Pastasalat
Fra : Poul Erik

Dato : 07-11-06 22:18

Hejsa,

Er der nogen der lige kan ryste en god opskrift på en simpel pastasalat ud
af ærmet?
Den skal serveres som tilbehør til lune frikadeller og skal helst være noget
med pinjekerner eller hvad det nu er der smager så godt i sådan én.

Takker på forhånd!

Fra : mcloud

Dato : 08-11-06 08:43

"Poul Erik" <sdofkg@djfg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget
> med pinjekerner eller hvad det nu er der smager så godt i sådan én.

Hej Poul Erik
Først koget du den pasta du vil bruge og køler den.

Snit derefter et bundt friske asparges og hak et par gulerødder ud i fine
små tern.
Smid en pakke babymajs eller to i.
køb et godt saftigt æble og hak i fine små tern.
Rød-gul- grøn peber hakkes også i.
1-2 poser ristede pinjekerner kommes i eller valnødder eller ristede
græskarkerner.
½ pose fine ærter smides i .
Hak 6-8 semi soltørrede tomater fint og kom i .
Kom også en god halv stor bakke sherry eller små stilktomater skåret i
kvarte i.
Bland det hele forsigtigt sammen og server en god hjemmelavet dressing og
sorte oliven og en god feta-ost til .

mvh mcloud

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 08-11-06 09:41

Poul Erik skrev:
> [...]
> Den skal serveres som tilbehør til lune frikadeller og skal helst være noget
> med pinjekerner eller hvad det nu er der smager så godt i sådan én.

Hej

En af de gode ting at gøre er, at lave en himmelsk oliedressing som man
vender det hele i. Jeg plejer at bruge 1/2 - 3/4 dl olivenolie. Heri
presser jeg et fed hvidløg, tilsætter lidt hvidvinseddike, en tsk tørret
basilikum og en tsk tørret oregano, salt og peber. I denne marinade
kommer jeg et par finthakkede soltørrede tomater og evt hakket løg. Nu
lader jeg det trække medens jeg koger pasta, skærer grøntsager ud og evt
steger bacon som jeg drysser i salaten inden den serveres. Når alt er
klart vendes pastaen i oliemarinaden og grøntsager tilsættes.
Umiddelbart inden servering drysser jeg ristet bacon over.

Afhængig af hvor fed man vil have sin salat, kan man komme fetaost i,
ristede nødder, pinjekerner, stegt kyllingefilet i tern, avocado mv.

Der hvor jeg indimellem synes folk gør fejl, er når de kommer
icebergsalat eller andre typer salat i. Jeg synes en pastasalat skal
være sådan, at man netop erstatter salaten med pasta. Hvis man kommer
salat i så bliver det nemt lidt kønsløst .. just my opinion.

Hilsen
Jesper

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-11-06 10:48

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> være sådan, at man netop erstatter salaten med pasta. Hvis man kommer
> salat i så bliver det nemt lidt kønsløst .. just my opinion.

Enig. En anden klassisk fejl er for mange ingredienser (jeg kan se, at
Kim som sædvanlig er uenig med mig på dét punkt).

En rigtig god kombo er pasta kogt en smule for lidt, olivenolie, rødløg
i fine tern, moden rød peber i lange strimler, salt, peber, en anelese
balsamico, færdig.

Artiskokhjerter smager også godt, men så ville jeg tage løgene ud.

Og en italiener ville givetvis klø sig i hovedbunden over disse
perversioner af deres primi piatti

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : mcloud

Dato : 08-11-06 11:30

Hallooooooooooooooo !!

Der blev spurgt om pastasalat-det er okay at komme med kritik--men kunne i
ikke bare smide jeres tilbud på en opskrift og så lade det være ved
det --det er jo ikke os alle der har " Italiensk blod " i årene
hilsen Kim

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-11-06 11:46

mcloud wrote:

> Hallooooooooooooooo !!

Hejsa.

> Der blev spurgt om pastasalat

Ja?

> -det er okay at komme med kritik-

Ja, sådan er usenet.

> -men kunne i
> ikke bare smide jeres tilbud på en opskrift

Det har jeg gjort.

> og så lade det være ved det

Nej. Vi er jo enige om, det er okay at komme med kritik.

> --det er jo ikke os alle der har " Italiensk blod " i årene

Nej, det er vist kun Sandra.

Desuden er det absolut en generelt fremherskende holdning i
gastronomiens verden, ikke kun i den italienske. En madrets kvalitet
stiger ikke med antallet af ingredienser. Snarere tvært imod.

Det er fint, du er af den modsatte holdning. Men tag lige at falde ned
og lad være med at koge helt over, hver gang jeg tillader mig at påpege,
at i hvert fald *jeg* er uenig med dine måder at gøre tingene på.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : mcloud

Dato : 08-11-06 13:27

Hold da helt ferie !!!!!!!!!!
Det er da ikke alle der har den samme " Rucolaholdning "
som du har .

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-11-06 14:12

mcloud wrote:

> Hold da helt ferie !!!!!!!!!!

Pas nu på blodtrykket.

> Det er da ikke alle der har den samme " Rucolaholdning "
> som du har .

1. Jeg understregede med stjerner og fuld markering, at det var *min*
(dér var stjernerne igen) holdning.

2. Hvad har rucola med mine holdninger at gøre? Rucola er efter min
vurdering en overvurderet ingrediens, selvom den kan smage godt i nogle
sammenhænge. Hvis man er på café er der gerne rucola, eller endnu værre,
spirer ud over det hele. Jeg fjerner det ofte.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : mcloud

Dato : 08-11-06 14:40

Hej Kevin
Jeg er tilbage fra det "røde felt".
Jeg ville bare give manden min pastasalat som fam. og venner er glade
for --og da den jo skulle serveres til "Deller" skulle der jo ikke blandes
alle andre former for kød og ting i.

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 18-11-06 20:35

"mcloud"
> [...]
> Jeg ville bare give manden min pastasalat som fam. og venner er glade
> for --og da den jo skulle serveres til "Deller" skulle der jo ikke blandes

En af de fascinerende ting ved usenet er jo, synes jeg, hvorledes trådene
kan udvikle sig til (relaterede) interessante emner. Hvis vi bare serverede
opskrifterne uden nogen form for samtale eller diskussion, kunne man jo lige
så godt kigge i en kogebog.

Og vil du ikke lade være med at topposte?

/Lars

Fra : Vibe

Dato : 08-11-06 11:04

Min yndlingspastasalat, som bliver serveret tit og ofte, er med:

Linguine (ikke noget med penne eller skruer - det er godt nok nemmere
at spise, men det ser ikke ligesaa godt ud paa tallerkenen og det tager
opmaerksomheden i munden fra alt det andet laekre, synes jeg)

Smaa kartoffelstykker (stykker smaa/store nok til at proppe direkte i
loegneren)
En smule rucola (og/eller frisk basilikum),
Eventuelt kylling (det er mere hvis der ikke er andet koed til)
Fine aerter
Godt med ristede pinjekerner -

Og saa en sauce af en go' jomfruelig olivenolie, estragondijon
(dijonestragon?) sennep og en smule balsamico.

Til sidst vender jeg hele molevitten i pesto.

Det er bare godt. Og saa ser det helt paent ud i en stor glasskaal.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-11-06 11:48

Vibe wrote:

> Linguine (ikke noget med penne eller skruer - det er godt nok nemmere
> at spise, men det ser ikke ligesaa godt ud paa tallerkenen og det tager
> opmaerksomheden i munden fra alt det andet laekre, synes jeg)

Linguine er absolut min yndlingspastaform sammen med rigatoni

> [...]
> Godt med ristede pinjekerner -
>
> Og saa en sauce af en go' jomfruelig olivenolie, estragondijon
> (dijonestragon?) sennep og en smule balsamico.

Det lyder faktisk rigtig godt.

> Til sidst vender jeg hele molevitten i pesto.

Og så hoppede kæden af. Det var da synd med al den umage, du lige havde
gjort dig. Kunne én dressing ikke gøre det?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Vibe

Dato : 08-11-06 12:07

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Linguine er absolut min yndlingspastaform sammen med rigatoni

God stil, Kevin! Orechiette har ogsaa en stor stjerne i min (koge)bog.
Men det er sgu mest paa grund af navnet. Orecchiette betyder smaa
oerer. Nuttet mad er altid sjovt!

> Det lyder faktisk rigtig godt.

Det er det altsaa ogsaa.

> Og så hoppede kæden af. Det var da synd med al den umage, du lige havde
> gjort dig. Kunne én dressing ikke gøre det?

Jeg ser ikke pesto som en dressing noedvendigvis - i hvert fald ikke i
denne ret. Der ser jeg det mere som en ekstra ingrediens, egentlig. Og
tro mig - det passer bare godt sammen. Bare man kun liiiige putter saa
meget pesto i, at det kan ses. Salaten skal saftsuseme ikke svoemme i
skidtet - det er synd for baade pastaens smag og pestoens gode ry,
synes jeg.

Og ja, en italiener ville helt sikkert kaste op af forargelse - igen
igen. Men altsaa, det goer de ogsaa over en Hawaii pizza, og det smager
nu temmlig godt paa en dag med toemmermaend. Og en cappuccino efter et
stort maaltid mad er ogsaa vidunderligt. Men det ved de bare ikke :)

mvh,

vibe