God opskrift på muslinger
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 25-10-06 15:15

Hej

Hvem kan anbefale en god opskrift på muslinger?

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Sebastian el. Nina

Dato : 25-10-06 17:02

Jeg plejer bare at putte dem i en gryde med
- hvidvin
- tomater (gerne stilktomater)
- hvidløgsfed
- forårsløg eller lign.

Serveret med noget groft brød er det mums!

- Nina

Fra : Brian S

Dato : 25-10-06 17:18

Prøv at søge her i gruppen på "muslinger". Det giver 73 hits. Måske
er der noget, som du får lyst til at prøve.

Jeg laver dem gerne med hvidvin/løg/dåsetomat/hvidløg/persille/chili
over pasta.

Fra : Anne og Jesper

Dato : 24-10-06 20:13

Lav en suppe af gode tomater, hvidløg, olivenolie vand og salt. Kog de
friske muslinger heri til de åbner sig. Hæld suppen og muslinger i en skål.
Smid en håndfuld friskhakket basilikum og en håndfuld sprødstegt bacon i
tynde strimler heri . Pres citron efter smag henover. God appetit - det er
en sand fryd for ganen.

Jesper

Fra : hedelyngen@gmail.com

Dato : 26-10-06 15:59

Thomas Damgaard Nielsen wrote:
> [...]
> Thomas Damgaard Nielsen
> http://thomasdamgaard.dk/
> Svar venligst under det du citerer. Se hvorfor og

Hej Thomas.
Jeg har saxet en opskrift fra min hjemmeside, på 'musling i sauce'.
Retten er velafprøvet.
(Jeg har erfaret, at det er vigtigt med et rigtig godt brød til
retten. Og brug smør, i stedet for margarine)

Ingredienser:
2 kg. blåmuslinger
2 løg
5 skalotteløg
2 dl. hvidvin
Timian
1 laurbærblad
1 stilk persille
Salt og peber

Til saucen skal du bruge:
Smør eller margarine
1 spsk. mel
2 æggeblommer
1 dl. creme fraiche
Saften af 1 citron
5 fed hvidløg
Smør
Salt

Sådan gør du:
Sortér muslingerne, og smid de åbne væk.
Skyl og børst dyrene.
Hak alle løgene samt 2 skalotteløg fint, damp dem i hidvin i en stor
gryde.
Smid peber, timian, laurbærblad og persillen i gryden.
Lad det simre et par minutter.
Hæld muslingerne i lagen, og lad dem koge med 5 minutter, til de har
åbnet sig.
De lukkede muslinger kasseres.

Tag muslingerne op af lagen, og fjern skallerne. Læg muslingekødet i
en skål, og hold dem varme.

Resten af skalotteløgene hakkes fint, og svitses i godt med smør
eller margarine.
Drys mel over, og rør grundigt i retten 5 minutter. Tilsæt salt.
Spæd med kogelagen til en fin konsistens, og lad den koge yderligere 5
minutter.

Rør æggeblommerne med creme fraiche og citronsaft, og pisk det i
saucen.
Nu må den ikke koge.
Pres hvidløgene i saucen.
Smid et par klumper smør eller margarine mere i gryden, og pisk til
det er smeltet.

Hæld nu saucen over de tilberedte muslinger, og servér med en skive
godt brød.

Venlig hilsen Jørgen
www.fiskeopskrift.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 26-10-06 16:13

hedelyngen@gmail.com <hedelyngen@gmail.com> wrote:

Vores egen favorit er lidt speciel, og jeg har ikke set den her endnu:

Høst selv dine muslinger på en stenarm, store stenformationer o. lign.,
og når du har checket det sædvanlige: luk op og i o.s.v. koger du
muslingerne i en kasserolle-fuld af det vand, de groede i, og så spiser
du dem med ristet brød og smør. Meget fin og svagt afstemt smag.
Mvh'
Erling

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 27-10-06 15:16

Hej

Tak for de mange gode forslag.

Jeg har hørt noget om, at muslinger er dårlige i år. Hvad siger I til det?

Og hvis det ikke har noget på sig, hvor vil I så anbefale at købe
muslinger i Nordjylland?