Hvad er det dyreste (pr. kilogram) man kan~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-11-06 15:29

Hvad er det dyreste, målt i kilopris, man kan spise?

Mine foreløbige bud er:

- ægte safran (støv af Crocus sativus)
- kaviar (størens æg)
- trøffelsvampe
- morkler

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Vand forefindes i fire former på vores planet:

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-11-06 15:36

Herluf Holdt skrev:

> Hvad er det dyreste, målt i kilopris, man kan spise?

> [...]

Trøfler og kaviar er nok dyrere end de fleste er villige til at betale
for, med mindre der blot er tale om smagsprøver, men målt i kilopris
slår ægte safran vel dem begge - til gengæld indtager man næppe safran
i større mængder.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : HA Aalborg

Dato : 21-11-06 15:49

Hej Herluf

> - ægte safran (støv af Crocus sativus)
> - kaviar (størens æg)
> - trøffelsvampe
> - morkler

Hvad med nogle ca. priser til at underbygge din påstand?

Fra : Dorthe

Dato : 21-11-06 16:09

Jeg fandt lige safran til 40,95 pr. gram....

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-11-06 16:24

Dorthe wrote:
> Jeg fandt lige safran til 40,95 pr. gram....

Så er det ikke safran.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-11-06 16:25

Jonas Kofod wrote:

> Så er det ikke safran.

Det jeg skulle have sagt var - jeg læste ikke nullet

Fra : Linde

Dato : 21-11-06 20:05

> Hvad er det dyreste, målt i kilopris, man kan spise?

Det må være hvid trøffel der tager prisen...den kan koste op til 9000
euro/kg. I japan koster hvid trøffel op mod 15000 euro kiloet, og der er
eksempler på 1 1/2 kilos trøfler der er solgt for 125000 euro. I hvert fald
hvis man skal tro tysk wikipedia.

Mvh
Linde

Fra : LarsJ

Dato : 21-11-06 20:49

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Hvad er det dyreste, målt i kilopris, man kan spise?

> [...]

Guld - p.t. ca. 120.000 kr. pr. kg.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-11-06 20:55

LarsJ skrev:

> Guld - p.t. ca. 120.000 kr. pr. kg.

Det tror jeg ikke jeg ville få noget ud af at spise.
(Bortset fra at man faktisk kan drikke en likør ved
navn "Danziger Goldwasser", som indeholder en smule
fritsvømmende bladguld).

--
Herluf :·)

Fra : Ivar

Dato : 21-11-06 22:15

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det tror jeg ikke jeg ville få noget ud af at spise.
> (Bortset fra at man faktisk kan drikke en likør ved
> navn "Danziger Goldwasser", som indeholder en smule
> fritsvømmende bladguld).

Hvis der står E175 på deklarationen er er der guld i

Du får forøvrigt aldrig svaret på hvilken madvare der er dyrest.
Det er jo intet problem at sætte en høj pris på et produkt. Nogle
gør det utvivlsomt for at få omtale.
Du kan købe pebernødder (med brunkagesmag) til 500.000 kr pr. styk
af mig.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Linde

Dato : 21-11-06 23:09

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gør det utvivlsomt for at få omtale.
> Du kan købe pebernødder (med brunkagesmag) til 500.000 kr pr. styk

Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel så selvfølgelig kan man tale
om den dyreste madvare. Hvis du ejede den allersidste pebernød kunne du nok
sælge den for en halv million, ligesom man kan tale om at safran er dyrt
fordi der ikke findes lige så meget af det som der gør pastaskruer.

Mvh
Linde

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-11-06 23:12

Linde wrote:
> [...]
> sælge den for en halv million, ligesom man kan tale om at safran er dyrt
> fordi der ikke findes lige så meget af det som der gør pastaskruer.

Dybest set handler det om i taler om tilbudt pris eller handlet pris.

Fra : Ivar

Dato : 22-11-06 12:53

Linde skrev:

> Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel så selvfølgelig kan man tale om
> den dyreste madvare.

Nej. En forhandler af delikatesse-produkter kan sagtens sætte en
høj pris på et af sine produkter, selvom det betyder at der intet
bliver solgt. At have et dyrt produkt på prislisten kan øge
forhandlerens image.

Mine pebernødder koster 500.000 kr pr. styk, og det er uagtet at
kan få et produkt der ligner til nogle få ører. Prisen er fast,
kommer du med 400.000 kr, er der ingen pebernødder til dig.

Ivar Magnusson

Fra : Linde

Dato : 22-11-06 17:06

> [...]
> høj pris på et af sine produkter, selvom det betyder at der intet
> bliver solgt. At have et dyrt produkt på prislisten kan øge

Nåh jaja den slags tumbet snobberi findes jo overalt. Men det ændrer stadig
ikke på det faktum at hvis en million mennesker vil købe den sidste
tigerdiller for at lave den til ordøvre stiger prisen eksplosivt. Ergo kan
man godt tale om den dyreste madvare, på en måde der intet har med selvfede
irmasnobber at gøre.

> Mine pebernødder koster 500.000 kr pr. styk, og det er uagtet at
> kan få et produkt der ligner til nogle få ører. Prisen er fast,
> kommer du med 400.000 kr, er der ingen pebernødder til dig.

Der kan du bare se...overalt, selv på usenet

Mvh
Linde

Fra : Ivar

Dato : 22-11-06 19:02

Linde skrev:

> Ergo kan man godt tale om den dyreste madvare, på en måde der intet har med
> selvfede irmasnobber at gøre.

Ok, så prøv du at forklare en metode til at adskille de to former
for prisfastsættelse. Hvis du ikke kan det, har dit udsagn ingen
mening.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Linde

Dato : 22-11-06 20:00

> Ok, så prøv du at forklare en metode til at adskille de to former
> for prisfastsættelse. Hvis du ikke kan det, har dit udsagn ingen
> mening.

Jamen vi tager den da én gang til for prins knud så

- En form for prisfastsættelse:

[...]

- En anden form for prisfastsættelse:

Fra : Max

Dato : 22-11-06 20:11

Hej Linde

> Jamen vi tager den da én gang til for prins knud så

Der er også den tredie form, nemlig den der gælder for et
par af emnerne der blev nævnt i det oprindelige spørgsmål,
nemlig at produktionsomkonstningerne er meget høje.

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 22-11-06 20:22

> Der er også den tredie form, nemlig den der gælder for et
> par af emnerne der blev nævnt i det oprindelige spørgsmål,
> nemlig at produktionsomkonstningerne er meget høje.

So true man...det er sikkert ikke gratis at have en hel bondehær gående for
at håndplukke safran, heller ikke ude i de varme lande.

Mvh
Linde

Fra : Ivar

Dato : 22-11-06 20:44

Max skrev:

> Der er også den tredie form, nemlig den der gælder for et
> par af emnerne der blev nævnt i det oprindelige spørgsmål,
> nemlig at produktionsomkonstningerne er meget høje.

Den mindste salgspris er styret af omkostningerne. Hvis der
er en velfungerende konkurrence på et produkt, vil salgsprisen
være meget tæt på omkostningerne.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 22-11-06 20:27

Linde skrev:

> [...]

> høj pris på et af sine produkter, selvom det betyder at der intet
> bliver solgt. At have et dyrt produkt på prislisten kan øge

Korrekt, men jeg mangler stadig din forklaring på hvorledes du
kan bestemme om en pris er fastsat efter den ene eller den anden
metode.
Forhandleren vil selvfølgelig aldrig indrømme at en pris er kunstig
høj.
Hvis du ikke kan fortælle det, kan du heller ikke finde ud af hvilken
delikatesse der er den dyreste som er prissat efter udbud og
efterspørgsel. Og du kan dermed ikke besvare trådens oprindelige
spørgsmål.

Ivar Magnusson

Fra : Linde

Dato : 22-11-06 20:38

> [...]
> delikatesse der er den dyreste som er prissat efter udbud og
> efterspørgsel. Og du kan dermed ikke besvare trådens oprindelige

Enkelt. Spørg en anden forhandler om han vil sælge billigere. Hvis han vil
det, er prisen kunstigt høj.

Mvh
Linde

Fra : Ivar

Dato : 22-11-06 20:52

Linde skrev:

> Enkelt. Spørg en anden forhandler om han vil sælge billigere. Hvis han vil
> det, er prisen kunstigt høj.

Det kan du jo ikke, når det drejers sig om delikatesser. Du kan jo ikke
sammenligne prisen for en flaske champange fra to forskellige huse.
Det samme gælder for alle andre specialprodukter.

Ivar Magnusson

Fra : Linde

Dato : 22-11-06 22:26

> Det kan du jo ikke, når det drejers sig om delikatesser. Du kan jo ikke
> sammenligne prisen for en flaske champange fra to forskellige huse.
> Det samme gælder for alle andre specialprodukter.

Nej du har så evig ret i man ikke kan sammenligne prisen på æbler og pærer.
Så det er jo med at finde en anden forhandler der har samme produkt, før man
spørger ham om han vil sælge billigere.

Mvh
Linde

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-11-06 21:09

On Tue, 21 Nov 2006 20:54:47 +0100
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> Det tror jeg ikke jeg ville få noget ud af at spise.
> (Bortset fra at man faktisk kan drikke en likør ved
> navn "Danziger Goldwasser", som indeholder en smule
> fritsvømmende bladguld).

bladguld bruges også som pynt på konfekture.
(er der ikke også en vodka hvor der er guld i?)

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-11-06 21:17

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:
>bladguld bruges også som pynt på konfekture.
>(er der ikke også en vodka hvor der er guld i?)

Jo, det er den som Herluf henviser til - ses også omtaltsom en dessertvodka

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 21-11-06 21:43

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> Jo, det er den som Herluf henviser til - ses også omtaltsom en
dessertvodka

http://www.juuls.dk/get/3632.html

Danziger Vodka 1687 gold med bladguld 70CL kr 175

--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Claus Albæk

Dato : 21-11-06 21:47

Padre wrote:
> "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> dessertvodka
>
> http://www.juuls.dk/get/3632.html
>
> Danziger Vodka 1687 gold med bladguld 70CL kr 175

minder om gift... havde en der blev givet til kattene efter prøve smagning.

Fra : N/A

Dato : 21-11-06 21:43

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-11-06 21:49

On Tue, 21 Nov 2006 21:47:02 +0100
Claus Albæk <claude@eugina.dk> wrote:

> minder om gift... havde en der blev givet til kattene efter prøve
> smagning.

Da jeg smagte den var den ellers ganske udemærket.

Fra : Brian S

Dato : 21-11-06 22:28

Claus Albæk skrev:

> minder om gift... havde en der blev givet til kattene efter prøve smagning.

Kan man få et job som kat hos dig?

Fra : Brian S

Dato : 21-11-06 23:52

Jonas Kofod skrev:

> Dybest set handler det om i taler om tilbudt pris eller handlet pris.

Hvorfor er det dybere set end et "spørgsmål om udbud og
efterspørgsel", som Linde skrev?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-11-06 12:53

Brian S wrote:

> Hvorfor er det dybere set end et "spørgsmål om udbud og
> efterspørgsel", som Linde skrev?

Min tilføjelse "ELLER handlet pris" var altså der hvor du fik krampe i
pegefingeren og ikke kunne læse længere.

Altså skrev jeg lidt firkantet sat op at det dybest set handler om
hvorvidt man betragter det som "det Linde skrev" eller "det Ivar skrev".
Dvs. jeg gentager først Linde og dernæst Ivar og konkluderer hvorledes
man kan anskue det ene eller andet som rigtigt alt efter hvordan man ser
det.

Hvis man (som dig) ikke helt kan læse en sætning til ende vil det
naturligvis fremstå som at jeg udelukkende gentager Linde.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-11-06 00:30

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> writes:

>Hvorfor er det dybere set end et "spørgsmål om udbud og
>efterspørgsel", som Linde skrev?

Årh…der er da vist ved at gå insekterotik i denne råd

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Vibe

Dato : 22-11-06 09:40

Frank Løkkegaard wrote:

> Årh...der er da vist ved at gå insekterotik i denne råd

Det er den smukkeste maade jeg nogensinde har set flueknepperi
beskrevet paa. Maa man stjaele udtrykket, hvis man spoerger paent? Min
far siger coitus muscae, hvilket jeg ogsaa synes er ret soedt (hvis du
vil have noget at bytte med, altsaa).

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-11-06 11:45

"Vibe" <vibefriborg@hotmail.com> on onsdag 22. november 2006 at 9:40 +0100
wrote:
> [...]
>beskrevet paa. Maa man stjaele udtrykket, hvis man spoerger paent? Min
>far siger coitus muscae, hvilket jeg ogsaa synes er ret soedt (hvis du

Lad os blot bytte - den er da rigtig sød!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Christian Hansen

Dato : 23-11-06 22:48

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Hvad er det dyreste, målt i kilopris, man kan spise?

> [...]

Eller de første danske jordbær, kartofler ( pebernødder? ) - plejer også
at være ret højt oppe rent prismæssigt.

Mvh Christian

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-11-06 23:06

Christian Hansen skrev:

> Eller de første danske jordbær, kartofler ( pebernødder? )
> - plejer også at være ret højt oppe rent prismæssigt.

Ja, 1.000 kr for et kilogram nye kartofler eller nye jordbær
i maj måned. - De skal klart nok med på sådan en liste.

--
Herluf :·)

Fra : Brian S

Dato : 26-11-06 17:06

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-11-06 19:09

Brian S wrote:
> [...]

Ja så fik du udstillet din dumhed to gange.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-11-06 19:16

Brian S wrote:
> Rasmus Montanus skrev:

Iøvrigt:
Hint, til en anden gang du skal prøve at skjule din fallit ved at spille
klog. Erasmus Montanus som begreb hænger sammen med situationer med
dårlig logik. Denne situation handler om dårlig evne til at læse og
forstå, og ifølge din påstand at jeg skulle have gentaget Linde.
Either way, om det er det ene eller andet har det intet med logik at
gøre og dermed ikke Erasmus Montanus.
Så du må altså finde på noget bedre end ovenstående, hvis du ikke bare
skal fremstå endnu dummere og tillige påståelig.

Fra : Brian S

Dato : 26-11-06 19:57

Jonas Kofod skrev:
> [...]
> Så du må altså finde på noget bedre end ovenstående, hvis du ikke bare
> skal fremstå endnu dummere og tillige påståelig.

Det bruges også om almindelig studentikos oppustethed.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-11-06 22:11

Brian S wrote:

> Det bruges også om almindelig studentikos oppustethed.

Eller af folk med bedrevidende påtagethed der undgår at diskutere
indhold når de er taget med bukserne nede, men bare kommer med den inane
dumsmarte udmelding om opponenten fordi vedkommende er udemærket klar
over at tidligere dumheder og fejltagelser ikke kan reddes i land på
anden måde end at undgå at forholde sig til realiterne?