jeres bedste suppe
Fra : Helle

Dato : 26-11-06 10:57

Hej,

Nu det er blevet koldere i vejret, så er det jo rigtig suppetid. Men jeg
synes aldrig jeg kan finde ud af at lave en god suppe.
Jeg har googlet en masse, men nu vil jeg gerne høre hvad jeres bedste
suppeopskrift er (skal helst være afprøvet).

pft,
Helle

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 26-11-06 11:35

Helle wrote:

> [...]
> Jeg har googlet en masse, men nu vil jeg gerne høre hvad jeres bedste
> suppeopskrift er (skal helst være afprøvet).

Går ud fra, du mener rustikke "vintersupper"...

En af de bedste supper, jeg har smagt længe, fik vi den anden dag, her
er fremgangsmåden:

På dag 1 smider du en gammeldags oksesteg (godt foret med laurbærblade)
ned i en stegegryde og bruner den. Grønsager smides i, groft udskåret: 3
løg, 3 gulerøder, 2 stængler bladselleri og en ordentlig dusk frisk
timian. Vand til det dækker. Koger et par timer, afhængig af stegens
størrelse. Den sidste halve timer kører du en stak kartofler ned i
gryden, og du har nem og lækker mad...

Anden dag tager du vandet fra stegen og blander det med vand 1:1. Spæd
til med frosne ærter og rester fra stegen skåret i tern. Jeg supplerede
med lidt oksefond, fordi jeg havde.

Tredje dag bliver det så RIGTIG, RIGTIG godt. Nu varmer du forsigtigt
den sidste supperest og når det simrer smider du et par hundrede gram
halve spaghettier i. Server efter 6-8 minutter og SÅ skal du bare se løjer.

Og så er der mad til tre dage for under 100 kroner

Tak til min kone for påfundet med at konvertere min suppe til en
minestrone på tredjedagen!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-11-06 18:33

Kevin Borbye Edelvang skrev i 45696dd1$0$49206$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> [...]
> den sidste supperest og når det simrer smider du et par hundrede gram
> halve spaghettier i. Server efter 6-8 minutter og SÅ skal du bare se

Og skulle der stadigvæk være en rest tilbage til dag fire har du en gryderet
med spaghetti, da der nu sandynligvis ikke er mere væde tilbage, men
fingertykke spaghettistykker

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-11-06 11:44

On Sun, 26 Nov 2006 10:56:55 +0100
"Helle" <nogen@microsoft.com> wrote:

> [...]
> Jeg har googlet en masse, men nu vil jeg gerne høre hvad jeres bedste
> suppeopskrift er (skal helst være afprøvet).

Hos os er favoritten nok en god tyk karry-kartoffel suppe.

Skræl kartofler og skær i tynde skiver (for hurtigere at koge ud) og
kog meget møre sammen med 1-2stk hakkede løg (ja bare i vandet med
dem) og evt. en enkelt gulerod.
I en anden gryde steges hakket rød peber (jeg bruger snackpebre), ringe
af porrer, hakket løg, gulerøder i skiver/tern + evt. lidt selleri hvis
man er til den slags.
Der tilsættes godt med gul karry + en sjat salt. Når grønsagerne er
blevet lidt møre, så tages 2/3 fra og resten lades blive i gryden.
størstedelen af vandet ved de kogte kartofler hældes fra og kartofler
hældes i gryden med grønsager (eller omvendt alt efter gryde
størrelse). Der tilsættes en hønsefond samt vand så kartofler/grønsager
lige bliver dækket. Jeg koger normalt noget kylling inden jeg laver
dette, så jeg har både fond og kyllingekød til at putte i suppen.

Kartofler+grønsager+fond blendes med en stavblender til det er en lind
suppe. Herefter tilsættes de sidste 2/3 grønsager og suppen kan koge
lidt mere (pas på den brænder let på pga. stivelsen fra kartoflerne).
Sidst tilsættes strimlet, kogt kylling og der smages til med
salt+karry+hvad man nu har lyst til.

Ønsker man en tykkere suppe, så lader man den reducere lidt, og vil man
have den tyndere, så tilføres mere fond.

Kan med fordel serveres med små stykker sprødristet bacon på toppen når
man serverer det på tallerknen.

Den hurtige
-----------------
Knorrs aspargesuppe, brug fløde i stedet for halvdelen af mælken,
tilsæt 1-2 dåser/glas aspargesnitter (gerne med noget af væsken da den
giver smag) samt kyllingebrystkød eller kød/melboller.

Tager ca. 10 min at lave og smager foruroligende tæt på den
aspargesuppe man kan få serveret på finere restauranter.

(resten af knorrs pulversupper er der dog ikke meget sjov ved).

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-11-06 12:09

"Helle" <nogen@microsoft.com> writes:

> [...]
> Jeg har googlet en masse, men nu vil jeg gerne høre hvad jeres bedste
> suppeopskrift er (skal helst være afprøvet).

Vi laver ofte kartoffelsuppe.

Svits godt med karry i lidt olie og smid en pakke bacon i tern i.
Alternativt skærer du bare en pakke baconskiver i strimler og har du
slet ingen bacon så bruger du ikke bacon. Derefter et par store
grofthakkede løg og måske en porre i skiver. Så skal 4-6 bagekartofler
i tern lige vendes i.

Hæld et par liter vand eller suppe over sammen med et par stilke
timian og noget salt. Lad det koge en halv til en hel time,
kartoflerne må gerne være kogt lidt ud.

Lige inden servering smager du til med fløde og salt. Det skal ikke
blendes, bare spises. Og laver man det over bål smager det endnu
bedre.

Mvh Trine

--
Så har vi udvidet butikken og fyldt den med julevarer og kurve
Vi er også klar med afdækningsgran, juletræer og dekorationsmateriale

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-11-06 17:20

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>
> Lige inden servering smager du til med fløde og salt. Det skal ikke
> blendes, bare spises. Og laver man det over bål smager det endnu

Den opskrift er lige mig - MUMS. Har jeg ikke bacon på lager, så
venter jeg til jeg har fået købt noget, for det er helt sikkert det
der sætter prikken over i'et.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-11-06 20:29

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> Den opskrift er lige mig - MUMS. Har jeg ikke bacon på lager, så
> venter jeg til jeg har fået købt noget, for det er helt sikkert det
> der sætter prikken over i'et.

Jeg lavede din suppe idag. Den var pragtfuld (med bacon i, det *er*
altså prikken over i'et). Min mand spiste 2 store portioner, og der er
rigeligt til at fryse ned til en anden dag, så tusind tak for
opskriften. Den er hermed indlemmet i min samling under navnet "Trines
kartoffelsuppe".

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-11-06 21:13

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> [...]
> rigeligt til at fryse ned til en anden dag, så tusind tak for
> opskriften. Den er hermed indlemmet i min samling under navnet "Trines

Det er dejligt når folk kan bruge en til noget. :)

Men kartoflerne kan altså godt blive underlige efter nedfrysning. De
får en mærkelig konsistens, men det kan sagtens spises. Til gengæld
hører den til slags mad, som kun er bedre på andendagen.

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-11-06 21:41

> [...]
> får en mærkelig konsistens, men det kan sagtens spises. Til gengæld
> hører den til slags mad, som kun er bedre på andendagen.

FNIS - Jeg tror ikke de bliver underlige for jeg gav dem lige
en gang med stavblenderen inden jeg kom Creme Fine i. Kan godt lide
når sådan en suppe er lidt "cremet", og når jeg så tager den op af
fryseren næste gang, så rister jeg noget bacon og kommer på.

Herlig mættende suppe uden de helt store udgifter. Og for at det ikke
skal være helt lyv, så er der faktisk til 2 middage i resten, vi er
nemlig kun 2 til at spise den, så man bliver ligefrem helt velhavende
af din opskrift.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-11-06 22:28

> [...]

> skal være helt lyv, så er der faktisk til 2 middage i resten, vi er
> nemlig kun 2 til at spise den, så man bliver ligefrem helt velhavende

Jeg plejer også at sige at andre spiser havregrød sidst på måneden,
her spiser vi kartoffelsuppe. :)

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-11-06 01:00

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

> Jeg plejer også at sige at andre spiser havregrød sidst på måneden,
> her spiser vi kartoffelsuppe. :)
>
> Mvh Trine

LOL Nu er det ikke lige fordi at det er sidst på måneden her, jeg
sørger altid for at have lidt på "kistebunden", men jeg var helt tom
for ideer til aftensmad idag, da jeg pludselig huskede din suppe.

Fra : Peter Westh

Dato : 26-11-06 12:56

"Helle" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har googlet en masse, men nu vil jeg gerne høre hvad jeres bedste
> suppeopskrift er (skal helst være afprøvet).

Jeg har snart lavet denne her mange gange:
http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?PageID=6030 . Kan fint opholde sig nogle
dage im kühlschrank, og genopvarmes.

Der er plads til variation, man kan tilsætte porre, persillerødder el lign,
og man kan med held erstatte vinen med weissbier. Bønnerne behøver ikke være
canellini, kan være hvide, brune, pintobønner etc (men ikke kidneybønner).

/P

Fra : Villy Erichsen

Dato : 26-11-06 14:29

In article <456964e7$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Helle
<nogen@microsoft.com> wrote:

> [...]
> Jeg har googlet en masse, men nu vil jeg gerne høre hvad jeres bedste
> suppeopskrift er (skal helst være afprøvet).

Jeg lavede suppen i går - og det er bare guf.

SLAGTER HOLMBERGS
KRAFTIGE VINTERSUPPE

(6 PERSONER)

1,2  kg     bovklump u/ben (skæres i tern 3 x 3 cm)
1  stk.   marvben (kraftben) (eller en færdig kalvebouillon)
50  gram   margarine eller smør
4  spsk.  kikkoman soja
1  kop    tør hvidvin (kan undværes)
3  tsk.   paprika
6  stk.   store tomater (eller 1 ds. flåede tomater)
5  fed    hvidløg
4  stk.   store gulerødder
1/2  stk.   selleri (el. persillerod eller pastinak)
1  bdt.   porretoppe eller en suppevisk
2-3  tsk.   maizenamel
chili (enten frisk som pasta eller i pulverform-
må gerne være "hot")
 salt og peber (husk at sojaen salter en del!)

Rengør grøntsagerne, skræl selleri og
 gulerødder. Skær disse i tern på 1 x 1
 cm. Hvidløg pilles og deles i 4 på den
 lange led. Porretoppe snøres til et
 bundt, tomater skoldes, flås og skæres
 i halve.

 Brun kød og ben godt af i en stor
 stegegryde med friskkværnet peber og
 salt. Tilsæt soja, hvidvin og paprika
 og lad det koge godt ind under
 omrøring. Derefter tilsættes tomater,
 hvidløg, ca. 1/4 af selleribjælkerne,
 porretop, chili og 1,5 l vand.

 Kødet koges mørt ved svag varme i ca. 1
 time 30 minutter, afhængig af kødets
 beskaffenhed.

 Suppen kan jævnes af med et par tsk.
 maizenamel udrørt i 1/2 kop koldt vand.
 Tern af gulerod og selleri dampes i ca.
 8 minutter i lidt letsaltet vand.

 Suppen serveres i varme, dybe
 tallerkener. Pynt af med de dampede
 rodfrugter. Et godt stykke landbrød
 eller flutes serveres til sammen med et
 glas kølig, tør hvidvin eller en kølig
 pilsner.

Tilberedningstid: Ca. 1 time 45 min.
Arbejdstid: Ca. 20 min.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Flinkesen

Dato : 27-11-06 23:01

> [...]
> Jeg har googlet en masse, men nu vil jeg gerne høre hvad jeres bedste
> suppeopskrift er (skal helst være afprøvet).

Dette er helt sikkert verdens bedste suppe. Vi har efterhånden lavet den til
utallige mennesker, og vi er endnu ikke stødt på nogen, som ikke kunne lide
den (det gælder både børn og voksne). Det er nem, billig og hurtig at lave,
men den smager som om, du har brugt adskillige timer på den.

Mvh.

JK

2 spsk karry
2 hakkede løg
2 ds. hakkede, flåede tomater
3-4 fed hvidløg
1 dåse ferskner
1/4 l piskefløde
salt & peber
200 g kyllingebryst stegt på panden og skåret i tern
Evt. lidt grøntsagsboullion

Karry og de hakkede løg svitses i olie. De hakkede, flåede tomater tilsættes
og koges med i 20 min. Hvidløg, halvdelen af saften fra fersknerne, 2/3-dele
af ferskenerne i tern, piskefløde, salt & peber tilsættes. Kylling tilsættes
og suppen koges op.

Fra : Ib

Dato : 28-11-06 19:05

> [...]
> fersknerne, 2/3-dele af ferskenerne i tern, piskefløde, salt & peber
> tilsættes. Kylling tilsættes og suppen koges op.

Ja nu har jeg jo lige rejst mig fra bordet, efter at have lavet og indtaget
den omtalte suppe, og det var en aldeles delikat oplevelse. Der var dog en
ting der gik "galt", jeg kom nok lige lovligt meget karry i, ungerne
brokkede sig ihvertfald noget over den, ikke bare varme men også, stærke
suppe.
Har suppen et navn, eller skal jeg bare blive ved med at kalde den "hold
lidt igen med karryen"-suppe ? Det bliver ihvertfald ikke sidste gang jeg
laver denne suppe.
Tak for en god opskrift.

--
Ib

Fra : Flinkesen

Dato : 28-11-06 22:21

> [...]
> lidt igen med karryen"-suppe ? Det bliver ihvertfald ikke sidste gang jeg

Det var så lidt. Jeg er glad for, at du kunne lide den

Mht. karryen skal man holde sig rimeligt til opskriften, hvis det er børn,
der skal spise den, eller man ikke er til stærk mad. Hvis det modsatte er
tilfældet, kan man jo evt. bruge en lidt stærkere karrytype (måske er det
sådan en, du har?)

Du kan kalde den "Indonesisk Karrysuppe".

JK

Fra : Max

Dato : 29-11-06 21:49

Hej Helle

> Jeg har googlet en masse, men nu vil jeg gerne høre hvad jeres bedste
> suppeopskrift er (skal helst være afprøvet).

Jeg er ikke så meget for suppe, men konen har lige lavet noget
der kunne gå. Forleden dag kogte hun nogle kyllingebryster i
en boullion, denne blev gemt i køleskabet. Kyllingebrysterne
belv skåret istykker og sammen med asparges lavet til tartelet-
fyld. Vi fik så tarteletter den dag. Idag tog hun så resten af
tarteletfyldet og tilsatte boullionen fra køleskabet og lidt
kødboller og det blev så dagen suppe.

--
Mvh Max

Fra : Helle

Dato : 03-12-06 08:05

Tak for alle jeres forslag. De skal nu afprøves.

Venligst,
Helle