rughvedeboller - hurtigt svar ønskes
Fra : Ralph

Dato : 05-11-06 20:15

Hejsa, jeg var på messe idag, der smagte min kone og jeg noget duetbrød,
altså brød med både hvedemel og rugmel, det har jeg så forsøgt at
efterligne, lavede en ½langtidshævning (20 graders væske) en ½ pakke gær, 3
dl. yoghurt 1½ dl varmt vand, 1/3 rugmel 2/3 del hvedemel, en masse salt og
et skvæt ahornsirup + lidt olie.

Bollerne vi smagte havde en blød skorpe, nu plejer jeg at lave sprød skorpe,
så skal jeg tilføre vand (=damp), eller bare bage længere tid ved lavere
temp.?

--
Tak
Ralph

Fra : Gert Krabsen

Dato : 05-11-06 21:07

Ralph wrote:
> [...]
> så skal jeg tilføre vand (=damp), eller bare bage længere tid ved lavere

Uden at vide, hvordan du har bagt nu - det glemte du t skrive , ville
jeg sige: kortere bagning ved højere temperatur.

Uanset melblanding og brødtype starter stort set al min brødbagning ved
'fuld fyr': 250 grader mindst.

Afhæhgigt af brødet bliver der så på et tidspunkt skruet ned til ca. 160.

mvh
Krabsen

Fra : Ralph

Dato : 05-11-06 21:35

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg sige: kortere bagning ved højere temperatur.
>
> Uanset melblanding og brødtype starter stort set al min brødbagning ved

DET gør jeg altid - og fortsætter 9-12 min. indtil hul lyd når man banker på
bunden.

> Afhæhgigt af brødet bliver der så på et tidspunkt skruet ned til ca. 160.

Har det nogen effekt, altså med ca. 10 min. bagetid, hvor meget har en
temperatursænkning så at sige, man KUNNE jo tvangssænke med en liter koldt
vand, er det det du mener, jeg ville mene at en termostatsænkning ikke har
den store virkning, men venligst oplys mig.

Bollerne er iøvrigt færdige, de var lidt klæge da de var varme (14 min. på
190 grader) men nu er de helt fine med blød skorpe.

PS. Pizza bages på 275 grader her i huset, med undervarme + blæs, når den
nederste er færdig efter 7-8 min. flyttes den øverste ned i bunden, etc.

--
Ralph

Fra : Gert Krabsen

Dato : 05-11-06 22:40

Ralph wrote:
> "Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> DET gør jeg altid - og fortsætter 9-12 min. indtil hul lyd når man banker på
> bunden.

Ved brød? Lyder af lidt for lidt, synes jeg:

Lyst brød: 20 min 250 - 20/25 min 160

Rugbrød: 40 min 250 - 20 min 160

> [...]
> vand, er det det du mener, jeg ville mene at en termostatsænkning ikke har
> den store virkning, men venligst oplys mig.

Jeg er af natur en doven hund, så jeg skruer bare ned for temperaturen
og genstarter køkkenuret..

Og ja, det har en effekt - ovnens temperatur følger relativt hurtigt med
ned.

> Bollerne er iøvrigt færdige, de var lidt klæge da de var varme (14 min. på
> 190 grader) men nu er de helt fine med blød skorpe.

Det meste brød er vel lidt klægt, når det er helt varmt.

Bortset fra det, så lyder 14 minutter af lidt, især hvis der er rugmel
indblandet. Mine boller /flutes - ren hvedemel af forskellig formaling -
får altid ca 15 minutter ved 250.

> PS. Pizza bages på 275 grader her i huset, med undervarme + blæs, når den
> nederste er færdig efter 7-8 min. flyttes den øverste ned i bunden, etc.

Bager aldrig pizza. Pizza skal spises på et pizzaria