Eksklusivaftaler ?
Fra : Sven

Dato : 15-09-06 22:59

Hej.
Vi er nogle stykker på fabrikken som er kommet til at snakke om, om det med
eksklusivaftalerne er gennemført. Altså kan vi i dag vælge fagforening frit,
eller har Metal stadig fuld råderet over os de steder hvor der er
overenskomst mellem DI og DM?

Sven

Fra : Leif Neland

Dato : 17-09-06 19:29

Sven wrote:
> [...]
> fagforening frit, eller har Metal stadig fuld råderet over os de
> steder hvor der er overenskomst mellem DI og DM?

Hvis der er overvejende enighed på en arbejdsplads om ikke at være medlem af
en rigtig fagforening, så kan man gøre det.

Men er man i mindretal kan det vist blive både upopulært og ubehagelig at
blive gul...

Leif

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-09-06 20:49

Sven wrote:

> [...]
> vælge fagforening frit, eller har Metal stadig fuld råderet over
> os de steder hvor der er overenskomst mellem DI og DM?

Der er foreningsfrihed i Danmark efter Grundloven. Ingen kan (juridisk)
tvinge dig til et medlemskab af en bestemt fagforening. Spørgsmål ala
dit bliver jævnligt stillet i denne gruppe, så prøv at søge lidt i gamle
indlæg, evt. via http://groups.google.dk.

--
Jesper Lund

Fra : Sven

Dato : 18-09-06 05:52

> [...]
> tvinge dig til et medlemskab af en bestemt fagforening. Spørgsmål ala dit
> bliver jævnligt stillet i denne gruppe, så prøv at søge lidt i gamle

Ja, det er jo så det man kan, eller har kunnet, afhængig af, om
eksklusivaftaler ikke mere er "lovlige". Jeg har googlet lidt rundt inden
jeg spurgte her, og det er IKKE grundlovens bogstav jeg her er ude efter,
men resultatet af den polimik der var omkring eksklusivaftaler og EU for ca
1 år siden. EU ville jo have kendt DI og fagforeningernes eksklusivaftaler
ugyldige, men det har der jo ikke været tradition for her landet. Der er
bare ingen af os, der har hørt resultatet af denne "EU-sag"

Sven

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 18-09-06 06:29

Sven wrote:
> EU ville jo have kendt DI
> og fagforeningernes eksklusivaftaler ugyldige, men det har der jo
> ikke været tradition for her landet. Der er bare ingen af os, der
> har hørt resultatet af denne "EU-sag"

Det var nu ikke EU men derimod Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
der i januar 2006 afsagde en kendelse omkring eksklusivaftaler.

Det har Folketinget så taget konsekvenen af og vedtaget en lovforslag,
der bringer dansk lovgivning i overensstemmelse hermed:

http://www.folketinget.dk/samling/20051/lovforslag/L153/index.htm

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Sven

Dato : 18-09-06 14:25

> [...]
>
> Det har Folketinget så taget konsekvenen af og vedtaget en lovforslag,
> der bringer dansk lovgivning i overensstemmelse hermed:

Takker mange gange :)

Sven

Fra : David T. Metz

Dato : 19-09-06 15:32

Jesper Lund skrev:

> Der er foreningsfrihed i Danmark efter Grundloven.

Det er sådan set ikke den relevante henvisning, idet den ikke handler om
frihed fra foreninger. Om noget kunne man tidligere henvise til
aftalefriheden, idet eksklusivaftaler var (tadaa) aftaler. Det er så den
der er blevet indskrænket/ændret.

David