Hvem er "verdens" bedste guitarspiller
Fra : Per

Dato : 25-11-06 20:13

Hej NG!

Efter at have sidde og set på lidt musikvideoer på www.youtube.com har jeg
bemærket, at der er rigtig mange dygtige guitarister.

Men hvem er verdens bedste?

Jeg ville selv skyde på sådan nogen som:

Joe Satriani
Tom Morrelo
Mark Knopfler
Angus Young

Ikke nødvendigvis sat i rigtig rækkefølge

Hvad mener i.

Her der nogensinde være afholdt konkurrencer, så man har kunne bestemme hvem
der er bedst?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-11-06 20:52

Per wrote:

> Her der nogensinde være afholdt konkurrencer, så man har kunne
> bestemme hvem der er bedst?

Hvad er højest Rundetårn eller et tordenskrald?
Du bliver nødt til at have noget at sammeligne med, nogle kriterier

Johnny Cash skriver i en af sine selvbiografier at Elvis Presley er een af
det bedste rytmeguitarister han har kendt ...

Hvad med BB King, hvad med hele rækken af gamle bluesguitarister?
Hvad med Jimi Hendrix?
Hvad med Hiram Bullock, Pat Metheny?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Thomas

Dato : 25-11-06 22:07

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det bedste rytmeguitarister han har kendt ...
>
> Hvad med BB King, hvad med hele rækken af gamle bluesguitarister?

Enig... En af mine kammerater kom engang med noget jeg syntes var
meget rigtigt - "En god guitarist er ikke bare en der kan spille det han
tænker - Han tænker også det fede...."
Eller sagt på en anden måde - Teknikken skal i være i orden, men det
gør det ikke alene, man skal også kunne finde på de fede ting, at spille.

IMO er Slash en af de absolut fedeste guitarister... Check guitar-spillet
i Guns N' Roses numre som Estranged, Coma, Garden Of Eden og
Ain't It Fun... Jeg elsker det

mvh. Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 23:31

On Sat, 25 Nov 2006 22:06:31 +0100, "Thomas"
<Thomas.Elbo@REMOVEMail.dk> wrote:

> [...]
>Eller sagt på en anden måde - Teknikken skal i være i orden, men det
>gør det ikke alene, man skal også kunne finde på de fede ting, at spille.

Helt enig.
Og med den i baghovedet er der ingen over og ingen på siden af Richie
Blackmore. Han har om nogen defineret guitaren i rocken med riffs som
alle kan huske, og soloer der får de små hår i nakken til at stritte.

/Alex

Fra : aab

Dato : 27-11-06 11:08

> [...]
> Blackmore. Han har om nogen defineret guitaren i rocken med riffs som
> alle kan huske, og soloer der får de små hår i nakken til at stritte.

Ja, han er virkelig god; men han har nu ikke selv fundet på alle sine riffs.
Prøv af lytte til starten af Rick Nelsons udgave af »Summertime« fra 1962,
så vil du lynhurtigt finde ud af hvor Richie har riffet til »Black Night«
fra 1970.

Med venlig hilsen
Anker Andreasen

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-06 13:18

"aab" <reknaaa@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Prøv af lytte til starten af Rick Nelsons udgave af »Summertime« fra 1962,
> så vil du lynhurtigt finde ud af hvor Richie har riffet til »Black

Det lægger han nu heller ikke selv skjul på.
Jeg har i et interview også hørt ham fortælle, at riffet i Space Truckin'
faktisk er temaet fra en Batman-serie fra 60'erne.

/Alex

Fra : Akalias

Dato : 26-11-06 01:16

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEMail.dk> wrote in

> IMO er Slash en af de absolut fedeste guitarister... Check
> guitar-spillet i Guns N' Roses numre som Estranged, Coma, Garden Of
> Eden og Ain't It Fun... Jeg elsker det

Me too!

En mindre kendt solo af Slash kan høres på nummeret Street Child med
sangerinden Elan. Videoen kan ses og høres her:

http://www.youtube.com/watch?v=L3Cd53ErOUQ

Slash spiller med følelse. Starten på den anden solo på det her nummer får
nakkehårene til at rejse sig af bar nydelse. Flot!

Fra : Thomas

Dato : 26-11-06 12:28

"Akalias" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Slash spiller med følelse. Starten på den anden solo på det her nummer får
> nakkehårene til at rejse sig af bar nydelse. Flot!

DAMN den er nice... Tak for linket. Den sang kendte jeg ikke
i forvejen

Mvh. Thomas

Fra : isteen

Dato : 26-11-06 09:37

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> Hvad er højest Rundetårn eller et tordenskrald?
> Du bliver nødt til at have noget at sammeligne med, nogle kriterier

Enig. Jeg har tit undret mig over en sådan "konkurrencementalitet", hvem
er bedst til hvad. Hvem der er den bedste guitarist, er vel et spørgsmål
om "til hvad"! Okay, nogle guitarister kan lire en masse gejl af i en
satans fart - men det kvalificerer dem ikke til nogetsomhelst i mine
øjne...andet end at de er hurtige til at fyre en masse bras af, i en
fart.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-11-06 13:27

isteen wrote:

> [...]
> gejl af i en satans fart - men det kvalificerer dem ikke til
> nogetsomhelst i mine øjne...andet end at de er hurtige til at fyre en

Ohh så skulle du tage og studere flamenco traditionen, der er par gutter der
kan lire en masse gejl af i en fart - uden at det er "bras"
hehe :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Max

Dato : 26-11-06 14:10

Hej Peter

> Ohh så skulle du tage og studere flamenco traditionen, der er par
> gutter der kan lire en masse gejl af i en fart - uden at det er "bras"

Pointen er jo netop at kan man ikke fordrage flamingo, ja så er det
da noget bras at høre på.

--
Mvh Max

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-11-06 14:28

Max wrote:

> Pointen er jo netop at kan man ikke fordrage flamingo, ja så er det
> da noget bras at høre på.

Jeg er ret sikker på at det ikke var det isteen mente ... :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Max

Dato : 26-11-06 18:17

Hej Peter

> Jeg er ret sikker på at det ikke var det isteen mente ... :)

Jeg er ret sikker på at du ikke har ret :)

--
Mvh Max

Fra : isteen

Dato : 26-11-06 15:40

> [...]

> Ohh så skulle du tage og studere flamenco traditionen, der er par gutter der
> kan lire en masse gejl af i en fart - uden at det er "bras"

Hmm - hvad kan jeg bruge det til? Jeg har ikke noget imod flamenco, men
at man kan vride en masse toner ud af en guitar i en rasende fart,
kvalificerer statig ikke nogen til noget i mine øjne.
Gør det dem til "verdens bedste et-eller-andet"?
Jeg har for øvrigt en enkelt svensk flamenco-CD et eller andet sted

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 26-11-06 22:45

"isteen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> satans fart - men det kvalificerer dem ikke til nogetsomhelst i mine
> øjne...andet end at de er hurtige til at fyre en masse bras af, i en

Det kommer så sandelig an på, hvad man kan lide...

Det er jo øjnene, der ser om soloen fra Nirvana - "Smells Like Weener
Spirit" eller fra Van Halen - "Eruption" er den fedeste...

Mine egne yndlingsguitarister er:
Dimebag Darrell
Van Halen
Chuck Schuldiner
Mikael Åkerfeldt
John Petrucci
Michael Romeo
Steve Morse
Steve Vai

Guitarister som jeg aldrig har fattet interessen for:
Slash (han er udmærket, men langt fra så god som alle udråber ham til at
være IMO)
Tom Morello (han laver jo nærmest ikke engang soloer! Det er bare noget
effekt-lir han fyrer af i min mening og så synes jeg hans "riffs" er så
forbandet monotoner!)

Fra : Great Dane

Dato : 27-11-06 04:22

> [...]
>
> --
> Hi! I'm a .signature *virus*!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!

...........Og Johnny Cash var jo en rigtig god sanger ikke......NOT.

Fra : aab

Dato : 27-11-06 08:58

"Great Dane" <kvn62@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> ..........Og Johnny Cash var jo en rigtig god sanger ikke......NOT.

Jo, Johnny Cash var i sine velmagtsdage en rigtig god sanger;
men hvad har det at gøre med "Verdens bedste guitarspiller".

Med venlig hilsen
Anker Andreasen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-11-06 09:12

Great Dane wrote:

> ..........Og Johnny Cash var jo en rigtig god sanger ikke......NOT.

Der er del mennesker i US der ikke er helt eninge i den betragtning
Men det understreger jo blot at man ikke kan sammenligne musikere uden at
have et fast grundlag :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : AJC

Dato : 25-11-06 22:09

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in

> Hej NG!
>
> Efter at have sidde og set på lidt musikvideoer på www.youtube.com har
> jeg bemærket, at der er rigtig mange dygtige guitarister.
>
> Men hvem er verdens bedste?

Jeg holder meget af Slash og Gary Moore. Ingen af de to er hverken verdens
hurtigste eller teknisk bedste guitarist (det tror jeg ihvertfald ikke),
men de spiller med følelse og ved, hvordan man skruer en melodiøs solo
sammen.

Fra : Peter Westh

Dato : 25-11-06 22:18

> [...]
> Mark Knopfler
> Angus Young
>
> Ikke nødvendigvis sat i rigtig rækkefølge

Robert Fripp.

Men der findes nu officielle ranglister for den slags, se
http://www.rollingstone.com/news/story/5937559/the_100_greatest_guitarists_of_all_time

Ikke at jeg rigtig forstår den eller er enig. Spiller Joni Mitchell
overhovedet guitar?

/P

Fra : Peter Heide

Dato : 25-11-06 22:37

> Robert Fripp.

jeps. han er også en fave of mine ; især hans frippertronic i 78/79

.......men hvad med Django Reinhardt ?

Fra : Thomas

Dato : 26-11-06 01:16

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ikke at jeg rigtig forstår den eller er enig. Spiller Joni Mitchell

Og så er Kurt Cobain på listen. Men Slash er ikke? Det holder
jo ingen steder... Jeg kunne få kønnere lyde ud af en guitar end
Cobain, ved at sparke til den...

..Thomas

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-11-06 11:34

> Men der findes nu officielle ranglister for den slags, se
> http://www.rollingstone.com/news/story/5937559/the_100_greatest_guitarists_of_all_time

Jeg eeeeelsker Jimi Hendrix, men den liste er da fuldstændig TÅBELIG -
hvordan laver man sådan en liste?
Hvad er kriterierne for at kunne deltage?
John Lennon var da osse ganske habil sammenlignet med mange af dem på
listen... man kan sgudda ikke diskutere hvad der lyder godt.
Kirk Hammett foran George Harrison? - Hvordan afgør man overhovedet hvordan
hvem af de 2 der er bedst? De har aldrig i deres liv slået samme streng på
en guitar. Hvor er det useriøst. Og det er bare et eksempel ud af mange.
--
sniper_Nolight

Fra : Esben

Dato : 28-11-06 19:10

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> [...]
> _of_all_time
>
> Ikke at jeg rigtig forstår den eller er enig. Spiller Joni Mitchell

jep! Prøv at lytte til pladen "Blue" fx!

vh esben

Fra : Claus Albæk

Dato : 06-12-06 22:40

Peter Westh wrote:

> [...]
>
> Ikke at jeg rigtig forstår den eller er enig. Spiller Joni Mitchell

Hvorfor er Paco De Lucia ikke på den liste ?!?!?

Fra : Martin Mørk Jensen

Dato : 25-11-06 22:48

> [...]
>
> Hvad mener i.
>
> Her der nogensinde være afholdt konkurrencer, så man har kunne bestemme

KURT COBAIN!!!!!!!!!!!

Fra : Dopedog

Dato : 25-11-06 23:41

> KURT COBAIN!!!!!!!!!!!

Du joker forhåbentlig !!

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 25-11-06 23:21

Per wrote:
> Hej NG!
>
> Efter at have sidde og set på lidt musikvideoer på www.youtube.com
> har jeg bemærket, at der er rigtig mange dygtige guitarister.
>
> Men hvem er verdens bedste?

Clapton

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : Max

Dato : 25-11-06 23:44

Hej Per

> Men hvem er verdens bedste?

Min dreng når han spiller "Den Lille Malkeko" for mig.

--
Mvh Max

Fra : isteen

Dato : 26-11-06 09:37

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Min dreng når han spiller "Den Lille Malkeko" for mig.

Godt svar

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-11-06 16:01

Max wrote:
> Hej Per

> Min dreng når han spiller "Den Lille Malkeko" for mig.
Den Sebastian skrev, ?

Fra : Max

Dato : 26-11-06 16:29

Hej Michael

Ja.

--
Mvh Max

Fra : Willie Garvin

Dato : 26-11-06 10:52

On Sat, 25 Nov 2006 20:12:44 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Hej NG!
>
>Efter at have sidde og set på lidt musikvideoer på www.youtube.com har jeg
>bemærket, at der er rigtig mange dygtige guitarister.
>
>Men hvem er verdens bedste?
Det er fuldstændigt åndssvagt at stille et sådant spørgsmål.
Selvom guitaristens kvalitet som musiker, i nogen grad kommer an på
hans tekniske kunnen, så er det også afgørende, hvem der lytter til
vedkommende.
Jeg vil mene at, man har tendens til at rangere en guitarist, eller
anden musiker højere, hvis det vedkommende spiller, er i
overensstemmelse med ens egen smag.

> [...]
>Mark Knopfler
>Angus Young
>
>Ikke nødvendigvis sat i rigtig rækkefølge

Der er 4 gode navne på den liste, og uden at skæve det mindste til de
rent tekniske kvaliteter, så vil jeg formodentlig sætte Joe Satriani
på førstepladsen, men det har alene noget med personlig smag at gøre.

>Her der nogensinde være afholdt konkurrencer, så man har kunne bestemme hvem
>der er bedst?
Sikkert, men hvad kan man bruge dem til?
--
Best Regards - Med Venlig Hilsen

Willie Garvin

Fra : Otto J.

Dato : 26-11-06 17:21

Jeg er lettere chokeret over at ingen har nævnt Stevie Ray Vaughan endnu, så
det gør jeg lige... I mine øjne er der få andre der formår _både_ at være
teknisk dygtig og "sjælfyldt", i dén grad som han var. Men som allerede
skrevet, så hjælper det selvfølgelig kun hvis man kan lide genren.

Mvh. Otto

Fra : Max

Dato : 26-11-06 18:19

Hej Otto

> Jeg er lettere chokeret over at ingen har nævnt Stevie Ray Vaughan
> endnu, så det gør jeg lige... I mine øjne er der få andre der formår

Hvorfor chokeret, navne som Peter Green og David Gilmore er jo
heller ikke blevet nævnt.

--
Mvh Max

Fra : Lars Rindsig

Dato : 26-11-06 18:17

Per skrev:

> Men hvem er verdens bedste?

Hva' mæ:

Grant Green
Neil Young
Robert Johnson
Jerry Garcia

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-06 19:09

> [...]

> bemærket, at der er rigtig mange dygtige guitarister.
>
> Men hvem er verdens bedste?
>
> Jeg ville selv skyde på sådan nogen som:

John Petrucci

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Eivind

Dato : 27-11-06 00:00

Mine bud

På akustisk : Tommy Emmanuel, Django Reinhardt
På elguitar : David Gilmour, Angus Young

Fra : Michael Hjorth

Dato : 27-11-06 01:28

On Sat, 25 Nov 2006 20:12:44 +0100, Per wrote:

> [...]
>
> Hvad mener i.
>
> Her der nogensinde være afholdt konkurrencer, så man har kunne bestemme hvem

Som mange har nævnt i denne tråd giver dit spørgsmål ingen mening efter
som svaret afhænger af hvem der svarer, så der findes ikke een
"bedste" gutarist. Selv hvis jeg kun skal votere med mig selv kan jeg ikke
pege på den bedste, da det afhænger meget af hvad jeg har lyst til at høre
for tiden.

Tilbage i firserne hørte jeg meget fusionsmusik og ny jazz, så der ville
jeg nok have nævnt navne som f.eks. Allan Holdsworth eller Terje Rypdahl,
som er så forskellige som overhovedet muligt men begge utroligt dygtige
musikere.

Senere er jeg gået over til at høre mere rock, så i dag vil jeg nævne
navne som f. eks. Neil Young eller David Gilmour, også to gutarister som
er som nat og dag, men begge fantastiske i mine ører.

Michael.

Fra : Koeffe

Dato : 27-11-06 18:08

| Men hvem er verdens bedste?

Ham her er da rimelig god:
http://www.youtube.com/watch?v=QGpAWy6qKyE

Men en åndssvag diskussion bortset fra det. - Når der ikke
er nogen kriterier i hvert fald.

--
Koeffe

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 28-11-06 12:23

> Hej NG!
>
> Efter at have sidde og set på lidt musikvideoer på www.youtube.com har jeg
> bemærket, at der er rigtig mange dygtige guitarister.
>
> Men hvem er verdens bedste?

Richard Zedalius ... ingen tvivl

mvh.
Kim Frederiksen