Dansk Apple Store!
Fra : Jens Hofman Hansen

Dato : 25-06-01 16:55

Så er der gode nyheder!

Læs mit indlæg om den danske Apple Store her:
http://www.macnyt.dk/default.tpl?news=20010625163038

/jens

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-06-01 21:53

In article <3B375EEA.474E182D@metamaten.dk>, Jens Hofman Hansen
<info@metamaten.dk> wrote:

> Så er der gode nyheder!

> Læs mit indlæg om den danske Apple Store her:
> http://www.macnyt.dk/default.tpl?news=20010625163038

Gode nyheder?

Inden vi kaster os over champagnen, såeh....

1. Indenfor de seneste 10 mdr. er 40% af de prof. landsdækkende
forhandlere lukket. En pæn række mindre forhandlere er også forsvundet
eller har indskrænket deres mac-fokus.

2. I USA har AppleStore taget 35% af salget. Sammenlagt er salget
faldet! For forhandlerne og de folk som ved noget om mac er det en
katastrofe.

3. De gamle forhandlere som har solgt Apple i både 10 og 15 år får ikke
mulighed for at sælge samme sortiment. Fair?

Tror MacNyt at det her vil betyde:
a) Flere solgte mac'er.
b) Lavere priser.
c) Bedre vejledning.
d) Hurtigere levering.
e) Flere som ved noget om mac.
f) Flere løsninger med mac.
g) Kortere telefonkøer.
h) Kortere afstand når man vil se og røre ved en mac.
i) Nye brugere.
j) Mere personlig og imødekommende betjening.
k) Flere lokale seminarer, kurser og aktiviteter.

Hvis der findes et dansk mac-blad, hvor skribenterne tænker selvstændigt
og hæver sig over opslag i den lille abc for supportere og afskrift fra
amerikanske web-sites (af USA PR), så vil jeg gerne høre om det.

Vi fortjener bedre.

//Peter Gersmann
Think!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-06-01 10:52

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Gode nyheder?

Ikke umiddelbart.

> [...]
>
> 3. De gamle forhandlere som har solgt Apple i både 10 og 15 år får ikke
> mulighed for at sælge samme sortiment. Fair?

Nej, men hvorfor får de ikke lov til det ?

> [...]
> og hæver sig over opslag i den lille abc for supportere og afskrift fra
> amerikanske web-sites (af USA PR), så vil jeg gerne høre om det.

Ja, vi fortjener en fysisk butik i stil med B & O's, Orange, Mobilix og
så videre. En trend butik i City i København med vægten lagt på design
og kompetente sælgere ville give Apple det boost de altid har savnet.

Problemet med Apples produkter er at alt for få kender dem og derfor
slet ikke tænker i de baner, når der skal købes en ny computer.

Apple skal ikke have et nyt salgssted til gamle kunder - de skal nok
finde ud af hvor de kan købe deres Mac. Apple skal satse på nye kunder:
skoler og så videre. Experimentariet i Hellerup er fx. inkarnerede Mac
brugere i deres administration, men ude i selve Experimentariet står der
Compaq maskiner - Apple ville nemlig ikke sponsorere 8 iMac'er - der
kommer også kun et par hundrede tusinde gæster om året. (((((

Prøv at forestille jer en butik med en 15 - 20 forskellige Mac'er koblet
på nettet via Airport og en ordentlig motherfucker forbindelse. Lækre
stilrene miljøer med Montana møbler og så videre. Sælgere der virkelig
ved noget om Mac og samtidig kan sælge varene og forklare kunderne er
der sagtens kan fåes spil til Mac og at tingene meget sjældent driller
og så videre.

Jeg tror der findes masser af forbrugere, som hader deres beige PC med
328 ledninger, men de ved ikke bedre. Den pynter ikke i deres pæne hjem.

Hvis vi nu forestiller os en ganske almindelig forbruger: et ægtepar,
hvor børnene er flyttet hjemmefra og penge er der nok af, nydeligt hjem
med Børge Mogensen, Piet Hein og andre design møbler. De skal have en
computer, som kan sende mails, surfe på nettet og skrive brev til
advokaten eller banken. Hvor er det præcist at Mac'en er svag ?

Den er super elegant i designet, den er hurtig, den kan endda med VPC
det samme som en PC'er - 2 i en.

Jeg har hjulpet mange i gang med at blive Mac bruger og ingen har
fortrudt, men de har hørt på mange nedladende kommentarer fra deres "PC
venner".

> //Peter Gersmann
> Think!

Think new users!

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-01 11:41

> med Montana møbler

gaaaaaaaaaaaaaaab.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-06-01 11:55

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Som åbentbart ikke indeholder Montana reoler ?

)

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-01 12:00

> Som åbentbart ikke indeholder Montana reoler ?

Nej men de arkitekt tegnede møbler og de "vilde" klunsergoder står i lag
- det er forbavsende hvor meget et 16m2 værelse kan rumme.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 26-06-01 12:04

Well, det er ingen hemmelighed at Apple satser hård på branding,
varemærker m.v.

Apple Store vil være for dem der ved hvad de går efter - de erfarne
Macbrugere. Dem der ikke ved hvad de går efter kan besøge Fredgaard.

Hvis Apple Store introduceres på bekostning af fx. Officeline, så græder
jeg tørre tårer efter gennen et par år at have erfaret hvordan
Officeline behandler deres kunder.

Firmaer som MacXpres og Connection (som hhv. har meget god kundeservice,
ikke lider af over-management, og ernærer sig på andet end produktssalg,
men også konsulentydelser og kurser), skal nok overleve.

Survival of the fittest, you know? :)

Og mht. den ydmyge profilering af Mac'en i Danmark er den ansvarlige...
Apple Danmark - tadaaa! - som med deres uduelighed gennem mange år nu er
til skam for de danske Macbrugere (suk).

Eksemplet med imac'er i Eksperimentariet er kun et ud af mange, hvor
Apple DK misser åbenlyse muligheder for profilering af mac'en og sig
selv.

Hvad martin efterspørger et Apple Retail Store - i Danmark. På Strøget.
Men med den Apple-repræsentation vi har her til lands, som tog sig 4 år
om at få Apple Store til landet, vil jeg ikek begynde at håbe... :(

--
- Peter
http://haxor.dk - Mac news portal

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-06-01 13:22

On Tue, 26 Jun 2001 13:03:44 +0200, Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Survival of the fittest, you know? :)

Windows XP?

-j

--
Netcetera Aps         Men are from Earth.
Brolaeggerstraede 4       Women are from Earth.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 26-06-01 16:54

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Windows XP?
>
> -j

Erh, nej? :)

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 26-06-01 17:17

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Eksemplet med imac'er i Eksperimentariet er kun et ud af mange, hvor
> Apple DK misser åbenlyse muligheder for profilering af mac'en og sig
> selv.

Jeg er godt klar over, at det måske ikke er Apple der har doneret den,
men inde på DDC [Dansk Design Center] på H.C. Andersens Boulevard i KBH
har de een iMac i butikken.
Jeg tvivler dog på at de blevet instrueret i at bruge den - sidst jeg
var derinde og kigge, observerede jeg hvordan den ene af
butiksassistenterne trak stikket ud af kontakten [!!!] på den tændte
iMac der tilsyneladende var frosset på en realplayer-ting - ikke noget
med cmd+alt+esc der (-:

--
Jonas [CPH, DK]
Erase HARDDRIVE to reply

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-06-01 19:25

In article <1evm15k.1t7dl7v1i5itogN%mimas@pobox.com>, mimas@pobox.com
(Peter Perlsø) wrote:

> [...]
> ikke lider af over-management, og ernærer sig på andet end produktssalg,
> men også konsulentydelser og kurser), skal nok overleve.

Connection er i betalingsstandsning, og overlever ikke.

Der ER krise nu, og AppleStore betyder så yderligere et farvel til 35%
af salget.

//Peter

Fra : Peter Perlsø

Dato : 26-06-01 19:48

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Connection er i betalingsstandsning, og overlever ikke.

Hm, det var heller ikek Connection jeg mente.... har glemt navnet.

> Der ER krise nu, og AppleStore betyder så yderligere et farvel til 35%
> af salget.

So what. Det er alligevel minimalt her i Danmark. Jeg tvivler på at man
kan argumentere for at man med så minimalt et macsalg i DK kan
vedligeholde Officeline, macXpres, eCommit, Azeto, Connection (død) og
en stribe Fredgaard butikker.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-06-01 21:10

In article <1evmn1a.16amaajt06k74N%mimas@pobox.com>, mimas@pobox.com
(Peter Perlsø) wrote:

> [...]
> kan argumentere for at man med så minimalt et macsalg i DK kan
> vedligeholde Officeline, macXpres, eCommit, Azeto, Connection (død) og

Så forhandlerne skal i graven og det lidt tjept...

For hvad? Hvor er fordelene ved det vi "får"?

1. Vil du se den næste iMac eller PB G4 på et TupperWare party?
Uden forhandlere bliver det svært at se produkterne. Det er måske ok med
en pc, men en mac? Ringer du til Sonofon og bestiller mobiltelefon uden
at have set den? Eller B&O? Tror du det tiltrækker en eneste ny kunde?

2. Frit valg
Fordelen ved forhandlerne er, at de blander mac og en masse andet. Tag
en IBM harddisk, en Sony skærm, software og en sælger som ved at det
virker med din mac, eller at du skal bruge et specielt kabel. Men når
forhandlerne ikke kan sælge dig den mac du ønsker, så ryger kæden.

3. Lokale løsninger til DtP og video
Hvem skal sammensætte lokale løsninger baseret på mac?
Et "Intellisense" javascript på et amerikansk web-site?
Macintosh Manager, Mac OS X Server 10, CRT vs. TFT, PDF, AppleScript,
databaser, digital video,... der er behov for reel viden ude i marken.

Hm, måske burde jeg som MacNyt og PBP vende mig 4-5x om dagen mod
Cupertino og kaste mig i støvet.
´
//Peter

Fra : Peter Perlsø

Dato : 26-06-01 21:33

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Så forhandlerne skal i graven og det lidt tjept...

Effektivisering, kære Watson. Det synes mig allerede at der er for mange
forhandlere der har de samme priser på det samme udstyr.

> For hvad? Hvor er fordelene ved det vi "får"?
>
> 1. Vil du se den næste iMac eller PB G4 på et TupperWare party?

Aner ikke hvad et tupperware party er.

> Uden forhandlere bliver det svært at se produkterne.

Mange små eller få store. No difference. For Hr & Fru Jensen er det
alligevel kun redgaard og Officeline der profilerer Mac'en.

Det er måske ok med
> en pc, men en mac? Ringer du til Sonofon og bestiller mobiltelefon uden
> at have set den? Eller B&O? Tror du det tiltrækker en eneste ny kunde?

Jævnfør hvad jeg skrev om at det er de erfarne Macbrugere der køber fra
AppleStore.

> [...]
> virker med din mac, eller at du skal bruge et specielt kabel. Men når
> forhandlerne ikke kan sælge dig den mac du ønsker, så ryger kæden.

Sjovt du skulle nævne det, da jeg købte min egen G4, kunne og ville
Officeline ikke specialbygge den på den måde du ellers nævner. Og der er
en del andre der har bekræftet min oplevelse.

Stryg den fordel!

> [...]
> Macintosh Manager, Mac OS X Server 10, CRT vs. TFT, PDF, AppleScript,
> databaser, digital video,... der er behov for reel viden ude i marken.

Derfor MacXpres og eCommit m.fl. som jeg også tidligere har nævnt. Og
som Jan Jonassen også siger skal de nok holde røven i vandskorpen.

> Hm, måske burde jeg som MacNyt og PBP vende mig 4-5x om dagen mod
> Cupertino og kaste mig i støvet.

Back to the old style...

Bare så du ved det, Peter: Jeg har solgt min G4, og køber en PC med
Linux om 2 måneder. Så knæfald for Apple finder du fandenme ikke her.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-06-01 20:26

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Og
> som Jan Jonassen også siger skal de nok holde røven i vandskorpen.

Hmmm, det mindes jeg ikke at have sagt. Jeg vil bare hellere have min
service hos disse end hos Apple selv.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-06-01 08:39

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Hmmm, det mindes jeg ikke at have sagt. Jeg vil bare hellere have min
> service hos disse end hos Apple selv.

Du skrev, at de leverandører, som forsyner bl.a. erhvervskunder nok skal
overleve, hvilket jeg er enig i.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 28-06-01 20:16

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Du skrev, at de leverandører, som forsyner bl.a. erhvervskunder nok skal
> overleve, hvilket jeg er enig i.

Øh hvor?

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-06-01 22:04

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Øh hvor?

Øh etellerandetsted i denne tråd.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 29-06-01 18:19

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Øh etellerandetsted i denne tråd.

Nej. Lad mig sige det igen, jeg _håber_ forhandlerne ville overleve en
Apple Store, men tror det bestemt ikke.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 29-06-01 20:10

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Nej. Lad mig sige det igen, jeg _håber_ forhandlerne ville overleve en
> Apple Store, men tror det bestemt ikke.

Nå, whatever.

Jeg vil dog ikek tvivle på at de ville det. Apple Store giver ikek
rådgivning med et menneske i den anden dende - det gør fx. MacXpres, og
det har de netop vundet en del kunder på!

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-06-01 20:26

In article <1evphc4.pmpv5htcbfb4N%mimas@pobox.com>, mimas@pobox.com
(Peter Perlsø) wrote:

> Du skrev, at de leverandører, som forsyner bl.a. erhvervskunder nok skal
> overleve, hvilket jeg er enig i.

Jamen to af de største er allerede gået ned, og det er svære tider.
Fjerner man 35% af salget fra resten, såeh... timber!

//Peter

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-06-01 22:04

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Jamen to af de største er allerede gået ned, og det er svære tider.
> Fjerner man 35% af salget fra resten, såeh... timber!
>
> //Peter

Nu er der ingen der siger at det absolut skal gå den danske Apple Store
som dem USA'ske (salgsmæssigt i forhold til hele Mac-markedet) - altså
forudsat at vi ser en, hvilket jeg tvivler på.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-06-01 04:28

Hej Peter

Hvem udover Connection, som i parantes bemærket jo ikke er et rent Apple
foretagende?

Peter Gersmann wrote:

> Jamen to af de største er allerede gået ned, og det er svære tider.
> Fjerner man 35% af salget fra resten, såeh... timber!

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Peter Gersmann

Dato : 29-06-01 06:12

In article <3B3BF584.EC63949@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Hvem udover Connection, som i parantes bemærket jo ikke er et rent Apple
> foretagende?

HelioGruppen som måske var landets største forhandler.

//Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-06-01 16:26

Hej Peter

Åh ja! - Dem tænkte jeg ikke lige på, men det er nu ikke et firma, jeg vil
komme til at savne. Jeg har overtaget et par af deres kunder, og det rod, de
har lavet dér, er så selv en alm. nybegynder i brugen af Mac vil græmme sig.

Et eksempel. Der var problemer med en 'hovedmaskine' i et netværk med mac OS
8.6 som styresystem. Der var hele tiden problemer med nedbrud og frysninger.
Hver gang sagde Helio til dem, at det var hardwaren, der var noget galt med,
og at de blot skulle købe større og hurtigere. Problemerne fortsatte bare.

Det viste sig så, at det ene af de programmer, som Helio's supporter havde
installeret også havde installet alle Mac OS'ers skræk - ObjectSupportLib. Da
jeg fjernede den og kørte en gang DiskWarrior og installerede Apple Font
Manager kørte det hele bare som smurt. - Og det har det gjort siden.

Det burde en supporter have set og vidst til 900kr. i timen + moms....(-

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 29-06-01 17:26

> [...]
> Manager kørte det hele bare som smurt. - Og det har det gjort siden.
>
> Det burde en supporter have set og vidst til 900kr. i timen + moms....(-

Så var det da godt at "Super Erik Richard" kunne redde trådende ud; )
Hvad tager du i timen?

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 26-06-01 21:37

"Peter Gersmann" wrote:

> Hm, måske burde jeg som MacNyt og PBP vende mig 4-5x om dagen mod
> Cupertino og kaste mig i støvet.

Måske, at den kære produktchef hos Attention Software, Peter Gersmann, har
fået noget galt i halsen. Hvad skal denne negativitet overfor Macnyt gøre
godt for ? Macnyt bestemmer ikke slaget gang hvad angår en Dansk AppleStore
og ej heller konsekvenserne. Fyr du hellere skytset af mod de rette i denne
sammenhæng.

Og bemærk, at Apple har dementeret nyheden i dag, hvilket betyder at der
ikke kommer en AppleStore til landet, men derimod en Apple ResellerStore,
hvilket betyder Built to Order muligheder via forhandlerne, hvilket i sig
selv vel er en fornuftigt løft og serviceniveau.

I håb om en positiv dialog (det fremmer forståelsen og kommunikationen).

Venlig hilsen
PowerPalle (macnyt)

Fra : Peter Perlsø

Dato : 26-06-01 23:55

....eller måske Ugens Docu-Soap?

Palle B. Nielsen (PowerPalle) <powerpalle@powerpalle.dk> wrote:

> Måske, at den kære produktchef hos Attention Software, Peter Gersmann, har
> fået noget galt i halsen. Hvad skal denne negativitet overfor Macnyt gøre
> godt for ?

Tjaaaaahhh...

Det brunder faktisk i en beretning fra en svunden tid, og nostalgien i
den giver mig næsten tårer i øjnene:

*

Der var engang (eller rettere, tidligt i 1995) en onlinetjeneste der hed
Politiken Online. Det var dengang ruder konge var knægt, rigtige mænd
brugte kommandolinier, og online mødesteder stadig hed BBS'er. Se, det
var tider.

På samme tid, i en skole i Hørsholm rendte en bette purk på 15 år ind i
en Mac Color Classic med en lille plastickasse sat til via en ledning.
Nu var det sådan, at den computertype Color Classic'en repræsenterede,
allerede nogle år forinden havde fanget barnets interesse, fordi den var
så nem at bruge. Faktisk så nem, at nogle tillærte sig brugen af
maskinerne på en halv time uden instruktion eller brug af manualer. Hvem
gad iøvrigt læse de støvede, kedelige bøger?

Nå, men tilbage til Color Classic'en. Knægten var som sagt allerede
interesseret i computeren, specielt fordi den havde farver på skærmen,
det var endnu ikke noget man så særlig ofte - men hvad der var *ganske
specielt* (udtalt som i en Verthers Echte reklame), var den førnævnte
plastickasse, som engang imellem, når computeren blev brugt på en
speciel måde, udsendte nogle skrattelyde. Når det skete, var der som
oftest andre mennesker foran computeren, og vores knægt her kiggede ofte
flittigt med. Så blev der fortalt om, hvordan man gennem computeren
kunne snakke med andre mennesker, skrive breve, og hente informationer
på noget der vist nok hed internettet. Det fattede knægten ikke helt,
men han satte sig for at lære mere om det.

Se, knægten så en dag nogle folk sidde foran computeren og klikke på
nogle flotte farvestrålende symboler efter at plastickassen nær
computeren havde uddelt sine lydlige udgydelser. Knægten fik at vide, at
det var noget der hed et "BBS", man var inde på - et sted hvor man kunne
snakke og debattere med andre mennesker, men kun en kort tid hver dag.
Knægten fik julelys i øjnene, nøøøj! hvor måtte det være sjovt og
interessant at kunne snakke med andre mennesker via en computer! Så det
kom så vidt, at knægten plagede sine forældre til at få et medlemsskab -
et abbonnement - på det stooore BBS. Det var jo så spændende.

Nu var det så heldigt, at knægten i forvejen havde en computer - en
PowerBook, som han alligevel ofte havde med i skolen, så da brevet med
abbonnementsoplysningerne var dumpet ind af brevsprækken derhjemme hos
ungen, gik der ikke langt tid før BBS-softwaren lå på computerens
harddisk.

Så en dag i Maj tog knægten sin bærbare under armen, og gik en stille
eftermiddag efter endt undervisning ned i computerlokalet, hev ledningen
til plastickassen (som han i mellemtiden havde lært hed et modem) ud af
Color Classic'en, og satte den i sin egen bærbare (mens ingen kiggede).
Softwaren blev sat op til at bruge modemet korrekt, de korrekte
brugeroplysninger blev tastet ind i BBS-softwaren, og få øjeblikke efter
blev der trykket på en knap hvorpå der stod "Logon". Og så begyndte
modemet at summe...

Da knægten loggede på første gang en dag sent i Maj, 1995, åbnebaredes
de første vidundere ved telekommunikation for ham. Der blev læst,
snakket og debatteret, og når han sendte beskeder til andre mennesker på
Politiken On Line stod dr i afsenderlinien navnet:

Peter Bjørn Perlsø

***

Aktiviteten på Politiken On Line (POL) steg og blev en næsten daglig
beskæftigelse for mit vedkommende, og et 28.800 modem fra US Robotics
blev det snart til derhjemme, så afhang man ikke af skolens snoldede
14.4 modem ;).

I August fik jeg et ordstyrerskab baseret på min udtrykte interesse i
Naturvidenskab (gæt konferencens navn...). Men det var ikke alt, for jeg
havde snuset lidt rundt på POL, og set at der tilsyneladende havde været
en disput omkring en computer-nyhedsservice på stedet, som nogen tid før
jeg fik interesse for POL, var lagt i jorden.

Jeg tog kontakt til en anden jævnaldrende computernørd på POL, og
foreslog at vi skulle prøve at få liv i den nyhedshalløjsa, det kunne jo
være meget sjovt at skrive for hvad der reelt var et
internet-nyhedsbureau, ikke? Vi tog kontakt til ham der havde kørt
nyhedstjenesten, nævnte vores interesse i emnet, og således gik det til,
at den omtalte tjeneste rejste sig af graven.

Nyhedstjenesten hed EDB-nyhederne, og var skabt af Peter Gersmann.

Efter EDB-nyhederne kom op at stå fik det en konference (et debatforum)
på POL. Ordstyrerskabet gik til undertegnede.

***

Samtidigt, et andet sted på POL, kørte en konference der hed "Spørg
Apple", som frekventeredes af jeg selv, Peter Gersmann og mange andre
Mac-brugere, som bl.a. den dag i dag holder til i dk.edb.mac.

Stedet blev opfattet som det ophøjede tilholdssted for Macbrugere og
Apple-fans (det blev bl.a. fyldt med Windows-jokes den 24. August,
1995), og ordstyreren hed... Palle Bo Nielsen, aka PowerPalle. Jeg tror
pseudonymet kom sig af at det sv** ;) havde scoret en PowerMac som en af
de få. Hvor heldig kan man være?

Nå, men Palle var også med på EDB-nyhedernes vogn, og iløbet af kort tid
var der gang i showet, og efter nogle måneder blev EDB-nyhederne sendt
ud til over 300 mennesker, og konferencen var ubetinget samlingspunktET
fra POL-folk, der søgte nyheder fra computerverdenen.

Gode tider...

***

Året bliver 1996, og ukendte faktorer - vistnok en disput på højere
niveau i Politikens Hus - tvinger EDB-nyhederne til at indstille
operationerne på POL, og flytte ud hvor græsset er grønnere: World Wide
Web!

I første omgang bliver EDB-nyhederne, som nu har skiftet navn til
EDB-nyt, hostet af CyberNet (hvis daværende ansatte rygtedes at sidde i
kælderen med 12 servere og ryge hash :), og det gik fint. CyberNet blev
senere opkøbt af Jubii.

EDB-nyt spiller videre, men kun for en kort tid - aktiviteten ophører i
midten af 1996, bl.a. pga. skribentfrafald.

***

Men der sker nyt. I efteråret 1996 kalder Peter Gersmann alle der
oprindelige interesserede - og nye ansigter! til møde på Svanholmsvej på
Frederiksberg. Noget nyt og stort er under opsejling. Stemningen er lidt
om et pressemøde i en forstad - mystisk, men spændende.

I løbet af aftenen, samles en del mennesker rundt om et slidt træbord i
midten af et lille værelse på adressen på Frederiksberg. Sløret løftes -
MacPlanet er født. Væk er ambitionerne om at dække alt i
computerindustrien - nu er det Mac'en der gås efter - den er alligevel
sjovere!

www.macplanet.dk er allerede købt, og efter kort tid dukker de første
artikler op på MacPlanet, som inden alt for længe etablerer sig som det
bedste sted at hente danske Mac-nyheder på WWW.

EDB-nyt er dødt - længe leve MacPlanet!

***

Vi skriver nu 1997. MacPlanet fortsætter med at levere nyheder, men hen
på midten af året viser problemerne sig igen - skribenterne falder fra,
og foretagendet ligger næsten stille.

Det blusser kort op igen i August 1997, da Mac OS 8 annonceres, men
efter kort tid fiser luften af ballonen igen.

I mellemtiden er der dog sket en del - internettet er blevet
populariseret, flere websites kommer til, og flere brugere er på nettet
en nogensinde før. MacPlanets sporadiske inaktivitet er ikke forbigået i
stilhed, og i 1997 starter en ny mac-nyhedstjeneste på internettet:

MediaMac. Og manden bag denne hedder Palle Bo Nielsen.

Men mht. MacPlanet, var det iøvrigt undertegnede, som stod for Mac OS
8-temaet på MacPlanet i sommerperioden, men jeg sagde fra pga.
arbejdspresset og andre personlige årsager og forlod MacPlanet tidligt
på efteråret.

Så jeg går egne veje, og Gersmann sine, med resterne af MacPlanet, som
han forbliver primus motor for.

***

I November 1997 forsøges MacPlanet relanceret, men allerede før det
sker, har bølgerne gået højt mellem Danmarks nu to Mac-nyhedssteder på
internettet:

Allerede i den periode, hvor MediaMac kørte parallelt med MacPlanet var
Peter Gersmann ude med riven efter både PowerPalle og MediaMac, både
personligt og gennem MacPlanet. Den fik skam ikke for lidt, nej
Mediamac, det var en useriøs rygtesmedje, og ophavsmanden var ej meget
bedre!

***

Personligt lagde jeg ikke meget mærke til de verbale uroligheder der
foregik - jeg havde travlt med en 3G uddannelse, og min PowerBook var
vist nok også sat ud af spillet grundet et havari i skolen. Så jeg var
out of touch i nogle måneder.

***

Tidligt i Januar 1998 var jeg dog tilbage på POL, og fik et overraskende
tilbud: Jeg fik chancen for at skrive en artikel til Politiken Computer
som freelancer. Det kunne jeg selvfølgelig ikke sige nej til, og i
midten af Januar kunne man i Politikens Computersektion, under
overskriften "Apple på vej mod lysere tider", læse min beretning om
hvordan Steve Jobs lod til at have fået styr på skuden i Cupertino.

Ikke meget senere lød der fra en leder på MacPlanet (som var kommet op
at stå igen i mellemtiden) slette røster mod bl.a. undertegnedes artikel
i Politiken - unægteligt stillede undertegnedes artikel Apple i et
favorabelt lys, men nej, det var helt galt, forlød det fra MacPlanet -
det var sødsuppe fra en beton-evangelist (ordret citeret).

Hvorfor min artikel fortjente den kritik fattede jeg ikke, men jeg tog
det ikke så tungt - mit arbejde var fuldført og jeg havde en
studenterhue at opnå.

---

Få uger derefter ophørte aktiviteten på MacPlanet. Korthuset var
forfaldet, og Peter Gersmann ophørte sine skriverier for MacPlanet, og
tøffede senere til Attention Software, som iøvrigt havde været en nær
samarbejdspartner med MacPlanet gennem det meste af dennes levetid.

Lederen der rasede mod de der ikke på Apple's vegne talte "i sandhedens
tjeneste" var blevet sidste pip fra MacPlanet. Senere forsøgedes
MacPlanet genoplivet med kunstigt åndedræt af ejerfirmaet Radiator, som
satte Joakim Oschlag på sagen. Det holdt dog kun kort, og ved sommertide
1998 lå drømmen MacPlanet i ruiner - et besøg på webadressen gav folk en
nøgen katalogstruktur at skue.

***

I Juni 1998 fik jeg min studentereksamen, og arbejdede med mine Mac'er
og computerskriverier for andre blade og nyhedstjenester. Jeg
frekventerede stadig POL, som dog havde ændret sig ganske væsentligt i
forhold til dengang det blot var et lille hyggeligt BBS.

I Marts 1999 lukkeded POL som vi kendte det endegyldigt, efter at
cheferne Claus Sølvsteen og Pia Vigh havde besluttet at "webbet" var
fremtiden, og POL skulle omformes til en web-baseredet, men gratis
tjeneste kaldet "Netværket".

Men de trofaste brugere var allerede hoppet af vognen - undertegnede
inklusive. Netværket affolkedes, og måtte efter mere end et års dødvande
lukke og slukke. Webbet var for POL blevet dødsstødet, og Netværkets
undergang står i dag som en svidende fiasko for Politikens Hus' ledelse.

Mange af de aktive mac-brugere fra POL er på en eller anden måde at
finde på nettet i da, deriblandt dk.edb.mac. - bl.a. PowerPalle, Peter
Gersmann, Niels Riis Ebbesen, Hanne Hertzog, Erik Geleff, Thomas Kowal,
Martin Brendthauer, og mange andre inklus undertegnede.

*** Så - hvor er vi i dag?

- Politiken On Line er en saga blot.
- Netværket døde i sommeren 2000, efter over et års forsøg på at holde
kunstigt liv i ånden fra POL. Resterne hedder i dag Debatten, og er en
integreret del af Politiken's website - men komplet charmeforladt.
- EDB-nyhederne, EDB-nyt og MacPlanet er døde og borte.

- MediaMac er vokset, har udviklet sig, og har skiftet ejere.
- Palle Bo Nielsen lever stadig lykkeligt og har startet MacNyt.dk
- Peter Gersmann arbejder for Attention Software, og ses af og til i
dk.edb.mac.
- Mange andre Mac-nyhedstjenester er - måske inspireret af MediaMac?
sprunget frem på det danske internetværk - emac.dk, macindeks.dk,
maclife.dk m.v.
- Jeg klarer mig også selv nogenlunde, med websites som titancity.com,
haxor.dk, og macspil.dk, og et MacBrugerformanddskab bag mig.

Pyh, det var lidt af en beretning.

And I've been though it all...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-01 00:57

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> På samme tid, i en skole i Hørsholm rendte en bette purk på 15 år ind i
^^^^^^^^^

NGG?

--
René

Fra : Peter Perlsø

Dato : 27-06-01 09:42

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> NGG?

Ja. :)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-01 15:57

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Ja. :)

Nice. Blev student der i 1996 i den første gymnasie-computerklasse.

--
René

Fra : Peter Perlsø

Dato : 27-06-01 16:16

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Nice. Blev student der i 1996 i den første gymnasie-computerklasse.

Hm, så var det jer der var så heldige at have et fungerende Ethernet i
klassen? :)

Se, det var sager.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-01 17:28

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Hm, så var det jer der var så heldige at have et fungerende Ethernet i
> klassen? :)

Det vil jeg ikke lige sige. Vi havde et LocalTalk-netværk som kørte så
dårligt, som et LocalTalk netværk nu engang kører

Det var jo PowerBook 145B vi sad med, så Ethernet var langt ude i
fremtiden på Apple's bærbare.

> Se, det var sager.

Det var meget sjovt det første år, men så forsvandt noget af ideen med
en computerklasse.

--
René

Fra : Peter Perlsø

Dato : 27-06-01 17:30

> [...]

> dårligt, som et LocalTalk netværk nu engang kører
>
> Det var jo PowerBook 145B vi sad med, så Ethernet var langt ude i

Så var det klassen efter jer, der fik 10BaseT ethernet ved alle pladser!

> Det var meget sjovt det første år, men så forsvandt noget af ideen med
> en computerklasse.

Tja, dels pga. lærernes manglende evne til at bruge de ressourcer de
havde til rådighed.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-01 19:17

> Så var det klassen efter jer, der fik 10BaseT ethernet ved alle pladser!

Det kan vist godt passe, men jeg mener at den næste klasse var en
PC-klasse da en del havde klaget over, at de skulle bruge Mac. Desværre
bukkede skolen sig og gav lov til indkøb af PC Notebooks, selvom skolen
altid har været næsten ren Mac.

> Tja, dels pga. lærernes manglende evne til at bruge de ressourcer de
> havde til rådighed.

Yep og så var der fag, hvor vi var nødt til at blande os med andre
klasser og så var det jo umuligt at tilrettelægge undervisningen, så den
tog fordel af computerne. Men skolen svigtede stort, det er klart!

--
René

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 27-06-01 09:57

[Peter Perlsø]

| rigtige mænd brugte kommandolinier,

det gjør vi da virkelig fortsatt.

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@tag.uio.no

Fra : Peter Perlsø

Dato : 27-06-01 10:14

Rolf Marvin Bøe Lindgren <roffe@aqualene.uio.no> wrote:

> det gjør vi da virkelig fortsatt.

Du tager vel heller ikke backup?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 28-06-01 10:15

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> ...eller måske Ugens Docu-Soap?

Det var da et langt resumé. Det er jo rart med lidt baggrund for de til
tider uforståelige verbale udgydelser her i gruppen.

Kortere fortalt er der så ikke bare nogle, der har det med blive jaloux,
når de opdager at de ikke er alene om at kunne resætte en P-RAM?

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-06-01 20:27

In article <1evplgb.1m4vodl1kvpbuoN@[10.1.128.10]>,
simple@post3.tele.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> Kortere fortalt er der så ikke bare nogle, der har det med blive jaloux,
> når de opdager at de ikke er alene om at kunne resætte en P-RAM?

De moderne mac'er har slet ikke PRAM...

//Peter
level x+1

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-06-01 05:34

Hej Palle

"Palle B. Nielsen (PowerPalle)" wrote:

> [...]
> og ej heller konsekvenserne. Fyr du hellere skytset af mod de rette i denne

Hvis du/MacNyt havde sørget for at have kilderne i orden, før I kom frem med
den nyhed, så havde vi undgået al den her - for mig at se - temmelig
nyttesløse diskussion.

Og heldigvis bliver det ikke hverken dig eller mig - eller macNyt, der kommer
til at bestemme, om der kommer en AppleStore her i landet. - Og rent faktisk
håber jeg ikke, der kommer en AS hertil. Danmark er for lille et land til at
have en online store af den kaliber. - Så PG har faktisk ret, når han 'fyrer
skytset af' mod MacNyt. I burde - som jeg har sagt i en andet indlæg, - have
undersøgt og fået verificeret de udtalelser noget bedre, og ikke blot nøjedes
med en trediehånds udtalelse. Det kalder jeg for elendig journalistik ala
EkstraBladet!

> [...]
> hvilket betyder Built to Order muligheder via forhandlerne, hvilket i sig
> selv vel er en fornuftigt løft og serviceniveau.

Hvis du mener BTO ala det, de har i USA, ja, så muligvis, men i alle de år,
jeg har haft med Mac at gøre, har det været mulig at bestille Mac'er, faktisk
nøjagtig, som man ville have dem. Så en 'officiel' BTO politik vil kun
stadfæste nuværende realiteter.

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 27-06-01 08:28

Hej Richard,

Hvis du havde fulgt lidt med i tråden og selve nyheden på Macnyt, ville du
have opdaget at der faktisk har været orden i researchen og
valideringen/udtalelse op mod Apple. At Apple så trækker udtalelsen tilbage
dagen efter er en anden sag.

Venligst

PowerPalle
Macnyt

Fra : Dennis Højsholt

Dato : 27-06-01 08:38

Hvad var det nu der sat det hele i gang....?
Nå ja, det var en hos Apple Supporten som have sagt, at man kunne købe
iMovie 2 hos Apple Store DK om 1 mdr. eller 2.
Ergo fejlen ligge hos Apple Danmark, ikke hos macnyt.dk

/Dennis

On 27/06/01 9:28, in article B75F57A0.663E%powerpalle@powerpalle.dk, "Palle

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 27-06-01 08:45

....og skribenten på Macnyt henvendte sig efterfølgende til Apple for at få
dette bekræftet, hvilket skete. Efterfølgende dementerede Apple det dog.

PowerPalle

Fra : Peter Perlsø

Dato : 27-06-01 09:42

> [...]

> dette bekræftet, hvilket skete. Efterfølgende dementerede Apple det dog.

Christ, orkan i et glas vand.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-06-01 23:25

Hej Dennis

At Apple DK har den største fejl ved at en supporter kommer med den udtalelse, uden
at han har belæg for den er korrekt. - Men at så MacNyt bringer den som værende en
fastslået nyhed - uden en reel kildeangivelse - er udelukkende MNs fejl. Den kan
man ihvertfald ikke laste Apple DK for!

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-01 23:30

> [...]
> er udelukkende MNs fejl. Den kan man ihvertfald ikke laste Apple DK for!

Er Product Manageren nu 'bare' en supporter?

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-01 01:38

Hej René

Såvidt jeg da ellers læste det på MN, så var det Ryle, der kom med dementien,
mens der tidligere her i trådene er blevet henvist til, at det var en
supporter, der kom med 'nyheden'.

Og som et gensvar til dit andet inlæg til mig vedr. verifikation. Det her er jo
ikke bare en hvilket som helst 'nyhed', men det er en 'nyhed' der kunne have
været ret skæbnessvanger for mange små og mellemstore Apple forhandlere i hele
landet, hvis den havde været sand.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-06-01 16:01

> Hej René
>
> Såvidt jeg da ellers læste det på MN, så var det Ryle, der kom med
> dementien, mens der tidligere her i trådene er blevet henvist til, at det
> var en supporter, der kom med 'nyheden'.

Ja i første omgang og det var det, som skribenten så. Han kontaktede
derefter Apple DK og fik dette ud af det:

---

MacNyt har efterfølgende kontaktet Apple Danmarks salgsafdeling for at
få be- eller afkræftet påstanden om en dansk Apple Store. Og der er godt
nyt. Apple Danmarks product manager Henrik Ryle giver følgende
bemærkning til ovenstående: "Vi kan desværre ikke give dig nogen
yderligere informationer end dem du allerede har fået. Vi forventer
stadig at det sker i juli - men det er ikke os som bestemmer og vi kan
derfor aldrig være helt sikre."

---

Er der så noget at sige til, at skribenten ikke kunne tro andet, end at
historien var sand?

> [...]
> kunne have været ret skæbnessvanger for mange små og mellemstore Apple
> forhandlere i hele landet, hvis den havde været sand.

Når kilden var den det var, så har skribenten sikkert skønnet, at det
ikke var påkrævet at søge verifikation højere oppe i hierakiet.

...og så de ¤"%&¤ linier!

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-06-01 03:39

Hej René

- Så har jeg kun en kommentar... Dårlig intern kommunikation hos Apple DK! -
Ryle burde i så flad have spurgt den pågældende om, hvad han havde sagt, _før_
han kommenterede det., - hans kommentar bærer præg af, at han giver et
'sludder-for-en-sladder' svar

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-06-01 17:09

> [...]
> han kommenterede det., - hans kommentar bærer præg af, at han giver et

Jamen, så er vi jo pludselig enige

--
René

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-06-01 08:39

> [...]
> er udelukkende MNs fejl. Den kan man ihvertfald ikke laste Apple DK for!

Årh, la' vær' Erik, Apple kommer med selvmodsigende udtalelser. Det kan
man da ikke laste MacNyt for!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-01 20:23

> [...]

> Connection er i betalingsstandsning, og overlever ikke.
>
> Der ER krise nu, og AppleStore betyder så yderligere et farvel til 35%

For Apple er det ligegyldigt hvem der sælger, bare der bliver solgt nok.
(ok Apple vil selvfølgelig selv kunne score forhandlernes avance,
hvilket kan styke Apple og dermedogså paltformen)

Jeg tror ikke at Applestore betyder, at der bliver solgt færre Mac'er og
dermed at Apples markedsandel falder.

Erhvervskunderne der skal bruge support/vejledning, skal nok holde ved
det eksisterende forhandlernet. De forhandlere hvor de har købt og
stadig køber ligger under alle omstændigheder (bortset fra Officeline)
på Lars tyndskids mark eller i industrikvarterere. Halvdelen af disse
forhandlere må formegenlig lade livet (godt det samme). De få stærke
skal nok overleve og vil formegenlig udvide deres omsætning.

Den type af erhvervs kunder der _ikke_ skal bruge support/vejledning,
vil tage imod Applestore med kyshånd, idet de kan benytte sig af
Built-to-order, og dermed betale for det de skal bruge.
Evt. kan de købe sig til vejledning fra uvildige konsulenter, hvilket
sansynligvis garanterer bedre vejledning end hos den forhandler der skal
sælge produktet.

Nye privat kunder vil stadig gå i Fredgaard eller Officeline.

For at Apple selv kan indfange disse kunder kræver det en "udstillings"
butik centralt i hver af de store byer: Kbh (Frb: computerstreet),
Odense, Århus, Ålborg og Esbjerg.
Butikkerne skal have computere, der er udstyret med stort set alt der
eksisterer af software/spil - det er er stor mangelvare hos alle Apple
forhandlere. Personalet skal kun koncentrerer sig om at vejlede og
demonstrerer produkterne. Bestillingen af produktet sker i butikken som
er koblet elektronisk på Applestore. Forbrugeren får leveret sin vare
hos sig selv senest 2 dage efter bestillingen.
Resultatet er at Apple bliver synlige, får flere tilfredse kunder og
scorer selv avancen.

De mere kyndige PC brugere, der skifter vil også blive glade for
Applestore, da de her kan sammensætte præcist den konfiguration de
ønsker - lige som de er vant til! Forklar en PC bruger, at han kun kan
vælge mellem tre-fire forskellige konfigurationer, og at du ikke kan få
den hurtigste CPU med den mindste harddisk; han vil ryste på hovedet.

Private kunder der allerede er mac brugere som os derf færdes i dette
forum vil tage imod Applestore med _kyshånd_. Her tror jeg helt sikkert
at det vil generere et mer-salg idet BTO, hurtig levering samt mulighed
for at købe produkter der ellers ikke har været tilgængelige, kan
forhindre dem i at skifte til x86.

Min næste computer bliver formegenlig en selvbygget x86 Den skal køre
Linux, da de spil jeg spiller i lige så grad kommer til Linux/x86 som
til Mac OS X/PPC - Den x86 hardware jeg skal bruge, koster dog kun det
halve og er dobbelt så hurtig som PPC til mit brug.
Jeg gider ikke betale 2-3 gange så meget for en PowerMac, som hverken
har den mængde RAM, de drev eller den GPU jeg vil há (eller for den sags
skyld engelsk OS/dk tastatur). Til gængæld har den en masse jeg ikke vil
have eks. Firewire, Gigabit ethernet, Airport-slot/antenne og ADC
connector osv.
- BTO kunne få mig til at tænke anderledes, især hvis vi ser en +700MHz
G3 med AGP slot, tomme 5'25 drevpladser osv i iMac/Cube prisklassen (men
det er nok for meget at forlange).

- don't worry jeg beholder også iBook'en

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-01 22:51

> [...]

> For at Apple selv kan indfange disse kunder kræver det en "udstillings"
> butik centralt i hver af de store byer: Kbh (Frb: computerstreet),

Hej Morten

Tak fordi du huskede os herovre vestpå. Vi blivet tit glemt
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-06-01 23:55

> Tak fordi du huskede os herovre vestpå. Vi blivet tit glemt

Med det blæsevejr i har derovere skal det være være jer velondt...
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Christian Bech

Dato : 29-06-01 19:44

> Hej Morten
>
> Tak fordi du huskede os herovre vestpå. Vi blivet tit glemt

Salget af SuperDisk-drev er vel i sig selv nok til at holde en butik
kørende i Esbjerg.

--
- Christian. "Og naar de Skillerum, der lukker om Staterne,
Nationaliteten, om føje Tid falder for den kosmopolitiske

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-07-01 18:45

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Salget af SuperDisk-drev er vel i sig selv nok til at holde en butik
> kørende i Esbjerg.

Der er vist nogle her i gruppen, der husker lidt for godt!
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-06-01 20:18

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Apple Store vil være for dem der ved hvad de går efter - de erfarne
> Macbrugere. Dem der ikke ved hvad de går efter kan besøge Fredgaard.

Det håber jeg da godt nok ikke, en Fredgaard, Super Radio eller
Electronic World er da lige til at skræmme brugere væk. Desværre sælges
der meget EDB udstyr i disse supermarkeder, men jeg håber stadig Apple
DK ville trække sig ud af dem og få nogle rigtige butikker. I sin tid
var der en Apple Shop her i Århus, den er her skam endnu, men ligger ude
på en pløjemark langt fra bymidten, sidst jeg spurgte havde de ikke
åbent om lørdagen, nok den eneste dag på ugen, hvor folk generelt har
mulighed for at køre en så lang skovtur.

> Firmaer som MacXpres og Connection (som hhv. har meget god kundeservice,
> ikke lider af over-management, og ernærer sig på andet end produktssalg,
> men også konsulentydelser og kurser), skal nok overleve.

MacWarehouse og tidligere MacZone, alle har de med deres kompetance
sparket mås til enhver Officelines privat salg.

> Survival of the fittest, you know? :)

Hvilket vel indenfor en overskuelig fremtid burde gøre det definitivt af
med Apple?

> Og mht. den ydmyge profilering af Mac'en i Danmark er den ansvarlige...
> Apple Danmark - tadaaa! - som med deres uduelighed gennem mange år nu er
> til skam for de danske Macbrugere (suk).

I sin tid skrev Peter Gersmann at Apple DK ikke engang havde en
marketing afdeling, det tvivler jeg på er deres egen skyld, de er trods
alt styret ovenfra. Det er mere et spørgsmål om, at Apple tilsyneladende
ikke ser Danmark som et land, der er værd at investere i. Det er så lidt
underligt, da vi eftersigende skulle være nogle af verden rigeste
mennesker, og B&O lever (dog lettere nedskåret) da endnu. Det er
selvfølgelig nemt at kaste med mugen ost efter Apple, men når alt kommer
til alt er det nok den manglende punch i deres produkter, der er kun
design, lidt OS (tangerende til endnu mindre med OS X) og så en smule
ringagt tilbage.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-06-01 20:49

Det var så den forretning:
http://www.macnyt.dk/default.tpl?news=20010626191609

Fra : Peter Perlsø

Dato : 26-06-01 21:14

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Det var så den forretning:
> http://www.macnyt.dk/default.tpl?news=20010626191609

HA HA HA!

Apple Danmark er og bliver ambitionsløse....

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-06-01 21:33

In article <1evmr1y.1m9h75p1pomwgiN%mimas@pobox.com>, mimas@pobox.com
(Peter Perlsø) wrote:

> HA HA HA!
>
> Apple Danmark er og bliver ambitionsløse....

HA? HA? HA?

Så nu er Apple uden ambitioner fordi firmaet (måske) alligevel ikke vil
tage 35% af forhandlernes salg.

Hvis vi i Danmark kan bestille drømmemaskinen gennem vores forhandler,
vil det så ikke være OK? Mon ikke forhandlerne laver online
konfigurationssystemer, så man kan blande en anden disk eller skærm ind.
Du havde jo alligevel ikke fået tingene billigere. Nu "risikerer" du
endog konkurrence, brede udvalg og bedre kredit.

Men lad os nu lige se. Den slags rygter opstår ikke ud af den tomme luft.

//Peter

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-06-01 20:25

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Hvis vi i Danmark kan bestille drømmemaskinen gennem vores forhandler,
> vil det så ikke være OK?

Det er det eneste jeg ønsker, en mac jeg selv kan konfigurere ved
indkøb, efter hvad min hjerne pådytter mig den dag. Faktisk hellere fra
en ikke-Apple butik.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-06-01 21:11

In article <1evmnge.n8atki9p9d34N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Det er mere et spørgsmål om, at Apple tilsyneladende
> ikke ser Danmark som et land, der er værd at investere i.

Der er formentlig mere potentiale i Hamborg med forstæder -
befolkningstallet er det samme, og så er der ikke ekstra udgifter til
lokalisering.

//Peter

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-06-01 20:25

> [...]

> Der er formentlig mere potentiale i Hamborg med forstæder -
> befolkningstallet er det samme, og så er der ikke ekstra udgifter til

Det er jo egentligt svært at bebrejde dem.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 26-06-01 21:14

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Hvilket vel indenfor en overskuelig fremtid burde gøre det definitivt af
> med Apple?

Stol ikek på det - den dur du lige nævnte har lydt i 15-20 år uden at
være mere sand af den grund.

Fra : Christian Bech

Dato : 27-06-01 15:21

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Apple Store vil være for dem der ved hvad de går efter - de erfarne
> Macbrugere. Dem der ikke ved hvad de går efter kan besøge Fredgaard.

For fjorten dage siden var jeg i begge Fredgaard butikker i Midtbyen i
Århus. Den nye Powerbook og den nye Ibook glimrede begge ved deres
fravær. Et af stederne havde de dog oppet sig og udstillet både en Cube,
en G4 og en iMac. Så nej, Fredgaard er ikke gode nok, når der skal
trækkes nye kunder til. I Århus gør Super Radio det faktisk bedre end
Fredgaard.

> Hvis Apple Store introduceres på bekostning af fx. Officeline, så græder
> jeg tørre tårer efter gennen et par år at have erfaret hvordan
> Officeline behandler deres kunder.

En ubehøvlet sælger og et ualmindeligt sløvt værksted gjorde, at jeg
ikke følte nogen forpligtigelse til at hjælpe med at bevare en egentlig
Apple-forhandler i Århus, da jeg skulle investere og jeg kender desværre
flere, der har haft samme oplevelse. Det eneste jeg ser til Officeline
er skiltet ved vejen, når jeg kører forbi.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 27-06-01 16:16

> [...]

> en G4 og en iMac. Så nej, Fredgaard er ikke gode nok, når der skal
> trækkes nye kunder til. I Århus gør Super Radio det faktisk bedre end

Jeg har prøvet at få job i Fredgaard i Helsingør, der her de dog TiBook
G4, men låst inde i et glasskab i PC-afdelingen, ikke just synligt.

TFT skærme fra Apple var der heller ikke.

> [...]
> flere, der har haft samme oplevelse. Det eneste jeg ser til Officeline
> er skiltet ved vejen, når jeg kører forbi.

Jeg har hørt mange historier i samme dur om butikken i København.

Måske er butikken i Odense, som er stærkt knyttet til MacFyn, den bedste
af Officeline i Danmark.

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 26-06-01 21:26

Hej Peter,

Jeg mener ikke at der er behov for at skyde med skarpt på denne måde set i
lyset af at denne nyhed unægteligt kom fra Apple selv til Macnyt's skribent.
At Apple så dagen efter trækker ordene i sig og/eller der er tale om en
misforståelse er en anden ting.

> Tror MacNyt at det her vil betyde:

Men jeg syntes dog at dit angreb herunder rettet mod macnyt er meget
forkert. Kom hellere med konstruktiv debat. Macnyt er ikke herre over hvilke
typer af forhandlere der har det bedst eller hvordan de kan få det bedre,
AppleStore eller ej.

PowerPalle

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-06-01 21:53

In article <B75EBC86.64A1%powerpalle@powerpalle.dk>, "Palle B. Nielsen
> [...]

> skribent.
> At Apple så dagen efter trækker ordene i sig og/eller der er tale om en

Det er ikke nyheden men måden den blev kørt på. I har checket kilden -
fint. Men indholdet...

Ja, det er yderst positivt, at de produkter vi ikke har haft mulighed
for at købe, nu bliver tilgængelige - men der er altså også en bagside.
Og den pågældende skribent glemte at det formentlig vil føre til et
blodbad af dimensioner samt de øvrige ting som nu er kommet frem.

Hvordan kan man fyre sådan en gang forblændet evangelisme af?
Det må kunne gøres bedre.

//Peter Gersmann

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 26-06-01 22:04

Hej Peter,

Den pågældende skribent har taget kontakt til Apple for at få bekræftet, at
en dansk AppleStore var på vej, hvilket Apple efter sigende og på daværende
tidspunkt bekræftede inkl. Indholdet.

Således er der tale om en nyhed måde både research på kilde og indhold og en
nyhed hvor dette var temaet, intet andet. Yderligere indhold, så som det du
kalder et "blodbad" var ikke aktuelt i netop denne artikel, dette ville
naturligvis være interessant at tage op efterfølgende, og ville sikkert også
være sket.

Til din information er det ikke et spørgsmål om 'forblændet evangelisme' som
du påstår, snarere en nyhed med fakta og så er historien om netop den nyhed
ikke længere.

Jeg ved ikke hvor du får din negativitet fra og hvorfor den fyres i den
retning den gør. Jeg tror at DU kan gøre det bedre - og se så at trække i
nogle lidt mere positive klæder ;)

PowerPalle
Macnyt

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-06-01 22:50

In article <B75EC56D.65E2%powerpalle@powerpalle.dk>, "Palle B. Nielsen
(PowerPalle)" <powerpalle@powerpalle.dk> wrote:

> Jeg tror at DU kan gøre det bedre - og se så at trække i
> nogle lidt mere positive klæder ;)

Selvfølgelig. Det blev bare noget ensidigt. Først en totalt ensporet
jubel-tråd her og så selveste Macnyt - suk.

> bemærk, at Apple har dementeret nyheden i dag, hvilket betyder at der
> ikke kommer en AppleStore til landet

Så siger vi det

//Peter Gersmann

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-06-01 04:54

Hej Palle

Jeg er en del tilbøjelig til at give Peter G. ret. Al god journalistik går ud
på, at få _bekræftet_ sine oplysninger, _før_ man kommer med dem!

Man skal altid gå til 'hovedet', når man vil have sådanne ting, som fx. det her
bekræftet. Det synes jeg ikke, du har gjort i tilfældet her. Du burde have gået
_direkte_ til deres marketing afdeling og fået en udtalelse, - og ikke blot
brugt en brugers udtalelser, som du tilsyneladende har gjort.

Det her siger jeg ud fra 16 års erfaring som radiomedarbejder / journalist (om
du vil).

At så Apple Danmark tilsyneladende har været en smule valne i deres holdninger
/ udtalelser, er en helt anden side af sagen. - Og igen.... - så burde du være
så meget 'journalist', at du havde forsøgt at få en klar udmelding med et 'ja'
eller 'nej'.

Det er jo trods alt en sag, der kan gå hen og få alvorlige konsekvenser for en
del forhandlere, hvis der nu bliver tale om en rigtig 'AppleStore' og ikke blot
en 'ResellerStore', som det jo nu tyder på.

mvh. Erik richard

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 27-06-01 07:07

Som der blev skrevet, så blev sagen forelagt for Apple Danmark af den
pågældende skribent, og Apple bekræftede nyheden.

Så den BLEV bekræftet...

PowerPalle

On 27/06/01 5:54, in article 3B3958B7.F1D0F5A3@mail1.stofanet.dk, "Erik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-01 15:57

> [...]

> Som der blev skrevet, så blev sagen forelagt for Apple Danmark af den
> pågældende skribent, og Apple bekræftede nyheden.

Du kan godt droppe det! Der tales åbenbart for døve øren...

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-06-01 23:19

Hej Palle

Af _hvem_ blev det bekræftet. - Var det deres marketingschef, - eller deres PR
chef, - eller en af de 'almindelige ansatte?

Såvidt jeg da ellers kan læse det, så er der ingen af 'spidserne i Apple Danmark,
der har sagt noget, - _før_ de kom ud med dementien!

Så igen vil jeg tillade mig at sige, det er dårlig journalistik!

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-01 23:28

> [...]
> Danmark, der har sagt noget, - _før_ de kom ud med dementien!
>
> Så igen vil jeg tillade mig at sige, det er dårlig journalistik!

Pludder! Hvis alle nyhedsmedier skulle undersøge alle eventuelle nyheder
så grundigt, at der ikke var skyggen af tvivl om deres sandhed, så var
det jo ikke nyheder mere (det vil være alt for tidskrævende). Direktører
og chefer har jo nok andet at lave, end at svare på om den og den nyhed
nu også er helt rigtig, bare fordi journalisterne ikke tror på andre end
direktøren selv.

Desuden, så var det Henrik Ryle, der er Product Manager hos Apple
Danmark, der vist nok var kilden til "nyheden", så meget højere kommer
du nok ikke.

--
René

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 28-06-01 20:14

Hej Erik,

Forunderligt at du ikke forsøger at forstå hvad der bliver fortalt.
Researchen har netop været I orden hvad angår denne historie. Således har
der været direkte kontakt med Apple både før og efter dementien. Så stop nu
gætteriet.

Historien ender her.

Venligst
PowerPalle

On 28/06/01 0:18, in article 3B3A5BBE.93978573@mail1.stofanet.dk, "Erik

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-06-01 20:26

> Jeg er en del tilbøjelig til at give Peter G. ret. Al god journalistik går ud
> på, at få _bekræftet_ sine oplysninger, _før_ man kommer med dem!

Det er også normalt i en kritik af andres arbejde, her artikler, at man
læser dem før man kommentere. På den anden side med her 16 års erfaring,
så har man vel set det hele før. Husk iøvrigt at håret ikke bliver gråt,
fordi hjernen er ved at vokse ud af hovedet.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 28-06-01 19:16

kml.ers@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>der har sagt noget, - _før_ de kom ud med dementien!
>
>Så igen vil jeg tillade mig at sige, det er dårlig journalistik!

Kan du ikke snart finde noget andet at koge suppe på??? Tænk, hvor jeg
synes I er meget kloge og velvidende, at I sådan falder over Palle, som i
den grad kører en fin hjemmeside og tjener vores Mac'er så godt.
Utaknemmelig bæster.

Hilsen Hanne

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 28-06-01 20:36

Hanne Hertzog <hanne_hertzog@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> synes I er meget kloge og velvidende, at I sådan falder over Palle, som i
> den grad kører en fin hjemmeside og tjener vores Mac'er så godt.

I forlængelse til det bør det nævnes, at det er farligt at kritisere
andres arbejde, man kunne selv blive bedt om at præstere noget bedere,
det er hermed udfordringen til ERS.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 28-06-01 19:18

reippuert@mac.com,Ny-Internet writes:

>Med det blæsevejr i har derovere skal det være være jer velondt...
>--
>Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen
>
>Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Er du nu boligløs igen? Nå, men du har da god tid, der er 10 mdr.
april.

Hilsen Hanne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-06-01 08:49

> Er du nu boligløs igen? Nå, men du har da god tid, der er 10 mdr.
> april.

Nej heldigvis, jeg har bare ikke bootet fra Mac OS X, og signaturen i
min 9.1 systemappen er åbenbart ikke ændret. Jeg leder dog stadig efter
en lejlighed.

Fra : Michael Holm

Dato : 29-06-01 11:22

> [...]

> Nej heldigvis, jeg har bare ikke bootet fra Mac OS X, og signaturen i
> min 9.1 systemappen er åbenbart ikke ændret. Jeg leder dog stadig efter

et lille trick er at ligge "internet indstillingsfilen" ned i MacSoup
mappen, så er det lige meget hvor du booter fra
--
- Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-06-01 03:53

Hej Hanne

Det her har intet med Palle at gøre som person. Jeg ville have sagt det
samme, om personen hed Hanne, Peter, Hans, Erik, Anne, Lise eller Knud
Børge.......

Det har noget at gøre med, at man _undersøger_ sine kilder, _før_ man
bringer en så relativ vigtig nyhed, der, - hvis den føres ud i livet, vil få
store konsekvenser for adskillige firmaer.

"...Man skal som journalist undersøge sit kildemateriale _grundigt_, før man
sætter sig ned og nedfælder det på papiret...." - Dette blev sagt af en af
lærerne (Grunnet) på Journalisthøjskolen her, da jeg fik hans
undervisningsmateriale til mit speciale.

- Og jeg mener, det stadig gælder, selvom vi nu lever i et næsten
'papirløst' samfund.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-06-01 04:11

In article <3B3BED7D.5DE23254@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> undervisningsmateriale til mit speciale.
>
> - Og jeg mener, det stadig gælder, selvom vi nu lever i et næsten

Skal man ikke også sætte sig ned og læse hvad folk skriver før man
sviner dem til?

Især når der så ikke er nogen grund til at svine dem til.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 29-06-01 18:19

> Skal man ikke også sætte sig ned og læse hvad folk skriver før man
> sviner dem til?
>
> Især når der så ikke er nogen grund til at svine dem til.

Nej da, man kan da bare gætte på hvad de måske har skrevet, det ved
enhver god jounalist fra en lokal radio. Jeg gætter på, at du ikke er en
sådan

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-06-01 18:33

In article <1evs2ib.1k7abcxl42edcN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
> [...]

> Nej da, man kan da bare gætte på hvad de måske har skrevet, det ved
> enhver god jounalist fra en lokal radio. Jeg gætter på, at du ikke er en

Jeg har været. Jeg fik mig en gratis billet til en Lou Reed koncert på
den konto. SVJH var det faktisk hovedårsagen til mit virke der.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 29-06-01 12:55

> [...]
>
>--
>Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen
>
>Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Det var jeg godt klar over, jeg syntes bare at det var lidt sjovt at
drille dig

Hilsen Hanne