Newbie - kan nogen hjælpe mig?
Fra : Jeffe

Dato : 24-11-06 22:23

Jeg skal have en PC, der skal kunne spille Doom og andre spil, men jeg ved
ikke så meget om, hvor kraftig en computer, jeg skal købe til det.
En pc, jeg har kig på har:
*** Intel Pentium D Processor 915 (2.80Ghz, 2x2MB L2 Cache, 800Mhz FSB).
***1024MB DD2 RAM 533MHz (2x512MB).
***250GB SATA harddisk (7.200 rpm).
Jeg ved, hvad en processor på 2,8 GHz er, og hvad en harddisk på 250 GB er,
men jeg ved ikke, hvad de andre tal betyder. Er der en, der kan fortælle
mig, hvad noget af det er, og om det er kraftigt nok?
Håber nogen vil - eller måske vil henvise til en side, hvor det bliver
forklaret forståeligt.
Hilsen
Jeffe

Fra : Mads

Dato : 24-11-06 22:50

On Fri, 24 Nov 2006 22:22:37 +0100, "Jeffe" <jeffe399@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>En pc, jeg har kig på har:
>*** Intel Pentium D Processor 915 (2.80Ghz, 2x2MB L2 Cache, 800Mhz FSB).

2.8GHz processor med 2x2MB intern cache og 800 MHz FSB
Cache er en lille smule RAM den bruger til at gemme data på mens
den regner. FSB = Front Side Bus = Den hastighed som processor og
resten af systemet kommunikerer med hinanden.

>***1024MB DD2 RAM 533MHz (2x512MB).

1024 MB RAM fordelt på 2 moduler af 512 MB og med en
hastighed på 533 MHz

1024 MB er rimeligt, men til F.eks. Battlefield 2 og andre store spil
vil det dobbelte være meget bedre.

>***250GB SATA harddisk (7.200 rpm).

De 7200 RPM er hastigheden som den roterer med. 7200 er standard.

>Jeg ved, hvad en processor på 2,8 GHz er, og hvad en harddisk på 250 GB er,
>men jeg ved ikke, hvad de andre tal betyder. Er der en, der kan fortælle
>mig, hvad noget af det er, og om det er kraftigt nok?

Du glemmer at nævne en af de vigtigste ting, nemlig grafikkortet.
Uden et godt grafikkort er de andre ting nærmest uden betydning
til spil som f.eks. Doom ( går ud fra at vi taler om Doom 3 her )

mvh Mads

Fra : Jeffe

Dato : 25-11-06 07:05

Jeg er meget glad for, du hjalp mig. Tusind tak!
Venlig hilsen
Jeffe

Fra : Jeffe

Dato : 25-11-06 07:11

Ups, jeg glemte noget. Ja, Doom 3.
Hvad slags grafikkort - eller hvor stort skal det være?
Jeg håber, du kan give mig et lille tip, så jeg ved, hvad jeg skal se efter.

Fra : Mads

Dato : 25-11-06 10:07

On Sat, 25 Nov 2006 07:10:44 +0100, "Jeffe" <jeffe399@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>Hvad slags grafikkort - eller hvor stort skal det være?
>Jeg håber, du kan give mig et lille tip, så jeg ved, hvad jeg skal se efter.

Det kommer jo meget an på din økonomi.

Jeg har selv et Geforce 7800 GTX kort hvor selv de
tungeste spil jeg har kører perfekt i en høj opløsning,
men det er heller ikke billigt. Fra 2000 - 4000 kr afh.
af fabrikat.

Jeg ved desværre ikke præcis hvor kraftigt et kort
der skal til for at køre de spil du vil spille, men det
er der måske andre her i gruppen der kan svare på.

mvh Mads

Fra : Mar

Dato : 26-11-06 11:11

"Jeffe" <jeffe399@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad slags grafikkort - eller hvor stort skal det være?
> Jeg håber, du kan give mig et lille tip, så jeg ved, hvad jeg skal se

Jeg har spillet DOOM3 i en nogenlunde opløsning med et Radeon X600, men hvis
det skal være rigtigt flot, vil mene at et X800, X1600 eller et Geforce 6600
er et krav, hvis det er en brugt PC, du har kig på. Så kan du stadig bruge
pc'en til at spille de nyeste spil i en rimelig opløsning, og har tid til at
spare op til et nyt klasse kort.

Hvis det er en ny, ville jeg idag ikke købe noget med mindre end et Geforce
7600GT eller Radeon X1800.

Vær desuden også lige gøre opmærksom på hvad type grafikort der er i den PC
du er lun på. Der findes to "stik" typer AGP og PCIe.
AGP er ved at afgå med døden, så hvis det er en ny pc, så vær sikker på at
det er med PCIe, så du også kan finde kort til den om 1 år.

Du kan se en hastighedstest af de forskellige kort her:

http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Og du kan se priser mm på de omtalte kort på en forhandlers online
hjemmeside f.eks. http://www.shg.dk (som jeg intet har med at gøre)
eller på http://www.hardwarepriser.dk (sidst nævnte synes jeg dog er ret
rodet nu omdage)

Bjarne K

Fra : Jeffe

Dato : 25-11-06 14:55

Hejsa.
Jeg er glad for alle svarene, jeg får!
Hvis jeg køber en ny PC, er det ikke sikkert, der lige sidder et Geforce
7600GT eller Radeon X1800 i. På edbpriser.dk står der f.eks. flg om et
NVIDIA GeForce 7600 GT / 400 MHz / 85 Hz / PCI Express x16:

Digital videostandard: Digital Visual Interface (DVI)

Grafikkort: Grafikadapter

Grafikprocessor: NVIDIA GeForce 7600 GT

Grafikprocessor producent: NVIDIA

Kerne Clock hastighed: 560 MHz

Max. opløsning: 2048 x 1536

Model: Indstikskort

RAMDAC clockhastighed: 400 MHz

Teknologi: PCI Express x16

Tv-grænseflade: TV-udgang

V-Sync Hastighed: 85 Hz

Video adapter egenskaber: Nvidia SLI Multi-GPU Technology

Videohukommelse: 256 MB GDDR3 SDRAM

Port type: PCI Express x16 (!)

Det skal altså værende nogenlunde de egenskaber, det skal have?

Hilsen
Jeffe

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-11-06 15:52

Jeffe wrote:

> Hvis jeg køber en ny PC, er det ikke sikkert, der lige sidder et
> Geforce 7600GT eller Radeon X1800 i.

Finder du noget der ser tillokkende ud så smider du bare et link til
herligheden
Alternativt kan du spørge i dk.edb.hardware (det er nok den mest rigtige
gruppe)

Du kender ikke nogen der kan hjælpe dig med at skrue maskinen samme vha
løsdele?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne K.

Dato : 27-11-06 09:58

"Jeffe" <jeffe399@yahoo.dk> wrote in message
> Hejsa.
> Jeg er glad for alle svarene, jeg får!
> Hvis jeg køber en ny PC, er det ikke sikkert, der lige sidder et Geforce
> 7600GT eller Radeon X1800 i. På edbpriser.dk står der f.eks. flg om et

Jeg mener at der som minimum skal sidde et af ovenstående kort i. Du kan på
den hjemmeside jeg linkede til, se hvilke kort der er lige så hurtige eller
hurtigere.

http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Bjarne K.

Fra : Darth_Vader

Dato : 25-11-06 11:01

Hmmm - det er ikke just et enkelt spørgsmål du stiller her.....
Jeg har selv handlet hos TJdata i Odense hvor jeg har købt denne her:
http://www.tjdata.dk/default.asp?Pid=15081&shopukid=1242&shopkid=601&id=56&table=Kat
Den har jeg købt til mine nevøer men jeg ved jo ikke hvilken pris du vil
give og hvor meget du skal have med - mit reelle bud (uden at kigge pris)
ville være denne her:
http://www.tjdata.dk/default.asp?Pid=15316&shopukid=1242&shopkid=601&id=56&table=Kat

Du skal huske det er uden styresystem.....

Jeg sidder selv med en pc der har 2 grafikkort installeret - om det bliver
fremtiden vides jo aldrig - men umiddelbart vil jeg sige:
minimum 2 GB Ram
250 GB harddisk er ok - afhængig af hvor mange spil du vil have på den på
een gang.....
Processoren du kigger på er allerede i underkanten.....

ret beset - køb det bedste du har råd til - men regn med at opgradere mindst
een gang årligt
Mvh
Henrik

Fra : Asbjoern S.

Dato : 25-11-06 14:44

Du kan sagtens købe et Geforce 6800GS med 256MB til ganske fornuftige
penge. Det er et godt og nutidigt kort uden at være grotesk dyrt.
Du skal nok forvente at skulle købe det dobelte ram snart, hvis du
ikke køber det med det samme. De fleste spil, der bliver udgivet nu
anbefaler 2 GB ram. Jeg skal snart selv ud og købe sådan en ramblok
til, så jeg også får 2 GB.
Din processor kunne egentlig også godt komme op på 3 GHz. Det ville
være en bedre investering.
Din harddisk er dog mere end stor nok. Den behøver du ikke bekymre dig
om.

Men altså hvis vi kun snakker Doom 3, så er din ønskede computer god
nok, men hvis du vil spille andre nyere spil, så burde du opgradere
den en smule. Du kan evt. kigge på shg.dk, hvor man kan købe billig
hardware.

vh. Asbjørn

Fra : Jeffe

Dato : 25-11-06 16:15

Tak. Nu vil jeg så se på edbpriser, hvad den kan fås for.
Steffen

Fra : Asbjoern S.

Dato : 26-11-06 10:31

Ja, eftersom der er listet en gruppe af forhandlere, og de alle sammen
udbyder den for samme pris, som 6800GS normalt bliver udbudt for, så
virker det umiddelbart som et meget godt køb.
Men ja, som der også er blevet nævnt, så skal du være opmærksom
på, at hvis du køber løsdele, så skal du også selv samle den.
Medmindre du selvfølgelig køber hos shg.dk.

vh. Asbjørn