Tequila sunrise for børn?
Fra : Tennasus

Dato : 25-10-06 20:40

Min datter på 11 ønsker sig en velkomstdrink til sin fødselsdag, som
ligner en tequila sunrise, altså skifter farve fra gul til rød. Jeg
har ikke den store erfaring med at blande drinks og har ikke haft held
med at blande sådan en drink (har prøvet med rød sodavand,
appelsinjuice og grenadine). Er der nogen, der har idéer til, hvordan
man kan gøre?

Venlig hilsen

Susanne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-10-06 20:45

"Tennasus" <susannet@hum.aau.dk> writes:

> [...]
> med at blande sådan en drink (har prøvet med rød sodavand,
> appelsinjuice og grenadine). Er der nogen, der har idéer til, hvordan

Appelsinjuice og grenadine virker normalt fint. Der skal ikke rød
sodavand i. Først hælder man appelsinjuicen i, og derefter,
forsigtigt, grenadinen ned langs kanten af glasset. Så vil den ende i
bunden.

Hvis du tager og dypper glassenes kant først i pasteuriseret æggehvide
og derefter i sukker, får du nogle flotte glas. Du kan også farve
æggehviden med frugtfarve, det bliver endnu flottere.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-06 22:48

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Hvis du tager og dypper glassenes kant først i pasteuriseret æggehvide
> og derefter i sukker, får du nogle flotte glas.

Hvorfor skal æggehviderne være pasteuriserede?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-10-06 23:06

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Hvorfor skal æggehviderne være pasteuriserede?

Vil du servere rå æg for en flok børn? Jeg vil ikke, heller ikke for
mig selv.

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-06 08:59

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Vil du servere rå æg for en flok børn?

Øh ja. Det har jeg da altid gjort. Når bliver jeg måske anmeldt til
politiet/kommunen som farlig forbryder/dårlig forælder?

> Jeg vil ikke, heller ikke for
> mig selv.

Hvorfor egentlig ikke? Der skal et minimum af hygiejne til - så er faren for
salmonella stort set ikke-eksisterende. Skold æggene i 10 sek. inden brug,
og jeg garanterer dig, ingen bliver syge (af æggene, i hvert fald).

Jeg er bange for, din indstilling til tingene er at gøre vores børn en
bjørnetjeneste. Vi lader vores børn vokse op med steril mad og i sterile
omgivelser, og resultatet er, at hvert andet barn i vore dage lider af
allergi, og at vi nu risikerer at blive *meget* syge, hvis vi får en at de
helt almindelige infektioner (f.eks. Salmonella), der bare ikke *kan*
undgås, og som ikke tidligere har været farlig for raske mennesker.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-10-06 10:45

> [...]

> salmonella stort set ikke-eksisterende. Skold æggene i 10 sek. inden brug,
> og jeg garanterer dig, ingen bliver syge (af æggene, i hvert fald).

Skoldning dræber ikke de bakterier, der er i selve ægget, men kun dem
der er på skallen.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2001234/Rapport.htm

> [...]
> helt almindelige infektioner (f.eks. Salmonella), der bare ikke *kan*
> undgås, og som ikke tidligere har været farlig for raske mennesker.

Du siger det jo selv. Det kan godt være at mennesker for 200 år siden
bedre kunne klare en infektion end vi kan i dag. Men jeg vil ikke
udsætte nogen for den risiko, fordi vi skal ændre tingenes tilstand
til om et par hundrede år.

Og ja, nogle mennesker går over gevind i deres forsøg på ikke at
udsætte børnene for "farer", jeg har sågar hørt om familier der
afliver hunden, for at børnene ikke skal få allergi af dens pels. Det
kunne jeg ALDRIG drømme om. Men når det kommer til noget så simpelt
som at bruge pasteuriserede æg, så er valget nemt, synes jeg.

Ville du heller ikke give dit barn penicillin? Det har da i høj grad
skylden for at bakterier bliver recistente og at vi ikke kan klare så
meget mere.

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-06 15:24

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Skoldning dræber ikke de bakterier, der er i selve ægget, men kun dem
> der er på skallen.

Salmonella-inficerede æg (hvor bakterierne befinder sig inde i ægget) er
stort set ikke-eksisterende i Danmark, så det er det sædvanlige "ulven
kommer".

> [...]
> bedre kunne klare en infektion end vi kan i dag. Men jeg vil ikke
> udsætte nogen for den risiko, fordi vi skal ændre tingenes tilstand

Sikke noget pjat. Du udsætter netop andre for risiko med din overforsigtige
adfærd, der er direkte skadelig - udover du også promoverer råvarer, hvor
den gode smag er smadret ved pasteurisering.

> Men når det kommer til noget så simpelt
> som at bruge pasteuriserede æg, så er valget nemt, synes jeg.

Ja, så er alting jo dejligt let. Bare lyt til alle de profesionelle
"skræmmere", og lad være med at tænke lidt over tingene selv.

> Ville du heller ikke give dit barn penicillin? Det har da i høj grad
> skylden for at bakterier bliver recistente og at vi ikke kan klare så
> meget mere.

Det var da en ualmindelig tåbelig sammenligning. Og nej, jeg kunne ikke
drømme om at proppe penicillin i mit barn, hvis det drejede sig om en
ikke-livstruende bakterieinfektion.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : SB

Dato : 04-11-06 20:08

<KLIP>

> Det var da en ualmindelig tåbelig sammenligning. Og nej, jeg kunne ikke
> drømme om at proppe penicillin i mit barn, hvis det drejede sig om en
> [...]

Vi har ikke skoldet ungerne sutte da de var små, vi har ladt dem æde de
regnorm de har lyst til og ind imellem har de været beskidte en hel dag i
træk.
og ingen af dem er vaccineret med den der multivaccine

Den store har godtnok lige slået sin egen rekord i at være syg, hun har i år
været det sammenlagt 5 dage, hun plejer max at være det 3
også da hun gik i vuggestue og børnehave var hun sjældent syg, og vi spiser
æg stort set direkte fra hønen af (mine forældre har fritgående høns) men
ville ikke genere mig at tage en rå æggeblomme fra Kvickly på en bøf.

vi voksne er også sjældent syge, har endnu ikke haft en sygedag i år, og jeg
kørte i mange år slamsuger, med dertil hørende colifyldte dampe op i
hovedet, well... man var så heller ikke syg når man spiste det mad de lavede
i Ægypten, hvor andre lå med tynd mave.

Tror på vi kan pakke dem for meget ind i en steril verden, uden de får
opbygget deres egen naturlige beskyttelse, og enten har jeg været heldig i
min familie, eller også har jeg lidt ret i min påstand, sygdom er et næsten
ukendt begreb her

Søren

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-11-06 22:37

SB <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> wrote:
> [...]
> været heldig i min familie, eller også har jeg lidt ret i min
> påstand, sygdom er et næsten ukendt begreb her

Du har forhåbentlig husket at "tage misteltenen i ed"

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-11-06 18:40

SB skrev i Zx53h.93$uJ6.63@news.get2net.dk dette:

> og vi
> spiser æg stort set direkte fra hønen

Man ser det for sig.......LOL!

Lidt som når en ungdommelig jæger har skudt sin første sneppe - men med
møgbeskidt læggehøne i stedet!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 09-11-06 10:28

> [...]
> Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
> Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Hej

Her må jeg give Jens Bruun ret !

Salmonella i Dk er næsten ikke eksisterende.
Jeg spiser og serverer da osse bøf tatar, med rå kød, rå æg og rå løg.
Æggene er osse af den slags jeg selv slår ud af skallen. ellers smager det
ikke rigtigt.

Jeg har gået på hotel og resturations skolen i Silkeborg.
Vores hygiejnelærer sagde altid God hygiejne SKAL man have.

Hun sagde osse at det faktisk ikke var salmonella man blev syg af (nogle
gør), men i 85 - 90 % af tilfældene var det faktisk campylobacter
jejuni/coli og clostridium botulinum man blev syg af.

vh
Jette-Kirsten

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 07-11-06 14:53

Jens Bruun skrev:

> [...]
> helt almindelige infektioner (f.eks. Salmonella), der bare ikke *kan*
> undgås, og som ikke tidligere har været farlig for raske mennesker.

Uanset om man vil servere rå æg for sine egne børn, så tror jeg, det
er klogest at lade være med at servere det for andre folks børn.
Hvis der kommer 20 børn, så skal der nok være mindst et par forældre,
der går i spåner, hvis de hører, der blevet brugt rå æg.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-10-06 20:58

Appelsinjuice og Grenadine kan tricket. Skænk først juicen og æld derefter
grenadine i. Rækkefølgen er afgørende.
Datteren her i huset(13 år) elsker en udgave med juice, lidt tonic-vand,
en skvis lime og sluttelig grenadine

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Max

Dato : 26-10-06 07:27

Hej Susanne

> appelsinjuice og grenadine). Er der nogen, der har idéer til, hvordan

I stedet for appelsinjuice er papayasaft rigtig lækker til den drink.

Mvh Max