Alternativ til ris a la manden
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 09-11-06 23:13

1/2øjsa

Jeg har påtaget mig at lave maden til firmajulefrokosten, da jeg ikke kunne
bære tanken om en gang "mad ud af huset" fra et eller andet sted der høvler
10.000 kuverter af en eller anden standardmenu afsted på en weekend.

Jeg har så benyttet mig af chancen til at dreje menuen langt, langt væk fra
det traditionelle julemad, og menuen lyder pt på

Chilimarinede rejer

Røget laks med babyspinat

Græske frikadeller

Sprængt kalkunbryst

Kyllingesticks

Tabouleh

Bagte søde kartoffelbåde

Nudelsalat med honningristede solsikkekerner, frisk ingefær og fintrevet
gulerod med æblecidereddike

Kartoffelskaller med fyld af ris, kidneybønner, skinke, ost og æg

Sød kartoffel/grøntsagskebab

Peberfrugtdip

Tzatziki

Madbrød

Alt sammen med forbehold for endelige justeringer

Problemet er: mandelgaven

Der er én ting jeg synes der er nødt til at være til en julefrokost, og det
er en mandelgave ("Jamen hvad så med julesnapsen?" Okay, to ting, så), men
omvendt synes jeg heller ikke lige at ris a a la mande passer ind til
ovenstående, så det jeg efterlyser er i al sin enkelthed en ide til hvordan
man ellers kan få uddelt en mandelgave. Af en eller anden grund skal det
helst være noget med, at selv om folk er forædte i en grad der kunne
brødføde en afrikansk bådflygtning i en uge er de alligevel nødt til at
klemme en bid mere ned hvis de vil deltage i jagten på mandelgaven.

Mvh Mads
----
Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

Fra : Max

Dato : 09-11-06 23:31

Hej Mads

> Græske frikadeller

> ned hvis de vil deltage i jagten på mandelgaven.

Put mandlen i de græske frikadeller.

Det er forøvrigt synd at i går bort fra den traditionelle julemad,
men det finder i nok ud af når kravet om en tilbagevenden
rejser sig blandt personalet :)

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-11-06 23:54

Max wrote:

> Det er forøvrigt synd at i går bort fra den traditionelle julemad,

Enig. Jeg kan fint sætte mig ind i, at Mads ønsker at gøre det bedre end en
gang industri-julefrokost, men hvorfor pokkker dog ikke benytte lejligheden
til at demonstrere, at traditionel julefrokost kan være af en anden verden,
hvis man gider gøre sig besværet og benytte gode råvarer?

Mads bør servere:

- Gammeldags modnede sild.
- herunde hjemmelavede karrysild.
- Frisk fiskefilet, forsigtigt stegt i økologisk smør fra Ølingegaard.
Hertil limebåde og hjemmerørt, grov remoulade.
- Lækre, ferske søkogte rejer (kan bestilles hos bl.a. de fleste
fiskeafdelinger i ISO - den på Østerbro tager nogle helt exceptionelt gode
hjem fra Frankrig). Hertil hjemme- og nyrørt mayonaise.
- Lun leverpostej. Lav den selv, eller find en god en og gi' den hele armen
med nystegt, tørsaltet bacon og champignonbåde, steg i samme gode smør fra
Øllingegaard.
- Lun mørbradbøf med bløde løg. Mørbraderne købes ferske, og løgene steges
i... tadaaa smør fra Ølingegaard.
- Lun, langtidsstegt flæskesteg (f.eks. Antonius nakkekam), stegt med
laurbærblade og nellikker. Hertil hjemmelavet agurkesalat og grov,
hjemmelavet rødkål (husk godt med nellikker og æblestykker).
- Lun, langtidsstegt and med brunede, friskkogte kartofler (glem dem fra
glas).
- find selv på mere...
- Hjemmelavet risalamande, rørt med god flødeskum (Ølingegaard-fløde),
vanillie af god kvalitet, frisksmuttede, snittede mandler. Dertil
traditionel mandelgave - f.eks. en hjemmelavet marcipangris.

Det er nogenlunde, hvad jeg bikser sammen til "logen", når jeg den ene gang
om året står for arrangementet. Gutterne kommer aldrig længere end til
maden. Vi glemmer helt at gå i byen.

Mads' kollegaer vil hade ham for at lave alternativ julefrokost, men omvendt
elske ham for at lave traditionel, dansk julefrokost, der samtidig smager
rigtigt godt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Henry Vest

Dato : 10-11-06 06:24

Jens Bruun wrote:

> Enig.

Uenig

> Mads' kollegaer vil hade ham for at lave alternativ julefrokost,

Det er da bestemt ikke sikkert. Hvis jeg var en af Mads' kollegaer, ville
jeg bestemt ikke protestere (forudsat at maden smagte godt, naturligvis).

> men
> omvendt elske ham for at lave traditionel, dansk julefrokost, der samtidig
> smager rigtigt godt.

Det smager da glimrende, men det er der så meget andet der også gør.

--
Henry Vest

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 10-11-06 09:14

Henry Vest skrev:

> Uenig

> Det er da bestemt ikke sikkert. Hvis jeg var en af Mads' kollegaer, ville
> jeg bestemt ikke protestere (forudsat at maden smagte godt, naturligvis).

Nej nej nej ... man er jo en flinker kollega *S*

> Det smager da glimrende, men det er der så meget andet der også gør.

Uha - du bryder med den fælles julepsykose. Du kan da ikke mene at man
ikke skal fylde sig for 8000 KCAL med blævret flæskesteg og
transfedtsyre-fyldt leverpostej?

Jeg synes også menuen lyder god ... ville klart foretrække den fremfor
"julekost".

Hilsen Jesper

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-11-06 11:10

> Uha - du bryder med den fælles julepsykose. Du kan da ikke mene at man
> ikke skal fylde sig for 8000 KCAL med blævret flæskesteg og
> transfedtsyre-fyldt leverpostej?

Jeg har aldrig i mit liv serveret, eller er blevet udsat for, en flæskesteg
der kunne leve op til betegnelsen "blævret" og jeg kan, selv med min bedste
fantasi ikke begribe hvordan der skulle komme transfedtsyrer i en
hjemmelavet leverpostej hvis hovedingredienser jo er spæk og lever og ikke
kommer i nærheden af noget der indeholder hærdet fedt.

Enten så spiser du _virkelig_ de forkerte steder, eller også - hvilket nok
er det sandsynligste - ved du ikke hvad du taler om.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 10-11-06 13:33

Gainsbourg skrev:

> [...]
>
> Enten så spiser du _virkelig_ de forkerte steder, eller også - hvilket nok
> er det sandsynligste - ved du ikke hvad du taler om.

Tilgangsvinklen var ironisk.

Jesper

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 11-11-06 01:57

> Mads' kollegaer vil hade ham for at lave alternativ julefrokost, men
> omvendt elske ham for at lave traditionel, dansk julefrokost, der samtidig
> smager rigtigt godt.

Nu har jeg så adskillige gange serveret frokost for dem, og da jeg fortalte
dem at jeg gerne ville lave maden til vores julefrokost _på betingelse af at
det ikke blev den traditionelle menu_ fik jeg omgående fri på dagen

Fra : Peter Westh

Dato : 09-11-06 23:34

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:4553a7e6$0$12681$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> så det jeg efterlyser er i al sin enkelthed en ide til hvordan man ellers
> kan få uddelt en mandelgave.

Du kunne bage en helligtrekongerstærte ("Galette de rois"). Vores egen
mandelgavetradition stammer efter sigende fra Frankrig, hvor man
traditionelt gemmer en bønne, en mønt eller en lille porcelænsfigur (kaldet
"feve de rois" ) i sådan en. En mandel kunne uden tvivl bruges.

Se http://www.frankofil.dk/mad-vin/galette-rois.php

Jeg ville nok selv få nostalgi-abstinenser hvis den eneste julefrokost jeg
fik i år bød på din menu, men de fleste skal jo også til adskillige, og så
er det vel ok med noget variation.

/P

Fra : helle

Dato : 10-11-06 11:08

Hvis man vil forny julefrokosten, synes jeg stadig temaet skal være
"jul" - græske frikadeller spiser man jo hele året! - men fornyelse
er absolut ikke af vejen og heller ikke forslaget om de udsøgte
råvarer - uhm!

En fornyelse af risalamanden - kunne være en tilsvarende udgave med
mango og kokos (skal lave den i aften til Mortensaften) - opskriften er
fra ARLA
http://www.arla.dk/opskrifter/kokosris-med-mango.html

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-11-06 11:24

Mads Thorning Pedersen <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> wrote:

> [...]
>
> Tzatziki
>
> Madbrød
>

> Alt sammen med forbehold for endelige justeringer

Det kan jeg godt lide du skriver - "endelige justeringer." Det
er uden tvivl en velsmagende menu for nogle (ikke for mig). Den er
godt sammensat, men ville bedre egne sig til en firmaskovtur. Den er i
hvert fald ikke til at komme i julestemning af Håber dog for
stemningens skyld, at alle dine kolleger er lige så nytænkende som
dig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats