Hvad siger jesus om Loven ?
Fra : Patruljen

Dato : 03-10-06 12:19

God fornøjelse :

"Jesus præsenteres ofte som én, der gør op med de brutale og
forstenede Moselove i Det Gamle Testamente - som fx lovene om slaver og
voldtægt.

Intet kunne være mere forkert - det er rigtigt, at han selv ofte brød
loven, men det gjaldt ikke for almindelige dødelige. Tværtimod
udtalte han, at han var kommet for at bevare loven:

Matthæus 5,17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller
profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde.
Matthæus 5,18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår,
skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven,
før alt er sket.
Matthæus 5,19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer
mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men
den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i
Himmeriget.

Johannes 10,35 Når loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til
- og Skriften kan ikke rokkes -

Matthæus 7,12 Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod
jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.

En mand spurgte Jesus, hvordan man kommer i Himmelen, og Jesus' råd
var at holde loven:

Matthæus 19,16 Og se, der kom en hen til Jesus og spurgte: »Mester,
hvad godt skal jeg gøre for at få evigt liv?«
Matthæus 19,17 Han svarede ham: »Hvorfor spørger du mig om det gode?
Én er den gode. Men vil du gå ind til livet, så hold budene!«

Faktisk kommer lovbrydere slet ikke ind i Himlen:

Matthæus 7,21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal
komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders
vilje.
... .. .. ..
Matthæus 7,23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt
jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Hygiejne eller barnemord
Jesus blev flere gange bebrejdet, at han ikke vaskede sig - og hver
gang flippede han ud:

Matthæus 15,1 Da kom der nogle farisæere og skriftkloge fra Jerusalem
til Jesus og spurgte:
Matthæus 15,2 »Hvorfor overtræder dine disciple de gamles
overlevering? De vasker ikke deres hænder, før de spiser.«
Matthæus 15,3 Men han svarede dem: »Hvorfor overtræder I selv Guds
bud for jeres overleverings skyld?
Matthæus 15,4 For Gud har sagt: 'Ær din far og din mor!' og: 'Den,
der forbander sin far eller sin mor, skal lide døden.'
Matthæus 15,5 Men I siger: Hvis nogen siger til sin far eller sin mor:
Det, du skulle have haft som hjælp af mig, skal være tempelgave!
Matthæus 15,6 så behøver han ikke at ære sin far. I har sat Guds
ord ud af kraft af hensyn til jeres overlevering.

Eller på dansk: Jesus siger: "Følg Moseloven, det er vigtigere at
slå børn ihjel end at vaske hænder!"

Skilsmisse
På ét punkt strammede Jesus faktisk de gamle love. Moseloven gav
mulighed for skilsmisse, men ifølge Jesus, var det kun noget, Moses
havde tilladt, fordi jøderne var hårdhjertede:

Markus 10,3 Han svarede dem: »Hvad har Moses påbudt jer?«
Markus 10,4 Og de sagde: »Moses har tilladt manden at skrive et
skilsmissebrev og så skille sig fra hende.«
Markus 10,5 Jesus sagde til dem: »Det var med tanke på jeres
hårdhjertethed, at han gav jer dette bud;
Markus 10,6 men fra skabelsens begyndelse skabte Gud dem som mand og
kvinde.
Markus 10,7 ›Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig
til sin hustru,
Markus 10,8 og de to skal blive ét kød.‹ Derfor er de ikke længere
to, men ét kød.
Markus 10,9 Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke
adskille.«
Markus 10,10 Da de igen var inden døre, spurgte disciplene ham om
dette,
Markus 10,11 og han sagde til dem: »Den, der skiller sig fra sin
hustru og gifter sig med en anden, begår ægteskabsbrud mod hende;
Markus 10,12 og hvis hun skiller sig fra sin mand og gifter sig med en
anden, begår hun ægteskabsbrud.«

Jesus kalder det ægteskabsbrud at gifte sig med en skilt kvinde!
Ægteskabsbrud er det, der også hedder hor, og det er der dødsstraf
for i Moseloven. Som bekendt har katolikker det stadig dårligt med at
blive skilt.

Og nu hvor vi snakker om ægteskabsbrud, er det ikke ligefrem en
"slapper", der taler her:

Matthæus 5,27 I har hørt, at der er sagt: 'Du må ikke bryde et
ægteskab.'
Matthæus 5,28 Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik
på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i
sit hjerte.
Matthæus 5,29 Hvis dit højre øje bringer dig til fald, så riv det
ud og kast det fra dig; for du er bedre tjent med, at et af dine lemmer
går tabt, end med, at hele dit legeme kastes i Helvede.
Matthæus 5,30 Og hvis din højre hånd bringer dig til fald, så hug
den af og kast den fra dig; for du er bedre tjent med at miste et af
dine lemmer, end at hele dit legeme kommer i Helvede.

Altså: Bare man tænker tanken, har man begået forbrydelsen.
Heldigvis er "løsningen" enkel: Riv dit ene øje ud, så du ikke får
flere grimme tanker, og hug din hånd af, så du ikke kommer til at
pille ved dig selv!

Apostlene
Flere epistler understreger, at man ikke bare kan glemme Moseloven:

Rom. 15,4 Alt, hvad der tidligere er skrevet, er jo skrevet, for at vi
skal lære af det, så vi med udholdenhed og med den trøst, som
Skrifterne giver os, kan fastholde håbet.

2. Tim. 3,16 Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til
undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i
retfærdighed,

2. Pet. 1,20 Men først skal I gøre jer klart, at ingen selvbestaltet
kan tyde nogen profeti i Skriften;
2. Pet. 1,21 for ingen profeti har nogen sinde lydt i kraft af et
menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der
kom fra Gud.

Jakob. 2,10 Den, som ellers overholder hele loven, men fejler blot på
ét punkt, er blevet skyldig i dem alle.

Peters vision
Efter Jesus' død havde Peter en vision om urene spiser:

Apost. G. 10,11 og han så himlen åben og noget komme ned, som lignede
en stor dug, der ved de fire hjørner blev sænket ned på jorden.
Apost. G. 10,12 I den var der alle slags af jordens firbenede dyr og
krybdyr og af himlens fugle.
Apost. G. 10,13 Og en røst lød til ham: »Rejs dig, Peter, slagt og
spis!«
Apost. G. 10,14 Men Peter svarede: »Ikke tale om, Herre, for jeg har
aldrig spist noget som helst vanhelligt og urent.«

Peter siger, at han aldrig har spist noget som helst "vanhelligt", og
dermed viser han tydeligt, at Jesus aldrig har ophævet Moseloven.

Paulus
Så hvis hverken Jesus eller hans disciple har ophævet Moseloven -
hvorfor tror de kristne så, at de kan ignorere Det Gamle Testamente?
Det skyldes en mand, der aldrig havde mødt Jesus, nemlig den
selvudnævnte apostel Paulus, der udbredte et evangelium, der var i
modstrid med Jesus' ord. Da Paulus mødte op i Jerusalem, fik han at
vide, at Moseloven ikke er ophævet:

Apost. G. 21,21 Men de har hørt om dig, at du lærer alle de jøder,
der bor blandt hedningerne, frafald fra Moses ved at sige, at de ikke
skal omskære deres børn og heller ikke leve efter jødisk skik.

Her står tydeligt, at Jesus' disciple, og Jesus' bror Jakob
irettesatte Paulus. Med andre ord: De, der personligt havde mødt
Jesus, protesterede mod, at loven skulle være ophævet.

Konklusion: Jesus har aldrig ophævet Moseloven. "

Fra : Lyrik

Dato : 03-10-06 16:50

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

God fornøjelse :

[...]

++++++++++++++
Og hvad siger Vorherre til det? Apg.10:15;
v15 Så lød røsten igen til ham, for anden gang: »Hvad Gud har erklæret for
rent, må du ikke kalde vanhelligt.«

Så der må være et eller andet du har fået galt i halsen?

Kunne Paulus mon have ret? Ja selvfølgelig havde han det. Han var på linje
med det Gud her siger.

Hilsen
Jens

Fra : JoVe

Dato : 03-10-06 17:50

Patruljen wrote:
> [...]
> Jesus, protesterede mod, at loven skulle være ophævet.
>
> Konklusion: Jesus har aldrig ophævet Moseloven. "

At du gider ..... ??!!!

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 18:38

JoVe wrote:

> At du gider ..... ??!!!

tjae - du gad jo

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-10-06 12:30

Den 03-10-2006, skrev JoVe:

[ ... ]
> At du gider ..... ??!!!

Han synes åpbenbart blot det er sjovt at copy & paste hvad en anden troll
har skrevet.

Ham "mha" han citerer fra har huseret på enten JesusNet eller på Giraffen
(husker ikke lige hvilken én af dem, eller om det var dem begge to). Og han
har vist tydeligt at han er totalt resident over for fakta og
kendsgerninger.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + DebatForum
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 04-10-06 19:52

Andreas Falck wrote:
> Og han har vist tydeligt at han er totalt resident
> over for fakta og kendsgerninger.

Noget der jo karakteriserer mange fundamentalister, blot
morsomt at AF nu står på den anden side af hegnet. ;*)

Er der ikke noget om en bjlæke og et øje i biblen? ;*)

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Benny den niende

Dato : 04-10-06 20:38

Carsten Svaneborg wrote:

> Noget der jo karakteriserer mange fundamentalister, blot
> morsomt at AF nu står på den anden side af hegnet. ;*)
>
> Er der ikke noget om en bjlæke og et øje i biblen? ;*)

hvis der er nogen der gode til det trik, er det andresen

Fra : Vidal

Dato : 03-10-06 20:21

Patruljen wrote:
> God fornøjelse :

Var det ikke nemmere at henvise til:

http://home9.inet.tele.dk/mha/Jesus-lov.htm

Det er jo blot ordret copy-paste derfra.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 03-10-06 21:36

Vidal wrote:

> Var det ikke nemmere at henvise til:
>
> http://home9.inet.tele.dk/mha/Jesus-lov.htm
>
> Det er jo blot ordret copy-paste derfra

Se, det var et klogt argument.
Men skuffende unægtelig, at du var så lang tid om det. Det har
fremgået i en tid, nu.
Jeg vil give Benney ret, og derfor er det da også her. Ellers så i
aldrig sagerne, venner.

Regards Bruun

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 21:47

Patruljen wrote:

> [...]
> fremgået i en tid, nu.
> Jeg vil give Benney ret, og derfor er det da også her. Ellers så i

jomen - mod dumhed kæmper selv guderne forgæves

Fra : Vidal

Dato : 03-10-06 22:08

Patruljen wrote:

> Se, det var et klogt argument.
> Men skuffende unægtelig, at du var så lang tid om det.

Når jeg nu besvarede et indlæg fra dig, var jeg
jo nødt til at tage et kig på, hvad du havde
gang i.

> Det har
> fremgået i en tid, nu.

Hvad har fremgået i en tid?

> Jeg vil give Benney ret, og derfor er det da også her. Ellers så i
> aldrig sagerne, venner.

Sludder, det var jo netop fordi, jeg genkendte det,
jeg kunne se, hvor det kom fra.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-10-06 23:16

Vidal wrote:

> Når jeg nu besvarede et indlæg fra dig, var jeg
> jo nødt til at tage et kig på, hvad du havde
> gang i.

Gratulerer. Fremgang!

HM

Fra : Patruljen

Dato : 03-10-06 21:42

Fra : Patruljen

Dato : 03-10-06 22:24

Vidal wrote:

> [...]
> gang i.

> Hvad har fremgået i en tid?

> Sludder, det var jo netop fordi, jeg genkendte det,

Hm. Du kendte det godt, fortæller du.

Og du kalder dig endnu kristen. Når du ser sin klub - håndbog
gennemhullet og piercet, hvordan kan du da forblive i klubben ?

Regards Bruun

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-10-06 12:35

Den 03-10-2006, skrev Patruljen:

[ ... ]
> Og du kalder dig endnu kristen. Når du ser sin klub - håndbog
> gennemhullet og piercet, hvordan kan du da forblive i klubben ?

Trollen "mha" har ikke gennemhullet noget som helst. Hans punkter, som
bruges til angreb på Bibelen og kristendommen, bygger jo på den ene
fejlslutning efter kortslutninger og helt løsrevne tekststumper der
forsøges forvrænget til det helt ukendelige.

Men det er jo en "taktik" der er velkendt fra visse grupper af ateister, så
heller ikke noget nyt der.

Kom nu frem med noget med kød på i stedet for de der gamle stråmænd, der
alle forlængst er blevet tilbagevist.

Fra : Vidal

Dato : 04-10-06 08:55

Patruljen skrev:

> Hm. Du kendte det godt, fortæller du.

Ja, det fortæller jeg.

> Og du kalder dig endnu kristen. Når du ser sin klub - håndbog
> gennemhullet og piercet, hvordan kan du da forblive i klubben ?

Skaf dig et kvalificeret grundlag at diskutere på. Så kan vi måske
se dine egne tanker, fremfor alt det andre har skrevet.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Benny den niende

Dato : 04-10-06 17:58

Vidal wrote:

> Skaf dig et kvalificeret grundlag at diskutere på. Så kan vi måske
> se dine egne tanker, fremfor alt det andre har skrevet.

sagt af en bibeltro - LOL

Fra : Vidal

Dato : 04-10-06 21:28

Benny den niende wrote:

> sagt af en bibeltro - LOL

Hehe.

Hvis du opfatter mig som fundamentalist, tager
du så meget fejl, som man overhovedet kan.

Tal med om, hvad du forstand på.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-10-06 21:49

Den 04-10-2006, skrev Vidal:

[ ... ]

> Hehe.
>
> Hvis du opfatter mig som fundamentalist, tager
> du så meget fejl, som man overhovedet kan.

he he - du er da den mest højreradikale ultrakonservative forstokkede
ortodoksfacistiske fundamentalistekstremist der findes inden for den
liberalteologiske hyggeklub af bultmanske tvivlere

Fra : Vidal

Dato : 04-10-06 22:10

Andreas Falck wrote:

> [...]
> ortodoksfacistiske fundamentalistekstremist der findes inden for den
> liberalteologiske hyggeklub af bultmanske tvivlere

Du er bare ude på at smigre.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-10-06 22:15

Den 04-10-2006, skrev Vidal:

[ ... ]
> Du er bare ude på at smigre.

Det er mit kald her i livet.

Fra : Benny den niende

Dato : 05-10-06 15:46

Andreas Falck wrote:
> Den 04-10-2006, skrev Vidal:
>
> [ ... ]
>
> Det er mit kald her i livet.

så har du skutte øvet dig nok

Fra : Vidal

Dato : 04-10-06 11:54

Harald Mossige skrev:

> Gratulerer. Fremgang!

Tak, min gode ven, Harald.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 04-10-06 13:10

Andreas Falck wrote:
> [...]
> heller ikke noget nyt der.
>
> Kom nu frem med noget med kød på i stedet for de der gamle stråmænd, der

Det er ikke lykkedes jer at tilbagevise nogetsomhelst.
I har klaget og klynket. Opfundet den ene grund efter den anden for
ikke at beskæftige jer med emnet. Det tilbageviser absolut ingenting -
tværtimod

Best Regards Bruun

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-10-06 13:36

Den 04-10-2006, skrev Patruljen:

[ ... ]

> [...]
> I har klaget og klynket. Opfundet den ene grund efter den anden for
> ikke at beskæftige jer med emnet. Det tilbageviser absolut ingenting -

Fortæl helt klart og kort hvad du vil sige med dine copy & paste stråmænd,
så var der en chance for at man kunne vide hvad du helt konkret vil med
dine postninger.

Fra : Patruljen

Dato : 04-10-06 22:45

Andreas Falck wrote:
> [...]
> ortodoksfacistiske fundamentalistekstremist der findes inden for den
> liberalteologiske hyggeklub af bultmanske tvivlere

Endelig en smule erkendelse af hvad vi dealer med, her.

Regards Bruun