Bolchefarve
Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 30-10-06 17:03

Hej

Er først for en lille uges tid siden begyndt at abonnere på denne gruppe, og
har snart "tygget" mig igennem de fleste indlæg.

En der ofte går igen er blå frugtfarve eller bolchefarve eller ... ja.

Panduro har dem ja, men jeg synes de er for dyre, så jeg henter dem direkte
ved urtegården.

www.urtegaarden.dk som har både farver og æteriske olier.

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Tina

Dato : 30-10-06 17:19

"Jette-Kirsten Larsen" <jette-kirsten@jetbil.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En der ofte går igen er blå frugtfarve eller bolchefarve eller ... ja.
>
> Panduro har dem ja, men jeg synes de er for dyre, så jeg henter dem

Og jeg kan supplere med, at man nu kan købe blå konditorfarve ("frugtfarve")
i de supermarkeder, der forhandler Dr. Oetker bage- og dekorationsartikler.

Tina

Fra : Max

Dato : 30-10-06 17:29

Hej Tina

> Og jeg kan supplere med, at man nu kan købe blå konditorfarve
> ("frugtfarve") i de supermarkeder, der forhandler Dr. Oetker bage- og
> dekorationsartikler.

Ja, for en time siden så jeg den i Bilka :)

--
Mvh Max

Fra : Tina

Dato : 30-10-06 19:47

> Hej Tina

> Ja, for en time siden så jeg den i Bilka :)

Så den i går i en Fakta inde i København, og den er omtalt i Dr. Oetkers
lille, gratis julereklamehæfte. Til gengæld ser den gule konditorfarve ud
til at være blevet sat ud på et sidespor.

Tina

Fra : Max

Dato : 30-10-06 20:28

Hej Tina

> Så den i går i en Fakta inde i København, og den er omtalt i Dr.
> Oetkers lille, gratis julereklamehæfte. Til gengæld ser den gule
> konditorfarve ud til at være blevet sat ud på et sidespor.

Jeg syntes nu at der stod de almindelige farver, altså rød, grøn og gul.

--
Mvh Max

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 31-10-06 08:45

"Tina" <Spørg@vedvejkrydset,dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ("frugtfarve")
> i de supermarkeder, der forhandler Dr. Oetker bage- og

Hej med jer !

Forskellen er bare at Dr. Oetkers "sikkert" er kemisk fremstillet, hvor imod
at den anden er naturlig, det er alt fra urtegården !!
Det fra urtegården er ikke kun noget med propylalchohol !!

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Max

Dato : 31-10-06 09:22

Hej Jette-Kirsten

> Forskellen er bare at Dr. Oetkers "sikkert" er kemisk fremstillet,
> hvor imod at den anden er naturlig, det er alt fra urtegården !!
> Det fra urtegården er ikke kun noget med propylalchohol !!

Og mener du at det er et problem ?

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-10-06 10:03

Jette-Kirsten Larsen wrote:

> Hej med jer !
>
> Forskellen er bare at Dr. Oetkers "sikkert" er kemisk fremstillet, hvor imod
> at den anden er naturlig, det er alt fra urtegården !!

De fleste aromaer fra urtegården er Naturidentitiske - det betyder
såmænd blot "kemi syntese der efterligner naturen". Ikke at det er
farligere "kemi fra naturen" af den grund - men det betyder jo noget for
del helse klummerhovederne.
Dr. Oetker er lige så naturligt som Urtegården - og om alt fra
urtegården er naturligt afhænger af din definition af naturligt.

> Det fra urtegården er ikke kun noget med propylalchohol !!

Det kan du lige bande på der er. Alle aromaer er opløst i
propylenalkohol ellers virker de ikke.
Aromaer er jo som sådan ikke flydende og da de ikke bare kan ligge tørre
nede i glasset skal de jo på et flydende medium.
Aromaer hører til den gruppe stoffer der med "køkkenkemi terminologi"
hedder olier og fedt - dvs. de ting der kan opløses i sæbe men ikke i
vand. Vand er altså ikke muligt til det påkrævede opløsningsmiddel, men
propylenglykol er ganske anvendeligt. Grundet prishensyn er
"bulk-andelen" af opløsningsmidlet dog sikkert ganske almindeligt
ethanol, der ikke er så god til at opløse ordentligt, men er en del
billigere.

Angående propylenglykol og "kemisk fremstillet" kan du klikke dig frem
til det hele her:
http://www.urtegaarden.dk/Default.aspx?ID=1558
Som du kan se er de "naturidentiske" = kemisk kopi af naturen og at de
indeholder propylenglykol.
Og gudhjælpemig om de ikke osse putter glycerin i en del af aromaerne.
Det syntes jeg ikke jeg ser hos Panduros eller andre steder jeg har set.
(Nogen der ved mere som kan hjælpe mig der?).

Hvis man kigger et led over butiksniveau i søgen efter hvordan aromaer
er lavet og hvor de kommer fra vil man finde at alle generelt er de
samme lavet ved Christian Hansen A/S eller Danisco.
Så Dr. Oetker og urtegården kommer sandsynligvis samme sted fra og hvis
ikke er de lavet efter samme opskrift.
Iøvrigt skal en given aroma af fødevaresikkerhedsmæssige hensyn være lig
med hvad der er bestemt for denne aroma, ellers skal man jo have en ny
godkendelse til det nye stof/aroma man har fremstillet. Så man kan ikke
bare have sine egne aromaer uden videre. Det er jo iøvrigt ligesom
E-numre. De er lovbestemte eksakte stoffer - så kan man ikke bare ændre
lidt på dem eller lave det på sin egen måde og så uden kontrol smide det
i hovedet på forbrugerne. Det kan man heller ikke med aromaer.
Dermed ikke sagt at urtegården ikke kan vælge en anden f.eks. æblearoma
end Dr. Oetker blandt de mulige godkendte standardiserede æblearomaer.
Men det er langt overvejende sandsynligt at de får den samme.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 01-11-06 08:40

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> end Dr. Oetker blandt de mulige godkendte standardiserede æblearomaer. Men
> det er langt overvejende sandsynligt at de får den samme.

Nu er det jo farven jeg snakkede om, og den er naturlig, det er ikke alle
tingene der kun er naturidentiske, men mange ( de fleste) er naturlige.
Den blå farve er udtræk fra kamillen, som osse er betændelses
dræbende/hæmmende !

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Max

Dato : 01-11-06 08:51

Hej Jette-Kirsten

> Nu er det jo farven jeg snakkede om, og den er naturlig, det er ikke
> alle tingene der kun er naturidentiske, men mange ( de fleste) er
> naturlige. Den blå farve er udtræk fra kamillen, som osse er

Desværre findes der vidst ingen dokumentation for at naturlige
farver er "sundere" end kunstige.

Mvh Max

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 01-11-06 09:29

> Hej Jette-Kirsten

> Desværre findes der vidst ingen dokumentation for at naturlige
> farver er "sundere" end kunstige.
>
> Mvh Max

Sikkert ikke, bortset fra at vi er nogle der bliver syge af de kunstige men
ikke af de naturlige !!
Hvorfor tror du der er så meget allergi og overfølsomhed ?? Det er da pga.
alle de kemisk fremstillede farver og tilsætninger..

vh
Jette-Kirsten

Fra : Max

Dato : 01-11-06 10:15

Hej Jette-Kirsten

> Hvorfor tror du der er så meget allergi og overfølsomhed ?? Det er da
> pga. alle de kemisk fremstillede farver og tilsætninger..

Nej, så enkelt er det ikke, du har ret i at en del af disse problemer
sikkert
skyldes brug af farver og andre tilsætninger, men det er altså ikke bare
de kunstige der er problemet, de naturlige er det også. Sjovt nok er den
faver der er i gulerødder forbudt i selvbrunere da man mistænker den
for at være kræftfremkaldene.

Det der er tåbeligt er at man kan finde f.eks. rødbeder hvor der
er tilsat farvestof.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-11-06 12:12

Jette-Kirsten Larsen wrote:

> [...]
> tingene der kun er naturidentiske, men mange ( de fleste) er naturlige.
> Den blå farve er udtræk fra kamillen, som osse er betændelses

Tag dog i det mindste at læse det link jeg har givet dig før du
vedbliver at udvise din dumhed.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 02-11-06 00:33

Jonas Kofod wrote:

> Tag dog i det mindste at læse det link jeg har givet dig før du
> vedbliver at udvise din dumhed.

Øddebødde - hun skriver om farver - du skriver om aroma. Sidst jeg
tjekkede havde jeg ikke mange smagsløg på hornhinden eller omvendt - nej
hov - nu vrøvler jeg.

Enhvervej - det relevante link må være:

http://kortlink.dk/37tk
http://www.urtegaarden.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2fFiler%2furtegaarden_slikfarver-oplysning.pdf

Knus
Regnar (som savner den næsten naturlige røde farve fra Frisko Finger)

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-11-06 01:00

Regnar Bang Lyngsø wrote:

> Øddebødde - hun skriver om farver - du skriver om aroma. Sidst jeg
> tjekkede havde jeg ikke mange smagsløg på hornhinden eller omvendt - nej
> hov - nu vrøvler jeg.

Jeg skriver om aromaer, farver og E-numre generelt i mit tidligere indlæg.
Linket jeg giver i sidste indlæg er til liste over hele urtegårdens
"madkemi" generelt (som er en fejl).

> Enhvervej - det relevante link må være:
>
> http://kortlink.dk/37tk
> http://www.urtegaarden.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2fFiler%2furtegaarden_slikfarver-oplysning.pdf

Jeg kan se at hvis man trykker gennem urtegårdens side så kommer man ved
en fejl til aromaer selvom man trykker på farver. Derfor er mit link den
generelle liste. Det er godt du så kan finde det helt specifikke.
Det var den liste jeg ville have at mit link gik til og jeg kan se det
måske kan skabe noget tvivl om hvorvidt jeg behandler aromaer eksklusivt.

Men ja på den liste der er dedikeret specielt til smagsstoffer ændrer
ikke på noget af det jeg har sagt.

Der er tale om E-numre, som er ens for alle producenter.
Der er stoffer hidrørende kemisk syntese i samtlige farvestoffer.
Der er brugt propylenglykol som opløsningsmiddel i farverne.

Altså ikke nogen ændring i forhold til mine tidligere konklusioner og
mine indsigelser mod samtlige af Jette's udsagn består.

Det er "ens", det er "kunstigt", der er propylenglykol i.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 09-11-06 10:41

> [...]
> indsigelser mod samtlige af Jette's udsagn består.
>
> Det er "ens", det er "kunstigt", der er propylenglykol i.

hej igen

Nu er der jo en del E- numre som forekommer naturligt i naturen og uden at
de er kemisk fremstillede

E - 202 og E - 211 forekommer faktisk i hvidkål - og der er flere eksempler,
men jeg har ikke lyst til at remse op.

alle E- numrene er vist nævnt her:
http://www.anesmad.dk/artikler/e-numre.html

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-11-06 11:48

Jette-Kirsten Larsen wrote:

> hej igen
>
> Nu er der jo en del E- numre som forekommer naturligt i naturen og uden at
> de er kemisk fremstillede

Tja men urtekram oplyser dem jo som naturidentiske - så er vi jo lige langt.

> E - 202 og E - 211 forekommer faktisk i hvidkål - og der er flere eksempler,
> men jeg har ikke lyst til at remse op.

Og?

> alle E- numrene er vist nævnt her:
> http://www.anesmad.dk/artikler/e-numre.html

Hvor vil du hen med det?

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 09-11-06 10:46

> [...]
> indsigelser mod samtlige af Jette's udsagn består.
>
> Det er "ens", det er "kunstigt", der er propylenglykol i.

Hej igen Jonas !

Jeg skulle måske skrive sådan her:

1. Naturlige N
Ekstrakter af bær eller frugter. Til udtræk af smagsstoffet anvendes
alkohol, vand, propylenglykol, eddikesalte
eller glycerin. Et evt. vandindhold er så lille, at det ingen betydning har
for "krepering" af bolsjer.

2. Naturidentiske NI
Et eller flere af indholdsstofferne er kemisk identisk med et naturligt
forekommende stoffer, men ikke
udvundet fra planter, men ved frysning, destillering, spaltning,
enzymbehandling eller andet.

3. Kunstige aromastoffer K
Ingen af Urtegaardens aromaer indeholder kunstige, syntetiske, naturfremmede
stoffer (stoffer, der ikke findes
i naturen). Ingen animalske stoffer er anvendt.

vh
Jette-Kirsten

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-11-06 11:53

Jette-Kirsten Larsen wrote:
> [...]
> stoffer (stoffer, der ikke findes
> i naturen). Ingen animalske stoffer er anvendt.

Nej du skal lade være med at sige nogle usande ting som ikke har den
fjerneste forståelse for, for derefter at kopiere en simpel definitions
oversigt, som ikke siger det fjerneste i forhold til alt det ævl du har
kommet med.
De ting som urtekram har er stadigt:
Ens, kunstigt fremstillede og med propylenglykol i.
Altså stadigt i direkte modstrid med dit fremlagte postulat om urtekrams
produkter.

Hvis du ikke aner hvad det her handler om nytter det altså ikke i afmagt
at remse og kopiere irrelevante og uargumentative lister op.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 09-11-06 14:25

> [...]
>
> Hvis du ikke aner hvad det her handler om nytter det altså ikke i afmagt
> at remse og kopiere irrelevante og uargumentative lister op.

NU er det altså ikke urtekram, for de handler KUN med økologisk madvarer,
men det var urtegården. Og det jeg sagde "cut and paste til" stod i det
link du sagde at jeg skulle kigge på !!
Nu er det da vist dig der vrøvler... !!

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 09-11-06 14:36

> [...]
>
> NU er det altså ikke urtekram, for de handler KUN med økologisk madvarer,
> men det var urtegården. Og det jeg sagde "cut and paste til" stod i det

Og hvor står der at den omtalte blå farve er NI ??
På min flaske står der:
Azulen er den bestanddel i æterisk kamilleolie, der giver den
betændelseshæmmende virkning i olien. Azulen er naturlig blå, her opløst i
vegetabilsk mandelolie.

Urtegaarden - rene varer - ren besked !

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-11-06 16:39

Jette-Kirsten Larsen wrote:

> Og hvor står der at den omtalte blå farve er NI ??

Hvor står der den er N?

> På min flaske står der:
> Azulen er den bestanddel i æterisk kamilleolie, der giver den
> betændelseshæmmende virkning i olien. Azulen er naturlig blå, her opløst i
> vegetabilsk mandelolie.

Azulen blå er ikke en fødevarefarve og må ikke sælges som sådan. Det er
bl.a. fordi at stoffet har en sådan effekt at det ikke er tilrådeligt at
det indtages i kosten i de mængder dette medfører. Det skal ret beset
anses som et aktivt lægemiddel og/eller kosttilskud.
Iøvrigt kan du heller ikke af urtegaardens link se om der er tale om N
eller NI - det har de nemlig ikke oplyst.
Det er jo det fine ved at sælge noget som fødevareingredienser når det
ikke er godkendt til dette - så ryger man helt ud af K, NI, N
kategoriseringen.
Både med teksten i linket og det der står på din flaske kan indholdet
sagtens være kunstigt fremstillet og syntetiseret.

> Urtegaarden - rene varer - ren besked !

Den rene besked siger ihvertfald det modsatte af hvad du render rundt og
postulerer.
Ren besked er måske osse så meget sagt når der sidder en forbruger med
et produkt som vedkommende mener at have købt som fødevare farvestof og
påstår det er et farvestof - men slet ikke må sælges som farvemiddel.
Uha - det bliver spændende når Fødevarestyrelsen får pusten igen en dag
- så bliver der nok ryddet lidt mere op i den form for "ren besked".
Nu fik den nye indsatsgruppe jo startet med en velfortjent rundtur til
de indbildske heksedoktorer ude i Øksnehallen den ene dag - så det
kommer nok alt sammen.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-11-06 16:13

Jette-Kirsten Larsen wrote:

> NU er det altså ikke urtekram, for de handler KUN med økologisk madvarer,
> men det var urtegården. Og det jeg sagde "cut and paste til" stod i det
> link du sagde at jeg skulle kigge på !!

Ja og som du nu nok forstår afslører linket alt det vrøvl du fik liret
af uden at vide noget om det.
Varerne er stadigt:
Ens, kunstigt fremstillede og med propylenglykol i.

I modsætning til hvad du postulerede.

> Nu er det da vist dig der vrøvler... !!

Ja jeg har byttet om på to navne "big mistake".

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 09-11-06 10:36

> Tag dog i det mindste at læse det link jeg har givet dig før du vedbliver
> at udvise din dumhed.

Hej Jonas !

Det har jeg så gjort og der står:

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-11-06 12:01

Jette-Kirsten Larsen wrote:
> [...]
> stoffer (stoffer, der ikke findes i naturen). Ingen animalske stoffer er

Nej - Jette, du har igen vist at du ikke fatter en bjælde.
Alle urtegårdens tilsætningsstoffer indeholder "naturidentiske" stoffer.
Kunstige og fremstillet ved syntese.
At urtegården så får snydt en typisk forvirret helseapostel kone ved at
skrive de ikke har nogen "K" stoffer (som ingen og slet ikke Oetker
alligevel bruger i slik), det er sådan man tjener penge.
De kunne lige så godt skrive de ikke anvender Plutonium - det bliver
deres Naturidentiske e-numre heller ikke mindre kunstigt fremstillede og
syntetiserede af - ejheller bliver deres produkter mere anderledes end
Oetker eller nogen andre typiske slik e-numre.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-10-06 10:06

Jette-Kirsten Larsen wrote:

> [...]

såmænd blot "kemi syntese der efterligner naturen". Ikke at det er
farligere "kemi fra naturen" af den grund - men det betyder jo noget for
en del helse klummerhovederne.
> [...]

"bulk-andelen" af opløsningsmidlet dog sikkert ganske almindeligt
ethanol, der ikke er så god til at opløse ordentligt, men er en del
Propylenglykol er iøvrigt ikke mere farligt end ethanolen der bruges.