Ost
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 23-11-06 19:52

Jeg vil gerne forsøge muligheden af at starte en tråd om et af vores
vigtigste næringsmidler: Ost.

Ost har produktionsmæssigt flere forhold tilfælles med vin: Startes på
grundlag af et naturprodukt, som gennemgår teknisk forarbejdning,
fermenteres og lagres et stykke tid inden markedsføringen. Slutproduktets
smag er stærkt influeret af den foretagne behandling. Som med vin, varierer
kundernes ønsker til smagen uhyre stærkt.
For ost gælder imidlertid, at tidshorizonten er relativ kort - mest fra et
halvt til op mod
et års tid - i modsætning til vinen, hvor den som regel er flere år. Dette
medfører, at det er vanskeligt at købe ind til længere tids forbrug af en
ost, man endelig har fundet frem til som er særlig attraktiv. Når det
indkøbte
stykke er spist, og man vil have et stykke til, er der ikke mere tilbage fra
samme produktion.
For vins vedkommende er det noget lettere, hvis man holder sig til
anerkendte mærkevarer, som i reglen kan købes i længere tid. Dette gælder
dog ikke mange af de nyintroducerede mærker. Køber man en eller to til
afprøvning, og man tilfældigvis synes om dem, er der ikke flere tilbage i
forretningen.

Tilbage til noget mere konkret: I vores familie er der to slags ostespisere.
En foretrækker en traditionel mellemlagret danbotype uden kommen. Den anden
foretrækker en kraftigt smagende længe lagret ost - gerne godt et års tid.
For begge slags gælder, at den absolutte favorit er Roquefort fra et af de
få franske firmaer, der forarbejder fåremælk.
Der findes adskillige udmærkede franske blåskimmeloste fabrikeret af komælk,
men altså: ingen kommer på højde med Roqueforten,
som har en meget aromatisk, svagt syrlig og uforlignelig smag.

Er der nogen, som vil beskrive sin ostefavorit og begrunde sit valg.

Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 23-11-06 20:02

Hej Aksel

> Er der nogen, som vil beskrive sin ostefavorit og begrunde sit valg.

Jeg foretrækker dem med den sorte skorpe de kalder Gruppeost,
den er fast og i smag lige før den bliver skarp og det kan jeg godt
lide. Jeg har lidt svært ved at beskrive det mere nuanceret. Men
jeg kan forøvrigt også godt lide Roqueforten, men jeg syntes
også de to ostetyper er så forskellige at de i virkeligheden intet
har til fælles.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 23-11-06 20:40

> [...]
> jeg kan forøvrigt også godt lide Roqueforten, men jeg syntes
> også de to ostetyper er så forskellige at de i virkeligheden intet

Er der noget der hedder gruppeost? Hvad betyder det? Jeg kender kun
grubeost.

Steen

Fra : Max

Dato : 23-11-06 21:00

Hej Steen

> Er der noget der hedder gruppeost? Hvad betyder det? Jeg kender kun
> grubeost.

Undskyld, jeg er lidt ordblind og samtidig doven, en dårlig kombination,
så jeg slog ikke lige staveformen op. Jeg mente Grubeost, det stammer
vidst fra at det er lagret i en gammel kalkgrube.

--
Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 23-11-06 23:09

.. Jeg mente Grubeost, det stammer
> vidst fra at det er lagret i en gammel kalkgrube.
>
> --
> Mvh Max

Hej Max!
Tak for tippet.
Jeg har aldrig tidligere hørt om Grubeost. Men den må vel også falde
forskellig ud efter hvor længe den er lagret i Gruben.
Jeg vil forsøge mig med et mindre stykke
Mvh.
Aksel

Fra : Max

Dato : 24-11-06 15:05

Hej Aksel

> Jeg har aldrig tidligere hørt om Grubeost. Men den må vel også falde
> forskellig ud efter hvor længe den er lagret i Gruben.
> Jeg vil forsøge mig med et mindre stykke

Den hedder Riberhus Grubeost, laves i Taulov og lagres i Mønsted
kalkgrube. Det er en del år siden den kom frem, men forsvandt
fra markedet igen. Men sidste år genindførte Arla den fordi de
siger at der er en stigende efterspørgsel efter lagrede oste. Det
er jo trods alt ikke alle der vil have en lillebror ost.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-11-06 00:51

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote in

> Er der nogen, som vil beskrive sin ostefavorit og begrunde sit valg.

Jeg er ikke specielt trofast når det gælder oste Jeg elsker at prøve
nye oste og har derfor skiftende favoritter.

I øjeblikket spiser jeg en del Tete De Moine, som er en blød schweizisk ost
der let smelter i munden men har en dejlig skarp smag uden at være stærk.

Også den tjekkiske Pivni Syr er på bordet i øjeblikket. Det er en god
"Gamle Ole" agtig ost, men med langt mere karaktér. I det hele taget kan
jeg godt anbefale at smage på tjekkiske oste hvis man har muligheden.

Som "familieost" har vi gennem lang tid købt en ost i Netto som jeg af en
eller anden grund aldrig kan huske hvad hedder, og selvfølgelig har vi ikke
noget i øjeblikket (huset er fuld af tjekkisk ost).

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-11-06 12:31

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> "Gamle Ole" agtig ost, men med langt mere karaktér. I det hele taget kan
> jeg godt anbefale at smage på tjekkiske oste hvis man har muligheden.

Hej Kent!
Tak for dit tip om tjekkisk ost, hvor pokker du så har fundet noget sådant.
Aldrig hørt om det.
Dansk ost har hidtil været meget traditionsbundet med et ret begrænset
udvalg. Gennem forøget rejseaktivitet og kommunikation verden rundt har
vores madkultur undergået store ændringer de seneste årtier. Man er også
blevet opmærksom på et fantastisk forskelligt udbud af oste, der findes
udenfor landets grænser.
Nogle vil sikkert betegne interessen for udenlandsk ost som snobberi. Men
dette må komme fra ikke "opladte" personer, hvis smagsløg fra barnsben er
sløvet gennem indtagelse af ikke særligt interessante fødeemner. Stimulering
af smagsløgene virker fremmende på vores livskvalitet!
Osteforretninger har indset dette og er begyndt at udvide assortimentet. Nu
mangler vi så bare, at kunderne kommer strømmende og bliver interesserede i
de nyere produkter.
Mvh.
Aksel

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-11-06 20:05

> Tak for dit tip om tjekkisk ost, hvor pokker du så har fundet noget
> sådant. Aldrig hørt om det.

Tjekkiet Jeg er velsignet med tjekkiske venner der altid disker op med
oste i alle mulige afskygninger. Desværre er de nu bosat i Los Angeles, men
når jeg er i Prag køber jeg lystigt ind til mig selv. Jeg har aldrig set
tjekkisk ost i DK.

> Nogle vil sikkert betegne interessen for udenlandsk ost som snobberi.

Der er nu ikke meget snobberi over tjekkisk ost, tværtimod.

Fra : ASKF

Dato : 30-11-06 01:16

Aksel Pedersen ytrede sig i
<6755$4566d7cd$551828ea$32307@news.arrownet.dk> med dette:

> [...]
>vores madkultur undergået store ændringer de seneste årtier. Man er også
>blevet opmærksom på et fantastisk forskelligt udbud af oste, der findes

Faktisk er det forkert at sige at den danske ostetradition er meget
traditionsbundet, Danmark er faktisk et af de europæiske lande med flest
forskellige originale ostetyper.

Problemet i Danmark er at det meste af vores osteproduktion er
forsvundet i takt med at andelsmejerierne slog sig sammen og vi til
sidst sad med den forbruger og madfjenske Arla[1].

Heldigvis er der netop pga. vores forøgede rejseaktivitet blevet en
forøget interesse igen for et mere varieret udbud af mejerivarer, så der
nu stille og roligt kommer flere produkter tilbage på hylderne.

> [...]
>mangler vi så bare, at kunderne kommer strømmende og bliver interesserede i

Mange osteforretningerne har også begyndt at få et større udvalg af
traditionelle danske oste, selv gede- og fåreost kan man nu få over det
meste af landet.

For nogle anderledes pikante osteoplevelser kan jeg anbefale rygeoste på
både gede- og fåremælk, eller den norske myseost.

[1] Arla har reduceret produktudvalget blandt de danske mejerivarer og
hævet priserne, indtil de startede med at få konkurrence fra de
importerede varer og vi har for kort tid siden set hvordan de stadig
forsøger at begrænse produktudbudet i dagligvarebutikkerne. Derfor
kalder jeg dem forbruger og madfjenske.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Birgitte

Dato : 24-11-06 12:45

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne forsøge muligheden af at starte en tråd om et af vores
> vigtigste næringsmidler: Ost.

Hej..
Jeg vil ikke anbefale en bestemt ost, for jeg er vild med ost og elsker at
prøve nye.
Nej... jeg vil anbefale alle i ostespisere, at prøve en Lustau 'San Emilio'
Sherry til osten.
Den skal serveres kold og har en pragtfuld smag af svedsker, der passer så
godt til osten... men husk den skal være kold.

Venlig hilsen
Gitte

Fra : Max

Dato : 24-11-06 12:59

Hej Birgitte

> passer så godt til osten... men husk den skal være kold.

Kan du ikke lide den siden du vil have den kold? :)

Mvh Max

Fra : Birgitte

Dato : 24-11-06 13:59

> Kan du ikke lide den siden du vil have den kold? :)
>
> Mvh Max

Hej Max

Det er lige det jeg kan, men jeg troede også tjeneren vrøvlede da han
foreslog det.

Mvh. Gitte

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-02-07 23:34

[Max | Fri, 24 Nov 2006 12:58:54 +0100]

[Lustau 'San Emilio']
>Kan du ikke lide den siden du vil have den kold? :)

hehe, måske ikke køleskabskold, men den er for vammel ved stuetemperatur, så
jeg synes også den er fantastisk når den er kølig :)

Mvh René
www.rene.hjorth.com

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-11-06 16:18

"Birgitte" <bbramsen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den skal serveres kold og har en pragtfuld smag af svedsker, der passer så
> godt til osten... men husk den skal være kold.

Hej Gitte,
spændende med den Lustau'San Emilio'. Jeg kendder den ikke, men mon den er
italiensk? Jeg kan forstå efterfølgende, at du fik den på en restaurant. Saa
har den sikkert været vel modnet.
Men, der er sikkert mange, der som vi ikke har råd til eller mulighed for at
dinere på restaurant. Helt ærligt foretrækker vi at sidde hjemme og frådse i
selvindkøbte, nyopdagede oste med rigelig mængde god, passende vin til. Det
koster ca kun en trediedel og så er det meget nemmere. Der er bare det
problem, at i mange osteforretninger ligger spændende oste fremme, som endnu
ikke er fuldt modnede. Ved at klemme, trykke og snuse til dem kan man danne
sig et usikkert skøn om modningstilstanden, men bestemt ikke tilstrækkeligt.
Det bør være den gode forretning, som vil sikre sig en god fast kundekreds,
der sørger for, at de fremlagte oste altid er optimalt spisemodne.
Mvh.
Aksel

Fra : Birgitte

Dato : 24-11-06 17:17

> [...]
> frådse i selvindkøbte, nyopdagede oste med rigelig mængde god, passende
> vin til. Det koster ca kun en trediedel og så er det meget nemmere.

Hej Axel

Og hvad er der mon i vejen for at jeg tilfældigvis har gjort min opdagelse
på en restaurant... jeg har efterfølgende købt en flaske her hjemme... så
deeet...

Venlig hilsen
Gitte (der bare ville dele min begejstring)

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-11-06 18:57

> [...]

> deeet...
>
> Venlig hilsen
> Gitte (der bare ville dele min begejstring)

Jeg synes, at det er helt fint, at du på restaurant har oplevet denne
servering og er blevet begejstret for det. Pengene har været givet godt ud.
Jeg håber, at du vil videreføre din ostebegejstring til yderligere
opdagelser på dette enorme og spændende marked.
Jeg ville såmænd bare gøre opmærksom på, at man også selv kan gå på
opdagelse i osteforretninger og skaffe sig gode oplevelser derhjemme - uden
at skulle betale for meget, uden at tænke på, hvem skal køre bilen hjem og
på, hvor mange timer man skal sætte af til det. Jeg er klar over, at mange
sætter pris på den sociale oplevelse og på at lade sig betjene på
restaurant, men det bekymrer mig ikke det mindste.
Vi synes bare, at det er mere fornuftigt at købe udsøgte varer, selv
tilberede dem, som vi vil have det, med de flasker vin, vi synes er
passende - alt sammen til en trediedel af prisen. Så kan du måske sige:
pengepugere!
Men vi er måske ved at nærme os en helt ny tråd, hvilket jeg synes, vi ikke
skal.
Denne handler om ost.
Mvh.
Aksel

Fra : Ralph

Dato : 25-11-06 00:35

> [...]
> opdagelse i osteforretninger og skaffe sig gode oplevelser derhjemme -
> uden at skulle betale for meget, uden at tænke på, hvem skal køre bilen

HØRT!

--
Ralph

Fra : -V-

Dato : 24-11-06 22:44

Aksel Pedersen skrev:
> [...]
> mangler vi så bare, at kunderne kommer strømmende og bliver interesserede i

Hvordan harmonerer dine skråsikre udtalelser med det faktum, at flere
og flere osteforretninger må lukke, pga. nedsat omsætning.

Hvis du har undersøgt markedet for ost i 'min' by, København, ville
du vide at der (dvs, i min levetid, dvs. godt 30 år) har været en
overflod af oste til salg - hvis man vidste, hvor man skulle søge.
Desværre er den bedste af de gode butikker, Szar på Købmagergade,
lukket for nogle år siden, og den skæbne kommer sikkert også til at
overgå den fine ostehandler på Jagtvejen mellem Tagensvej og
Nørrebrogade.

Heldigvis findes der stadig nogle gode nogle (forslag modtages gerne),
bla. min pt. favorit på Godthåbsvej stadig leveringsdygtig i
spændende ting.

Heldigvis har jeg på en forlænget weekendtur til Rom anskaffet mig et
halvt kilo Pecorino og godt et kilo 4-års Parmigiano Reggiano.

Mine øvrige favoritoste er Bresse Bleu og en lagret Havarti, hvor
simpelt det end må være.

-V-

Fra : Padre

Dato : 25-11-06 10:13

>Heldigvis findes der stadig nogle gode nogle (forslag modtages gerne),

Valby Ostelager
Valby Langgade 53
2500 Valby
Tlf: 36301182

http://makeashorterlink.com/?V5152524E

--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : -V-

Dato : 27-11-06 16:09

On 25 Nov., 10:12, "Padre" wrote:

> Valby Ostelager
> Valby Langgade 53
> 2500 Valby
> Tlf: 36301182
>
> http://makeashorterlink.com/?V5152524E

Uha, tak.

-V-

Fra : Lars Holst

Dato : 30-11-06 12:57

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> said in

> [...]
> smag.
>
> Er der nogen, som vil beskrive sin ostefavorit og begrunde sit valg.

Ost er godt.
Jeg ville kunne lave en liste så lang med oste jeg holder af.

Imidlertid vil jeg forsøge at begrænse mig.

Potkäse er noget man selv laver ved at tage osterester, gerne stærke, og
mose dem og blende dem op med en smule enten rom, snaps eller cognaq. Det
skal så står og trække i en rum/rom tid.

Ligeledes er der beercheese som er en tradition på tjekkiske beværtninger
(nu hvor flere i tråden nævner tjekkisk ost). Det er på samme måde som
med potkäse bare med øl i stedet. Og øl er der jo nok af i tjekkiet og
det er noget af verdens ubetinget bedste.

Så er der oste som har fået tilføjet forskellige urter, krydderier eller
smagstoffer. Af dem holder jeg specielt af chillioste, brændenældeoste
(gerne på gede- eller fåremælk) og peberost (som var på markedet i DK en
tid men blev taget ud igen såvidt jeg ved).

Desuden holder jeg ganske meget af dybstegt camemberte serveret på ristet
franskbrød og med et skvæt solbær eller brombær syltetøj (eller til nød
marmelade) på toppen.

Den norske myseost som er en blandeing af ged og ko mælk smager
anderledes sødt men jeg holder af den hvis ikke det er i store eller
hyppige mængder. Hvordan de får den til at blive brun er dog mig en gåde.

Rejser jeg i Italien så er Bøffelmozzarella med lokal lufttørret skinke,
friske basilikumblade, lidt kværnet peber og en dejlig frisk koldpresset
jomfruolivenolie ikke til at komme udenom.

Til daglig kan jeg næsten ikke undvære Buko's Champignonsmøreost og deres
grønne Alpeost. Dem har jeg holdt af de sidste fleretyveår. Alpeosten gør
sig rigtig godt når den serveres på hvidt brød med sultanarosiner på
toppen. Jeg ved at nogle også holder af den garneret med hvidløg.
Champignongosten står bedst alene på hvidt brød.

Når nu vi ved garnering så bruger vi gerne at købe gode parmesanoste i
blokke og selv rive dem. En af de retter hvor det er uundværligt er
pasta-pesto. Altså en pastaret hvor den kogte pasta steges hårdt sammen
med pesto og serveres med stegt røget bacon, revet parmesan og evt.
tørstegte svampeblandinger efter eget valg.

Et stykke rugbrød med en god hjemmelavet krydderfedt med en gammel stærk
ost med sky, rå løg og sennep er heller ikke at foragte.

At ostehandlernes antal er ved at skrumpe ind er ikke anderledes end hvad
der sker med slagterforretninger, vinhandlere, ølbutikker, boghandlere,
HiFi forretninger og andre specialforretninger. Det skyldes ganske givet
de sidste mange års etablering af lavpris- og lavkvalitets varehuse med
uøkologisk imperialistiske funderinger som mange forbrugere desværre
narres til at benytte i den tro at er det billigere er det bedre.

Jeg vil opfordre til at ikke at handle i Netto, Fakta, Bilka, Føtex,
McDonalds og mange andre lignende forretninger.
Støt i stedet lokalmiljøet og dermed økologien i overordnet forståelse
ved at handle lokalt hos en slagter, en grønthandler, en osteforretning,
en vinhandler, ølkiosken etc. etc.
På længere sigt er det mere bæredygtigt hvis vi alle gør det.

--
Lars Holst

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-11-06 13:46

Lars Holst wrote:

> [...]
> en vinhandler, ølkiosken etc. etc.
> På længere sigt er det mere bæredygtigt hvis vi alle gør det.

Hvorledes skulle det være økologisk at handle i lokale butikker?
Romantikøkologi, ja - men det har vi ved gud osse nok af.

Fra : Lars Holst

Dato : 30-11-06 15:27

Jonas Kofod <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> said in

> Hvorledes skulle det være økologisk at handle i lokale butikker?
> Romantikøkologi, ja - men det har vi ved gud osse nok af.

Ja, det er jo nok din types forbrugsvaner der har været ødelæggende for det
lokale butiksmiljø.
Du må prøve selv at tiltuske dig viden nok til selv at forstå hvilken
sammenhæng der er.
Nøgleord: Natur, miljø, samfund, balance.

--
Lars Holst

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-11-06 16:40

Lars Holst wrote:

> Ja, det er jo nok din types forbrugsvaner der har været ødelæggende for det
> lokale butiksmiljø.

Du ved ikke noget om hvordan jeg handler.

> Du må prøve selv at tiltuske dig viden nok til selv at forstå hvilken
> sammenhæng der er.
> Nøgleord: Natur, miljø, samfund, balance.

Dvs. du kommer behændigt udenom at underbygge din sære påstand med noget
konkret. Du kan altså ikke komme med en praktisk begrundelse?

Fra : Lars Holst

Dato : 30-11-06 23:25

> Du ved ikke noget om hvordan jeg handler.

Jo det ved jeg qva din uvidenhed om sammenhængen mellem butiksdød og
indkøbsvaner.

> Dvs. du kommer behændigt udenom at underbygge din sære påstand med
> noget konkret. Du kan altså ikke komme med en praktisk begrundelse?

Sagtens.
Men det er sjovere for dig selv at søge den viden.
Og den underholdning vil jeg aldrig tage fra dig.

--
Lars Holst

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-12-06 11:33

Lars Holst wrote:
> Jonas Kofod <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> said in

> Jo det ved jeg qva din uvidenhed om sammenhængen mellem butiksdød og
> indkøbsvaner.

Så fortæl mig hvordan jeg handler.

> Sagtens.
> Men det er sjovere for dig selv at søge den viden.
> Og den underholdning vil jeg aldrig tage fra dig.

Økologi handler om varerne og ikke hvor du køber dem, så hold op med det
der idioti med at du er så klog og overlegen at du bare kan undgå enhver
saglig underbyggelse.
Voksne mennesker kan iøvrigt godt gennemskue dit spil og mangel på
indhold til at bakke dit postulat op - så der er ikke nogen grund til at
tro din taktik virker.
At lokale varer nu er blevet det nye buzzword indenfor visse dele af
madkulturen (og fint for det) har åbenbart fået nogle tågehoveder til at
tro at hele hænger sammen og det ene er lig det andet. Verden skal jo
deles ind i os de rigtige og så alt andet - rødt og blåt.
Oplys mig, hvorledes bliver en lokal butik mere økologisk. Hvordan
bliver alle de verdensoste du har underholdt med, mere økologiske af at
du køber dem den lokale ostehandler fremfor Føtex?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-12-06 11:45

Jonas Kofod <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> wrote in

> Dvs. du kommer behændigt udenom at underbygge din sære påstand med
> noget konkret. Du kan altså ikke komme med en praktisk begrundelse?

Lars har det med at formulere sig... skal vi sige alternativt Men
hvis han gad at uddybe det lidt, så giver det nu god mening.

Herhjemme handler økologi om den enkelte vare, isoleret set. Men det er
der måske ikke særlig meget global økologi i.

En appelsin fra Israel kan være nok så økologisk, men det hjælper ikke på
det globale miljøregnskab hvis den fragtes herop i et kraftigt
forurenende jetfly og pakkes ind i glitrende plastic inden den sælges.
Det er bare et eksempel til forståelse, ikke nødvendigvis taget fra
virkeligheden.

Jeg tror det er Lars' pointe.

Vi bør handle lokalt, købe danske varer når der er sæson, købe færre
udenlandske varer osv. Det er ofte betydeligt bedre for miljøet, end hvis
man blindt køber ind efter Ø-mærket.

Ovenstående er ikke nødvendigvis min holdning, blot et forsøg på at
viderebringe Lars' budskab sådan som jeg har opfattet det.

Fra : Lars Holst

Dato : 01-12-06 12:02

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> said in

> [...]
>
> Ovenstående er ikke nødvendigvis min holdning, blot et forsøg på at
> viderebringe Lars' budskab sådan som jeg har opfattet det.

Jamen det var da pænt af dig og det lander ikke så langt fra mit budskab
at der er nogen grund til rettelser.
Tak skal du have.

Jeg kan dog supplere med at når store multinationale firmaer som på anden
vis sviner, bryder med menneskerettighedskonventioner, politisk
skævvrider magtbalancer etc. etc. så er de samtidig med til undergrave
økologien (globalt) og man er bedst foruden at handle i deres
datterselskaber.

Ordsproget: "Tænk globalt - handl lokalt" er ganske godt i den
sammenhæng selvom det oprindelig blev skrevet af og til miljøaktivister.

Jeg forventede bare fejlagtigt at voksne tænkende individer selv var i
stand til uden støtte kunne tolke og forstå sammenhængen i mit indlæg
prompte. Sådan skulle det vise sig ikke at være.

--
Lars Holst

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-12-06 12:09

Lars Holst wrote:
> [...]
> stand til uden støtte kunne tolke og forstå sammenhængen i mit indlæg
> prompte. Sådan skulle det vise sig ikke at være.

En ting er sikker - når du render rundt og påstår du er økologisk fordi
du handler lokalt, så har det intet konkret på sig. Dine oste er lige så
beskidte som mine.

Fra : Lars Holst

Dato : 01-12-06 17:36

> En ting er sikker - når du render rundt og påstår du er økologisk
> fordi du handler lokalt, så har det intet konkret på sig. Dine oste er
> lige så beskidte som mine.

Du har simpelthen stadig ikke fattet det.
Det er ikke studenterhuen der gør dig platfodet......det er helt sikkert.

--
Lars Holst

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-12-06 18:43

Lars Holst skrev i Xns988CB2F518E8E25689lh236589@62.243.74.162 dette:

> Det er ikke studenterhuen der gør dig platfodet......det er helt
> sikkert.

Nogen har den så til gengæld gjort højrøvet!
En hue med mange muligheder må man sige.

vh

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Padre

Dato : 01-12-06 23:18

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Nogen har den så til gengæld gjort højrøvet!
> En hue med mange muligheder må man sige.

Det skal jeg love for - den har gjort jer begge til klaphatte

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-12-06 12:06

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
>
> Ovenstående er ikke nødvendigvis min holdning, blot et forsøg på at
> viderebringe Lars' budskab sådan som jeg har opfattet det.

Jeg kan godt se den pointe, og kender den godt.
Orla Zinck stod for noget tid siden på TV og røflede det nye økologiske
supermarked i København ved at tage en banen op i hånden spørge "hvor
meget økologi tror folk der er i den her når jumbojet'en lander ude i
Kastrup?". Og der er da helt klart en vægtig betragning.

Men der blev altså sagt lokale butikker - og som modpol blev listet en
masse andre butikker. Så kan man altså ikke påstå at tale for den pointe
som du uddyber. Hvis svadaen så endda kommer efter en rundfart i verdens
oste, så falder det helt til gulvet. Man kan jo påstå at de er lokale
oste, men det bliver du jo ikke mere økologiske af, da det er transport
der er afgørende og ikke lokalitet (hvilket en del mennesker tydeligvis
ikke kan gennemskue).
Når begreder så "imperialistisme" skal blandes ind i det er det vist
helt klart at der er tale om en grå masse af generaliseringer hvor det
hele bare skal klaskes udifferentieret sammen i det rigtige og forkerte.