Sprød flæskesvær
Fra : Jette

Dato : 01-11-06 10:52

Hej.

Min hedengangne mormor kunne lave sprøde flæskesvær, I ved, sådan at den
bobler op og er sprød, men ikke hård, men hun havde nok stegt de første
100.000. Hun bestyrede en delikatesse. Men hvordan gør jeg?

Jeg har en opskrift fra Føtex, hvor man lægger stegen på en rist i en
bradepande med vand i, putter salt på, så det kommer ned i alle riller,
stiller ind i en kold ovn og lader den stå på 200 gr. i adskillige timer.
Her bliver sværen også sprød, men lidt for hård og den bobler ikke op. Hvis
jeg så prøver at sætte stegen ind på grill, bobler den lige på det øverste,
men bliver også tit sort.

Er det også spørgsmålet om hvor meget fedt der er på stegen? Jeg har lige
stegt en økosteg, som var næsten lidt for fed efter almindelig smag, og den
blev faktisk god. Fedtet skærer man jo alligevel af.

Men er der nogen, der har en mere træfsikker metode? Jeg har tidligere ladet
sværen ligge nedad i vand den første halve time (efter opskrift) men det har
aldrig været nogen succes.

Håber nogen har nogle fif, til løsning af en af universets gåder

På forhånd tak.

Hilsen Jette
www.stay-clean.dk
nanoprodukter til tiden

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-11-06 11:59

Jette wrote:

> Men er der nogen, der har en mere træfsikker metode?

Ja.

> Jeg har
> tidligere ladet sværen ligge nedad i vand den første halve time
> (efter opskrift) men det har aldrig været nogen succes.

Prøv lidt længere tid. Jeg langtidssteger altid (mindst fire timer), så de
første to timer ligger stegen omvendt med sværen under vand. Herefter vender
jeg den og gnider godt med groft salt på sværen (og godt ned i rillerne).
Rillerne har jeg forøvrigt altid efterskåret, da de sjældent er skåret godt
nok af slagteren. Rillerne skal være skåret helt ned til kødet. Jeg plejer
også at stikke laubærblade ned mellem rillerne, og i juletiden får den også
med nellikker. De sidste ca. 15-20 minutter skruer jeg op til 200 grader, og
overhælder hyppigt sværen med stegesaften/vandet fra bunden. Sværen bobler
altid fint op, og bliver i mine øjne helt perfekt.

Husk; en langtidsstegt steg behøver ikke at hvile inden servering.

Stegesaften bruger jeg selvfølgelig til sovs: Op i en gryde, godt med
Øllingaard-piskefløde i og så koge ind. Smages til med ribsgele, sød soya,
friskpresset limesaft, salt og peber. INGEN jævning - INGEN kulør.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gainsbourg

Dato : 01-11-06 14:37

1) Hvor fed stegen er, afhænger af hvor på grisen den er skåret. Efter min
mening gælder det om at finde en balance mellem ikke så meget fedt, men
stadig nok til at den ikke smager "tør". Kig på de stykker du kan vælge i
mellem i forretningen/hos slagteren og se efter hvor fedtmarmorerede de er.

2) Sprøde svær afhænger af hvordan du salter sværen til at begynde med. Det
gælder om at have den ordentlig ridset. Dvs omhyggeligt og næsten ned til
kødet, men absolut ikke _i_ kødet. Nogle gange er det ok fra forretningen -
andre gange må man gå den efter. Når den så er ridset til din tilfredshed
gnider du den med groft salt især _mellem_ sværene - det er dét der gør dem
sprøde på den rigtige måde, så de ikke bliver hårde men bare bobler op og
bliver sprøde.Jo mere omhyggelig man er med at salte mellem sværene - jo
bedre bliver de. Så steger du den i et fad med lidt vand i bunden og et par
lauerbærblade mellem et par af sværene og lidt grøntsager eller en
boullionterning i vandet (så skyen bliver god at lade sauce af). Hvor længe
den skal have afhænger af størrelsen - kig til den med jævne mellemrum og
giv den evt. 5 minutters grill med lågen på klem til sidst, hvis den lige
mangler det sidste i sprødhed, mens du laver sauce af skyen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg
(der elsker flæskesteg så meget at vi i perioder får det 2-3 gange om
ugen...)

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-11-06 16:19

Gainsbourg <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Gainsbourg
> (der elsker flæskesteg så meget at vi i perioder får det 2-3 gange om

En kogekone, et sted hvor jeg spillede, lærte mig et trick som jeg
bruger hver gang jeg skal stege en større fyr til flere mennesker: Med
en filét-kniv skæres hele sværen af stegen. Stegen går i ovnen og sværen
koges i en gryde. Ca. 20 minutter før stegen er færdig lægges hele
sværen tilbage på stegen, hvor den stille og roligt 'svejser' sig fast,
og der er ikke et øje der opdager andet, end at selv oldemor er vild med
sværen.

mvh
Erling

Fra : Emilsen

Dato : 01-11-06 22:48

Gainsbourg forklarede:

> [...]
> dét der gør dem sprøde på den rigtige måde, så de ikke bliver
> hårde men bare bobler op og bliver sprøde.

Hvor mange gram salt bruger du (ca.) pr. 10 x 10 cm, svær?

m.v.h. Emil

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-11-06 01:40

> Hvor mange gram salt bruger du (ca.) pr. 10 x 10 cm, svær?
>

> m.v.h. Emil

Uha, den var straks sværere - for det er på slump. Men det skal ikke være så
farlig meget igen - de skal jo være lækre og ikke _alt_ for salte - på den
anden side, må det endelig heller ikke være for lidt *lol*. Jeg kan kun
anbefale at prøve sig frem. Jeg skal nok prøve at huske at veje mængden af
salt vi bruger næste gang vi laver flæskesteg og update i tråden

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Emilsen

Dato : 17-11-06 21:48

Gainsbourg tastede følgende:

> Uha, den var straks sværere - for det er på slump.

Sådan har jeg også altid gjort. Men jeg vil gerne opnå det
optimale. Jeg fandt en god side hos Danish Meat Association:
<http://www.danishmeat.dk/smcms/slagteriteknologi/12577/12597/12598/Sproed_svaer__ja_-/Index.htm?ID=5873>

Heraf fremgår det, at det optimale er omkring 3 spsk. groft salt
til en gennemsnitssteg til 6 personer.

Siden er en guldgrube til viden om den perfekte flæskesteg.

Det fremgår ikke, hvorfor det skal være GROFT salt.
Den eneste plausible forklaring, som jeg kan finde på, er at det
holder ridserne mere åbne, så fordampningen fra sværen lettes,
ligesom placering af laurbærblade i ridserne vil øge
fordampningen. Andres meninger?

m.v.h. Emil

Fra : MLN

Dato : 01-11-06 19:45

Jeg så engang i fjernsynet at de penslede stegen med eddike for at få sprøde
svær, har godt nok aldrig prøvet, men det skulle virke ...

MVH
Martin

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-11-06 14:01

"MLN" <martin@SLETDETTEmln.dk> wrote in message
> Jeg så engang i fjernsynet at de penslede stegen med eddike for at
> få sprøde svær, har godt nok aldrig prøvet, men det skulle virke ...

> [...]

Når man køber svær som SNACKS er de perfekt sprøde
men smager trist

Hver jul i min barndom søgte min far og mor et nyt trick og en
ler"gris" osv osv

Helt tilfældig var det supervellykket hveranden gang i snit og ofte
sejt

Men når vellykket havde det kvaliteterne fra fedtegrever and then
some - uhørt friskt og velsmagende

Eddike håber jeg nogen vil rapportere om, udfra videnskabelig
sammenlignende forsøg

JEg købte økologisk flæsk og prøvede på flere måder at få sprød svær
ud af det i mikrobølgeovnen - helt umuligt

Det skal åbenbart sidde uden på en steg - ELLER?

Det er virkelig et af mysterierne, som der bør gives Nobelpris for at
løse