Geforce 2 MX-problem
Fra : Christian Hannibal

Dato : 25-06-01 10:55

Hej Allesammen!

Jeg håber der er nogle her der kan hjælpe mig, for jeg er efterhånden selv
løbet tør for ideer og min hardware-forhandler er også clueless. Mit problem
går på, at lyden i visse 3D-aplikkationer bliver metallisk og knaser. Det
drejer sig f.eks. om FIFA 2000 (ikke i 2001), Black & White, Rally 2001 Pro,
Shogun: Total War m.m, men ikke i andre 3D-spil som f.eks. Unreal
Tournament, Soldier of Fortune, MDK 2 of FIFA 2001. Alt virkede perfekt
på mit gamle Voodoo 2-kort men så opgraderede jeg til MSI GeForce 2 MX 32 MB
m. tv/out. Det skulle jeg vist ikke have gjort. Nu begyndte lyden i hvert
fald og blive metallisk og knase i disse spil. Jeg kan sagtens se film, høre
MP3 og så videre uden problemer. Det underlige er også, at det kun er når
grafik og lyd kører samtidigt, at der er ballade. Hvis der f.eks. er en
animation som i f.eks. Black & White og der er en stemme der taler i
baggrunden er der denne irriterende knasen og metallisk stemmeføring lige
indtil animationen stopper og personen taler videre. SÅ er lyden perfekt! Så
skulle man måsk tro, at det havde noget med lydkortet at gøre. Det er et
Creative SoundBlaster 128, men jeg har prøvet at udskifte kortet og samme
problem. Desuden har jeg også skiftet både højttalere (Targa) og bundkort
ud....intet resultat. Prøvede mange gange at formattere hele skidtet og
prøve igen. Stadig uden held. Så prøvede jeg med et andet grafikkort af
samme model. Satdig intet virkede. Prøvede med et TNT 2 istedet. Heller
ikke. Prøvede et PCI-kort fremfor mit AGP....Nej. Stadig intet. Så prøvede
jeg at sætte et 4 MB-kort i.....DET VIRKEDE!!!! Men nu var grafikken jo
håbløs, så jeg kom faktisk ikke nogen steder.... Jeg afsender derfor en
ydmyg bøn til denne nyhedsgruppes hardware-hajer om hjælp. Jeg vil virkelig
blive taknemmelig, hvis der er nogle der har fået bekæmpet et sådant problem
før, som kan hjælpe stakkels lille mig, der oven i købet bliver nødt til at
høre på skidtet i embeds medfør, da jeg er computerspilsanmelder....

Mit system er:
Amd K6-2 450 MHz
96 MB Ram
32 MB MSI StarForce GeForce 2 MX m. tv/out.
VIA-chipset
Creative Soundblaster 128
Windows 98 2nd edition

PÅ forhånd tak
Christian Hannibal

Fra : Anders Lund

Dato : 25-06-01 11:20

"Christian Hannibal" <channibal@cool.dk> wrote in message
> [...]

> Amd K6-2 450 MHz
> 96 MB Ram
> 32 MB MSI StarForce GeForce 2 MX m. tv/out.

Jeg ved ikke om du nogen sinde har prøvet at høre en højtaler når der kommer
en mobiltelefon i nærheden?? Jeg tror det måske kan være noget af det samme
der sker i din computer!!! Byt ho knows

mvh
Anders Lund

Fra : Jesper Moltke Sørens~

Dato : 25-06-01 12:29

tja.... problemet ligger i dit "Creative Soundblaster 128"...det er måske
det ringeste lydkort jeg nogensinde har haft :( ...Det opstår en eller anden
sær konflikt mellem agp porten og dit lydkort, vel også derfor at det
virkede med dit 4mb gfx kort .... Du skriver du har prøvet at udskifte
lydkortet...i såfald til hvad??? Jeg har selv skiftet til et terratec dmx
xfire 1024...det virker bare som det skal ingen knasen mere...Jeg tænker at
creatives live 1024 også virker men jeg har ikke prøvet det....Personligt
ville jeg holde mig langt væk fra creative.....
/Jesper

Fra : Christian Hannibal

Dato : 26-06-01 10:32

Oprindeligt var der knas med mit meget gamle Soundblaster 16....så
udskiftede jeg til Soundblaster 128 da jeg troede det var den der lavede den
dårlige lyd (det lød logisk i mine ører: dårligt lydkort = dårlig lyd) Det
virkede som nævnt ikke....vi prøvede så med et soundbalster 64 og stadig
intet....kunne være jeg skulle prøve med 1024...

Tak for hjælpen...
Christian

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 25-06-01 19:26

"Christian Hannibal" <channibal@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Amd K6-2 450 MHz
> 96 MB Ram
> 32 MB MSI StarForce GeForce 2 MX m. tv/out.

Hej Christian

Har du prøvet at sætte AGP til X 1 ?
SS7 MBèrne er ikke vilde efter at køre AGP X 2, og kvitere med sære
udskejelser og stabilitetsproblemer.

Hilsen
Lars

Fra : Christian Hannibal

Dato : 26-06-01 10:29

Ja, det har jeg prøvet....desværre uden held.....prøvede også at opdatere
BIOS og prøve igen....stadig intet.....

Fra : JLL

Dato : 25-06-01 20:20

Hej du!
Hvad med sidst du havde det samme indslag i. Hvad skete der dengang.??Var
der ingen der havde gode forslag??Hvilke??

Fra : Christian Hannibal

Dato : 26-06-01 10:28

Du var den eneste i den danske Nyhedsgruppe der svarede. Du snakkede om, at
computeren var blevet for langsom til lydkortet. Det lød såmænd meget
fornuftigt, så jeg overvejede at skifte lydkort. Under posten: "Hjælp til GF
2 MX" fra dagen efter nemlig d. 21. juni viste det sig imidlertid at andre
stakler der havde AMD K6-2 processor med tilhørende VIA chipset og GeForce 2
MX havde oplevet de samme problemer. Som der står i dén tråd anbefaler visse
folk at "neddatere" sine drivere til en tidligere version, hvilket jeg så
prøvede. Desværre uden held... Imidlertid er jeg dog nu kommet på sporet af
noget som kunne give mening. Som jeg skrev i min oprindelige post fik jeg
skiftet bundkort, men da det var samme chipset osv. har det nok ikke kunne
gøre nogen forskel, hvis balladen ligger i kombinationen AMD K6-2 m. VIA
chipset og GF 2 MX..... Derfor ville jeg nu endnu engang prøve at
trække på denne nyhedsgruppes ressourcer og forsøge om nogle havde andre
gode forslag...
Tak for interessen

Christian