Risalamande til 15 pers.
Fra : Writemehere@net.com

Dato : 23-11-06 16:50

hejsa NG..
Jeg søger hjælp.. jeg er en ung mand som er inviteret til samskuds
julefrokost, og jeg skal levere risalamanden til 15 pers.
Hvordan gør jeg og hvor meget skal bruges? Håber nogen kan hjælp :)

Fra : HA Aalborg

Dato : 23-11-06 18:33

Hej Skriv til dig her, hvad vi så gør.

> Jeg søger hjælp.. jeg er en ung mand som er inviteret til samskuds
> julefrokost, og jeg skal levere risalamanden til 15 pers.
> Hvordan gør jeg og hvor meget skal bruges? Håber nogen kan hjælp :)

Først skal du bruge 15 personer, det er ret vigtigt!

Så skal du bruge 2 kartofler, 1 si og en halv liter letmælk.

Det skal ikke bringes i kog, men blot stilles i entreen.

Herefter bringer du 4 liter vand i kog i en stor gryde.

Når det koger lystigt, så slukker du for det, og lader det stå til næste
dag.

I en indvandrerbutik (hedder de det) køber du friske jordbær, ca. 1 kilo.

Hvis du nu er nået hjem uden og have ris med, så er det helt fint, de skal
nemlig
slet ikke bruges endnu.

Hvis du nu er nået til den dag du skal møde op og endnu ikke er klar, så går
du i
Rema100000 og køber en værtindegave til ca. 100 kr.

Derefter er det såre nemt, du møder op med værtindegaven og ser blot
forbavset ud
når de spørger til Ris Ala Manden eller Kvinden om du vil...

Glædelig Jul

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-11-06 18:54

"HA Aalborg" <ha-aalborgENGLE@hotemail.dk> writes:
> [...]
>forbavset ud
>når de spørger til Ris Ala Manden eller Kvinden om du vil...

))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Jamen det er jo mageløst. Så let er det at lave mad.

Lav en ordentlig portion risengrød - metode og mængder står på pakken med
grødris, det eneste du skal gøre anderledes er at smide to flækkede
stænger vanille i gryden fra begyndelsen. Lav så der er grød nok til 8.
Lad det køle af.
Smut nogle mandler, hak dem fint og smid dem i grøden sammen med en
odentlig skudefuld flødeskum - du skal nok bruge ca. en liter fløde. Rør
det hele sammen, smag til med en lille bitte salt og evt lidt
vanillesuker, hvis der er behov

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Max

Dato : 23-11-06 19:15

Hej Frank

> [...]
> odentlig skudefuld flødeskum - du skal nok bruge ca. en liter fløde.
> Rør det hele sammen, smag til med en lille bitte salt og evt lidt

Det lyder som en god metode/opskrift, men jeg syntes nogle af mandlerne
skal så hakkes groft så man kan tage fejl af dem og den enlige hele mandel
der naturligvis også skal i. Og lav det ikke for sødt og for guds skyld
ingen mandelessens i.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-11-06 14:15

Max skrev:
> [...]
> der naturligvis også skal i. Og lav det ikke for sødt og for guds skyld

Hej Max

Jeg er ikke fanatisk med mandelessens. Men er der ikke noget om, at man
kan få en ret kraftig mandelsmag ved at bruge Bitter mandel? Det
indeholder blåsyre, og er derfor giftigt i store mængder. Men et par
stykker af dem i ris a la manden skulle vist være godt? Har aldrig
prøvet det, men mon nogen kender til det?

Jeg har fået nogle vanillekranse i Den Gamle By i Århus som indeholdt
hakkede bitre mandler. De var himmelske. Deres koncentration af sødme og
mandelsmag var oppulent.

Hilsen Jesper

Fra : Max

Dato : 27-11-06 08:03

Hej Jesper

> Jeg er ikke fanatisk med mandelessens. Men er der ikke noget om, at
> man kan få en ret kraftig mandelsmag ved at bruge Bitter mandel? Det

Jeg må tilstå at jeg aldrig har stiftet bekendtskab med andet end
de almindelig mandler men køber, men jeg vil prøve om jeg kan
finde nogle af dem du omtaler og prøve dem af i forskellige
sammenhæng.

Mvh Max

Fra : Mona og Kim

Dato : 27-11-06 15:08

> [...]
> de almindelig mandler men køber, men jeg vil prøve om jeg kan
> finde nogle af dem du omtaler og prøve dem af i forskellige

Hej.
Vi kommer 1 eller2 spsk amaretto i. Det er bare mums.

Kim

Fra : Max

Dato : 27-11-06 15:15

Hej

> Vi kommer 1 eller2 spsk amaretto i. Det er bare mums.

Se der bliver vi ikke enige, jeg vil ikke have spoleret den
rene smag af piskefløden, risene og mandlerne. Jeg bruger
næsten heller ikke at komme kirsebær sovs på. Derimod
nyder jeg gerne en flaske Kriek til.

Mvh Max

Fra : uh

Dato : 16-12-06 20:16

"Mona og Kim" skrev i en meddelelse >>>>
> Hej.
> Vi kommer 1 eller2 spsk amaretto i. Det er bare mums.
>
> Kim

Det ville jeg bestemt ikke gøre, jeg synes Amaretto smager rigtig meget af
mandelessens. I gamle dage kom jeg lidt Cointreau i - men i dag bare
vanillekorn, foruden stængerne som koges med i mælken (også tomme stænger,
gemt fra tidligere, hvor jeg ikke skulle koge desserten). Men mon ikke den
unge mand skal nøjes med grundopskriften og ikke eksperimentere for meget.
mvh uh

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-11-06 21:41

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:
>for guds skyld
>ingen mandelessens i.
helt enig - det er en dødssynd, der straffes med offentlig piskning på
torvet ved tingstenen.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311