inspiration til sunde lette retter
Fra : spoi@sol.dk

Dato : 25-11-06 18:00

Mht sunde rette mener jeg fedtfattig mht de usunde fedtstoffer - men
feks gerne fisk

Da jeg synes vi har en travl hverdag må det gerne være hurtige -
lette retter med masser af grøntsager og magert kød.

Så hvis der er nogen der ligger inde med nogle super opskrifter så
hit

LN

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-11-06 18:17

spoi@sol.dk skrev:
> [...]
> lette retter med masser af grøntsager og magert kød.
>

> Så hvis der er nogen der ligger inde med nogle super opskrifter så

Hej LN

Jeg vil anbefale dig at lave Nigiri. Det er noget af det der indgår i sushi.

Du tager nogle sushi-ris. Koger dem og bagefter tilsætter du riseddike,
sukker og salt i forholdet 20:4:1. Det skal spredes ud og luftes, f.eks
med en vifte.

Nu tager du små håndfulde af ris, klemmer det hårdt sammen og sætter
skiver af frisk fisk på. Det kan være helleflynder, laks eller tun.
Fisken skal være ultrafrisk og skåret i tynde skiver.

Spises som det er, dyppet i kikoman soya, med wasabi til og evt syltede
lyserøde ingefærskiver.

I en håndvending kan man koge risen, marinere den og så sætte en skål på
bordet. Så kan folk selv tage risen og forme den ved bordet og sætte
fisk på. Husk små skåle med koldt vand til at dyppe fingrene i inden man
former risen, for ellers klistrer den til enhver hudoverflade i hånden.

Hilsen Jesper

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 25-11-06 19:22

> [...]
> fisk på. Husk små skåle med koldt vand til at dyppe fingrene i inden man
> former risen, for ellers klistrer den til enhver hudoverflade i hånden.

Jeg glemte vist en vigtig detalje. Hverdagsretter og vi har en lille
datter på 1½ år.

Jeg elsker sushi - men min kan slet ikke få det ned. Uhmm nu fik jeg
helt lyst til det

LN