"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> writes:
>> Jeg kan ikke tolke § 6 sådan at teksten kan omfatte SMS'er (short message
>> service). Det er jo nærmest en chat service i stil med yahoo, msn, og
>> jubii.
>
> Men det kan de der skal administrere loven (og evt. retsforfølgelser):
>
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/emner/spam/elektroniskmarkedsfr/
>
> Udlægningen indgår som en del af Forbrugerombudsmandens retningslinjer ifbm.
> Mfl, og må derfor anses for at være gældende ret indtil disse evt. skulle
> blive modsagt af en dom. Det følger af FOMs beføjelser iht. MFL.
I Debitel-sagen afsiger Sø- og handelsretten i 2005 en dom der klart
siger at "elektronisk post" skal forstås bredt:
Udtrykket "elektronisk post" i markedsføringslovens §6a må
naturligvis forstås som omfattende alle former for meddelser, der
sendes elektronisk. Bestemmelsen er for så vidt angår elektronisk
post teknologineutral og finder således anvendelse såvel på allerede
kendte former for teknologi til elektronisk forsendelse af meddelser
som nye former, og uanset om disse betegnes e-mails, talebeskeder,
videobeskeder, MMS'er, SMS'er eller noget helt andet, og uanset om
de helt eller delvist sendes via landbaserede eller luftbårne
netværk.
Debitels markedføringschef forklarede at han fandt at udtrykket
"elektronisk post" måtte være en oversættelse af udtrykket "e-mail",
men dommen slår fortsætter:
Tiltaltes retsvildfarelse kan ikke fritage tiltalte for straf for
dette forhold. Der er efter det oplyste heller ikke grundlag for at
anse retsvildfarelsen for undskyldelig.
I ankesagen tiltræder Højesteret at fejlopfattelsen ikke skaber
grundlag for strafnedsættelse.
http://www.forbrug.dk/markedsforing/sager/retssager/mf-retssager/1/debitel-sagen-2005/
--
http://peter.makholm.net/ | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and
| 2) not saying it