Fra : Lene

Dato : 23-11-06 10:53

Fra: "Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk>
Emne: NYT no-knead bread
Dato: 23. november 2006 08:34

Hej gruppe

Brødblogs verden over er faldet i svime over New York Times' "no-knead
bread".

Kære Klaus!
Kunne man få dig til at give os opskriften på dansk?
Mvh. Lene
40plus.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-11-06 11:58

"Lene" <lesletdette@satzone.com> skrev i en meddelelse

> Kære Klaus!
> Kunne man få dig til at give os opskriften på dansk?
> Mvh. Lene
> 40plus.dk

Nu blev jeg jo nysgerrig, så jeg har lige søgt og fundet et link til den
originale opskrift:

http://www.nytimes.com/2006/11/08/dining/081mrex.html?ex=1164430800&en=752b8f77188a6d8a&ei=5070

Oversat til dansk får jeg det til følgende: (som jeg dog ikke har testet
endnu)

Tid:
1½ time plus 14 - 20 timers hævetid

3 kopper mel og lidt til at drysse over
¼ teskefuld tørgær
1¼ teskefuld salt

Fuldkornsmel til at drysse over.

Bland mel, salt og gær i en stor skål
Tilsæt lidt mere end 1½ kop vand (1 5/8) og rør hastigt rundt til det er
blandet - men klistret og blødt.

Dæk skålen med plasticfilm

Lad dejen hæve i mindst 12 timer, helst 18 ved stuetemperatur.

Dejen er klar, når overfladen bobler.

Drys lidt mel over køkkenbordet og placer dejen ovenpå
Drys mel over og fold dejen over sig selv 1-2 gange.
Dæk igen med plasticfilm og lad dejen hvile 15 min.

3. Brug tilpas med mel til sørge for, at dejen ikke klistrer til bordplade
og fingre og lav dejen til en bold.

Hæld tilpas med mel over et viskestykke, læg dejbollen på og drys med mere
mel.
Dæk med et klæde og lad den hæve ca 2 timer

Dejen er klar, når den er hævet til mere end dobbelt størrelse og udvider
sig igen, når der prikkes let til den med en finger.

Tænd ovnen (230 grader) mindst en halv time før dejen er klar til bagning

Sæt en ildfast gryde (støbejern, pyrex eller ler) ind i ovnen, mens den
varmer op.

Når dejen og ovnen er klar tages gryden ud af ovnen. Dejen vippes let og
elegant, ved brug af klædet det ligger på, ned i gryden. Ryst gryden let om
nødvendigt, for at få dejen til at fordele sig.

Læg låget på og bag i 30 minutter
Fjern låget og bag i endnu 15-30 minutter til dejen er fint brun.

Her kan det ses på film:
http://tinyurl.com/ym53tc

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-11-06 23:06

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg må korrigere min oversættelse, for det er gået op for mig, at "1 cup"
ikke er lig med en kop, som jeg først oversatte til - det er derimod 2.36 dl

Så rundt regnet passer disse mængder langt bedre (her er opskriften jeg selv
har testet):

7 dl mel og lidt (fuldkornsmel) til at drysse over
¼ teskefuld tørgær
1¼ teskefuld salt
3½ dl vand

Bland de tørre dele let
Tilsæt væde og rør rundt til melet netop er opsuget - og slut så.
[...]

Dæk med et klæde, læg den lunt og lad den hæve cirka ½ time - gerne til den
har dobbelt størrelse.

Tænd ovnen (230-250 grader grader). Sæt en ildfast gryde (støbejern, pyrex

Fra : Rie

Dato : 23-11-06 18:13

"Lene" <lesletdette@satzone.com> wrote in news:45656f63$0$183$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> Fra: "Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk>
> Emne: NYT no-knead bread
> Dato: 23. november 2006 08:34
>
> Hej gruppe
>
> Brødblogs verden over er faldet i svime over New York Times' "no-knead
> bread".
>
> Kære Klaus!
> Kunne man få dig til at give os opskriften på dansk?
> Mvh. Lene
> 40plus.dk

Hej
Den samme opskrift (minus gryden) kan bruges til fantastiske flutes. Jeg
fik opskriften for mindst 20 år siden af en engelsk kollega, og har siden
været berømt for mine flutes
Efter den første hævning former man dejen hurtigt og med mindst mulig
påvirkning på et godt meldækket bord. Til 3 flutes: ca. 675 g mel, 15 g
gær, 1 1/2 tsk. salt og 5 dl koldt vand. Efterhæv på bagepladen og sæt
ind i en 280 grader varm ovn. Skru ned til 200 grader og lade bage ca.
20-30 min. Uhm !
Det med at bage som brød i en gryde lyder dog interessant - det skal jeg
have prøvet af her i week-end'en. Tak for tippet !
Hilsen Rie

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-11-06 18:57

Rie skrev:

> [...] været berømt for mine flutes
> Efter den første hævning [...]

Skal dejen osse stå 12-18 timer første gang til dine flûtes?

Mvh,
Klaus.

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Rie

Dato : 23-11-06 19:36

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:ek4ncr$8f8$2
@minji.szn.dk:

> Skal dejen osse stå 12-18 timer første gang til dine flûtes?
>
> Mvh,
> Klaus.

Ja det er det samme - rører altid dejen sammen aftenen før de skal bruges
til en middag. Sætter til koldhævning i kælderen (10-12 grader)
Hilsen Rie

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-11-06 20:40

Rie skrev:

> Ja det er det samme - rører altid dejen sammen aftenen før de
> skal bruges til en middag. Sætter til koldhævning i kælderen
> (10-12 grader)

Mange tak.

Mvh,

--