Afbestillingsgebyr
Fra : Peter Holm

Dato : 12-09-06 20:03

Hejsa
Kan nogen fortælle mig, om det er fuldt lovligt, at opkræve et
afbestillingsbegyr, hvis en bestilt opgave aflyses.
Er der evt. en beløbsgrænse for et sådant afbestillingsbegyr?

Der er i betingelserne for opgaven oplyst til kunden, at der ved
afbestilling senere end en måned før opgavedagen opkræves et gebyr på kr.
1500,-

Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 12-09-06 20:05

se feks salgsbetingelser på denne side:
http://www.timeouting.com/LegalAspects.aspx?lang=da

Er det 100% legalt?

Mvh
Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-09-06 20:19

Peter Holm presented the following explanation :
> Der er i betingelserne for opgaven oplyst til kunden, at der ved afbestilling
> senere end en måned før opgavedagen opkræves et gebyr på kr. 1500,-

Det kommer nok lidt an på opgaven og prisen af denne om gebyrstørrelsen
er ok. Selve gebyret er der intet problem med.

"A computer once beat me at chess, but it was no match for me at kick
boxing." - Emo Philips

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-09-06 20:24

Den 12-09-06 21.02 skrev Peter Holm følgende:

> Kan nogen fortælle mig, om det er fuldt lovligt, at opkræve et
> afbestillingsbegyr, hvis en bestilt opgave aflyses.

Det er det.

> Er der evt. en beløbsgrænse for et sådant afbestillingsbegyr?

Kun hvis det fremgår af aftalen.

> Der er i betingelserne for opgaven oplyst til kunden, at der ved
> afbestilling senere end en måned før opgavedagen opkræves et gebyr på kr.
> 1500,-

Så er sagen helt klar, der kan opkræves et gebyr på 1.500 kr. hvis
afbestilling er sket senere end en måned før opgavedagen.

Den relevante lov er aftaleloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19960078129-REGL
§ 1:
Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.

Hvis man ikke kan acceptere betingelserne i en aftale, skal man lade
være med at indgå aftalen. Det skal dog bemærkes, at en aftale kan
tilsidesættes, hvis den er urimelig, hvilket fremgår af § 36. Den
paragraf ser dog umiddelbart ikke ud til at være aktuel i dette tilfælde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine højrekliksmenuer med Mmm Free.

Fra : Peter Holm

Dato : 12-09-06 21:06

> [...]
> tilsidesættes, hvis den er urimelig, hvilket fremgår af § 36. Den paragraf
> ser dog umiddelbart ikke ud til at være aktuel i dette tilfælde.

ok, takker for opklaringen
mvh
peter