Fyldte tomater - laves dagen før?
Fra : Stefanie

Dato : 08-11-06 17:34

Jeg påtænker at lave nogle fyldte tomater som tilbehør til anden på fredag -
selvfølgelig også hvide kartofler og brune kartofler - disse tomater med
peberfrugter, ris og krydderurter, samt tomatkød som fyld. Disse ska lså
lige have 20min i ovnen til sidst.
Kan disse mon laves torsdag og så bare puttes i ovnen fredag? Jeg er jo
stadig lidt under tidspres.

Opskriften er på www.alletiders-kogebog.dk og hedder risfyldte tomater.

Venligst
Stefanie

Fra : Kent

Dato : 08-11-06 20:44

"Stefanie" <ingenmail@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Disse ska lså lige have 20min i ovnen til sidst.
> Kan disse mon laves torsdag og så bare puttes i ovnen fredag? Jeg er jo

Nogle ting skal man lade blive ved det gamle, og jeg synes det ville være
en misforståelse at servere fyldte tomater til andesteg. Hellere kogte æbler
med
ribsgele, brune kartofler, rødkål osv.... Evt. nogle lune franske kartofler
til. Ved
ikke lige hvor gammeldags franske kartofler er, men sådan gjorde min mor
altid .

Fyldte tomater ville fx være lækre til engelsk bøf og meget andet.....

Vil du gerne lave noget nyt og spændende, så lav hellere en god og atypisk
dessert.

Kent.

Fra : Kent

Dato : 09-11-06 10:20

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Fyldte tomater ville fx være lækre til engelsk bøf og meget andet.....
>
> Vil du gerne lave noget nyt og spændende, så lav hellere en god og atypisk

Hov - jeg glemte da lige svesker! Ingen andesteg uden svesker også .

Kent.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-11-06 20:51

"Stefanie" <ingenmail@nejtak.dk> writes:

> Jeg påtænker at lave nogle fyldte tomater som tilbehør til anden på fredag -

Alternativt. Er du sikker på det? Jeg kunne slet ikke forestille mig
noget med tomater til andesteg. Jeg synes det er alternativt nok at
min svigermor kommer appelsinskiver på anden. "Rør blot ikke ved min
gamle jul." Og Mortens aften hører ind under julen.

Okay, jeg indrømmer at nogle få ting måske godt kunne accepteres
anderledes. F.eks. kunne man lave en salat af reven selleri og revne
æbler med valnødder i stedet for Waldorf-salaten.

Men rent bortset fra at det virker helt forkert, så tror jeg sagtens
du kan lave det dagen i forvejen og bare varme dem.

> Opskriften er på www.alletiders-kogebog.dk og hedder risfyldte tomater.

Den side stjæler fra alt og alle uden kildeangivelse, derfor bruger
jeg den aldrig. Men derfor kan opskriften jo være god nok.

Mvh Trine

--
Så har vi udvidet butikken og fyldt den med julevarer og kurve
Vi er også klar med afdækningsgran, juletræer og dekorationsmateriale

Fra : Max

Dato : 08-11-06 21:02

Hej Trine

> noget med tomater til andesteg. Jeg synes det er alternativt nok at
> min svigermor kommer appelsinskiver på anden. "Rør blot ikke ved min
> gamle jul." Og Mortens aften hører ind under julen.

Når man sådan hænger i traditionen, hvorfor så blande
anden ind i Mortens aften ? :)

--
Mvh Max

Fra : Tina

Dato : 09-11-06 08:03

> Alternativt. Er du sikker på det? Jeg kunne slet ikke forestille mig
> noget med tomater til andesteg.

Ikke nok med, at det er tomater. De er fyldt med RIS! Ris, tomater,
peberfrugt, hvide og brunede kartofler... Det er smagsforvirring der vil
noget.

Tina
/der ikke kunne drømme om at servere ris og kartofler til samme måltid

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-11-06 16:00

"Tina" <Spørg@vedvejkrydset,dk> skrev i en meddelelse

> Tina
> /der ikke kunne drømme om at servere ris og kartofler til samme måltid

Nå, så skal du ikke spise indisk mad, der forekommer det ofte.

Steen.

Der altid laver and på den traditionelle måde med svedsker og æbler osv.

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-11-06 23:02

On Wed, 8 Nov 2006 21:01:47 +0100
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Trine

> Når man sådan hænger i traditionen, hvorfor så blande
> anden ind i Mortens aften ? :)

fordi gås ikke smager nær så godt.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Padre

Dato : 09-11-06 10:30

Kent skrev:

> Evt. nogle lune franske kartofler
> til. Ved
> ikke lige hvor gammeldags franske kartofler er

De optræder i Ali Babs kogebog. Jag kan ikke huske, hvad år den er
udgivet,men Ali Bab (Henri Babinnski) levede 1853 - 1931

--
padre

Fra : Kent

Dato : 09-11-06 10:35

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
Kent skrev:

> [...]
>
>De optræder i Ali Babs kogebog. Jag kan ikke huske, hvad år den er
>udgivet,men Ali Bab (Henri Babinnski) levede 1853 - 1931

Jamen dog .

Troede egentlig franske kartofler var et forholdsvist nyt påhit.

Kent.

Fra : Max

Dato : 09-11-06 10:45

Hej Kent

> Troede egentlig franske kartofler var et forholdsvist nyt påhit.

Har åbentbart mange år på bagen

http://en.wikipedia.org/wiki/Potato_chips

Min mor serverede disse Menu chips til, sjove tingester
der kunne suge sig fast på tungen.

Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-11-06 13:29

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Min mor serverede disse Menu chips til, sjove tingester
> der kunne suge sig fast på tungen.

Det er ikke jul uden. :)

Mvh Trine

Fra : Max

Dato : 13-11-06 14:03

Hej Trine

> Det er ikke jul uden. :)

Ja, traditionen tro :)

Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 09-11-06 17:45

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message

> Troede egentlig franske kartofler var et forholdsvist nyt påhit.

Iflg forordet fik bogen sin endelige udformning i 1919. Jeg har lige scannet
opskriften og lagt den i dk.binaer under overskriften Ali Bab.

Historien lyder at chips blev opfundet af en parisisk kok, som havde en
amerikansk gæst, som ville have sine kartofler sprøde. I frustration over
gæstens afvisning af sine forsøg på at lave helt sprøde kartofler opfandt
kokken chippen.
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-11-06 18:03

Padre skrev:

> [...]
> gæstens afvisning af sine forsøg på at lave helt sprøde kartofler opfandt

Wikipedia har en lidt anden historie:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Potato_chip>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-11-06 14:30

Kim Schulz <kim@schulz.dk> on onsdag 8. november 2006 at 23:01 +0100 wrote:
>fordi gås ikke smager nær så godt.

Hvad siger du… Gås er da guddommeligt.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Erik Hansen

Dato : 09-11-06 15:12

Stefanie <ingenmail@nejtak.dk> skrev:
>Jeg påtænker at lave nogle fyldte
>tomater som tilbehør til anden på fredag -
> [...]

Hej Stefanie

Det kan du sagtens, du skal blot huske at stille dem køligt.
Hvis der er noget letfordærveligt i, skal de selvfølgelig i
køleskab.
--
Hansens Opskriftservice