Brug lovlig software - Brug OpenOffice.org
Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 19-09-06 23:25

Hej alle

I dag kan man læse i Jyllandsposten.
http://www.jp.dk/kultur/artikel:aid=3966608/

<citat start>
En ny undersøgelse, som Danmarks Jurist- og Økonomforbund,
DJØF, har foretaget blandt sine studentermedlemmer, viser,
at 72 procent af de studerende har kopieret undervisningsmateriale
i stedet for at købe det i boghandlen.

Samtidig erklærer 50 procent af de studerende, at de anvender
ulovlig kopieret software, skriver Information.
</citat start>

Brug lovlig software - Brug OpenOffice.org
http://da.openoffice.org/get_legal_da.html

Mvh. Jørgen

Fra : Kasten

Dato : 20-09-06 07:19

"Jørgen Kristensen" <jkr-herlev@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle

> Brug lovlig software - Brug OpenOffice.org
> http://da.openoffice.org/get_legal_da.html

Det hjælper bare ikke, hvis alle opgaver der skal afleveres (digitalt) skal
være i .doc format. Konverteringen til word format går ikke altid godt i OO
!

Karsten

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 20-09-06 10:09

Kasten wrote:

> [...]
>
> Det hjælper bare ikke, hvis alle opgaver der skal afleveres (digitalt)
> skal være i .doc format. Konverteringen til word format går ikke altid

Hvis dokumentet er skrevet udelukkende i OO har jeg aldrig oplevet
problemer.

Jeg hører derimod ofte om .doc problemer imellem de forskellige udgaver af
MS Word.

Det er naturligvis off-topic...

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

It is a look [of indecision and fear] I know well - if he had been a
subordinate commander in battle I would have immediately relieved him of his
command.

General Sir Michael Rose, Former Commander of the UN Protection Force in
Bosnia, on Pres. Bushs 5 minutes lack of reaction to the attack on the World
Trade Center. 2004.07.01

Fra : Kasten

Dato : 21-09-06 07:11

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis dokumentet er skrevet udelukkende i OO har jeg aldrig oplevet
> problemer.
>
> Jeg hører derimod ofte om .doc problemer imellem de forskellige udgaver af
> MS Word.

tja. Jeg skreve et dokument ind for min kone i OO, som blev sendt til
skolen. Det kunne de så ikke læse, hvorefter jeg konvertrede til Word97
format. Problemet bestod i at bla. kapiteloverskrifter lå oven i alm
brødtekst, og var rykket helt ud til margen. Jeg er så sidenhen blevet
opmærksom på at man kan konvertere til .pdf i OO, så problemet kan
selvfølgelig løses (medmindre lærene ikke har readerne, og nægter at
installere det :o/ )

Karsten

Fra : Kristian S.

Dato : 20-09-06 07:53

Jørgen Kristensen skrev:

> Brug lovlig software - Brug OpenOffice.org
> http://da.openoffice.org/get_legal_da.html

Hvori består det juridiske spørgsmål/diskussionsemne?

--
/kristian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-09-06 16:20

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev:

> Undervisning <> forvaltning.

Det er sådan set underordnet. Det offentlige skal have hjemmel for at
stille krav til borgerne. Det gælder også offentlige
undervisningsinstitutioner.

Forvaltningsloven gælder i øvrigt også for undervisningsinstitutioner.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-09-06 21:49

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Det er sådan set underordnet. Det offentlige skal have hjemmel for at
> stille krav til borgerne.

Og her mener jeg endnu engang at de studerende ikke er borgere i denne
sammenhæng. Hvis de ikke er interesseret i uddannelsen kan de jo bare stoppe
med at studere. Derimod kan man ikke stoppe med at være borger.

hilsen
Uffe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-06 22:10

Uffe Kousgaard skrev:

> Og her mener jeg endnu engang at de studerende ikke er borgere i denne
> sammenhæng.

De er da vel ikke statsløse?

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-09-06 21:56

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev:

> Og her mener jeg endnu engang at de studerende ikke er borgere i
> denne sammenhæng.

Det giver ingen mening. Forvaltningsloven gælder for den offentlige
forvaltning - det omfatter også uddannelsesinstitutioner.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-09-06 06:09

> Det giver ingen mening. Forvaltningsloven gælder for den offentlige
> forvaltning - det omfatter også uddannelsesinstitutioner.

Og her er vi så uenige og lad det blive ved det.

hilsen
Uffe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-06 07:27

Uffe Kousgaard skrev:

> Og her er vi så uenige

Man kan ikke være uenig om et sagsforhold.

--
Bertel

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 20-09-06 08:32

Kristian S. wrote:

> Hvori består det juridiske spørgsmål/diskussionsemne?

Kan institutionerne kræve at opgaver _skal_ afleveres i bestemt
binært format (fx MS Word)
Eller kan de studerende fx aflevere opgaver i fx PDF[1] (der er meget
udbredt) uanset krav fra institution

Håber det er juridisk nok :)

[1]
Findes der andre formater der er crossplatform (Windows, Linux, Mac,
Unix)?
Jeg vil formode at der er stillet formelle krav mht
opstilling/kapitelinddeling, inholdsfortegnelse etc - så alm tekst er
"dømt" ude

- Peter

Fra : Kuruderu

Dato : 20-09-06 09:47

>Kan institutionerne kræve at opgaver _skal_ afleveres i bestemt
>binært format (fx MS Word)
>Eller kan de studerende fx aflevere opgaver i fx PDF[1] (der er meget
>udbredt) uanset krav fra institution

Ja det kan de godt kræve. Dog vil man i forbindelse med sådanne krav oftest
have mulighed for at benytte en af institutionens maskiner som kan producere
formatet.

> [...]
>Jeg vil formode at der er stillet formelle krav mht
>opstilling/kapitelinddeling, inholdsfortegnelse etc - så alm tekst er

RTF, XML, HTML etc etc etc

>- Peter

Kuruderu

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 20-09-06 10:17

Kuruderu wrote:

> Ja det kan de godt kræve.

I følge hvilken bestemmelse?

- Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 20-09-06 12:40

peter.aghl@gmail.com skrev:

> I følge hvilken bestemmelse?

Du vender tingene på hovedet. Der skal være en bestemmelse der forbyder
det for at forhindre dem i det.

David

Fra : per christoffersen

Dato : 20-09-06 13:08

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse
> Du vender tingene på hovedet. Der skal være en bestemmelse der forbyder
> det for at forhindre dem i det.

Hva ba?
Som offentlige institutioner er de vel pålagt forvaltningsloven?

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 20-09-06 13:33

per christoffersen skrev:

> Hva ba?
> Som offentlige institutioner er de vel pålagt forvaltningsloven?

Jo, umiddelbart kan jeg ikke gennemskue relevansen her, men bemærk at
jeg ikke tager stilling til det egentlige spørgsmål, blot at der
generelt ikke skal hjemles tilladelser, medmindre de er undtagelser fra
et generelt forbud.

David

Fra : per christoffersen

Dato : 20-09-06 13:36

> Jo, umiddelbart kan jeg ikke gennemskue relevansen her, men bemærk at jeg
> ikke tager stilling til det egentlige spørgsmål, blot at der

Forvaltningsloven angiver at offentlige myndigheder ikke må foretage sig
noget uden hjemmel i en lov (meget populært sagt...).
Da krav om en bestemt afleveringsform (forstået som en computerformat) må
siges at være en forvaltningsbeslutning med begrænsende effekt for de
studerende vil jge mene, at institutionen kun gennemfære et sådant krav,
hvis de har en præcis hjemmel til det.

Altså det modsatte udgangspunkt af det du lægger frem.

Om der findes en sådan hjemmel (og kravet derfor er i orden) vil jeg ikke
tage stilling til.

/Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-09-06 14:13

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> Forvaltningsloven angiver at offentlige myndigheder ikke må foretage sig
> noget uden hjemmel i en lov (meget populært sagt...).

Står der i samme lov, at underviserne må kræve opgaver løst som en del af
undervisningen? Nej, vel? Allerede her bliver underviserne altså kriminelle
ift. forvaltningsloven

Undervisning <> forvaltning.

hilsen
Uffe

Fra : per christoffersen

Dato : 20-09-06 14:30

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Står der i samme lov, at underviserne må kræve opgaver løst som en del af
> undervisningen? Nej, vel? Allerede her bliver underviserne altså
> kriminelle ift. forvaltningsloven

Det står ikke i forvaltningsloven, - der står kun at man skal have hjemmel
til at stille krav til borgerne.
Og den hjemmel finder underviserne i lovene og bekendtgørelserne omkring de
enkelte uddannelser.
Heri er ofte meget detaljerede beskrivelser af undervisningens omfang og de
opgavekrav man akn og skal stille, foruden eksaminationskravene.

Så der er ikke hokus-pokus eller teoritisk tåbeligt over det jeg skriver.
Det er måske bare lidt overraskende for menigmand, at lærere og undervisere
ikke har ret fordi de er lærere, men kun har ret, fordi de har fået lov til
at få det inden for et afgrænset område...

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 21-09-06 09:07

per christoffersen skrev:

> Det står ikke i forvaltningsloven, - der står kun at man skal have hjemmel
> til at stille krav til borgerne.

Åh, på den måde. Det havde jeg ikke overvejet - det var på mere et
grundliggende niveau.

På universitetsområdet, som er det jeg kender bedst, følger hjemlen så
vidt jeg kan se af Universitetsloven (§ 18 stk. 5-6) subsidiært det
enkelte studiums studieordnings eksamensbestemmelser.

> [...]
> Heri er ofte meget detaljerede beskrivelser af undervisningens omfang og de
> opgavekrav man akn og skal stille, foruden eksaminationskravene.

Njah, nu kender jeg primært til universitetsuddannelser, og herunder
primært humaniora og samfundsvidenskav. Her er bekendtgørelsernes krav
primært overordnede og faglige - ikke formsmæssige.

> Så der er ikke hokus-pokus eller teoritisk tåbeligt over det jeg skriver.

Det prøvede jeg skam ikke at antyde.

David

Fra : per christoffersen

Dato : 21-09-06 09:09

> Det prøvede jeg skam ikke at antyde.

Nej, nej. Det var heller ikke lige i forlængelse af dit indlæg, at jeg skrev
det.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 21-09-06 09:31

Uffe Kousgaard skrev:

> Undervisning <> forvaltning.

Undervisning ved off. inst. og herunder eksamination er underlagt
forvaltningsloven. Fx kan en eksaminand søge aktindsigt i bedømmeres
noter til bedømmelsen af en eksamen.

David

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-09-06 13:34

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> Som offentlige institutioner er de vel pålagt forvaltningsloven?

Sjov idé, men de studerendes arbejde kan næppe kaldes "forvaltning".

Fra : per christoffersen

Dato : 20-09-06 13:41

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> Sjov idé, men de studerendes arbejde kan næppe kaldes "forvaltning".

Jeg tror heller ikke de studerendes arbejde er omfattet af
forvaltningsloven.
Men de ansattes og hermed undervisernes arbejde er efter min opfattelse.

/Per

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 21-09-06 11:04

Jørgen Kristensen wrote:

> [...]

> ulovlig kopieret software, skriver Information.
> </citat stlut>
>
> Brug lovlig software - Brug OpenOffice.org

Hej alle

Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing har besluttet at bruge kontorpakken
Openoffice.org i undervisningen. Før skoleårets start sendte skolen besked
til de 45 nye elever der skulle starte i 1.g at skolen brugte OOo.

Hvad var formålet med denne meddellelse:
1. orientere om OOo som gratis kan downloades fra internettet.
2. at spare eleverne en udgift på ca. 1000 kr. til en anden kontorpakke -
flere elever har sikkert købt bærbar computer til 4000 - 12000 kr.

Hvis skolelederne på de skoler der underviser jurister også havde meddelt
eleverne at der var mulighed for at bruge en gratis kontorpakke i
undervisningen var der sikkert mange der ikke var blevet fristet til at
installere en ulovlig kopi på computeren. jeg mener at det er uheldig at
ca. halvdelen af de jurastuderende anvender ulovlig kopieret software.

Har I andre forslag til hvordan mængden af ulovlig kopieret software
kan nedbringes?

Mvh. Jørgen

Fra : per christoffersen

Dato : 21-09-06 11:45

> Har I andre forslag til hvordan mængden af ulovlig kopieret software
> kan nedbringes?

Jeg vil da gerne forslå at flytte den diskussion til en egnet gruppe, - det
nærmeste, jeg kan komme i tanke er news:dk.politik.

/Per