Italiensk franskbrød, hvordan?
Fra : peter900000@hotmail.~

Dato : 02-11-06 14:07

Hej
Jeg har prøvet at bage italienske franskbrød ved at udskifte hvedemel
med durum hvede mel. Men jeg synes ikke rigtigt, at det gør nogen
forskel. Jeg bruger gær som normalt. Hvad er det, italienerne kan?
Mvh og på forhånd tak for svarene!

Fra : Linda

Dato : 02-11-06 14:15

peter900...@hotmail.com wrote:
> [...]
> med durum hvede mel. Men jeg synes ikke rigtigt, at det gør nogen
> forskel. Jeg bruger gær som normalt. Hvad er det, italienerne kan?

Hvis du lager franskbrød av pizzadeig, får du et brød med veldig
italiensk preg. Pizzadeig lages som vanlig brøddeig av hvetemel, men
med mye olivenolje gjennom det.
Eller tenkte du mer på ciabattabrød?

Linda

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 02-11-06 14:41

peter900000@hotmail.com wrote:

> Jeg har prøvet at bage italienske franskbrød ved at udskifte hvedemel
> med durum hvede mel. Men jeg synes ikke rigtigt, at det gør nogen
> forskel. Jeg bruger gær som normalt. Hvad er det, italienerne kan?

De bruger meget mindre gær og langtidshæver. Prøv f.eks. med 10g gær hvor du
ville have brugt hele pakken og lad brødet hæve natten over i køleskab.

Ebbe

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 02-11-06 22:58

Du kunne også prøve at bage brødet på en brændvarm sten. (pizzasten)

Der var en herinde der foreslog mig at købe en skiffersten hos et
byggemarked, og jeg må sige at det fungerer perfekt. Pizzabunden bliver
sprød og lækker... måske er det dét du mangler for at opnå det italienske
"bid" ?

Mvh

Jasper

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 03-11-06 13:37

Jasper Norman Ahrensbach wrote:
> [...]
> byggemarked, og jeg må sige at det fungerer perfekt. Pizzabunden
> bliver sprød og lækker... måske er det dét du mangler for at opnå det

Det er skam en udmærket ide at bruge en bagesten men det er ikke det, der
giver den seje krumme som kendetegner italiensk brød. Den komme kun hvis man
langtidshæver.

Ebbe

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-11-06 07:17

Ebbe Kristensen skrev:

> De bruger meget mindre gær og langtidshæver. Prøv f.eks. med 10g gær hvor du
> ville have brugt hele pakken og lad brødet hæve natten over i køleskab.
>
> Ebbe

Ja - har i årevis benyttet

http://ekot.dk/diverse/broed/

og iblandet diverse forskellige typer mel, oftest lidt rug og fuldkorn
og lidt stødt fennikel, evt.

Om man finder det Italiensk...måske, men lækkert og så nemt at man tror
det er løwn.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, oct. 2006

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-11-06 00:26

> [...]
> med durum hvede mel. Men jeg synes ikke rigtigt, at det gør nogen
> forskel. Jeg bruger gær som normalt. Hvad er det, italienerne kan?

Durum kan du ikke bruge til noget - det gode italienske brød laves oftest af
almindelig hvedemel (som fåes langt bedre i Italien end i Danmark, men prøv
f.eks. Aurions hvedemel som blandt andet kan købes i helsekostforretninger).
Langt mindre gær (ca. næsten intet), langt længere hævetid (10 timer i
køleskabet f.eks.), masser af varme i ovnen (250-300 grader), og så, som
Camilla Plum skriver, skal du bage brødet til det er færdigt - og så lige
give det fem minutter ekstra. :)

Prøv forskellige opskrifter. Søg på nettet, der er en del at vælge imellem.
Det kan dog ikke anbefales at søge på "italiensk franskbrød", da der jo af
gode grunde ikke er tale om franskbrød, når det skal være italiensk.
Generelt er italiensk brøddej noget vådere end typisk dansk brøddej, og en
røremaskine er en rigtig god ting - og lad den røre i lang tid, jo længere,
desto bedre.

Skal det være rigtigt godt, skal brødet laves med fordej, men så kommer det
til at tage meget lang tid.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : peter900000@hotmail.~

Dato : 03-11-06 08:59

Linda skrev:

> Hvis du lager franskbrød av pizzadeig, får du et brød med veldig
> italiensk preg. Pizzadeig lages som vanlig brøddeig av hvetemel, men
> [...]
Jeg tænkte på Filone brød

Fra : peter900000@hotmail.~

Dato : 03-11-06 09:00

Jasper Norman Ahrensbach skrev:

> [...]
> byggemarked, og jeg må sige at det fungerer perfekt. Pizzabunden bliver
> sprød og lækker... måske er det dét du mangler for at opnå det italienske

Det tror jeg ikke. Jeg bruger altid en bagesten.