Sex på hjernen
Fra : isteen

Dato : 14-11-06 12:05

Nogen der så programmet "Sex på hjernen" på Kanal 4 i går? Et ret
interessant dokumentarprogram, om mennesker der havde pådraget sig en
skade på frontalpandelappen (tror jeg det hed). Disse mennesker havde
risiko for at udvikle en lidelse, der fjernede alle seksuelle hæmninger.
En fyr rendte nøgen rundt med et kæmpe jern på, i sin mors køkken,
brasede ind i morens soveværelse, når han vidste hun ikke havde tøj på -
en anden fyr vidste ikke, at han skulle holde fingrene fra sin
steddatter etc.

Efter at skaden på hjenen var afhjulpet, blev de helt normale igen.

Stof til eftertanke

Fra : Blinkhinde

Dato : 14-11-06 12:27

isteen skrev:
> [...]
> steddatter etc.
>
> Efter at skaden på hjenen var afhjulpet, blev de helt normale igen.

Det ses også ofte hos folk der har fået en apopleksi
(hjerneblødning) i frontallappen, har fået en anden type hjerneskade
(medfødt eller i en senere alder) der. Og det behøver ikke, at være
seksuelt. Det kan også vise sig ved, at de siger og gør upassende
ting og at de opfører sig voldeligt eller ekstremt egoistisk. Det er
fordi frontallappen kan siges at være "overhjernen". Den senest
udviklede del af hjernen evolutionært set. Den "kontrollerer" og
"undertrykker" impulser fra det Limbiske system (den såkaldt "dyriske"
del af hjernen).
Virker frontallappen ikke som den skal, vil man se, at folk er styret
af umiddelbare impulser fra det limbiske system.

Der har, så vidt jeg husker, været kørt sager i USA, hvor man har
forsøgt at få folk frikendt for mord, fordi de havde en
frontallapsskade. Og så vidt jeg husker lykkedes det ikke, hvilket nok
er meget godt. Man kan jo stille spørgsmålet om, hvor vidt ondskab
overhovedet findes eller om alle voldelige og ikke acceptable
handlinger skyldes, at frontallappen i en eller anden forstand ikke har
fungeret optimalt og dermed kunne man jo ikke straffe nogen
overhovedet. Det ville få helt uoverskuelige konsekvenser at frikende
pga. det. - Det er vist nok også påvist i nogle amerikanske
undersøgelser, at massemordere alle havde en eller anden form for
frontallapsskade.

Fra : isteen

Dato : 14-11-06 13:37

Blinkhinde <blinkhinde@hotmail.com> wrote:

> Der har, så vidt jeg husker, været kørt sager i USA, hvor man har
> forsøgt at få folk frikendt for mord, fordi de havde en
> frontallapsskade.

Ham fyren der havde pillet ved sin steddatter (jeg så ikke om han
ligefrem havde haft samleje med hende) blev også kun idømt 12 måneders
betinget fængsel.
Det var en kræftsvulst der havde presset på frontallappen - da den blev
fjernet, blev han sig selv igen.
Senere udviklede han faktisk en lignende svulst, og han blev hæmningsløs
igen - den blev fjernet, og han blev normal igen!

Han er muligvis uden skyld - det kostede ham alligevel hele hans
tilværelse.

Fra : PerX ...

Dato : 14-11-06 18:35

In article <1163503637.411949.160420@m73g2000cwd.googlegroups.com>,
blinkhinde@hotmail.com says...

> [...]
> pga. det. - Det er vist nok også påvist i nogle amerikanske
> undersøgelser, at massemordere alle havde en eller anden form for

Man kan også spørge hvad man skal bruge straf til i det hele taget da
det stort set aldrig virker præventivt, og da en stor del af de
straffede mener det er uretfærdigt (dvs, de acceptere/forstår ikke at de
har begået noget "forkert")

Fra : Per O.

Dato : 15-11-06 14:52

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det stort set aldrig virker præventivt, og da en stor del af de
> straffede mener det er uretfærdigt (dvs, de acceptere/forstår ikke at de

Som jeg ser det, så er indespærringen en måde at sikre sig på for det
omkringliggende samfund. Så længe forbryderne sidder inde, kan de ikke skade
andre, hvilket er grund nok for mig. Desværre sidder en del alt for kort tid
inde bag tremmer.
Jeg formoder ikke at du plæderer for at man skal undlade at fængsle folk
fordi de ikke forstår at de skal ændre sig? Tænk på konsekvensen af at
undlade at straffe folk som ikke lever op til samfundets normer? Det ville i
øvrigt bare medføre en selvtægstbølge af dimensioner, for der er mange som
ikke vil finde sig i at andre hæmningsløst kan foretage sig kriminelle ting
uden at blive straffet.

Per O.

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-11-06 15:42

Blinkhinde wrote:

> Virker frontallappen ikke som den skal, vil man se, at folk er styret
> af umiddelbare impulser fra det limbiske system.

Ja, men det er ikke umiddelbart ensbetydende med voldelig eller seksuelt
krænkende adfærd. Mennesker, der f.eks. i forvejen kunne finde på at
misbruge børn, men som med "fornuften" kan undertrykke denne drift, vil nok
blive seksualforbrydere, såfremt de ikke længere kan kontrollere deres
drifter med frontallappen. Andre mennesker, der ikke har denne drift, vil
selvfølgelig ikke begynde at misbruge børn seksuelt, selvom de mister
funktionen af frontallappen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Blinkhinde

Dato : 14-11-06 14:11

isteen skrev:

> [...]
> igen - den blev fjernet, og han blev normal igen!
>
> Han er muligvis uden skyld - det kostede ham alligevel hele hans

Ja. Og jeg forstår godt tankegangen. Men så lad mig komme med et
tænkt eksempel: En lille dreng får tæsk derhjemme og pådrager sig
en frontallapsskade som ingen opdager. Han er ubehagelig overfor andre
børn og opfører sig meget egoistisk og upassende, men ingen gør
rigtig noget. Som teenager bliver han irettesat af en eller anden,
hvorefter han uden skrupler tæver vedkommende ihjel. Bagefter udviser
han ingen anger: "Han irettesatte mig jo!". - Man kunne måske
undersøge denne teenager og finde en frontallapsskade, men det er
hverken fair eller sikkert at lade ham fortsætte sin færd i samfundet
ligegyldigt hvad. - Heller ikke selv om fyren egentlig ikke selv er
"skyld" i sin adfærd.

Og hvis man tænker sig, at frotallappen i nogle tilfælde ikke
fungerer optimalt, måske fordi man har oplevet svigt som barn og
derfor ikke har fået udviklet denne del af hjernen på en,
samfundsmæssigt set, proper måde, hvad så? Så er man jo igen ude i,
at evt. voldskriminelle eller voldtægtsmænd, blottere osv. ikke kan
dømmes, da det ikke er deres "skyld".

Det er i øvrigt ikke så ofte, at man kan "fjerne" disse
frontallapsskader som i det program du har set, det kan fx ikke lade
sig gøre ved apopleksier, alzheimers eller fx ved faldskader eller
trafikulykker. Man risikerer i øvrigt også at skade frontallappen,
når man fjerner en svulst i området.

Når alt dette så er sagt, så skal det også siges, at det altså
slet ikke altid behøver at være så grelt. Man kan sagtens have at
gøre med en frontallapsskadet der fungerer nogenlunde godt. Og nogen
kan også godt blive opmærksomme på, at bestemte ting ikke er
passende, når man er sammen med andre mennesker (fx seksuelle
udskejelser).