Hvad siger biblen om genopstandelse ?
Fra : Patruljen

Dato : 03-10-06 11:40

God fornøjelse :

"Genopstandelse var hverdagskost i gamle dage - og Bibelen har en lang
tradition for genopstandelse, allerede fra Det Gamle Testamente:

Det Gamle Testamente
Kong Saul

Gustave Doré. Saul får åndemaneren til at genopvække Samuel (59
KB).
Kong Saul blev nervøs, da filistrene var ved at angribe, men Gud
svarede ikke. Derfor var Saul nødt til at tale med en afdød profet.

1 Sam. 28,8 Så gjorde Saul sig ukendelig i andre klæder. Sammen med
to mænd tog han af sted, og om natten kom de til kvinden. Han sagde:
»Spå mig ved en død! Den, jeg giver dig besked om, skal du hente op
til mig.«
... .. .. ..
1 Sam. 28,13 Kongen sagde til hende: »Du skal ikke være bange. Hvad
er det, du ser?« »Jeg ser en ånd stige op fra jorden,« svarede
kvinden.
1 Sam. 28,14 »Hvordan ser han ud?« spurgte han hende, og hun svarede:
»Det er en gammel mand, der stiger op, og han er hyllet i en kappe.«
Da forstod Saul, at det var Samuel, og han kastede sig til jorden.

Elias

Gustave Doré. Elias genopvækker drengen (42 KB).
Historien om Saul og Samuel er muligvis mere åndemaning end
genopvækkelse, men der er andre historier:

1 Kong. 17,17 Senere skete der det, at sønnen af denne kvinde, husets
ejer, blev syg; hans sygdom var så alvorlig, at der til sidst ikke var
liv i ham.
... .. .. ..
1 Kong. 17,21 Så kastede han sig tre gange over drengen og råbte til
Herren: »Herre min Gud, lad livet vende tilbage i drengen!«
1 Kong. 17,22 Herren hørte Elias' bøn, og livet vendte tilbage i
drengen, så han blev levende.
1 Kong. 17,23 Elias tog drengen og bar ham ned fra værelset ovenpå,
gav ham til hans mor og sagde: »Se her, din søn lever!«

Elisa

Biblia Pauperum, type og antityper. Elias, Elisa og Jesus med Lazarus
(66 KB).
2 Kong. 4,32 Elisa kom ind i huset, og drengen lå død på sengen.
2 Kong. 4,33 Så gik han ind, lukkede døren bag sig, så de var alene,
og bad til Herren.
... .. .. ..
2 Kong. 4,35 gik han ned i huset, frem og tilbage, gik op igen og
krummede sig sammen over drengen. Da nøs drengen syv gange og åbnede
sine øjne.

Selv efter sin død kunne Elisa genopvække andre døde:

2 Kong. 13,21 Da nogle folk engang var ved at begrave en mand, og de
pludselig fik øje på en strejfskare, kastede de manden i Elisas grav,
og da manden kom i berøring med Elisas knogler, blev han levende og
rejste sig op.

Goliat
Ethvert barn har hørt historien om, hvordan David slog kæmpen Goliat
ihjel
Gustave Doré. Goliat dør for anden gang ud af tre. (52 KB).

1 Sam. 17,49 stak sin hånd ned i tasken og tog en sten op af den,
slyngede den rundt og ramte filisteren i panden, så stenen borede sig
ind i hans pande, og han faldt næsegrus til jorden.
1 Sam. 17,50 Sådan overvandt David filisteren med slynge og sten. Han
slog filisteren ihjel, skønt han ikke havde noget sværd.

Allerede i næste vers bliver Goliat slået ihjel en gang til:

1 Sam. 17,51 Så løb David hen og stillede sig ved siden af
filisteren, tog hans sværd, trak det ud af skeden og gav ham
dødsstødet; derpå huggede han hovedet af ham. Da filistrene så, at
deres helt var død, flygtede de.

Efter at have været dræbt to gange, skulle man tro, Goliat var død,
men sandelig ikke om han genopstår og bliver slået ihjel igen 20 år
senere:

2 Sam. 21,19 Der blev igen krig i Gob med filistrene. Elkanan, der var
søn af Jair fra Betlehem, dræbte gatitten Goliat, hvis spydstage var
som en væverbom.

Det Nye Testamente
Gustave Doré. Jesus genopvækker den døde (44 KB).
Der var altså en solid tradition for genopstandelser i Det Gamle
Testamente. Da Herodes hørte om den nye profet, Jesus, var hans
reaktion, at det var Johannes Døberen, der var genopstanden:

Matthæus 14,1 På den tid hørte landsfyrsten Herodes rygtet om Jesus,
Matthæus 14,2 og han sagde til sine hoffolk: »Det er Johannes Døber!
Han er stået op fra de døde, og derfor virker disse kræfter i ham.«

Det siger selvfølgelig noget om, hvor gode vidner folk var dengang!

Derefter startede Jesus selv med at genopvække de døde:

Matthæus 9,16 Mens han talte til dem om dette, kom der en
synagogeforstander og kastede sig ned for ham og sagde: »Min datter er
lige død. Men kom og læg din hånd på hende, så vil hun leve.«
... .. .. ..
Matthæus 9,23 Da Jesus kom til synagogeforstanderens hus og så
fløjtespillerne og skaren, der larmede,
Matthæus 9,24 sagde han: »Gå væk! Pigen er ikke død, hun sover.«
De lo ad ham;
Matthæus 9,25 men da skaren var jaget bort, gik han ind og tog hendes
hånd, og pigen rejste sig op.

Gustave Doré. Jesus genopvækker Lazarus (45 KB).
Lukas 7,12 Men da han nærmede sig byporten, se, da blev der båret en
død ud, som var sin mors eneste søn, og hun var enke; og en stor
skare fra byen fulgte med hende.
Lukas 7,13 Da Herren så hende, ynkedes han over hende og sagde: "Græd
ikke!"
Lukas 7,14 Og han gik hen og rørte ved båren. Bærerne stod stille,
og han sagde: »Unge mand, jeg siger dig: Rejs dig op!«
Lukas 7,15 Da satte den døde sig op og begyndte at tale, og Jesus gav
ham til hans mor.

En del af disse historier "lugter" lidt - man sidder med en fornemmelse
af, de døde måske ikke havde været "rigtigt" døde. Ligesom
historien i Johannes 4,47-53, hvor drengen kun "lå for døden".

Denne tvivl bliver imidlertid bortjaget i Johannesevangeliet, der er
det nyeste af de fire evangelier. Her er det ikke historien, der lugter
- men liget selv:

Johannes 11,17 Da Jesus kom, fik han at vide, at Lazarus allerede havde
ligget fire dage i graven.
... .. .. ..
Johannes 11,39 Jesus sagde: »Tag stenen væk!« Martha, den dødes
søster, sagde til ham: »Herre, han stinker allerede; han ligger der
jo på fjerde dag.»
... .. .. ..
Johannes 11,43 Da han havde sagt det, råbte han med høj røst:
»Lazarus, kom herud!«
Johannes 11,44 Og den døde kom ud, med strimler af linned viklet om
fødder og hænder og med et klæde viklet rundt om ansigtet. Jesus
sagde til dem: «Løs ham og lad ham gå.«

Biblia Pauperum. Moses og Elias opstår (68 KB).
Både Moses og Elias blev genoplivet:

Markus 9,2 Seks dage efter tog Jesus Peter og Jakob og Johannes med sig
og førte dem op på et højt bjerg, hvor de var helt alene. Og han
blev forvandlet for øjnene af dem,
... .. .. ..
Markus 9,4 Og Elias kom til syne for dem sammen med Moses, og de talte
med Jesus.

Da Jesus senere døde, genopstod der mange mennesker i samme øjeblik:

Matthæus 27,52 og gravene sprang op, og mange af de hensovede helliges
legemer stod op,
Matthæus 27,53 og de gik ud af deres grave og kom efter hans
opstandelse ind i den hellige by og viste sig for mange.

Jesus
På ovennævnte baggrund virker det lidt underligt, når Jesus senere
omtales som "den først opstandne fra de døde" og "den førstefødte
af de døde":

Apost. G 26,23 at Kristus måtte lide, når han, den først opstandne
fra de døde, skulle forkynde lys for både folket og hedningerne.«

Åb. 1,5 og fra Jesus Kristus, vidnet, den troværdige, den
førstefødte af de døde og herskeren over jordens konger. Ham, som
elsker os og har løst os fra vore synder med sit blod,

Apostlene
Apostlene fortsatte med genopstandelser uden Jesus - både Peter:

Apost. G. 9,37 På den tid skete det, at hun blev syg og døde. De
vaskede hende og lagde hende i et værelse ovenpå.
... .. .. ..
Apost. G. 9,40 Peter sendte alle udenfor, faldt på knæ og bad; så
vendte han sig mod liget og sagde: »Tabitha, stå op!« Hun åbnede
sine øjne, og da hun så Peter, satte hun sig op.

......Og Paulus:
Mantegna: Peter, Johannes og Jakob holder vagt i Getsemane (83 KB).

Apost. G. 40,9 I vinduet sad en ung mand, der hed Eutykos. Da Paulus
talte så længe, faldt han i søvn, og overmandet af søvnen styrtede
han ned fra anden sal. Da man løftede ham op, var han død.
Apost. G. 40,10 Men Paulus gik ned, kastede sig over ham, tog om ham og
sagde: »Ingen larm og klage! For der er liv i ham.«
Apost. G. 40,11 Så gik Paulus op igen, brød brødet og spiste og
talte længe, lige til det blev lyst. Derpå tog han af sted.
Apost. G. 40,12 Den unge mand bragte de hjem i live; og de blev ikke
så lidt trøstet.

Men selvfølgelig....... hvis staklen har lyttet til en af Paulus'
kedelige prædikener, forstår man bedre udtrykket: "han er ikke død,
han sover bare".

Konklusion: Sikke en opstandelse. Det må da kunne overbevise præsten
i Tårbæk."

Best Regards Bruun

Fra : Vidal

Dato : 03-10-06 11:49

Patruljen skrev:

> ========================================================================
> Konklusion: Sikke en opstandelse. Det må da kunne overbevise præsten
> i Tårbæk."

Som sagt: I øjeblikket spiller du basketball i en fodboldkamp.
Når du får fat i bolden, kan du ikke forstå, de andre spillere
appelerer for frispark og når du endeligt får reglementeret
fat, kan du ikke finde kurven, bolden skal i.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-10-06 11:58

Den 03-10-2006, skrev Vidal:

> [...]
> appelerer for frispark og når du endeligt får reglementeret
> fat, kan du ikke finde kurven, bolden skal i.

Ja, det er egentlig lidt synd at han opfører sig på den måde, for der kunne
ellers komme mange gode debatter ud af det såfremt han havde en saglig og
seriøs tilgang.

Men desværre viser hans adfærd blot at han ikke har anden hensigt end at
gøre grin med Bibelen, kristne og kristendommen. Men det eneste han opnår
er at udstille hans egen indsnævrede og forkvaklede fordomme.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + DebatForum
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 18:05

Andreas Falck wrote:

> Men det eneste han opnår
> er at udstille hans egen indsnævrede og forkvaklede fordomme.

for hvem dog?

Fra : ThomasB

Dato : 03-10-06 18:23

"Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> for hvem dog?

For os andre.

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 18:42

ThomasB wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> For os andre.

som er? Nævn hvem?

Fra : ThomasB

Dato : 03-10-06 19:02

> som er? Nævn hvem?

Os der kan se det

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 19:25

ThomasB wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> Os der kan se det

nånå - er vi nu ude i noget castaneda??

Fra : ThomasB

Dato : 03-10-06 19:57

> nånå - er vi nu ude i noget castaneda??

Nej vi er ude i noget - "hvis du ikke kan se at han udstiller sine egen
indsnævrede og forkvaklede fordomme"- så er det ligemeget.

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 20:27

ThomasB wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> Nej vi er ude i noget - "hvis du ikke kan se at han udstiller sine egen
> indsnævrede og forkvaklede fordomme"- så er det ligemeget.

så er det ligemeget

Fra : Patruljen

Dato : 03-10-06 11:58

Vidal wrote:

> [...]
> appelerer for frispark og når du endeligt får reglementeret
> fat, kan du ikke finde kurven, bolden skal i.

Jamen endnu et klogt kristent argument
Jeg må lige grine færdig. LoL....

Best Regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 03-10-06 22:00

ThomasB wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> Nej vi er ude i noget - "hvis du ikke kan se at han udstiller sine egen
> indsnævrede og forkvaklede fordomme"- så er det ligemeget.

Det er ikke mine fordomme, der udstilles her. Dine måske. Og et par
andre har ligefrem lavet et udstillings - vindue.

Måske du kan fortælle hvad som er forkert i teksten ?

Og hvis ikke, skulle du så ikke bare æde og acceptere dit nederlag ?
Gå en tur. Skam dig. Men Tænk over tingene. Når der ikke kan leveres
andet end hvad Brian fra grillbaren på hjørnet kan klare. En gang
brokkeri og lidt klagesange over, hvor hårdt samfundet er. Hvad
konkluderer du da ?

Regards Bruun

Fra : ThomasB

Dato : 03-10-06 23:46

Patruljen skrev:

> Det er ikke mine fordomme, der udstilles her. Dine måske. Og et par
> andre har ligefrem lavet et udstillings - vindue.

Jo det er bl.a dine fordomme om kristne og kristendommen.

> Måske du kan fortælle hvad som er forkert i teksten ?

Der er intet forkert i teksten. Du overser blot at 99% af alle kristne ikke
er bogstavtro.

Abonnerer du på alt hvad f.eks Freud har skrevet?

> Og hvis ikke, skulle du så ikke bare æde og acceptere dit nederlag ?

Alene det at du snakker om nederlag, er tegn på at du ikke er interesseret i
dialog, men blot nedgøre og male folk op i et hjørne - det er efter min
mening hult - meningsløst.

> Gå en tur. Skam dig.

Nu keder du mig. Skam kan du lade dine kristne ligesindede om.

> Men Tænk over tingene. Når der ikke kan leveres
> andet end hvad Brian fra grillbaren på hjørnet kan klare.

Nå, der fik du lige luftet lidt fordomme - du bliver da også mere og mere
usmagelig.

> En gang
> brokkeri og lidt klagesange over, hvor hårdt samfundet er.

Måske skulle vi kigge lidt på hvad du har skrevet i dk.politik?
"Flere kroner til pædagogerne"
"Københavns amt er totalt nedslidt. Det er slemt.
Hvis folk vidste, hvilke omkostninger dether skattestop betyder. Er vi
nogen som mener, skatteyderne ikke kunne holde sig - selv ud :-/"

Du whiner, klynker og hykler.

> Hvad
> konkluderer du da ?

Om hvad, Patrulne?

Fra : Patruljen

Dato : 04-10-06 00:14

ThomasB wrote:

> Jo det er bl.a dine fordomme om kristne og kristendommen.

> Der er intet forkert i teksten. Du overser blot at 99% af alle kristne ikke
> er bogstavtro.

Nja. Jeg vil måske mere sige. De er bogstavtro mod de bogstaver de
vælger ud af teksten.
Det er noget andet.

> Abonnerer du på alt hvad f.eks Freud har skrevet?

Nej. Men jeg kan så argumentere for, hvorfor det ikke skal bruges. Og
hvad der kan benyttes i stedet. Jeg vil ikke whine over personers
spørgsmål, at de tillader sig at stille dem eller rykke fokus til
deres person, stave eller fejl ud i " Eller `

> Alene det at du snakker om nederlag, er tegn på at du ikke er interesseret i
> dialog, men blot nedgøre og male folk op i et hjørne - det er efter min
> mening hult - meningsløst.

Jeg svarer som tiltalt. Også til dig.

> Nu keder du mig. Skam kan du lade dine kristne ligesindede om.

Indtil videre har argumenterne bestået af anklager, nedgørende
bemærkninger, fordomme og vrøvl. Plus eèt skrifts - sted. Det kan
Brian også.

> Nå, der fik du lige luftet lidt fordomme - du bliver da også mere og mere
> usmagelig.

Det var ikke en fordom. Det var en kategoriserig af kvaliteten i
svarene. Også dine.

> [...]
> Hvis folk vidste, hvilke omkostninger dether skattestop betyder. Er vi
> nogen som mener, skatteyderne ikke kunne holde sig - selv ud :-/"

Nej, overhovedet ikke. Faktisk er jeg en af dem, som tjener mere pga
den nuværende situation på mange døgninstitutioner. Jeg tænker på
brugerne / klienterne.

> Om hvad, Patrulne?

He. Når du fragmenterer hele baduljen op i små stumper, er det
formentlig svært at se tingene i en helhed.

Regards Bruun

Fra : ThomasB

Dato : 04-10-06 14:45

Patruljen skrev:

> Nja. Jeg vil måske mere sige. De er bogstavtro mod de bogstaver de
> vælger ud af teksten.
> Det er noget andet.

Noget andet end hvad? Synes du ikke det er positivt at de fleste kristne
mener at f.eks. slaveri og (æres)drab ikke er OK?

> Nej. Men jeg kan så argumentere for, hvorfor det ikke skal bruges. Og
> hvad der kan benyttes i stedet.

Det kan de fleste kristne også med bibelen. De skal bare spørges - og det på
en måde, som ved alle andre dialoger, som begge parter er tilpas ved.

At copy/paste antikristent materiale, er *ikke* dialog.

> Jeg vil ikke whine over personers
> spørgsmål, at de tillader sig at stille dem eller rykke fokus til
> deres person, stave eller fejl ud i " Eller `

Du whiner over så meget andet (bl.a lidt kritik af din "debatstil"). Som
sagt mener jeg ikke at du er et hak bedre end de religiøse du prøver at male
op i et hjørne.

> Jeg svarer som tiltalt. Også til dig.

Sjovt nok, var det dig der startede med at tiltale mig. Jeg talte til Benny
den niende. Om igen, Patrulje.

Mener du i øvrigt at man skal besvare ild med ild? Var du ikke pædagog
eller noget?

> Indtil videre har argumenterne bestået af anklager, nedgørende
> bemærkninger, fordomme og vrøvl. Plus eèt skrifts - sted. Det kan
> Brian også.

Jeg har set dig anklage masser af gange. Bl.a. anklager du religiøse for at
ødelægge børn (hvilket du, efter eget udsagn, lever af).

> Nej, overhovedet ikke. Faktisk er jeg en af dem, som tjener mere pga
> den nuværende situation på mange døgninstitutioner. Jeg tænker på
> brugerne / klienterne.

Alle har jo sine grunde til at klynke, din er ikke bedre. Eftersom du har
indsigt i psykologi, så ved du vel også at man ikke gør noget uden
personlige motiver ik?

> He. Når du fragmenterer hele baduljen op i små stumper, er det
> formentlig svært at se tingene i en helhed.

Så hop et indlæg tilbage, læs dit indlæg igen, og forklar mig hvad du
mener - jeg forstår det ærligt talt ikke.