

Dato : 20-09-06 19:38

Hvad gør man hvis man bestiller over just-eat og får leveret lunken mad,
samt at de 2 af pizzaerne ikke svarer til det bestilte.

Banken påstår at PBS påstår at man ikke kan lave indsigelse på
transaktionen da der er tale om fødevarer.

--
Kristian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-09-06 19:44

Kristian formulated on onsdag :
> Hvad gør man hvis man bestiller over just-eat og får leveret lunken mad, samt
> at de 2 af pizzaerne ikke svarer til det bestilte.

Du klager over varen til JustEat OG restauranten.

> Banken påstår at PBS påstår at man ikke kan lave indsigelse på transaktionen
> da der er tale om fødevarer.

Det ville også være en træls sag at skulle køre - du har jo fået varen,
du har spist den og skal bagefter bevise at den var kold...

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Kristian

Dato : 20-09-06 19:57

> Du klager over varen til JustEat OG restauranten.

Er gjort uden held. Kontaktede dem med det samme.

> Det ville også være en træls sag at skulle køre - du har jo fået varen,
> du har spist den og skal bagefter bevise at den var kold...

Nej jeg har ikke spist dem. Det var uspiseligt.
Vi spiste rugbrødsmadder til aftensmad i søndags!

Fra : Barney Gumble

Dato : 20-09-06 20:24

Kristian wrote:

> Nej jeg har ikke spist dem. Det var uspiseligt.
> Vi spiste rugbrødsmadder til aftensmad i søndags!

Jeg kondolerer - det er ikke værdig søndagsaftensmad! ;)

Ikke så juridisk, men husk at give din mening til kende om pizzeriaet når du
i morgen får denne mulighed via en e-mail fra Just-Eat. Selv om man nok skal
tage den slags bedømmelser fra andre kunder med et gran salt, så plejer jeg
gerne lige at læse andres kommentarer om et nyt sted jeg overvejer at
benytte. Og har stedet fået en meget lav vurdering, så er der muligvis en
grund til at holde sig væk.

Den eneste gang jeg rigtig har haft bøvl med Just-Eat (udover svingende
madkvalitet - det er sgu lidt af et lotteri at få bragt pizza ud) fralagde
Just-Eat sig ethvert ansvar og henviste bare til restauranten. Om det er
deres ret skal jeg ikke kunne sige.

BG

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-06 20:29

Barney Gumble skrev:

> [...]
> Just-Eat sig ethvert ansvar og henviste bare til restauranten. Om det er

Nu kender jeg ikke Just-Eat, men hvis det er dem du har indgået
aftale med, er det også dem der er ansvarlige for at overholde
deres del af aftalen. Hvem, hvad og hvorfor de muligvis laver
aftaler med underleverandører, er kunden uvedkommende.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-09-06 20:56

Bertel Lund Hansen expressed precisely :
> [...]
> deres del af aftalen. Hvem, hvad og hvorfor de muligvis laver
> aftaler med underleverandører, er kunden uvedkommende.

Just-Eat formidler blot kontakten mellem dig og restauranten.

"The reason there are two senators for each state is so that one can be
the designated driver." - Jay Leno

Fra : Daniel Overby

Dato : 20-09-06 21:06

> Just-Eat formidler blot kontakten mellem dig og restauranten.

Det troede Shopman også de gjorde, men der mente Forbrugerrådet jo noget
andet. Og noget kunne tyde på, at de havde ret, for Shopman har da skiftet
koncept.

- Daniel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-06 22:12

Henrik Stidsen skrev:

> Just-Eat formidler blot kontakten mellem dig og restauranten.

.... og bliver derved ansvarlige.

--
Bertel

Fra : Peter Kirk

Dato : 21-09-06 07:58

> ... og bliver derved ansvarlige.

Er en ejendomsmælger ansvarlig for huset der sælges? Han formidler bare
kontakten mellem køber og sælger - hvorfor skulle Just-Eat have ansvar for
pizzaen hvis ejendomsmælgeren ikke har ansvar for huset?

Fra : David T. Metz

Dato : 21-09-06 10:58

Peter Kirk skrev:

> Er en ejendomsmælger ansvarlig for huset der sælges?

Han er (med-)ansvarlig for salget - det er derfor de er forsikrede.

David

Fra : Jubii

Dato : 21-09-06 14:09

On Thu, 21 Sep 2006 11:58:12 +0200, "David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Han er (med-)ansvarlig for salget - det er derfor de er forsikrede.
>
>David

Du er utroværdig.

Fra : David T. Metz

Dato : 21-09-06 15:00

Jubii skrev:
> On Thu, 21 Sep 2006 11:58:12 +0200, "David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:
> in dk.videnskab.jura

> Du er utroværdig.

Øh, nå. Jeg baserer det på lov om omsætning af fast ejendom §§ 13-14,
24. Bemærk især § 24 stk 2 sidste punktum.

Hvad baserer du din karakteristik af mig på?

David

Fra : David T. Metz

Dato : 21-09-06 15:05

David T. Metz skrev:

> Hvad baserer du din karakteristik af mig på?

Nevermind - kan se det er en tråd i dk.medier.tv

David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-06 13:33

Peter Kirk skrev:

> Er en ejendomsmælger ansvarlig for huset der sælges?

Han er medansvarlig. Jeg kunne f.eks. have fået knaldet en
ejendomsmægler i sin tid fordi det hus vi købte ikke var på 135
m2, men kun på 112 + 23 m2. De 23 var et rum der ikke havde højt
nok til loftet til at kunne kaldes beboelse.

Det ærgrer mig lidt i dag at jeg ikke førte sag mod sælger og
ejendomsmægler, men vi havde ikke energien til det da vi var midt
i en skilsmisse (dengang vi opdagede det).

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 21-09-06 10:15

On Wed, 20 Sep 2006 23:12:08 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>... og bliver derved ansvarlige.

For hvad? For betalingsformidlingen, ja, men ikke for maden.

der er vist sket en del misforståelser i forløbet.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 20-09-06 22:07

On Wed, 20 Sep 2006 21:29:15 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Nu kender jeg ikke Just-Eat

Ganske simpelt koncept.

De har en side hvor de præsenterer det restauranten kan levere og
hvilke betingelser og frister der er for udbringning, du bestiller og
restauranten modtager en fax hvorpå der står hvem der skal have hvad
og om varen er betalt med dankort eller man skal have penge ude hos
kunden..

Jeg tror ikke umiddelbart at PBS vil føre pengene tilbage, spørgeren
har jo fået leveret en vare og har selv valgt at kassere den
istedetfor at returnere pizzaen med en klage og et krav om pengene
retur..

Jeg kan jo heller ikke købe et rugbrød i fuptex, finde ud af at det er
muggent og så smide det væk og forvente at få pengene tilbage når jeg
henvender mig..

Henrik

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-09-06 20:21

Henrik Stidsen wrote:
> Kristian formulated on onsdag :
>
> Du klager over varen til JustEat OG restauranten.

Hvas siger PBS ?

Deres nummer er i telefonbogen og der plejer godtnok at være lidt vventetid,
men de er meget flinke at snakke med!

(Jeg har nummeret på arbejdet, men sidder hjemme lige nu)
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : Kristian

Dato : 20-09-06 20:27

> Hvas siger PBS ?

Jeg ringer til dem imorgen, jeg ville blot høre om der var nogen herinde
med nogle juridiske råd, da det er min erfaring at det kan være godt at
henvise til lovgivning eller lignende sager.

Fra : Jubii

Dato : 20-09-06 22:15

On Wed, 20 Sep 2006 21:26:43 +0200, Kristian <kristian@oermen.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Jeg ringer til dem imorgen, jeg ville blot høre om der var nogen herinde
>med nogle juridiske råd, da det er min erfaring at det kan være godt at
>henvise til lovgivning eller lignende sager.

Spild af tid, hvis du ellers har læst tråden.
Gå hellere ind på just-eat, log ind og giv din mening til kende under det
menupunkt under din emailadresse.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-06 20:20

Kristian skrev:

> Banken påstår at PBS påstår at man ikke kan lave indsigelse på
> transaktionen da der er tale om fødevarer.

Det er noget sludder. En aftale er en aftale, også når den gælder
fordærvelige varer.

Spørgsmålet er så om pizzabageren har misbrugt kortbetalingen,
eller om det skal betragtes som en 'almindelig' klage. Det tør
jeg ikke svare på.

--
Bertel

Fra : joke

Dato : 20-09-06 21:35

> [...]
>
> Spørgsmålet er så om pizzabageren har misbrugt kortbetalingen,
> eller om det skal betragtes som en 'almindelig' klage. Det tør

Umiddelbart har han jo fået varen leveret at den så er uspiselig bliver vel
en sag mellem ham og restauranten, eller kan man virkelig bare modtage en
være sige det er noget være lort og så sige til sin bank jeg vil have mine
penge.

En ting jeg også syntes vi mangler svar på er pizzaen leveret tilbage til
pizzariaet det må ligesom være 1. krav på at ophæve handlen, og kunne jo
være der så blev ubetalt cash.

Hilsen

Johnny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-06 22:17

joke skrev:

> Umiddelbart har han jo fået varen leveret at den så er uspiselig bliver vel
> en sag mellem ham og restauranten,

Nej, det er en sag mellem ham og Just-Eat.

Men jeg er tilbøjelig til at mene at du har ret i at varen er
leveret, og at betalingen derfor er trukket berettiget.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 21-09-06 10:35

On Wed, 20 Sep 2006 23:17:27 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Nej, det er en sag mellem ham og Just-Eat.

Hvad med at argumentere udfra de betingelser og aftaler der er mellem de 3
parter? Du kan sikkert læse dig frem til handelsaftalen på deres sider, hvor der
er gjort klart hvem der har ansvaret for maden der leveres. Og "Der er ingen
fortrydelsesret, da købet omhandler madvarer."

Kunden ved hvad der gælder når aftalen med just-eat er gennemført.

Fra : per christoffersen

Dato : 21-09-06 17:22

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingen
> fortrydelsesret, da købet omhandler madvarer."

Jeg har lige gennemført et prøvekøb helt frem til betaling (som jeg ikke
gennemførte) uden at blive præsenteret for nogle betingelser. Det må derfor
være uomtvisteligt, at hvis jeg havde gennemført købet, ville jeg have
indgået en aftale med just-eat og ingen andre.

Aftalen vil være indgået på basis af bestemmelserne i Købeloven uden
fravigelser.
Forbrugeraftaleloven er også gældende, men returretten kan ikke bruges, da
der er tale om fødevarer.

Just-Eat skal altså modtage og realitetsbehandle en reklamation.

/Per

/Per

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 21-09-06 21:18

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derfor være uomtvisteligt, at hvis jeg havde gennemført købet, ville jeg
> have indgået en aftale med just-eat og ingen andre.

http://www.just-eat.dk/ og alle efterfølende sider kan du læse
Handelsbetingelser, under Info.
Just-eat er fyldt med valg.
Først vælger du område (F ex Sønderjylland)
Så vælger du by (Haderslev)
Her får du valget mellem de restauranter, der er tilmeldt Just-eat.
Og der er da ikke nogen tvivl om at det er den udvalgte restaurants "unike"
menukort, du så kommer ind på, og derved indgår en aftale med.

Intet sted ser jeg, at jeg har en aftale med Just-eat. Det er restauranten
jeg betaler til.
Jeg kunne jo bare vælge at ringe til restauranten og bestille min pizza på
den måde. Men så mister jeg oxo min mulighed for at give point.

VH Pernille (Lidt for ofte bruger af Just-eat)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-06 23:39

Pernille Højgaard skrev:

> Intet sted ser jeg, at jeg har en aftale med Just-eat.

Hvad med forsiden?

   Over 800 restauranter er medlem af Just-Eat og alle ...

> Det er restauranten jeg betaler til.

Det er foretagendet Just-Eat som bruger nogle restauranter som
underleverandører (eller medlemmer om du vil).

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-09-06 18:46

Bertel Lund Hansen explained :

> Det er foretagendet Just-Eat som bruger nogle restauranter som
> underleverandører (eller medlemmer om du vil).

Eller også er det omvendt, en række restauranter bruger Just-Eat som
leverandør af bestilling via internettet.

Never tell anyone that you're: writing a book, going on a diet,
exercising, taking a course, or quitting smoking. They'll encourage you
to death. - Lynn Johnston

Fra : Henrik Madsen

Dato : 21-09-06 23:42

On Thu, 21 Sep 2006 22:18:22 +0200, "Pernille Højgaard"
<pl@praxis-it.nospam> wrote:

> [...]
>den måde. Men så mister jeg oxo min mulighed for at give point.
>
>VH Pernille (Lidt for ofte bruger af Just-eat)

Just-eat tilbyder at formidle kontakt og betaling og Just-eat får
penge af restauranterne for at formidle denne kontakt..

Mener du så stadigvæk at just-eat ikke har nogen forpligtigelser
overfor deres kunde ?

Når du trykker betal så kan du jo bestemme om du betaler kontant ved
modtagelse eller om du vil betale via just-eat...Just-eat sender så de
penge de har kradset ind hver måned på restaurant ejerens
konto...Minus de penge de selv skal have for at formidle kontakten.

Henrik

Fra : Barney Gumble

Dato : 21-09-06 23:46

Pernille Højgaard wrote:

> Intet sted ser jeg, at jeg har en aftale med Just-eat. Det er
> restauranten jeg betaler til.

Jeg var ellers overbevist om, at betalingen ryger direkte til Just-Eat, som
så videreformidler pengene (efter de har fratrukket deres gebyr) til
restauranterne/pizzeriaerne.

> Jeg kunne jo bare vælge at ringe til restauranten og bestille min
> pizza på den måde. Men så mister jeg også min mulighed for at give
> point.

I så fald ville du jo ikke kunne betale med kort via nettet...

BG

Fra : Brian Tingholm

Dato : 22-09-06 01:53

"Pernille Højgaard" <pl@praxis-it.nospam> skrev i en meddelelse

SNIP
> Jeg kunne jo bare vælge at ringe til restauranten og bestille min pizza på
> den måde. Men så mister jeg oxo min mulighed for at give point.
>
> VH Pernille (Lidt for ofte bruger af Just-eat)

OT:
Er det vigtigt at man kan give karakter til stedet??
spørger fordi jeg selv har menukort-online.dk som har... ja gæt !

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 22-09-06 08:30

"Pernille Højgaard" <pl@praxis-it.nospam> skrev i en meddelelse
> Intet sted ser jeg, at jeg har en aftale med Just-eat. Det er restauranten
> jeg betaler til.

Det vil nok være fornuftigt at basere vurderingen på gældende ret og praksis
på e-handels området.
Sålænge just-eat ikke kan godtgøre, at jeg utvetydigt er blevet meddelt, at
jeg ikke handler med dem, så er der indgået en aftale med just-eat og ingen
andre.
Det er ikke nok at der ligger forretningsbetingelser et eller andet sted som
fortæller noget andet, - det skal indgå som en uomgængelig del af
salgsprocessen, at oplysningerne lægges frem.

At udgangspunktet må være, at just eat er sælger følger helt naturligt af,
at det er deres site man er inde på.

Selvom det gør dette, er jeg ikke fuldstændig overbevist om, at just eat kan
fralægge sig ansvaret. Der er kommet nogle meget markante udmeldinger fra
forbrugerombudsmanden på feks. netauktionsområdet, som peger i retning af,
at en ren formidlingsservice ikke kan fralægge sig ansvaret for de leverede
varer. Da man jo også hos just eat indgår aftalen (og gennemfører
betalingen) hos dem er det meget sandsynligt, at den første udmelding fra
forbugerombudsmanden og Forbrugerklagenævnet vil være, at det er just eat
der er sælger, og som sådan er ansvarlig for leverance.
De omtalte udmeldinger er som sagt meget markante, og man kan nok forestille
sig, at nogen på et tidspunkt vil forsøge at få en dom for at få fastslået
retspraksis ad denne vej.

> Jeg kunne jo bare vælge at ringe til restauranten og bestille min pizza på
> den måde. Men så mister jeg oxo min mulighed for at give point.

Det er korrekt, - men det har ikke så meget med denne sag at gøre. Man kan
jo også vælge at lave maden selv...

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 22-09-06 10:38

per christoffersen skrev:

> Det er ikke nok at der ligger forretningsbetingelser et eller andet sted som
> fortæller noget andet, - det skal indgå som en uomgængelig del af
> salgsprocessen, at oplysningerne lægges frem.

Jeg forstår ikke Pernilles pointe. Læser man "Handelsbetingelser" er der
intet der modsiger at man handler med Just-Eat. De benytter ikke
"Shopman-tricket".

Til gengæld er der for mig at se to tvivlsomme betingelser:

"10. Skulle du have klager ove en vare købt hos Just-Eat.dk skal du
henvende dig til den restaurant, hvor du har bestilt varen. Den
leverende restaurant varetager således behandlingen af klagesager for
varer købt hos Just-Eat."

Det kan de ikke forlange, de skal realitetsbehandle en klage.

"12.   Just-Eat.dk har ikke ansvaret for trykfejl/stavefejl og evt.
prisforskelle."

Nå, hvem har så? Den slags generelle ansvarsfraskrivelser har ingen
virkning.

David

Fra : Jubii

Dato : 22-09-06 20:02

On Fri, 22 Sep 2006 09:29:32 +0200, "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>Det er korrekt, - men det har ikke så meget med denne sag at gøre. Man kan
>jo også vælge at lave maden selv...
>
>/Per

Man kan også vælge at gå ned på gaden og hen til butikken, hvem har så ansvaret
for de varer man køber (her mad)? Nu slipper man for det besvær og kan få varen
leveret af en ansat i butikken. Jeg mener ansvaret ligger hos den der leverer
maden. Er den kold eller på anden måde uspiselig, er det den ansatte i butikken
der skal rette fejlen.

Fra : Codexx

Dato : 20-09-06 21:10

http://www.just-eat.dk/includes/privacyPolicy.asp

[...]
----------
De skriver altså selv man køber maden hos Just-Eat. Jeg mener
iøvrigt bestemmelsen er noget suspekt.

//Bacher

Fra : Jubii

Dato : 20-09-06 22:11

On 20 Sep 2006 13:09:42 -0700, "Codexx" <jensbacher@hotmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>varer købt hos Just-Eat.
>----------
>De skriver altså selv man køber maden hos Just-Eat. Jeg mener

Så vidt jeg ved, går bestillingen, som noget nyt, direkte til restaurentens
computer med kopi til just-eat som formidler betaling m.m.
"købt hos" skal nok forstås "købt via" da just-eat ikke selv laver maden.

Restaurenterne er medlemmer hos just-eat som "bare" formidler forbindelsen
mellem kunder og restaurent.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-09-06 20:48

Jubii expressed precisely :
> Så vidt jeg ved, går bestillingen, som noget nyt, direkte til restaurentens
> computer med kopi til just-eat som formidler betaling m.m.

Det kommer an på hvilken restaurant det er, det er langt fra dem alle
der har deres "just-direct" system.

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : David Mc Nally

Dato : 20-09-06 23:01

Bertel Lund Hansen wrote:

> ... og bliver derved ansvarlige.

Et spørgsmål der bunder i ren uvidenhed fra min side:
Hvori består forskellen på bestillingen foretaget via JustEat's
system og en bestilling foretaget over telefonen? Hvorfor er JustEat
ansvarlige, når TDC ikke er?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-06 07:34

David Mc Nally skrev:

> Et spørgsmål der bunder i ren uvidenhed fra min side:
> Hvori består forskellen på bestillingen foretaget via JustEat's
> system og en bestilling foretaget over telefonen?

Juat-Eat sælger den ydelse at man kan få noget pizza at spise.
Det gør teleudbyderen ikke.

Teleudbyderen er ansvarlige for at den ydelse de sælger
(telefoni), også virker inden for de rammer som aftalen
afstikker.

--
Bertel

Fra : Brian Tingholm

Dato : 22-09-06 01:50

> samt at de 2 af pizzaerne ikke svarer til det bestilte.

Det var da det nemmeste i verden at bevise du ikke har fået hvad du bestilte
når du bestiller online... straks værer hvis det var pr telefon...
Du skulle printe kvitt. fra just-eat og præsentere pizzeriaet for varen og
bestillingen og krævet dine penge retur !

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : Morten Birkelund

Dato : 22-09-06 09:13

"Kristian" <kristian@oermen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Banken påstår at PBS påstår at man ikke kan lave indsigelse på
> transaktionen da der er tale om fødevarer.

Tjaa har du prøvet at kontakte Just-Eat, de har altid løst problemerne for
mig uden bøvl.

Du får jo enda en kvittering med kontakt oplysninger til Just-Eat så du let
kan kontakte dem hvis der er noget.

--
Morten Birkelund

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 24-09-06 17:39

on 20 sep 2006 08:38:26p satte Kristian sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> [...]
>
> Banken påstår at PBS påstår at man ikke kan lave indsigelse på
> transaktionen da der er tale om fødevarer.

Hvis ikke du har forudbetalt har du jo lov at afvise maden ved døren
hvis ikke det svarer til det du har bestilt ligesom du kan gøre på en
restaurant hvis du ver der og fik noget du ikke havde bestilt eller som
var ringe lavet (lunkent)

Selv har jo dog prøvet at forudbetale og få en forkert pizza ved døren.
Vi vare hurtige og fik fat i "kraven" på pizzabudet som var på vej ind i
sin bil. Han kom op til os igen og vi fik ham til at hente en ny pizza
uden merpris.

Der kan altis ske et kiks men så er det rart at medarbejderen alligevel
er sit arbejde og ansvar herfor bevidst og henter en ny pizza der
iøvrigt var gloende varm. Så de fik alligevel god omtale herfra.

Steven

--
Mail kan for tiden sendes direkte til mig på fox_heumow@trashmail.net

Kig altid efter min nyeste post og brug mailadressen fra den, da denne
adresse skifter tit. Ved første spam modtaget på denne mail er adressen
udgået.