Spil og Vista
Fra : Benny

Dato : 14-10-06 01:49

Er der nogen, som har set eller hørt noget om hvad vi kan forvente os af
problemer med vores spil, når Vista kommer på marked. Da XP kom, så kunne
jeg godt ligge 1/3 af mine spil væk. Håber at det ikke skal ske igen.
Benny

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 14-10-06 06:22

Benny <benny31@fjerndetteord.mail.dk> skrev i
4530340c$0$13976$edfadb0f@dread15.news.tele.dk :
> [...]
> af problemer med vores spil, når Vista kommer på marked. Da XP kom,
> så kunne jeg godt ligge 1/3 af mine spil væk. Håber at det ikke skal

Det tror jeg godt du kan regne med.
Vista har ingen DirectX 9 understøttelse efter hvad jeg har hørt.
Og DirectX 10 er egentligt slet ikke rigtigt DirectX, og er derfor
ikke bagud kompatibel.

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Hagar

Dato : 14-10-06 06:28

"Benny" <benny31@fjerndetteord.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemer med vores spil, når Vista kommer på marked. Da XP kom, så kunne
> jeg godt ligge 1/3 af mine spil væk. Håber at det ikke skal ske igen.

Nu er du jo ikke tvunget til at køre med Vista
Af samme grund som dig, så skifter jeg ikke før jeg er kørt træt i de spil
jeg har nu, og de spil der måtte komme, de kan med garanti også køre på en
XP, der kommer måske nogle der skal bruge DirectX 10, men det er vist ikke
det store i starten.
Det der bekymre mig mere er den hardware der skal til, for det er en del der
vil blive dyrt for mange hvis de vil følge med bølgen.

http://www.gamespot.com/features/6143883/index.html

Hagar

Fra : Frandsen

Dato : 16-10-06 08:11

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> vil blive dyrt for mange hvis de vil følge med bølgen.

Jeg skiftede heller ikke til XP førend de spil jeg ville have simpelthen
ikke kom til Win98 mere.

Jeg regner heller ikke med at skifte til Vista før end jeg bliver tvunget
til det, og der kan snildt gå et år eller to før end det sker Til den
tid, at de værste børnesygdomme væk.

Jeg har læst, at den en del programmer ikke virker under Vista - incl. flere
af Microsofts egne programmer, så hvorfor skulle det være anderledes med
spil. Regn med, at nogle spil ikke kan køre, og nogle vil opføre sig
underligt eller køre langsomt.

Måske man kunne lave en dual-boot, så man kunne have begge systemer liggende
på computeren?

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-10-06 08:28

> [...]
>underligt eller køre langsomt.
>
>Måske man kunne lave en dual-boot, så man kunne have begge systemer

Det ligner meget min situation og reaktion Jeg røg svjh først på XP
efter SP1. Der gik måneder inden jeg fik SP2 med (efter at den var
blevet tilgængelig). Det var først da jeg fik lavet en installations-CD
med SP2, derefter formattering og reinstallation, at det kom til at køre
som det skulle. I dag ville jeg så absolut ikke tilbage til Win98SE

Fra : Frandsen

Dato : 17-10-06 08:13

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med SP2, derefter formattering og reinstallation, at det kom til at køre
> som det skulle. I dag ville jeg så absolut ikke tilbage til Win98SE

Da jeg skiftede til XP, så var det en installations-cd med SP2. Gad vide, om
jeg kan vente til Viste SP2?

Fra : Per Nielsen

Dato : 17-10-06 08:23

>Da jeg skiftede til XP, så var det en installations-cd med SP2. Gad
>vide, om
>jeg kan vente til Viste SP2?

Personligt er jeg ikke med fra starten. Sporene fra tidligere skræmmer
Men måske prøver jeg med en multiboot denne gang, så kan man da få
testet det lidt af uden risiko. Et andet spørgsmål er om min nuværende
hardware er kvalificeret...Findes der et link hvor man kan få testet det
automatisk?

Fra : Mikael Schøler

Dato : 17-10-06 08:40

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/capable.mspx

Fra : Per Nielsen

Dato : 17-10-06 09:16
Fra : Asbjoern S.

Dato : 14-10-06 20:15

Thomas Hejl Pilgaard skrev:
> [...]
> \ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
> ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Selvfølgelig har Vista da understøttelse for DX9. Alt andet ville
være grotesk.DX10 er opbygget på en anden måde, hvilket adskiller
den fra alle de andre DXs, og betyder at DX10 kun at køre på Vista,
men DX9 spil kan godt køre på Vista. Ellers skal du smide alle dine
nuværende spil ud, og Microsoft kan ikke tillade sig at sende et
sådant styresystem på gaden både økonomisk og menneskeligt.

vh. Asbjørn

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 15-10-06 08:04

Asbjoern S. <Asbjoern.Skoedt@gmail.com> skrev i
1160853327.612267.55840@h48g2000cwc.googlegroups.com :

> [...]
> nuværende spil ud, og Microsoft kan ikke tillade sig at sende et
> sådant styresystem på gaden både økonomisk og menneskeligt.

Ikke desto mindre vil der ikke være ægte DirectX indbygget.
I stedet vil der være en DirectX emulator, der - sidst jeg
hørte noget - gav en FPS rate på ca. det halve af hvad den
samme maskine kunne klare med WindowsXP...

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 15-10-06 08:06

Thomas Hejl Pilgaard <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i
a3lYg.19$Il2.8@news.get2net.dk :
> [...]
> hørte noget - gav en FPS rate på ca. det halve af hvad den
> samme maskine kunne klare med WindowsXP...

Jeg skylder naturligvis at påpege, at det var en beta udgave
af Vista, der var tale om...

Fra : ASKF

Dato : 15-10-06 10:30

Thomas Hejl Pilgaard ytrede sig i <w5lYg.20$tI2.11@news.get2net.dk> med
dette:

>Thomas Hejl Pilgaard <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i
>a3lYg.19$Il2.8@news.get2net.dk :

>Jeg skylder naturligvis at påpege, at det var en beta udgave
>af Vista, der var tale om...

Vista har meget større hardware krav, så det er ret umuligt at vurdere
om det er emulatoren der er elendig eller om den dårligere preformance
skyldes systemet.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Jubii

Dato : 15-10-06 12:04

On Sun, 15 Oct 2006 11:30:27 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:
in dk.spil.computer

>Vista har meget større hardware krav, så det er ret umuligt at vurdere
>om det er emulatoren der er elendig eller om den dårligere preformance
>skyldes systemet.

Vista vil fungere på alle maskiner der er enten vista-kompatibel eller
vista-premium klar med de funktioner den enkelte maskine kan klare.
Og mindstekrav til en vista-kompatibel er ikke særlig stor og kan klare den med
et grafikkort der er dx9 kompatibelt.

Til en premium er det Understøttelse af DirectX 9-grafik med en WDDM-driver, 128
MB grafikhukommelse (minimum)2, Pixel Shader 2.0 og 32 bit pr. pixel.

Og er der ikke 4 udgaver af vista så alle kan være med?

Home basic
business
home premium
ultimate

Fra : Asbjoern S.

Dato : 15-10-06 14:04

Thomas Hejl Pilgaard skrev:
> [...]
> hørte noget - gav en FPS rate på ca. det halve af hvad den
> samme maskine kunne klare med WindowsXP...

Ok, det giver mening. Men ja, jeg kan dog godt forestille mig at
Microsoft vil optimere emulatoren inden Vista endeligt bliver udgivet.
Et minimum vil være at DX9-spillene kan fungere lige så godt på
Vista som på XP.

vh. Asbjørn