Oktoberfest!
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 20-11-06 23:18

Uhm, så har min lokale Netto Spatens fortrinlige Oktoberfestbier til
"ingen penge". Jeg er en lykkelig mand. Har alle Netto'erne fået den i år?

Det er nu rart at have både Spaten og Mortens and at glæde sig til hvert
år i denne ellers lidt farveløse tid.

Øllet være sig hermed strengt anbefalet til dem der ikke måtte have
smagt det!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-11-06 23:47

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Uhm, så har min lokale Netto Spatens fortrinlige Oktoberfestbier til
> "ingen penge". Jeg er en lykkelig mand. Har alle Netto'erne fået den
> i år?

Aner det ikke, men den er også på tilbud i Irma. Til gengæld koster den
stadig fuld pris i Føtex, og ISO har udsolgt Jeg må vist en tur i Netto
i morgen tidlig.

> Det er nu rart at have både Spaten og Mortens and at glæde sig til
> hvert år i denne ellers lidt farveløse tid.

JA! Jeg er SÅ enig! Jeg har netop drukket min sidste, og må her lige før
sengetid tage til takke med en Limfjordsporter. Nå, det går nu nok alligevel

> Øllet være sig hermed strengt anbefalet til dem der ikke måtte have
> smagt det!

Ja, ja, og atter ja.

Og så lige et hemmeligt tip til denne lukkede kreds: Spaten Oktoberfestbier
plejer at blive solgt for en slik i Metro, når sæsonen er slut, og når de
(forhåbentligt) har et stort lager, de er brændt inde med.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : sbjoern

Dato : 21-11-06 10:51

Lidt Historie Om festøllet
Den 7. juni 1810 blev Anton født ind i Dreher familien. Hans fader Franz
Anton Dreher var brygger og drev det lille bryggeri Brauhause
Klein-Schwechat i den østrigske by Schwechat ikke langt fra Wien.
Familiebryggeriet var blevet grundlagt allerede i 1632 af Peter Descrolier.
Frem til 1841 bryggede familien fortrinsvist overgæret øl på malt der havde
en temmelig markant røget smag fra tørringen. Denne lettere røgede lagerøl
var kendt som "Bayrisch".

Den unge Anton Dreher begyndte sin karriere som brygger på bryggeriet
Brauerei von Meichl i bydelen Simmering i Wien, hvor han kom i lærer som
brygger. Her mødte han den tyske brygger fra München Gabriel Sedlmayr, som
han indledte sit livslange venskab med - et venskab der på mange måder
revolutionerede hele ølverdenen. Efter læretiden drog de sammen på en
studietur gennem østrig, Tyskland og England for at studere bryggerier og
brygteknikker. I 1833, da de kom til England, var det specielt den nye
maltningsteknik, som de engelske bryggere anvendte, der tiltrak den unge
Drehers opmærksomhed. Modsat 1830'ernes kontinental-europæiske bryggere, der
brugte træ, kul og tørv som varmekilde i tørringen af malten, brugte de
engelske bryggere koks, hvilket gjorde dem langt bedre i stand til at styre
temperaturen, samtidigt med at det ikke afgav den røgede smag til øllet.
Derved kunne de engelske bryggere fremstille lysere malt og dermed også
lysere øl - de såkaldte pale ales. Da Dreher og Sedlmayr vendte hjem til
deres respektive bryggerier i Wien og München, begyndte de straks at
bearbejde deres observationer og indføre den nye teknologi. Hvor Sedlmayr
fokuserede på at implementere dampmaskine på sit bryggeri Spaten, fokuserede
Dreher på at indføre den engelske malttørringsmetode i produktionen af
undergæret øl. Resultatet - og belønningen af hans anstrengelser - kom i
1841 med skabelsen af den revolutionerende nye kobber- rødbrune lagerøl,
Schwechater Lagerbier, som i folkemunde kom til at hedde "Wiener". Det var
ikke kun Drehers lagerøl der fik et øgenavn, Dreher selv fik af sine
konkurrenter i Wien tilnavnet "Wiens engelske brygger".

Med denne revolutionerende nye øl udviklede Dreher et bryggeriimperium i
hele det Østrig-Ungarske rige. I 1860 grundlagde han et bryggeri i det nu
italienske Trieste, i 1862 købte han bryggeriet Kobanyai Sorgyar i Budapest,
og erhvervede sig også et bryggeri i den nu slovakiske by Michalovce og et i
den bøhmiske by Zatec, hvor den kendte saazer humle i øvrigt dyrkes. Flere
af disse bryggerier eksistere den dag idag og brygger fortolkninger af den
traditionelle wiener. Winer øllet er i Tysklsnd kendt under betegnelserne
Festbier, Märzen eller Oktoberfestbier.

Oktoberfestbier blev brygget for første gang i begyndelsen 1870erne, hvor
Spatens ejer Gabriel Sedlmayr d. yngre lod sig inspirere af sin egen brors
succes med at brygge ravfarvet wienerøl inspireret af hans ven og
rejseledsager Drehers. Øllet blev døbt Märzen, fordi det blev brygget i
marts, inden det blev for varmt til at brygge.