Bobehandling - hvor lang tid tager det typ~
Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-09-06 22:13

Min faster døde i begyndelsen af april; hun havde ingen tvangsarvinger
men havde i sit testamente betænkt min søster og jeg samt tre
velgørende organisationer.

Boet bestod ud over indbo (som familien måtte tage af, der var ikke
noget af voldsom handelsværdi) af hendes lejlighed samt lidt
indestående på konti, obligationer og lidt realkreditgæld. Det burde
så vidt jeg som læmand kan se være ret simpelt.

Min far var i testamentet indsat som bobestyrer, men fralagde sig
omgående hvervet og foreslog en advokat fra deres bekendtskabskreds.
Min søster og jeg sagde ok, vi kender ikke selv nogen advokater.

Boet blev svjh udleveret omkring 1/7.

Det væsentligste der mangler nu er at få solgt lejligheden.

Tilbage i foråret havde min søster en potentiel køber til
lejligheden; advokaten fik nummeret men tog ikke kontakt dengang; de
sagde at de ikke havde fået kontaktoplysningerne men henvendte sig
heller ikke til min søster for at bede om dem.

Det sidste vi hører (her til morgen) er at de ikke har hørt fra
manden endnu - har de ingen telefon?

Vi føler at advokatkontoret har holdt sommerferie både juli og
august, der er overhovedet ikke sket noget. når vi har spurgt om
fremskridt får vi at vide at "tingene jo går lidt langsommere her om
sommeren".

Som vi ser det er det (forudsat at alle arvinger er enige) da om at få
afklaret om man kan spare 100000 til mægler ved at sælge direkte;
ellers må lejligheden da se at blive annonceret. Der er nu gået over
5 måneder, og lejligheden er ikke sat til salg endnu.

Som det kan ses er vi lidt trætte at advokaten. Hvad skal der til at
skifter bobehandler på nuværende tidspunkt? Er det for dyrt og
besværligt, hænger man i realiteten på den man tilfældigvis får?
Tager det bare så lang tid for så (tilsyneladende) lidt?

Vi mener ikke det kan være i boets bedste interesse at der går så
lang tid, der er jo betalinger til ejerforening, renter mv. i
mellemtiden.

mvh

Martin Sørensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-09-06 07:30

Jeg er ikke 100% sikker på hvad du spørger om, men du kan få lidt af mine
erfaringer.
(Jeg er ikke jurist, men har desværre været 2 gange i skifteretten i år)

Martin Sørensen wrote:

> Min faster døde i begyndelsen af april; hun havde ingen tvangsarvinger
> men havde i sit testamente betænkt min søster og jeg samt tre
> velgørende organisationer.

Når der er testamente, er der formentlig ingen tvivl om udlodningen.

> [...]
> indestående på konti, obligationer og lidt realkreditgæld. Det burde
> så vidt jeg som læmand kan se være ret simpelt.

Jeps, man skal lave en åbningsstatus, som principielt indeholder de kendte
tal.

> [...]
> omgående hvervet og foreslog en advokat fra deres bekendtskabskreds.
> Min søster og jeg sagde ok, vi kender ikke selv nogen advokater.

Det lyder *meget* sent, i hhv Tåstrup og Gladsaxe, blev boet udleveret inden
for ca. 1 måned. Kan det være advokaten, der har smølet?

> Det væsentligste der mangler nu er at få solgt lejligheden.

Her må juristerne kommentere, men jeg går ud fra, at boet ikke kan afsluttes
før salg har fundet sted.
I vores tilfælde, skulle enken blive boende i huset, så det var værdien pr.
dødsdato.

> [...]
> august, der er overhovedet ikke sket noget. når vi har spurgt om
> fremskridt får vi at vide at "tingene jo går lidt langsommere her om

Selv om advokaten er bobestyrer, kan jeg ikke forestille mig, at det er et
krav, at han skal forestå salget.

> [...]
> ellers må lejligheden da se at blive annonceret. Der er nu gået over
> 5 måneder, og lejligheden er ikke sat til salg endnu.

Det har du ret i, og hvis markedet stagnerer, kan det ikke gå for hurtigt.

> Som det kan ses er vi lidt trætte at advokaten. Hvad skal der til at
> skifter bobehandler på nuværende tidspunkt?

Her vil jeg foreslå dig at kontakte skifteretten, og forklare, at i er
utilfredse med advokaten. Spørg om i kan få udleveret boet til privat
skifte i stedet. Her skal i så finde en ansvarlig. (dig?).

> Er det for dyrt og
> besværligt, hænger man i realiteten på den man tilfældigvis får?

Som nævnt, spørg skifteretten. Der er regler for, at skifteretten kan
indsætte en bobestyrer, hvis man ikke overholder nogle deadlines.
Om der er regler for det omvendte aner jeg ikke.

> Tager det bare så lang tid for så (tilsyneladende) lidt?

Det eneste, der tager tid i det her tilfælde er salg af lejligheden.

> Vi mener ikke det kan være i boets bedste interesse at der går så
> lang tid, der er jo betalinger til ejerforening, renter mv. i
> mellemtiden.

Hmm. det er vist lidt af et spil. Hvis man forventer en prisstigning, der
overstiger udgifterne, er det en fordel at vente.
Den ultimativt længste tidsfrist er svjh 1½år til boet skal være afsluttet.

Stig Johansen

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-09-06 14:03

Stig Johansen skrev:

> Selv om advokaten er bobestyrer, kan jeg ikke forestille mig, at det er et
> krav, at han skal forestå salget.

Nej, det er ikke noget krav. I min egen situation stod vi selv for
salget af min fars bolig gennem en ejendomsmægler.

--
Kurt Lund