sandwichmadpakkeboller
Fra : Ralph

Dato : 23-10-06 20:37

Inspireret af persillesovsdiskussionen:

Min kone og jeg er uenige om håndtering af subj.

Jeg bager tit boller om aftenen, en gang imellem ikke, men hver gang laver
min kone madpakker til ungerne af varme boller (friskbagte eller ristede),
der kommer lidt miracelwhip på, et par salatblade, skinke, ost eller
leverpostej, og pynt.
Min anke er at disse varme boller er det perfekte grosted for bakterier. Jeg
vil mene jeg har ret.
Min kones argument er at vores børn ALDRIG har ondt i maven. HUN har ret.

Min kone har selvf. mest ret, da det er hendes job, jeg kunne jo bare
overtage hvis jeg er utilfreds............

Ergo; vi har begge ret, nogen der har en mere dokumenteret forklaring?

--
Ralph

Fra : Joan

Dato : 23-10-06 20:48

Ralph skrev:
> [...]
> overtage hvis jeg er utilfreds............
>
> Ergo; vi har begge ret, nogen der har en mere dokumenteret forklaring?

Selvom jeg synes din kones argument gående på, at ungerne aldrig har
ondt i maven er godt nok, mener jeg i hvert fald at kunne henvise til
noget: Jeg havde en ide om at hvis man sætter lun/varm mad i
køleskabet straks, standser bakterieudviklingen ... og fandt så dette
fra Fødevarestyrelsen. Det må være samme sag.

"ekstra vigtigt at sørge for at sætte indkøbsvarer og rester af varm
mad i køleskabet, og at holde øje med, at temperaturen i køleskabet
højst er 5°C."

Se dette link:
http://www.altomkost.dk/Presse/Presse/Nyheder/Arkiv/2003/bakterierogsommer.htm

Vh Joan

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-10-06 10:20

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in

> [...]
> laver min kone madpakker til ungerne af varme boller (friskbagte eller
> ristede), der kommer lidt miracelwhip på, et par salatblade, skinke,

Når bollerne er smurte kan de opbevares nogenlunde nedkølede til de skal
indtages? Så ville jeg ikke være bekymret.

Men hvis de opbevares på køkkenbordet natten over og ligger og lumrer i en
skoletaske til sidst på dagen (børn har det med at gemme lidt til senere)
før de spises så ville jeg være betænkelig.

Men det er ikke de varme boller der er bekymrende, snarere længden af tid
hvor bollerne ikke er nedkølede.

Når det er sagt er det selvfølgelig ideelt at bollerne er kolde når de
smøres.