Keyboards
Fra : Ralph

Dato : 28-11-06 18:05

Davs.

I onsdags var der som bekendt P3-guld, der var flere bands (bl.a. Oh No,
ono) der havde retrokeyboards, de lignede et gammeldag (1980) stueorgel med
een række tangenter 4-5 oktaver, og et nummertastatur, jeg kan godt regne ud
at man lægger nogle forprogrammerede lyde ind fra en computer, og så taster
nummeret på den pågældende lyd ind, så er attack, pitch, sustain etc. på
plads i eet hug.

I den anden ende sad Trendemøller med noget der mest lignede en gammel
Mini-Moog (det gjorde den så ikke, men den skulle betjenes på samme måde)
altså, hver eneste lyd skal laves "manuelt".

Nogen der kender noget til disse instrumenter?

--
Ralph

Fra : Peter Juhl

Dato : 28-11-06 18:34

Ralph wrote:

> [...]
> en computer, og så taster nummeret på den pågældende lyd ind, så er
> attack, pitch, sustain etc. på plads i eet hug.

Øhm, det skulle de fleste synths meget gerne kunne - jeg er ikke sikker
på at dem Oh No Ono bruger live er til at købe, det ligner noget
selvbygger stuff baseret på en art MIDI/USB keyboard, i starten troede
jeg det var noget gammelt Oberheim-gear, men det er ikke noget man
ville have så meget tillid til i en live situation.

> [...]
> måde) altså, hver eneste lyd skal laves "manuelt".
>
> Nogen der kender noget til disse instrumenter?

Trentemøller arbejder vist primært med masser af softsynths og ikke så
mange ældre hardware maskiner. Den øverste synth i hans setup er en Korg
MicroKorg som trods dens retro-stil er en ret ny maskine med USB og meget
andet godt - den er ret fed til bass og bleeps.

Generelt er tendensen vidst ikke så meget retro-synths som sådan, men
mere en tykkere retro-lyd, disse ting er dog lavet af software-synths
eller eksempelvis Access/Novation maskiner, som måske har en retro-agtig
lyd, men har meget lidt med en gammeldags analog kværn at gøre. En
Access Virus har en trillion flere filtre, effekter etc. at gøre godt
med i forhold til en god gammel 303'er.

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 28-11-06 20:15

"Peter Juhl" <peter@c.dk> wrote in message
> Den øverste synth i hans setup er en Korg
> MicroKorg som trods dens retro-stil er en ret ny maskine med USB

Nix - ingen usb.

> En Access Virus har en trillion flere filtre, effekter etc.

2 filtre og 129 paralelle effekter.

Du taler vist som den blinde om farverne.

Fra : Peter Juhl

Dato : 28-11-06 22:15

Peter Wing Larsen wrote:

> Nix - ingen usb.

Nej, det stod der lige på næste side da jeg læste videre:

USB ...would have been nice.

> 2 filtre og 129 paralelle effekter.
>
> Du taler vist som den blinde om farverne.

Jeg håber lidt du kunne se overdrivelsen skatter.

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 29-11-06 10:24

> Nej, det stod der lige på næste side da jeg læste videre:
>
> USB ...would have been nice.

> Jeg håber lidt du kunne se overdrivelsen skatter.

Hvis du lyver om det ene og overdriver om det andet, hvad er der så tilbage
af indhold i dit indlæg?

Fra : Peter Juhl

Dato : 29-11-06 11:39

Peter Wing Larsen wrote:

> Hvis du lyver om det ene og overdriver om det andet, hvad er der så
> tilbage af indhold i dit indlæg?

Åh jeg ville ønske du mente intet og gik tilbage til at kneppe din
hamster.

Fra : bonfils

Dato : 29-11-06 08:14

On 28 nov 2006, someone impersonating "Peter Juhl" <peter@c.dk> came to
dk.kultur.musik and said:

> Øhm, det skulle de fleste synths meget gerne kunne -

Altså lige bortset fra klassikerne (Minimoog etc.), som kom frem, før
computerteknologien var så udviklet. Rick Wakeman spillede for eksempel
live med en hel skov af Minimoogs. Så kunne han have hver af dem sat til en
specifik lyd, så han ikke skulle bruge for meget tid på at dreje på
knapper.

> [...]
> eller eksempelvis Access/Novation maskiner, som måske har en retro-agtig
> lyd, men har meget lidt med en gammeldags analog kværn at gøre.

Det er da rigtigt, at flere og flere (bl.a. Trentemøller) går over til
software-synths. Men der er samtidig mange, der går tilbage til rødderne og
investerer i vintage synths for at få den rigtige varme, analoge lyd.
Jeg har da set unge mennesker kaste lange blikke efter min Korg MS-20. Ro
på, kids: Den er ikke til salg.

> En
> Access Virus har en trillion flere filtre, effekter etc. at gøre godt
> med i forhold til en god gammel 303'er.

Men det er stadig kun en digital efterligning af den "rigtige" lyd. Som
Robert Moog sagde om virtuelle analoge synths: Det er som at bygge en
violin af plastic - man kan træne sig op til at få den til at lyde så godt
som muligt, men en Stradivarius bliver det aldrig.

--
bonfils
http://kim.bonfils.com