Inkassoeksperter?
Fra : Jannie Andersen

Dato : 15-09-06 21:50

Hej NG

Er der nogen her, der har forstand på inkasso?

En bekendt af mig har modtaget en inkassoskrivelse af 11/9 - jeg vil kort
prøve at gengive dens indhold:

Hovedstol --> 2.451,00 kr
Renter 10 % procesrente fra den 6/9 2006 til d.d. samt morarenter inden
sagens oversendelse til inkasso kr 19,20 --> 22.,60 kr
Kreditor rykkergebyr(er) a kr 75,00 --> 150,00 kr
Inkassogebyr --> 100,00 kr
Inkassoomkostninger --> 625,00 kr.

I alt 3.348,60 kr. der skal betales inden 10 dage.

Min bekendte betalte fordringshaver 2.451,00 kr. den 6/9 2006 - altså 3 dage
før han modtog inkassosskrivelsen fra advokatfirmaet.

Hvad skylder han nu - og til hvem?

Han har som sagt kun betalt hovedskylden - og ikke andet. Det er udelukkende
hans egen fejl at regningen ikke er blevet betalt til tiden.

Skal han betale advokatfirmaet - selvom han betalte kreditor allerede inden
han hørte fra advokatfirmaet?

Og skal han rette henvendelse til advokatkontoret og meddele at han har
betalt sin gæld allerede inden de skrev til ham?

Håber der er nogen, der kan gennemskue hvad han lige skal gøre.

På forhånd tak - og god weekend.

/Jannie

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-06 23:48

Jannie Andersen skrev:

> En bekendt af mig har modtaget en inkassoskrivelse af 11/9 - jeg vil kort
> prøve at gengive dens indhold:

Inkassoloven kræver at man får et varsel om at sagen vil gå til
inkasso. Dette varsel skal være på mindst 10 dage, og i den
periode skal det være muligt at betale *uden* at der løber ekstra
omkostninger på. Det er denne her paragraf:

§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre
   foranstaltninger med henblik på inddrivelse af en fordring,
   skal der til skyldneren være sendt en påkravsskrivelse, der
   opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3 nævnte
   frist skal være udløbet, jf. dog § 11.

Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle
   oplysninger, som er nødvendige for skyldnerens bedømmelse af
   fordringen.

Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for
   hvilken skyldneren kan indfri fordringen, uden at der
   foretages foranstaltninger, hvorved der påføres skyldneren
   yderligere omkostninger. Fristen skal være mindst 10 dage fra
   afsendelsen af påkravsskrivelsen.

Da din bekendt har betalt inden inkassoskrivelsen, og da denne
tilmed er ulovlig (giver ikke det nødvendige varsel inden der
løber gebyrer på), skylder han ikke noget i den sag mere. Jeg
håber han har bevis for at beløbet er betalt, for der kan godt
blive ballade.

Skriv til inkassofirmaet at de ikke har overholdt inkassolovens §
10 og at de anførte ekstraomkostninger derfor ikke kan
anerkendes. Skriv ydermere at beløbet er blevet betalt - gerne
med en kopi af beviset.

Slut med at skrive at I derfor betragter sagen som afsluttet.

NB!. Hvis han nu *har* modtaget en varselsskrivelse som han har
overset/smidt væk/betragtet som ubetydelig, er sagen en helt
anden. Så skylder han nemlig de gebyrer som er løbet på, til
inkassofirmaet, og så gælder det om at betale dem i en fart.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-09-06 13:09

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

> [...]
> anden. Så skylder han nemlig de gebyrer som er løbet på, til
> inkassofirmaet, og så gælder det om at betale dem i en fart.

Der må vel ikke opkræves en speciel procesrente ved overgivelse til
inkasso men kun renter i henhold til rentelovens §5?

--
Morten http://miljokemi.dk