Hvad siger biben om voldtægt ?
Fra : Patruljen

Dato : 03-10-06 12:08

God fornøjelse :

"Bibelen siger ikke noget om voldtægt. Kvinder var ejendom, og det
eneste Bibelen er interesseret i er ejendomsretten til kvinderne.

Det ser man tydeligt i dette afsnit:

5. Mos. 22,23 Når en jomfru er forlovet med en mand, og en anden mand
træffer hende inde i byen og har samleje med hende,
5. Mos. 22,24 skal I bringe dem begge ud til byporten og stene dem til
døde; pigen, fordi hun ikke råbte om hjælp derinde i byen, og
manden, fordi han voldtog en anden mands kvinde. Du skal udrydde det
onde af din midte.
... .. .. ..
5. Mos. 22,28 Når en mand træffer en jomfru, der ikke er forlovet, og
han griber fat i hende og har samleje med hende, og de bliver grebet,
5. Mos. 22,29 skal den mand, der havde samleje med pigen, betale hendes
far halvtreds sekel sølv, og hun skal være hans kone, fordi han
voldtog hende. Han må ikke sende hende bort, så længe han lever.

Så i det det ene tilfælde, hvor kvinden "tilhører" nogen, er der
dødsstraf - også for offeret - med mindre hun har råbt højt nok.

I det andet tilfælde, hvor kvinden ikke tilhører nogen, kan
voldtægtsmanden bare stikke hendes far lidt kontanter, og bagefter
bliver voldtægtsofferet tvunget til at gifte sig med gerningsmanden. I
øvrigt er det ligegyldigt, om pigen har råbt op eller ej.

Der står lignende regler i Anden Mosebog:

2. Mos. 22,15 Når en mand forfører en jomfru, som ikke er forlovet,
og har samleje med hende, skal han betale brudekøbssummen for hende og
gifte sig med hende.
2. Mos. 22,16 Men hvis hendes far nægter at give hende til ham, skal
han alligevel betale, hvad der svarer til brudekøbssummen for en
jomfru.

Som man ser, har faderen lidt en tab, nemlig »brudekøbssummen for en
jomfru«, hvilket åbenbart svarer til de halvtreds sekel sølv, der
var nævnt i Femte Mosebog. Bemærk, at der står »forfører en
jomfru« - Bibelen er ligeglad med, om pigen er voldtaget eller
forelsket. Det vigtigste er, at faderen har lidt et økonomisk tab, som
skal erstattes. Bagefter kan faderen bestemme, om han vil beholde sin
usælgelige ikkejomfru-datter, eller om voldtægtsmanden skal overtage
besværet.

Kan det blive værre? Ja, ovenstående regler gælder for frie kvinder.
Men der er døtre, der sælges som sexslaver:

Voldtægt af slaver
2 Mos. 21,7 Når en mand sælger sin datter som trælkvinde, skal hun
ikke frigives på samme måde som trællene.
2 Mos. 21,8 Hvis hendes herre ikke bryder sig om hende, skønt han
havde bestemt hende for sig selv, skal han lade hende købe fri. Til
udlændinge har han ikke ret til at sælge hende, for han har været
troløs mod hende.
2 Mos. 21,9 Hvis han bestemmer hende for sin søn, skal hun have en
datters rettigheder.

Så manden kan tage hende selv - eller give hende til sin søn.

Hvis derimod man voldtager en anden mands slave, så skal der betales -
mærkeligt nok ikke til ejeren, men til præsten:

3 Mos. 19,20 Når en mand har samleje med en kvinde, som er en
trælkvinde, der er bortlovet til en anden mand, men endnu ikke er
blevet frikøbt eller frigivet, skal det straffes; de skal dog ikke
lide døden, for hun var ikke frigivet.
3 Mos. 19,21 Men manden skal bringe sit skyldoffer til Herren, en
skyldoffervædder, hen til indgangen til Åbenbaringsteltet.
3 Mos. 19,22 Med skyldoffervædderen skal præsten skaffe ham soning
for Herrens ansigt for den synd, han har begået, så han får
tilgivelse for den synd, han har begået.

Men det kan blive endnu værre. Ovenstående "beskyttende" regler
gælder kun for kvinder inden for klanen. Når det drejer sig om
fremmede kvinder, får piben straks en anden lyd:

Voldtægt i krig
5 Mos. 21,10 Når du rykker ud til kamp mod dine fjender, og Herren din
Gud giver dem i din magt, og du tager fanger
5 Mos. 21,11 og blandt fangerne ser en smuk kvinde, som du bliver
forelsket i og vil gifte dig med,
5 Mos. 21,12 så skal du føre hende ind i dit hus; hun skal klippe sit
hår og ordne sine negle
5 Mos. 21,13 og aflægge sin fangedragt. Når hun en måneds tid har
været i dit hus og grædt over sin far og mor, kan du gå ind til
hende og gifte dig med hende; hun skal være din kone.
5 Mos. 21,14 Men bryder du dig ikke længere om hende, skal du sende
hende bort og lade hende gå. Du må ikke sælge hende, du må ikke
udnytte hende, for du har haft samleje med hende.

Her ser man den kristne tolerance: Pigen får lov til at græde over
sine myrdede forældre, inden hun bliver voldtaget af Guds folk.

En af de mest blodige historier i Bibelen er dér, hvor Gud af en eller
anden grund så sig sur på midjanitterne. Jøderne rider tværs gennem
ørkenen, dræber alle mændene, og tager kvinder, børn og kvæg med
tilbage. Så bliver den sagtmodige og fromme Moses vred:

4. Mos. 31,14 og Moses blev vred på hærens beskikkede tusindførere
og hundredførere, da de kom tilbage fra krigen,
4. Mos. 31,15 og sagde til dem: »Har I ladet alle kvinderne leve?
... .. .. ..
4. Mos. 31,17 Dræb nu alle drenge og alle kvinder, der har haft
samleje med en mand.
4. Mos. 31,18 Alle piger derimod, der ikke har haft samleje med en
mand, skal I lade leve hos jer.

Resten af afsnittet handler om, hvordan jøderne fordeler rovet,
jomfruer og kvæg, mellem krigerne, menigheden og præsterne.
Præsterne skal jo også have deres andel af jomfruerne.

Her fulgte Moses bare reglerne for angreb på byer, som er specificeret
i 5. Mosebog 20,10-18:

5. Mos. 20,13 og når Herren din Gud giver den i din magt, skal du
hugge alle dens mænd ned med sværd.
5. Mos. 20,14 Men kvinder og børn og dyrene og alt, hvad der er i
byen, det du har røvet i den, kan du tage som krigsbytte; du må gøre
dig til gode med det bytte fra dine fjender, som Herren din Gud har
givet dig.

Og så var der den gang, benjaminitterne manglede koner. Ingen af Guds
folk ville give deres egne døtre til en benjaminit, men man ville
gerne hjælpe dem med at erobre en by for at dræbe og voldtage folk af
den forkerte race:

Gustave Doré. Benjaminitterne røver Shilos døtre (55 KB).
Dommer 21,10 Da sendte menigheden tolv tusind af de mest erfarne
krigere af sted med denne befaling: »Drag ud, og hug indbyggerne i
Jabesh i Gilead ned med sværd, også kvinder og børn.
Dommer 21,11 Sådan skal I gøre: I skal lægge band på alle mænd og
på enhver kvinde, der har haft samleje med en mand.«
Dommer 21,12 Blandt indbyggerne i Jabesh i Gilead fandt de fire
hundrede unge piger, der var jomfruer og ikke havde haft samleje med en
mand. Dem førte de til lejren i Shilo i Kana'an.

"Desværre" var de 400 ikke nok. Men rådvilde var de ikke den gang:

Dommer 21,19 Så sagde de: »Hør nu! Hvert år fejres Herrens fest i
Shilo.« - Det ligger nord for Betel, øst for den vej, der fører
fra Betel til Sikem, og syd for Lebona. -
... .. .. ..
Dommer 21,21 Hold øje med, når pigerne fra Shilo kommer ud for at
danse. Så skal I komme frem fra vingårdene, og hver af jer skal fange
sig en kone blandt pigerne fra Shilo og så vende tilbage til Benjamins
land.
... .. .. ..
Dommer 21,23 Det gjorde benjaminitterne; hver af dem røvede sig en
kone blandt de dansende piger. Så vendte de tilbage til deres arvelod,
genopbyggede byerne og bosatte sig i dem.

Nu vil nogen måske indvende, at de ovenstående historier handler om
onde mænd og ikke har noget med Gud at gøre. Jamen, så lad os høre,
hvad Guds straf var, da David havde syndet:

Voldtægt som Guds straf
2 Sam. 12,11 Dette siger Herren: Jeg vil lade ulykken ramme dig fra din
egen familie. For øjnene af dig vil jeg tage dine hustruer og give dem
til en anden, som ganske åbenlyst skal ligge med dem.
... .. .. ..
2 Sam. 12,13 Da sagde David til Natan: »Jeg har syndet mod Herren.«
Natan svarede David: »Så tilgiver Herren din synd. Du skal ikke dø.
2 Sam. 12,14 Men siden du har givet Herrens fjender anledning til at
spotte, skal den søn, du har fået, dø.«

Salme 137,9.
Lykkelig den, der griber dine spædbørn og knuser dem mod klippen.
Så Gud vil tage Davids koner fra ham - de er jo bare ejendom - og lade
dem blive voldtaget for øjnene af David - for at straffe David. Men
fordi David angrer, forbarmer Gud sig og skåner hans koner. I stedet
slår han Davids søn ihjel.

Her var det Gud selv, der kom med truslen - i reglen overlader Gud
trusselsarbejdet til sine utallige profeter:

Esajas 9,1 Et udsagn om Babylonien, som Esajas, Amos' søn, modtog i et
syn.
[.. .. ..] [. . .]
Esajas 9,9 Herrens dag kommer med gru, med harme og flammende vrede for
at lægge jorden øde og udrydde dens syndere.
[.. .. ..] [. . .]
Esajas 9,15 Enhver, der bliver fanget, skal gennembores, enhver, der
bliver grebet, falder for sværdet.
Esajas 9,16 Deres småbørn knuses for øjnene af dem, husene
udplyndres, og kvinderne voldtages.

Når "Herrens dag" kommer, skal "fjernderne" straffes ved, at deres
kvinder bliver voldtaget og deres spædbørn bliver knust. Der er
sågar skrevet en salme om, hvor lykkelig man bliver af at knuse
Babyloniens spædbørn mod klippen.

Zakarias 14,1 Se, der kommer en dag, Herrens dag, da byttet, de har
røvet hos dig, fordeles.
Zakarias 14,2 Da samler jeg alle folkeslag til krig imod Jerusalem;
byen bliver indtaget, husene udplyndret, kvinderne voldtaget. Halvdelen
af byen må gå i landflygtighed, men resten af folket skal ikke
udryddes fra byen.

Konklusion: Bibelen har ikke noget mod voldtægt, bare det er ejeren,
der gør det.

Mænd kan voldtages
Til gengæld har Biblen en historie om Lot og hans to døtre - lige
efter, at de var flygtet fra Sodoma. Lot havde selv tilbudt
folkemængden, at de kunne voldtage hans døtre (1. Mos 19,8), og nu
fik han tak for sidst.
Francesco Furini, Lots døtre (33 KB)

1 Mos. 19,30 Fra Soar drog Lot op i bjerglandet og slog sig ned der
sammen med sine to døtre, for han var bange for at blive boende i
Soar. Han tog ophold i en hule sammen med sine to døtre.
1 Mos. 19,31 Den ældste sagde til den yngste: »Far er gammel, og der
er ingen mænd i landet, som vi kan få børn med på samme måde som
alle andre.
1 Mos. 19,32 Kom, lad os give far vin at drikke og så ligge hos ham,
så vi kan føre slægten videre ved vores far.«
1 Mos. 19,33 Den nat gav de deres far vin at drikke, og den ældste gik
ind og lagde sig hos ham. Han sansede hverken, at hun lagde sig, eller
at hun stod op igen.
1 Mos. 19,34 Dagen efter sagde den ældste til den yngste: »Jeg lå
hos far i nat. Lad os give ham vin at drikke igen i nat. Så skal du
gå ind og ligge hos ham, så vi kan føre slægten videre ved vores
far.«
1 Mos. 19,35 Også den nat gav de deres far vin at drikke, og den
yngste gik ind og lagde sig hos ham. Han sansede hverken, at hun lagde
sig, eller at hun stod op igen.
1 Mos. 19,36 Sådan blev begge Lots døtre gravide med deres far.

En rigtigt Bibel-helt går naturligvis ikke i seng med sine døtre, så
forfatteren lader hans døtre drikke ham fuld og udnytte ham. Lot har
åbenbart sanset så lidt, at de kan gentage nummeret næste aften,
uden at han opdager noget."

Best Regards Bruun

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-10-06 12:15

Den 03-10-2006, skrev Patruljen:

> "Bibelen siger ikke noget om voldtægt. Kvinder var ejendom, og det
> eneste Bibelen er interesseret i er ejendomsretten til kvinderne.

Endnu en tåbelig og udokumenterbar påstand fra Jens Bruuns side.

Hvad med om du for blot én gangs skyld gjorde dig den ulejlighed at sætte
dig en smule ind i de tekster du kopierer andre steder fra og poster her.

Din bevidstløse copy & paste fra hjernedøde ateisters forkvaklede
tåbeligheder formår kun at udstille dig som umådeligt dum og uvidende.

Læg din stil om og gør et forsøg på saglig og seriøs dialog.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + DebatForum
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-06 13:53

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote in message

> Endnu en tåbelig og udokumenterbar påstand fra Jens Bruuns side.

Øh, hvorfor skal jeg blandes ind i Patrulje-narrens skriverier?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 18:33

Jens Bruun wrote:
> "Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote in message

> Øh, hvorfor skal jeg blandes ind i Patrulje-narrens skriverier?

puha - det er godt du kom - vi var lidt nervøse for dig.

har du det godt?

Fra : Patruljen

Dato : 03-10-06 12:28

Andreas Falck wrote:

> Endnu en tåbelig og udokumenterbar påstand fra Jens Bruuns side.

Dokumentationen er citater fra Biblen. Men det er da iorden, du finder
indholdet tåbeligt

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-10-06 12:43

Den 03-10-2006, skrev Patruljen:

[ ... ]
> Dokumentationen er citater fra Biblen. Men det er da iorden, du finder
> indholdet tåbeligt

Ak ja, hvor er det sørgeligt at du ikke ønsker at være seriøs og saglig.

At du poster nogle løsrevne bibelcitater dokumenterer absolut intet over
hovedet. Og da slet ikke når du lave copy & paste fra en eller anden
forskruet bibelfjendsk kristenhader.

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 18:31

Patruljen wrote:

> Dokumentationen er citater fra Biblen. Men det er da iorden, du finder
> indholdet tåbeligt

selv når andresen læser biblen fortrængr han

Fra : ThomasB

Dato : 03-10-06 12:56

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Bibelen siger ikke noget om voldtægt. Kvinder var ejendom, og det
> eneste Bibelen er interesseret i er ejendomsretten til kvinderne.

Hvad vil du egentligt med de indlæg?

Freud har sagt en masse vås - skal vi smide det i hovedet på psykologer?

De færreste kristne er bogstavtro.

Mvh Thomas

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 18:32

ThomasB wrote:

> De færreste kristne er bogstavtro.

nøh - de er nærmest ordblinde

Fra : ThomasB

Dato : 03-10-06 18:35

"Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> nøh - de er nærmest ordblinde

Hehe, du har jo humor

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 18:43

ThomasB wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> Hehe, du har jo humor

det er sku let når der er latterlige objekter i farvandet

vil man ha billige point, så bare kom i d.l.k

det er ski da morsomt - men osse lidt for let

Fra : Vidal

Dato : 03-10-06 20:26

Patruljen wrote:

> God fornøjelse :

Altsammen klippet fra:

http://home9.inet.tele.dk/mha/

Var det ikke nemmere, hvis du henviste til siden, så
kunne vi selv gå ind og læse, hvis vi var interesserede.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 20:30

Vidal wrote:

> Altsammen klippet fra:
>
> http://home9.inet.tele.dk/mha/
>
> Var det ikke nemmere, hvis du henviste til siden, så
> kunne vi selv gå ind og læse, hvis vi var interesserede.

......hvilket i garanteret ikke er!

ham der sælger cilit bang er jo heller ikke interesseret i at det rygtes
at det er fup

Fra : Vidal

Dato : 03-10-06 20:43

Benny den niende wrote:

> ham der sælger cilit bang er jo heller ikke interesseret i at det rygtes
> at det er fup

Hvad er cilit bang?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 21:46

Vidal wrote:

> Hvad er cilit bang?

fup

Fra : Patruljen

Dato : 03-10-06 22:53

Benny den niende wrote:

> puha - det er godt du kom - vi var lidt nervøse for dig.
>
> har du det godt?

Det var et klogt spørgsmål - at stille Jens Bruun.

Regards Bruun

Fra : Benny den niende

Dato : 04-10-06 08:16

Patruljen wrote:

> Det var et klogt spørgsmål - at stille Jens Bruun.
>
> Regards Bruun

nårhhhh - jeg var nu ironisk......

men når det nu er længe siden, ku man godt få tanken at han havde det ilde.

jeg kender en bonde der har en gylletank og hvis en dag den ikke lugter,
kunne han måske få den tanke at den er væk....

Fra : struer

Dato : 04-10-06 03:23

Patruljen wrote:
> God fornøjelse :
>

> Best Regards Bruun

... .. .. ..
[...]

Kære Brun, det betyder ikke du skal gå ned i skolegården og voldtage
alle mindreårige piger

Erik L

Fra : Harald Mossige

Dato : 04-10-06 04:37

struer wrote:

> [...]
> voldtog hende. Han må ikke sende hende bort, så længe han lever.
>
> Kære Brun, det betyder ikke du skal gå ned i skolegården og voldtage

Du som synes å skjønne det, hva betyr det så?

HM

Fra : Benny den niende

Dato : 04-10-06 08:23

Harald Mossige wrote:

> Du som synes å skjønne det, hva betyr det så?
>
> HM

gu ve om erik i virkeligheden hedder rudi?

Fra : struer

Dato : 07-10-06 07:39

Benny den niende wrote:

> gu ve om erik i virkeligheden hedder rudi?

Ja det ved Gud!

Erik

Fra : struer

Dato : 07-10-06 07:42

Harald Mossige wrote:

> Du som synes å skjønne det, hva betyr det så?
>
> HM

At du ikke må begå voldtægt

Erik L

Fra : Harald Mossige

Dato : 07-10-06 09:45

struer wrote:

> At du ikke må begå voldtægt
>
> Erik L

Jeg tolker det slik at det er lovlig å drive voldtekt såsant man betaler
eieren for det, - men så har jeg ikke skolering i å fortolke (=
feiltolke) skriften.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-06 12:07

Patruljen <Patruljen@yahoo.dk> wrote:

[Bunke citater fra Moseloven]

> Her ser man den kristne tolerance: Pigen får lov til at græde over
> sine myrdede forældre, inden hun bliver voldtaget af Guds folk.

Hov, hov. Hvad har kristendommen med Moseloven at gøre?

Måske skulle du sætte dig lidt ind i hvad kristendom er for en
størrelse, før du kritiserer kristendommen med Torahen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 08-10-06 00:25

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> Måske skulle du sætte dig lidt ind i hvad kristendom er for en
> størrelse, før du kritiserer kristendommen med Torahen.

Litt av en belæring av en kirkehistoriker(?). Det hører til
barnelærdommen at der finnes svært mange varianter av kristendommen,
like fra dem som tror fullt og fast på alt som står skrevet i bibelen
til dem som bare ser på bibelen som en bok fortellinger. Som
kirkehistoriker(?) burde du vite at bare de herskerene som har brukt den
brutaliteten som bibelen foreskriver, har vert istand til å skape en
enhetlig kristendom innen grensene sine. Spania med inkvisisjonen er et
godt eksempel. Balkan er et annet.

Kristendommen som sådan ville være tjent med å ta en stor revisjon ab
bibelen slik at den samsvarer med "kristendommens" innhold, ikke som nå,
at forandringene bare går med små skritt for hver oversettelse.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-06 04:56

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> [...]
> like fra dem som tror fullt og fast på alt som står skrevet i bibelen
> til dem som bare ser på bibelen som en bok fortellinger. Som

Jeg er cand.scient. i datalogi og engelsk.

> [...]
> bibelen slik at den samsvarer med "kristendommens" innhold, ikke som nå,
> at forandringene bare går med små skritt for hver oversettelse.

Der har i tidens løb været mange kristne, der har misforstået hvad
kristendommen var for noget. Det ændrer ikke på hvad kristendommen er,
medmindre man som nogle definerer kristendommen sociologisk i stedet for
teologisk - som et system af troslæredomme {dogmer}.

Man skal altid skelne mellem kristendom, kristenhed, kirken {som
organisation} og de kristne. På akkurat samme måde som man når man
behandler islam altid skal skelne mellem islam {som defineret af Muhamed
og hans nærmeste kalif-efterfølgere}, Dar al-Islam {den islamiske
verden}, ulemaen {de islamisk retslærde}, ummaen {samfundet af muslimer
verden over} og muslimerne {som enkeltindivider}.

Centralt i kristendommen er at der tales om en 'Ny Pagt'. Den 'Gamle
Pagt' som er den der omtales i Mosebøgerne gælder ikke for kristne.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Harald Mossige

Dato : 08-10-06 13:17

Per Rønne wrote:

> Jeg er cand.scient. i datalogi og engelsk.

> Der har i tidens løb været mange kristne, der har misforstået hvad
> kristendommen var for noget.

Kristendommen er det de kristne tror den er. Der er ingen som har
tillatelse fra gud til å opptre som dommere over hva kristendommen er.

> Det ændrer ikke på hvad kristendommen er,
> medmindre man som nogle definerer kristendommen sociologisk i stedet for
> teologisk - som et system af troslæredomme {dogmer}.

Definisjonen er ikke entydig.

> [...]
> verden}, ulemaen {de islamisk retslærde}, ummaen {samfundet af muslimer
> verden over} og muslimerne {som enkeltindivider}.

Akkuratt. Det er /meget/ viktig å ha en meget presis språkbruk for å
ungå misforståelser, både bevisste og ubevisst.

> Centralt i kristendommen er at der tales om en 'Ny Pagt'. Den 'Gamle
> Pagt' som er den der omtales i Mosebøgerne gælder ikke for kristne.

Det spørs hvem som definerer. Noen mener at det er staten og filologer
som definerer språket, andre mener at man må gå ut blant dem som bruker
språket og akseptere hvordan det brukes.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-06 13:24

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Kristendommen er det de kristne tror den er.

Kun for sociologer.

Men med den definition kan man jo også kalde mormoner for kristne. De er
polyteister der tror at det enkelte menneske kan blive ophøjet til
'gudestanden'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 08-10-06 14:29

Per Rønne wrote:

> Kun for sociologer.
>
> Men med den definition kan man jo også kalde mormoner for kristne. De er
> polyteister der tror at det enkelte menneske kan blive ophøjet til
> 'gudestanden'.

Stemmer det. I det heletatt, det er vanskelig å snakke om eksakte ting
uten å ha språk til å beskrive eksakt. Derfor bør vi være svært
forsiktige med bastante påstander.

HM

Fra : Vidal

Dato : 08-10-06 15:41