Quicktime og html - er der en flink haj?
Fra : Mikael Kern

Dato : 25-06-01 15:33

Jeg prøver at lave en website med en side, hvorpå der skal være
flere QT film. Faktisk er det MPEG 1, men pyt.

Mit problem er at alle film på siden downloades på en gang, og det
forstyrrer mildest talt oplevelsen af den første film. Je kat hitte
u a det - det der htmlos.

Man kan vel bede de der film om at vente pænt?

Er der en sød haj, som kan hjælpe?
Er der nogen, som har set en site hvor det virker?
Hvor kan man læse om den slags?

Jeg ved godt, at jeg ikke kan programmere. Derfor har jeg en makker,
som kan - men han er en rigtig Linux-nørd, som rent principielt har
destrueret al MS-software på sine harddiske. Og det gør det hele
lidt besværligt, når han skal se Quicktime.

Mit eget makværk - kald det bare en beta version 0.1 - kan ses på http://www.kern.dk/nyshowreel.html

mvh Mikael Kern

--
----------
Mikael Kern - Lighting Cameraman - Steadicam Owner/Operator

Fra : Kell Christensen

Dato : 25-06-01 17:24

Hej Mikael
Har forsøgt at se din side - men IE5 fryser.

Med venlig hilsen
Kell Christensen

Fra : Mikael Kern

Dato : 25-06-01 17:54

Kell Christensen wrote:

> Hej Mikael
> Har forsøgt at se din side - men IE5 fryser.

Hmm, det gør den ikke her...
OS 9.1DK, IE 5
--
----------

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 25-06-01 18:02

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Hmm, det gør den ikke her...
> OS 9.1DK, IE 5

Heller ikke her. OS 9.1 us, IE 5 (40000/50000).

--
mvh Jesper

-> http://homepage.mac.com/biddet
-> http://homepage.mac.com/jmfink

Fra : Kell Christensen

Dato : 26-06-01 16:32

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Heller ikke her. OS 9.1 us, IE 5 (40000/50000).

Stadig surt G4-OS 9.1IE 512MB - IE5 35MB - realSteadi
- men Opera kan!

Hvad med en go'daw side med links (preview) så vi ikke får det hele i
hovedet på en gang.

Hilsen Kell

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 25-06-01 18:02

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Man kan vel bede de der film om at vente pænt?

Ja - jeg ved at man f.eks. i GoLive skal fjerne krydset ved 'enable
autoplay'. Jeg ved ikke hvilket program du har lavet din side i, men
prøv at lede efter 'noget' med 'enable/disable autoplay'.

Det ser i øvrigt godt ud, også filmene. Det må da være et rigtig sjovt
arbejde!

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 25-06-01 18:51

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Man kan vel bede de der film om at vente pænt?

<embed src="/film/showreel.mpg" width="240" height="208" width="240"
height="208" autoplay="true" autohref="false" controller="true"
^^^^^^^^^^^^^^^

Prøv at skriv autoplay=false istedet. Ved ikke om det virker, bare en
mulighed.

--
Jonas [CPH, DK]
Erase HARDDRIVE to reply

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-06-01 19:21

> [...]

> lidt besværligt, når han skal se Quicktime.
>
> Mit eget makværk - kald det bare en beta version 0.1 -

I min Netscape 4.75 mangler der en plug-in.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Franz Berliner

Dato : 25-06-01 23:26

> [...]

> u a det - det der htmlos.
>
> Man kan vel bede de der film om at vente pænt?

Problemet med flere embeddede QT film på en side er at de alle forsøger
at loade en plug-in hvilket er ret ramkrævende, og ved mange film øger
risikoen for at browseren og måske systemet fryser.

Hvis du ikke har noget imod ramforbruget kan du sætte dem til ikke at
lave 'autoplay'. Så skal brugeren bare klikke på play for at se den
valgte film. Jeg vil dog anbefale at du istedet laver dem på hver deres
side. Evt. kan du også sætte dem til at åbne i en stand alone Quicktime
Player istedet for embedded (kræver at linket til dem er et billede og
ikke et almindeligt tekstlink).

> Hvor kan man læse om den slags?

Der findes en bog der hedder 'Quicktime for the Web' der giver en ret
omfattende beskrivelse af embed koder, codecs, understøttet SMIL mv.
Kan ikke lige huske forfatteren, men prøv at søge på Amazon.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-06-01 22:43

In article <1evkz8x.d1q4rf199b2yuN@[10.11.12.50]>, mimer@iname.com
(Franz Berliner) wrote:

> [...]
> side. Evt. kan du også sætte dem til at åbne i en stand alone Quicktime
> Player istedet for embedded (kræver at linket til dem er et billede og

SMIL er formentlig den helt rigtige kur, men det kræver at brugeren har
QT 4.1 eller nyere, hvilket desværre afskærer en del.

Hm, måske kan RealPlayer så også klare det - den håndterer jo også SMIL.

//Peter

Fra : Mikael Kern

Dato : 25-06-01 23:06

Foreløbig teak for tips - jeg bryder mig ikke om tanken om at købe
en tyk bog med koder... stik mig 2 øl og en PDF! Eller en site med hjælp.

Franz Berliner wrote:

> Problemet med flere embeddede QT film på en side er at de alle forsøger
> at loade en plug-in hvilket er ret ramkrævende, og ved mange film øger
> risikoen for at browseren og måske systemet fryser.

Jeps - og autoplay er slået fra. Nu har jeg lavet nogen billeder,
som man så skal klikke på. Så skulle filmen åbne sig på magisk vis...???

> [...]
> valgte film.

> Jeg vil dog anbefale at du istedet laver dem på hver deres

Ikke godt.

> [...]

> omfattende beskrivelse af embed koder, codecs, understøttet SMIL mv.
> Kan ikke lige huske forfatteren, men prøv at søge på Amazon.

Hmmm... - tak.

mvh Mikael Kern

--
----------

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-06-01 17:02

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Foreløbig teak for tips - jeg bryder mig ikke om tanken om at købe
> en tyk bog med koder... stik mig 2 øl og en PDF! Eller en site med hjælp.

Ok, så får du den udvidede pakke

> Jeps - og autoplay er slået fra. Nu har jeg lavet nogen billeder,
> som man så skal klikke på. Så skulle filmen åbne sig på magisk vis...???

Du skal have lavet dine billeder om til QT movies (åbn i QT player og
gem som self-contained .mov filer). Derefter skal der sættes nogle
parametre i dem - fx ved hjælp af det lille program Plug-in helper, og
endelig skal der tilføjes lidt til dine embed tags, i stil med:

<embed src="din_poster_film.mov" HREF="din_rigtige_film.mov"
target="quicktimeplayer" height="noget" width="noget">

Mere hjælp til at lave postermovies og enbedde dem her:
http://www.apple.com/quicktime/authoring/qtwebfaq.html

Du kan hente Plug-in helper og få flere oplysninger her:
http://www.apple.com/quicktime/products/tutorials/interactive.html

> Ikke godt.

Det kunne evt. gøres med et pop-up vindue hvor du embedder filmen i. Så
kan du lave den samme stil som din hjemmeside. Så bliver du både fri for
at loade flere plug-ins, samt at skulle igennem alt det ovenstående
bøvl.

Fx kunne du åbne et nyt vindue sådan her:

<A HREF="#" onClick="window.open('stien til den fil du vil åbne',
'_new', 'width=510,height=405,toolbars=no,menubar=no');">Navnet på dit
link</A>

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Mikael Kern

Dato : 28-06-01 03:46

Tusind tak for hjælp/inspiration, det skrider fremad.

Jeg leder stadig efter "Den Lille HTML Skrædder" - se bare her:
http://www.kern.dk/showreel.html

Hvad er tags for fx.:
- luk dette vindue
- åben vindue 2 på en bestemt position
- lad være med at scrolle til top i vindue 1, når der klikkes her
for at åbne vindue 2

ak ja, der er meget koderi...)

mvh Mikael Kern

--