trådhegn i skel.
Fra : Ukendt

Dato : 15-09-06 23:26

Må min nabo opføre et trådhegn i skel uden vores samtykke?

vores nabo havde dengang vi kavde købt vores byggegrund ringet til samtlige
i omtådet og tilbudt os overskudsjord fra deres bygning.

det endte med at de planerede det ind over vores grund, ca 1,5 meter ind
over skel, og 40 cm i højden.

det var først dengang landmåleren bekræftigide at det var fakta at de
forstod det.
men vi stod og skulle lave hæk mm. opsætte et fælles hegn, da de havde en
skråning der gik ned til mig ( min grund bakker 2 meter i forvejen) ville de
have skellet på deres top, så jeg skulle luge det stykke de havde niveleret,
det ønskede jeg ikke, så der blev ingen fælles hæk.

siden har de gået inde på vores grund og luget i deres bede, revet sten ud
på vores græsplæne, for at de var nemmere at samle sammen, mm, deres datters
hund rendte frit på min plæne, og når jeg bankede på ruden kikkede hun den
anden vej.

NU spørger jeg iforhold til §7 i hegnsloven er det vel ikke lovligt at
anlægge hegn uden modpartens samtykke?

de påstår så at det er inde på egen grund, hvor langt skal det være ? 0.5
meter ?

Venligst mr x

Fra : Henning Sørensen

Dato : 16-09-06 19:44

"bH" <ingenspam> skrev i en meddelelse
> [...]
> anlægge hegn uden modpartens samtykke?
>
> de påstår så at det er inde på egen grund, hvor langt skal det være ? 0.5

I dette tilfælde ville jeg nok ikke gide skændes ret meget med manden. Han
må selvfølgelig ikke hegne i skel uden en naboaftale, så det er helt galt.
Men han må rigtig nok gerne sætte et hegn op inde ved sig selv, og der er
ikke faste regler om hvor langt inde det skal stå. Eksempel kunne han vælge
at sætte et trådhegn i hans side af en almindelig hæk for at holde hunden
hjemme. Det er helt ok. Dog må egne hegn ikke skade fælles hegn, så lidt
begrænsning er der da.

Men I skal have 100% tjeck på hvor skellet er! Ellers kan det ikke lade sig
gøre at gennemføre en meningsfyldt hegnssag.

Og i forhold til terrænreguleringen synes jeg du skal kontakte Teknisk
Forvaltning for at høre om reglerne. Der er sikkert nogle regler i jeres
lokalplan.

Mvh

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 00:01

Hej Henning

tak for svaret!

så 5 cm inde på egen grund er nok?

Fra : Henning Sørensen

Dato : 17-09-06 14:23

"bH" <ingenspam> skrev i en meddelelse
> Hej Henning
>
> tak for svaret!
>
> så 5 cm inde på egen grund er nok?

Jep - hvis trådhegnet bare ikke ødelægger fælleshegnet. Og hvis det
eksempelvis er en ligusterhæk, hvor han sætter et trådnet på sin side af de
helt nye, små planter og dermed i løbet af et år eller to har skjult
trådnettet inde i den udvoksede hæk er den god nok. Han må bare ikke
ødelægge fælleshegnet. Der hvor problemet typisk kommer, er når folk planter
buske eller andet, som i løbet af nogle år breder sig og til sidst kvæler
hækken. Det går ikke.

Mvh

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 18:59

Hej henning.

vi har aldrig fået opført et fælleshegn fordi naboen ikke ville være med til
det, og så opfører de et trådhegn ca 0-5 cm fra skel.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-09-06 19:31

bH wrote:
> Hej henning.
>
> vi har aldrig fået opført et fælleshegn fordi naboen ikke ville være med til
> det, og så opfører de et trådhegn ca 0-5 cm fra skel.

inde på deres egen grund? så bliver det hegn vel bare det nye skel om
mange år.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 17-09-06 19:39

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> inde på deres egen grund? så bliver det hegn vel bare det nye skel om
> mange år.

Skellet flytter sig ikke fordi hegn placeres mere eller mindre begavet. Den
eneste måde det ville kunne lade sig gøre, er ved at vinde hævd. Det kræver
at der går 20 år, hvor parterne er i god tro. Det er vist ikke aktuelt i
denne sag.

Så uanset om han gør det ene eller det andet, så hænger han på at deltage i
etableringen af et fælleshegn. Ellers åbnes der jo en ladeport for at
grundejer A få cm inde på sin jord sætter et eller andet tilfældigt hegn op,
som grundejer B derefter må leve med som den nye hegning mellem de to
matrikler. Den form for junglelov er vist ikke just hjemlet....

Fra : Leif Neland

Dato : 18-09-06 06:59

Henning Sørensen wrote:

> [...]
> andet tilfældigt hegn op, som grundejer B derefter må leve med som
> den nye hegning mellem de to matrikler. Den form for junglelov er

At B vil forære A nogle cm kan da ikke være et problem.

Leif

Fra : Henning Sørensen

Dato : 21-09-06 20:08

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> At B vil forære A nogle cm kan da ikke være et problem.

Det kommer jo an på om B dermed forsøger at forpligte A til at acceptere et
trådhegn i skel, uanset at A hellere vil have eksempelvis liguster.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 20:24

tror det er en 20 års regel, at gøre en indsigelse.
om 20 år igen for den sags skyld, men jeg syntes de skal opføre sig
ordentilgt, 3 gange røvrendning er nok for mig.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 17-09-06 19:10

> Hej henning.
>
> vi har aldrig fået opført et fælleshegn fordi naboen ikke ville være med
> til det, og så opfører de et trådhegn ca 0-5 cm fra skel.

Du har krav på at naboen deltager i etableringen af et fælleshegn i skel, så
hvad han end gør på sin side af skel medfører det ikke at han slipper for at
være med.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 20:00

AHHH. så en del af vores hegnssyn er at få lavet et fælles skel..

vi byggede hus i 2000, havde den balade med højderne i 2001, og derfra ville
naboerne ikke have et fælleshegn, er reglerne ændret siden?

jeg er sikker på at jeg læste at hvis man ikke kunne finde ud af fælleshegn,
skulle hegnet sættes 0.5 meter inde på egen grund.

vores maboer har så tilgængæld plantet nogle planter der vokser voldsomt, så
vi har "betraktet" deres bevoksning som en skærm for vores grund, men jeg
anede ikke at man kunne forlange at få et fælles hegn, så troede jeg den hed
1.8 meter skulle være 0.5 meter fra egen grund, og og 2 meter hæk 0.7 meter
fra skel.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 17-09-06 21:20

"bH" <ingenspam> skrev i en meddelelse
> AHHH. så en del af vores hegnssyn er at få lavet et fælles skel..

Niksen. Hegnssynet kan ikke fastlægge skel. Det gør landmåleren. Ham får du
besøg af (det koster nogle tusinde kroner), han sætter et par skelpæle og
derefter er det endegyldigt fastlagt skel.

> vi byggede hus i 2000, havde den balade med højderne i 2001, og derfra
> ville naboerne ikke have et fælleshegn, er reglerne ændret siden?

En nabo kan ikke modsætte sig etableringen af et fælleshegn, tværtimod har
han pligt til at deltage i arbejde og omkostninger. Det er ikke ændret siden
klør konge var knægt.

> jeg er sikker på at jeg læste at hvis man ikke kunne finde ud af
> fælleshegn, skulle hegnet sættes 0.5 meter inde på egen grund.

Forkert. Hvor du end læste det, så er der ikke hjemmel for det. Med mindre
selvfølgelig at der står noget i jeres lokalplan. Den går foran hegnsloven.

> [...]
> den hed 1.8 meter skulle være 0.5 meter fra egen grund, og og 2 meter hæk

Naboen har dermed påført sig selv et andet problem. Hvis et eget hegn udgør
den egentlige hegnsfunktion mellem to grunde må ejeren ikke ændre hegnet så
hegnsfunktionen mistes uden at naboen er varslet først. Så han har faktisk
påført sig selv en byrde...

Fra : Aksel

Dato : 17-09-06 22:09